Structureel Thuiswerken

Werkte je al van thuis pre-corona?
Nooit

Hoeveel werk je nu van thuis?
100%, sinds maart 2020. Ik ben enkel in augustus en juli twee dagen per week terug naar de bureau gekomen.

Hoe bevalt het nu?
Het begint saai en frustrerend te worden.

Enerzijds doordat mijn thuis situatie er totaal niet op voorzien is. Op het werk had ik een docking station met twee schermen. Hier zit ik aan de eettafel zonder enig extra scherm beschikbaar. Gigantisch irritant als ik twee dingen naast elkaar probeer te zetten. Zo had ik in het begin door kolommen die van mijn kleine scherm vielen de verkeerde kortingen toegepast.

50% van mijn stoelen zijn plat gezeten en mijn been begon te slapen (dan toch maar een onhandige lompe bureaustoel aangeschaft).

Tevens heb ik geen enkele ruimte vrij om mij af te zonderen. De dagen wanneer mijn dochter thuis is, zijn letterlijk een hel. Zij is een echt papas kindje en kan mij niet met rust laten en trekt mij om de vijf botten van mijn stoel om naar iets te gaan kijken of een speelgoedje aan te geven. Dan wemelt ze om op mijn schoot te komen zitten en wilt ze mee komen typen. Ik moet mijn vriendin met de klein uit huis jagen wanneer zij thuis is tijdens de werkweek (shiften met weekends). Ga maar naar je ouders of ga wandelen ofzo. Anders geraakt er letterlijk niets af.

Anderzijds merk ik dat door het gemis van de wandelgangen ik niet veel meer oppik van naar waar het bedrijf naartoe gaat, wie met wat bezig is en zit iedereen maar wat inconsistent in zijn hoekje te werken. Je wordt pas zeer laat bij iets bij betrokken, soms wanneer het kalf al half verzopen is, en efficient is het soms toch niet.

Dagelijks wordt er tevens ook de ene na de andere meeting ingeschoten die ook een email had kunnen zijn, of in non covid tijdsperk gewoon 20 minuten iemand die aan je bureau staat. Allemaal back to back zonder enige minuut pauze tussen voor ne keer te gaan pissen. Collega's die dan ook straal agenda's negeren en als een cowboy meetings inschieten zet ik liever op een bootje in het midden van de atlantische oceaan met een pakske beschuiten en een fleske water. Ze weten wel wie ze zijn, van mijn kant regent het dan altijd declines totdat ze een juist tijdsslotje aantikken. Mijn agenda vult zich met niet betekenisvolle meetings, echt werk blijft liggen en als puntje bij paaltje komt ben je aan het einde van de dag gewoonweg gigantisch moe van feitelijk niets te doen.

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona?
Ik zou liefst van al twee dagen van thuis werken, wanneer er niemand thuis is en in alle rust.

Gewoon om de reistijd een beetje te compenseren, het is wel handig dat je meteen bij de crèche bent om de klein te gaan afhalen. Wanneer dat de klein naar de crèche en mijn vriendin met de late staat is het aan mij om ze af te halen. Dan ga ik mijn dagen wel zo plannen dat ik dan thuis kan werken. Zit ik rustig en moet het arm schaap niet tot 6u op de crèche haar broekske slijten.

Moest er nu nog iets aan de brakke meeting cultuur gebeuren dan zou ik helemaal blij worden.
 
Laatst bewerkt:
Werkte je al van thuis pre-corona? Volledig afhankelijk van de klant en type functie (consultant). Was eerder beperkt.

Hoeveel werk je nu van thuis? Op huidig project 1 dag per week on site. Vorig project in 2020 was het eerder 50/50.

Hoe bevalt het nu? Super

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona? Ik hoop dat veel klanten meestappen in het verhaal van meer thuiswerken. Ik merk dat ik veel efficiënter ben als ik thuiswerk.
Op het werk is er altijd wel een collega die aan mijn bureau staat (nu is dat een berichtje op teams of een mailtje).
Ik zit vaak in landscape offices, maw. op sommige momenten véél lawaai. Thuis kan ik in alle rust werken.

Ik merk dat een aantal collega's veel liever on site zijn voor menselijke zaken maar die niet zozeer productief zijn: "praatje aan koffiemachine", "eens naar de bureau stappen om een vraag te stellen", "fysieke meetings hebben zijn aangenamer". --> Dat is inderdaad aangenamer, maar niet noodzakelijk productief. Velen gaan zich hier wel beter door in hun vel voelen, zeker de meer extraverte types.

Kijk, ik heb ook wel graag menselijk contact en een goede band opbouwen met iemand lukt beter face 2 face. Ik ben fan van een gezonde afwisseling tussen de 2 indien de job het toelaat. Zo kan ik het werk waar ik stilte voor nodig heb op de thuiswerkdagen inplannen en de dagen on site gebruik ik dan meer voor het sociale contact en dingen waar ik echt voor on site moet komen.
 
Werkte je al van thuis pre-corona?
Ja, 2 dagen per week

Hoeveel werk je nu van thuis?
100%, sinds maart vorig jaar. In juli nog één of twee dagen geweest (omdat het moest, want ja "het ergste is nu toch wel door" :sarcastic:) en 1 dag in november omdat het omwille van professionele verplichtingen niet anders kon.

Hoe bevalt het nu?
Perfect. Ik heb een ruime woning met een aparte bureau en kan me dus goed afzonderen. Ik heb een groot scherm gekocht en van het werk hebben we ook nog een laptopstandaard gekregen. Qua IT-infrastructuur was onze organisatie toch al volledig voorzien op telewerk. We maken nu ook vaker gebruik van online whiteboards en dat is in feite erg praktisch.

Ik mis soms de leuke momenten met collega's (koffiepauzes, eens samen op restaurant gaan, ...), maar dat weegt amper op tegen de vele gewonnen pendeluren, de extra tijd die ik daardoor met ons kind kan doorbrengen, enz.

Het enige echte nadeel aan telewerken is dat sommige dagen een aaneenschakeling van meetings zijn geworden en dat is best vermoeiend. Helaas soms ook meetings waar je niet per se nodig bent, en waardoor je in feite tijd verliest (of niet aandachtig volgt en met je eigen werk bezig bent).

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona?
Vermoedelijk zal het toch maar bij 2 dagen telewerk per week blijven, in het beste geval 3. Ik zou me nochtans perfect kunnen vinden in een regime waarbij ik slechts 1x om de twee weken naar kantoor zou gaan.
 
Laatst bewerkt:
Werkte je al van thuis pre-corona?
Zelden, enkel wanneer ik om een of andere reden thuis moest zijn. Ik heb 5 jaar op 4km van mijn deur gewerkt, dat was de verplaatsing niet.

Hoeveel werk je nu van thuis?
Permanent sinds maart 2020. Uitgezonderd een aantal dagen dat ik op kantoor moest zijn, ik denk in totaal een tiental dagen. Ik ben intussen tijd twee keer van klant veranderd, en dat ging allemaal zonder probleem.

Hoe bevalt het nu?
Redelijk goed. Nu, ik ben altijd al een beetje een op mezelf geweest, redelijk introvert, heb al jaren geen noemenswaardige vriendengroep meer en woon alleen. Dagelijks contact met de collega's en een paar keer per week met de mensen in de sportclub waren meer dan voldoende voor mij, maar dat is sinds maart vorig jaar dus ook volledig weggevallen. Online is niet hetzelfde als offline en dat mis ik wel en er zijn momenten dat ik het daar lastig mee heb, zeker als ik vakantie heb. Dus die dagen probeer ik zoveel mogelijk te spreiden en iets in te plannen zodat ik niet een week thuis zit met het idee "en wat nu?". Ik zie een keer per week in de vluchtte mijn ouders, that's it. Maar het is zeker niet zo dat ik hier zit weg te kwijnen, eigenlijk ben ik daar nogal gemakkelijk in omdat ik vroeger ook nooit echt de meest sociale persoon geweest ben. Ik had vroeger altijd al het idee dat ik te weinig tijd had om de dingen te doen die ik wou doen, en dat gevoel heb ik nu nog steeds.

Alhoewel mijn bureau in de living staat, en die plek ook is waar ik 's avonds veel van mijn tijd spendeer heb ik nooit echt een probleem gehad om werk/privé te scheiden, of dat de werk uren vervaagden. Ik kan redelijk goed afbakenen. Er zijn natuurlijk dagen dat de afleiding groter is, maar op zich heb ik een vast stramien en lukt het mij zeer goed om mij daar aan te houden. Ik sta op om 7 uur, douche, pc aan, tegen 8u begin ik met werken tot 12 uur. Eten, naar buiten voor een fikse wandeling, en van 13u tot 17u terug aan het werk. Dan wat huishoudelijke taken en tegen 18u eten maken. Die structuur helpt me wel. Er zijn zeker dagen waarop die uren wat verschuiven, maar ik probeer dat toch zo veel mogelijk te hanteren.

Mijn huidig bureau was ook nooit ontworpen om echt als werk omgeving te gebruiken, toen ik hier komen wonen ben was dat een tafel groot genoeg om een laptop op te zetten en wat papieren. Meer had ik niet nodig. Ondertussen is dat vervangen door een eigen desktop pc met ultrawide monitor, en staat de bureau vol. Op mijn vorige projecten kon ik alles op mijn eigen PC doen, daar had ik bijvoorbeeld geen VPN nodig, maar op mijn nieuw project wel. Daarom staat er nu dus ook een laptop bij en wissel ik via een KVM switch tussen de twee devices. Werkt perfect. Maar ik heb wel geïnvesteerd in een nieuwe bureau, wat meteen ook een standing desk wordt en 50cm breder en 20cm dieper wordt omdat het toch de bedoeling is hier post-corona ook een vaste werkplek van te maken en de huidige oppervlakte toch te krap aan het worden is. Zeker als de kat ook nog even het idee heeft van zich hier neer te komen leggen.

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona?
De klant waar ik nu zit wil overschakelen op een 3/2 regime, met mogelijkheid tot meer. Elke nieuwe klant waar ik naartoe trek wordt 3/2 sowieso ook een must-have, en op zich hoe meer thuis hoe liever. Ja, ik mis wel de sociale interactie aan het koffiemachine, en ja, ik mis wel een beetje de reis heen en weer die ideaal was om te unwinden, maar dat heb ik vervangen door een wandeling of een andere activiteit en dat werkt meer dan OK voor mij.
 
Ik heb dezelfde setup als Tyfius (scherm met meerdere ingangen), maar gebruik deze switch: https://www.amazon.de/Aten-US224-AT-Peripheral-Switch-2-Port/dp/B00B1RX0L2/
Nadeel: geen USB 3.0 (maar qua webcam heb ik toch enkel die van de laptop zelf)
Voordeel: switch ligt uit het zicht in de kabelgoot onder de bureau en wordt bediend met een knopje dat je ergens in je buurt legt. Bij mij plakt dit knopje vooraan aan de onderkant van mijn bureau. Alles volledig uit het zicht :coolbrows:
 
Werkte je al van thuis pre-corona? Nope, denk de enige thuiswerkdag die ik gehad heb was met de aanslagen van een paar jaar terug.

Hoeveel werk je nu van thuis? 5 dagen per week sinds maart 2020. Op maandag wel es rap op en af om de backup tapes te wisselen in de servers, ga blij zijn als die dingen in de cloud draaien.

Hoe bevalt het nu? Perfect, meer quality time met de kindjes, productiever, minder gestoord worden, in de week tijd om wat meer te koken 's avonds. Anders was het half 7 voor ik thuis was en was de vrouw al met het eten bezig. De file mis ik totaal niet.

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona? Gaat een blijver worden bij deze klant, ik denk dat we zeker 2-3 dagen per week gaan mogen thuis blijven werken (wat al veel is als externe consulent)
 
Een spontane babbel tijdens het werk door, niet alleen middageten, een normale interactie tijdens een meeting, spontaan iets gaan vragen aan een collega ipv een zoveelste email...
Het aantal mails dat ik tijdens corona gestuurd heb naar collega's: 0
Spontane babbels hebben wij elke dag (vooral binnen eigen team dat wel)
middageten gaat nu ook niet op kantoor he (of toch totaal niet zoals vroeger), wij spelen elke week op een middag een halfuur een spelletje :p
Normale interactie tijdens meetings ook, of roepen jullie door elkaar in het echt?
Spontaan gaan vragen gaat nu ook (gewoon bellen of eerst een chatberichtje sturen om te vragen of het past maar dat is in het echt ook als iemand niet op zijn bureau zit kan je het niet gaan vragen he)


Werkte je al van thuis pre-corona? soms.

Hoeveel werk je nu van thuis? 100%.

Hoe bevalt het nu? Later opstaan, op zelfde uur stoppen en als pauze kan je al deel doen dat je anders na het werk moet doen. Dus meer vrije tijd is op zich wel leuk. Alleen mensen uit andere teams zie je minder

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona? Aangezien projectteam gegroeid is tijdens afgelopen jaar zijn er sowieso niet voldoende bureau's op kantoor van de klant. Dus gaat wss 2-3 dagen / week thuis werk blijven
 
Werkte je al van thuis pre-corona?
Ja, 1/2 dagen per week, was eigenlijk recent geswitcht van job intern voor corona

Hoeveel werk je nu van thuis?
100%

Hoe bevalt het nu?
Valt mee,
minpunten: Wel veel moeite met scheiding privé-werk. Geen aparte werkruimte thuis. Moeilijk om nieuwe collega's te begeleiden. veel te veel "schermtijd", te weinig beweging, middagmaaltijden zelf te voorzien en zijn ietwat ongezonder geworden ten opzichte van op het werk.
pluspunten: Vergaderingen zijn een stuk efficiënter, teams op je tweede scherm en effekes andere taken afwerken terwijl er een bepaald punt wordt gediscussieerd die weinig invloed heeft op mij. tijdswinst, genoeg slapen,

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona?
Ja, ik verwacht eigenlijk 4 dagen telewerk per week. Zal ook verplicht worden van hogerhand uiteindelijk. Serieuze kostenbesparing met het reduceren van aantal bureau's/ huurkosten/ bedrijfsrestaurant/schoonmaak. Er gaat ook nooit een vergadering gepland kunnen worden waar iedereen zich fysiek op dezelfde plaats bevindt :p. Dat zal onmogelijk worden. Vergaderingen gaan praktisch altijd online worden en Ik vermoed dat men met beurtrollen gaat werken voor de bureaus.
 
Werkte je al van thuis pre-corona? 80%

Hoeveel werk je nu van thuis? 95%

Hoe bevalt het nu? Tot vrij recent werkte ik overal wat in huis. Maar intussen een volledig aparte ruimte omgebouwd tot thuiswerkruimte en dat is toch een groot verschil. Als de kinderen thuis zijn kunnen we toch comfortabel werken, werk/privé is meer gescheiden, niet meer om beur5en op dezelfde bureau werken,..

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona? wellicht naar 60% thuiswerk. Een beetje meer sociaal contact zal me goed doen.
 
Werkte je al van thuis pre-corona?
Ja, 60%

Hoeveel werk je nu van thuis?
100%

Hoe bevalt het nu?
Goed, het thuiswerk beviel altijd al maar het is vooral na het werken dat het lastig is gezien al mijn activiteiten na het werk
die ik normaal doe niet meer kunnen op het moment.

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona?
Terug naar 60% waarschijnlijk. Dat beviel me wel het meest. Nog altijd niet zoveel reistijd maar wat meer contact met
collega's en vrienden in de stad waar ik werk.
 
Ja gemiddeld. Dus sommige weken 5d, andere 3d. Dat is wel iets teveel naar mn goesting. Sommige collega's zie je maar 2x per jaar. Ik denk dat 60% ideaal is.
Dat is wat het probleem e. Ik zit ook al +1j thuis & ondertussen zie ik regelmatig van die namen passeren da'k echt zoiets heb van 'euuuuuh??? wie's da?'.

Denk ondertussen al ne man of 10 (wss meer) da'k begot ni zou herkennen moest ik er op 't straat voorbij lopen.

Horen doe je die dan uitzonderlijk eens via Teams, of soms zelfs gewoon via chat lezen. Beste geval klein kotteke in een of andere bulk meeting. Dus jah, daar let ge ni op.

Anderzijds was je over 't algemeen nog een beetje op de hoogte van wat er zich afspeelde rondom u als ge naar kantoor ging.
Je sprak de sales al eens, de patrons al eens, de collega's al eens. Nu zou ik begot ni weten wie waar mee bezig is & wat er leeft binnen het bedrijf.
Om de maand doet de patron zo eens een presentatie(tje) over Teams waarmee de sales bezig is enzo, voor heel den buro, mor soit ... da's een oor in, 't ander weer uit.

Is dat goed of slecht? Goh ... bit of both I guess. :thinking:
 
Wel een groot nadeel aan het thuiswerken is dat je 's middags makkelijker wat uitgebreider eet. Ik maak nu al eens gemakkelijk croques klaar of een goed omelet. Bij kantoorwerk is het gewoon boterhammen met soep en één keer per week een broodje.

Of als we pasta eten altijd veel meer klaarmaken zodat je 's anderendaags nog een goede portie hebt met veel ingetrokken saus. :love::love::love:
 
Werkte je al van thuis pre-corona?
Op mijn huidige job: neen. Op mijn vorige job: ja, ongeveer 60%.

Hoeveel werk je nu van thuis?
80%

Hoe bevalt het nu?
Veranderd van job om een interne functie te doen met minder thuiswerk. Maar ik was het al gewend en kan het wel relativeren in huidige tijden.

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona?
Na corona zal thuiswerk blijven, je zal 2 dagen per week mogen thuiswerken. Waarschijnlijk zal ik dat wel doen.
 
Werkte je al van thuis pre-corona?
Nauwelijks. 1x/2 maanden ofzo, omdat dat "niet op regelmatige basis mocht gebeuren".

Hoeveel werk je nu van thuis?
Ik werk halftijds sinds een jaar of 2, en 100% daarvan thuis sinds 16 maart 2020.

Hoe bevalt het nu?
Just fine...

Ik ben single, ik heb geen kinderen, ik ben een introvert, en ik heb lange periodes ononderbroken concentratie nodig voor m'n job.
Dat lukt niet op dat landschapsbureau, met pakweg 50 man van totaal ongerelateerde afdelingen op die vloer, die over en weer lopen naar meetings, koffieruimte, toiletten, liften, collega's, kopieermachines, ....
Onder TL lampen zitten hele dagen. Nooit eens geen privacy hebben tenzij opt toilet, een toilet waar ik het verst van al vanaf zit en dat heeft m'n IBS ook niet graag. Tegen m'n bioritme in al om 11u30 met de rest gaan lunchen omdat ik anders op mijn uur alleen zou moeten zitten eten, los van het feit dat op "mijn" uur de cafetaria toch al dicht is. Collega's hebben die constant hun raam open zetten met de tocht recht in m'n nek. Telefoons die constant rinkelen. Mensen die u en anderen rondom u komen storen voor zaken die perfect via IM of Mail kunnen geregeld worden. Managers die al van halverwege de vloer al half roepend iemand beginnen aan te spreken ipv te wachten tot ze vlakbij zijn. Aan bureau's publieke debriefings houden over meetings die daarnet braafjes in een meetingruimte werden gehouden.

Da's van 's morgens tot 's avonds met noise-cancelling headphones opzitten om toch nog iéts gedaan te krijgen...

Dus nee, thuiswerk is een verademing waar ik al lang naar aan het schooien was... Veel flexibelere uren. In de zomer af en toe een pauze nemen en wat in de zon gaan zitten. Buiten op je terras zitten werken. Het toilet, de koekenkast en het koffiemachien is vlakbij. Siësta'tje in de namiddag, want overwerken 's avonds na je avondeten behoort nu ook tot de mogelijkheden. Betere controle over licht, lucht & temperatuur. Misschien na het middageten eens een toertje met de fiets doen. Ongeschoren in pyjama al beginnen werken. Eten terwijl je verderwerkt terwijl je anders sowieso 45min middagpauze moest nemen. Etc...

Al is er sinds de winter wat sleet op komen te zitten. Er zit geen "losschakelmoment" meer tussen werk & vrije tijd...

Gelukkig heb ik niet veel vergaderingen, maar sommige zijn sowieso wel beter face-to-face, agreed. (De meeste imho echter niet, en de meeste daarvan zijn dan nog eens "should have been an email"-meetings... Of het soort waar je eigenlijk niets te zoeken hebt, (maar dan ga ik ondertussen gewoon m'n vaatwas gaan vullen oid....))

Soms is het idd handiger om eens snel iets te vragen aan een van je directe collega's die tegenover je zit, maar honestly, het meeste kan eigenlijk perfect via berichten afgehandeld worden. Sowieso is dat iets waar ik op de bureau al op lette: als ik iets wou vragen, maar ik zag die collega in kwestie met z'n noise cancelling headphones op zitten, wachtte ik wel ff tot een beter moment waar ik hem niet zou storen.

En het is thuis bijlange ook niet altijd stil. Je gaat je meer en meer gaan ergeren aan omgevingslawaai dat je anders minder opviel. Het geschreeuw van ganzen & fazanten van de buren, de tuinaannemers die dagdagelijks wel ergens rondom mij bezig zijn, de kasseistrook voor m'n deur, luide landbouwvoertuigen, Nokere koerse, . . .

We krijgen ook geen thuiswerkvergoeding. I asked. "Nee, want je spaart brandstof uit..." (Ik woon op amper 10min van m'n werk...)

Mis ik spontane babbels aan het koffiemachien of uitspraken van de moppentappers van de vloer? Ochja.. Ik zei het al, ik ben toch geen extrovert.. Dus eigenlijk niet. Allé, het is te zeggen, toch niet in die mate dat ik er 100% voor on-site wil gaan zitten... De andere nadelen aan on-site en voordelen aan telewerk maken dit on-site voordeeltje imho nog weinig relevant. Als ik wil lachen zet ik nu wel The Office open tijdens een pauzemomentje :)
Sowieso spreek ik directe collega's wel af en toe eens via Skype en dan wordt er ook over privé gesproken.

Mis ik "wat er speelt in het bedrijf"? Hoegenaamd niet. Ik doe mijn job & that's it. Ik heb zelf toch niet veel exposure buiten de eigen afdeling en die hoort elkaar sowieso op de wekelijkse staffmeeting (meer dan genoeg ook).

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona?

Er lopen helaas wat micromanagers rond bij ons en maar een minderheid van de collega's lijkt thuiswerk nog werkbaar te vinden. Vooral mensen met partner & jonge kinderen zijn "op". Dus ik vermoed dat we terug naar grotendeels on-site gaan. Echter hóóp ik dat mede door een herlocatie van het bedrijf en eerdere reclamaties van o.a. mijzelf ivm het geluidsniveau op het werk, er op z'n minst een 50-50 schema opgesteld wordt. Bv elke afdeling werkt alternerende weken van thuis, zo zit er tussen elke rij burelen op de vloer een lege, stille buffer... Ik zou toch echt teleurgesteld zijn als dat niet als werkbaar compromis wordt voorgesteld en iederéén weer eenzijdig geforceerd wordt tot 100% on-site....
 
Laatst bewerkt:
Werkte je al van thuis pre-corona?
Nauwelijks. 1x/2 maanden ofzo, omdat dat "niet op regelmatige basis mocht gebeuren".

Hoeveel werk je nu van thuis?
Ik werk halftijds sinds een jaar of 2, en 100% daarvan thuis sinds 16 maart 2020.

Hoe bevalt het nu?
Just fine...

Ik ben single, ik heb geen kinderen, ik ben een introvert, en ik heb lange periodes ononderbroken concentratie nodig voor m'n job.
Dat lukt niet op dat landschapsbureau, met pakweg 50 man van totaal ongerelateerde afdelingen op die vloer, die over en weer lopen naar meetings, koffieruimte, toiletten, liften, collega's, kopieermachines, ....
Onder TL lampen zitten hele dagen. Nooit eens geen privacy hebben tenzij opt toilet, een toilet waar ik het verst van al vanaf zit en dat heeft m'n IBS ook niet graag. Tegen m'n bioritme in al om 11u30 met de rest gaan lunchen omdat ik anders op mijn uur alleen zou moeten zitten eten, los van het feit dat op "mijn" uur de cafetaria toch al dicht is. Collega's hebben die constant hun raam open zetten met de tocht recht in m'n nek. Telefoons die constant rinkelen. Mensen die u en anderen rondom u komen storen voor zaken die perfect via IM of Mail kunnen geregeld worden. Managers die al van halverwege de vloer al half roepend iemand beginnen aan te spreken ipv te wachten tot ze vlakbij zijn. Aan bureau's publieke debriefings houden over meetings die daarnet braafjes in een meetingruimte werden gehouden.

Da's van 's morgens tot 's avonds met noise-cancelling headphones opzitten om toch nog iéts gedaan te krijgen...

Dus nee, thuiswerk is een verademing waar ik al lang naar aan het schooien was... Veel flexibelere uren. In de zomer af en toe een pauze nemen en wat in de zon gaan zitten. Buiten op je terras zitten werken. Het toilet, de koekenkast en het koffiemachien is vlakbij. Siësta'tje in de namiddag, want overwerken 's avonds na je avondeten behoort nu ook tot de mogelijkheden. Betere controle over licht, lucht & temperatuur. Misschien na het middageten eens een toertje met de fiets doen. Ongeschoren in pyjama al beginnen werken. Eten terwijl je verderwerkt terwijl je anders sowieso 45min middagpauze moest nemen. Etc...

Al is er sinds de winter wat sleet op komen te zitten. Er zit geen "losschakelmoment" meer tussen werk & vrije tijd...

Gelukkig heb ik niet veel vergaderingen, maar sommige zijn sowieso wel beter face-to-face, agreed. (De meeste imho echter niet, en de meeste daarvan zijn dan nog eens "should have been an email"-meetings... Of het soort waar je eigenlijk niets te zoeken hebt, (maar dan ga ik ondertussen gewoon m'n vaatwas gaan vullen oid....))

Soms is het idd handiger om eens snel iets te vragen aan een van je directe collega's die tegenover je zit, maar honestly, het meeste kan eigenlijk perfect via berichten afgehandeld worden. Sowieso is dat iets waar ik op de bureau al op lette: als ik iets wou vragen, maar ik zag die collega in kwestie met z'n noise cancelling headphones op zitten, wachtte ik wel ff tot een beter moment waar ik hem niet zou storen.

En het is thuis bijlange ook niet altijd stil. Je gaat je meer en meer gaan ergeren aan omgevingslawaai dat je anders minder opviel. Het geschreeuw van ganzen & fazanten van de buren, de tuinaannemers die dagdagelijks wel ergens rondom mij bezig zijn, de kasseistrook voor m'n deur, luide landbouwvoertuigen, Nokere koerse, . . .

We krijgen ook geen thuiswerkvergoeding. I asked. "Nee, want je spaart brandstof uit..." (Ik woon op amper 10min van m'n werk...)

Mis ik spontane babbels aan het koffiemachien of uitspraken van de moppentappers van de vloer? Ochja.. Ik zei het al, ik ben toch geen extrovert.. Dus eigenlijk niet. Allé, het is te zeggen, toch niet in die mate dat ik er 100% voor on-site wil gaan zitten... De andere nadelen aan on-site en voordelen aan telewerk maken dit on-site voordeeltje imho nog weinig relevant. Als ik wil lachen zet ik nu wel The Office open tijdens een pauzemomentje :)
Sowieso spreek ik directe collega's wel af en toe eens via Skype en dan wordt er ook over privé gesproken.

Mis ik "wat er speelt in het bedrijf"? Hoegenaamd niet. Ik doe mijn job & that's it. Ik heb zelf toch niet veel exposure buiten de eigen afdeling en die hoort elkaar sowieso op de wekelijkse staffmeeting (meer dan genoeg ook).

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona?

Er lopen helaas wat micromanagers rond bij ons en maar een minderheid van de collega's lijkt thuiswerk nog werkbaar te vinden. Vooral mensen met partner & jonge kinderen zijn "op". Dus ik vermoed dat we terug naar grotendeels on-site gaan. Echter hóóp ik dat mede door een herlocatie van het bedrijf en eerdere reclamaties van o.a. mijzelf ivm het geluidsniveau op het werk, er op z'n minst een 50-50 schema opgesteld wordt. Bv elke afdeling werkt alternerende weken van thuis, zo zit er tussen elke rij burelen op de vloer een lege, stille buffer... Ik zou toch echt teleurgesteld zijn als dat niet als werkbaar compromis wordt voorgesteld en iederéén weer eenzijdig geforceerd wordt tot 100% on-site....
Hello fellow-introvert :hug:

Hier ook een landschapsbureauwerker en veel van die kleine zaken die je aanhaalt zijn zeer herkenbaar. Zat ook grote delen van de dag gewoon met een noise-cancellling koptelefoon om me te kunnen concentreren tussen al dat "leven in de brouwerij".

Hier was het voordien structureel 1 dag per week telewerken en de rest op kantoor, maar sinds corona fulltime telewerken. En hoewel er voor corona al sprake was van uitbreiding van telewerken, is het nu al duidelijk dat bij ons het zwaartepunt naar telewerken zal verschuiven.

En dat heeft deels met het financiële aspect te maken, want waarom zou je 4000 werkplekken in Brussel centrum aanhouden als je ziet dat we na een jaar fulltime telewerken het beste bedrijfsresultaat boekten in meer dan 10 jaar. Maar verder was het tijdens de townhalls van het voorbije jaar duidelijk dat er onder de werknemers toch een redelijk grote appetijt is om hoofdzakelijk te telewerken. Dus er zal waarschijnlijk op individuele basis gekozen worden wat jou het best ligt.

En van wat ik hoor zijn we zeker niet de enige die naar dit soort meer flexibele werkomgeving gaan evolueren. Dus wat dat betreft is het voorbije jaar toch echt wel een unieke test case geweest.
 
Terug
Bovenaan