Nieuwe job - wat te kiezen?

Gegroet,

Mijn vriendin wil van werk veranderen en heeft ondertussen volgende aanbiedingen in de bus. Omdat beyondgaming een soort van objectieve AI chatbot is in mijn ogen, gooi ik het ook eens hier om jullie mening te krijgen.

Wie is ze:
- 35j
- (knappe) vrouw :unsure:
- Zoontje van 5j
- Master handelswetenschappen
- 13j ervaring als belegginsadviseur in een lokale bank

Ze heeft volgende aanbiedingen op tafel liggen:

Alle randvoorwaarden (dubbel vakantiegeld, hospitalisatieverzekering, ... zijn eigenlijk gelijk). Hieronder heb ik de even geschetst wat voor ons de verschillen zijn.

1. Stafmedewerker financiën Provincie
- 5000 bruto
- 35 dagen verlof + 4 extra feestdagen + thuis Kerst en nieuwjaar
- Flexibele uren tussen 7u en 20u
- 38u werkweek
- 3 dagen/week thuiswerk

Pro: verlof, vrije tijd, brutoloon
Contra: bureauwerk, cijfers, politieke inmenging(?)

2. Private banking grootbank
- 3800 bruto
- Bonus 2 maandlonen
- Bedrijfswagen BMW I3
- 30 dagen verlof
- Flexibele uren
- thuiswerk

Pro: op de baan, mensencontact, grootbank dus goed geregeld qua vakbonden
Contra: cijferdruk, lager bruto, zeer stroef gesprek met leidinggevenden

3. Private banking kleinere speler
- 3600 bruto
- Hoge commissie: wanneer targets gehaald worden = 7200 bruto/maand
- Bedrijfswagen: nieuwe Tesla 3
- 30 dagen verlof
- Flexibele uren
- thuiswerk

Pro: persoonlijkere aanpak, aangenaam solicitatiegesprek, mensencontact, op de baan, targets realistisch?
Contra: grotere flexibiliteit verwacht, vermoedelijk meer uren te kloppen, grotere werkregio, targets realistisch?

Allez, er zijn twee keuzes te maken. Bank of Provincie en dan nog eens tussen die twee mogelijke banken.

Wat denken jullie in al jullie wijsheid?
 
Hangt toch volledig af van wat zij wil doen? Provincie verdient goed, is mss minder carriere op lange termijn maar waarschijnlijk goed en combineerbaar met een leven voor de volgende 20+ jaar als ze wilt.

Als het doel is om carriere te maken dan is het 3 zou ik zeggen, kunt nog altijd naar een grotere speler gaan daarna. Maar dat is dan waarschijnlijk ratrace.
 
Hangt er een beetje vanaf aan wat uw vrouw belang hecht. Hebben jullie al een auto?

Het verschil tussen 5k bruto en 3600/3800 is al snel 500/600€ netto per maand. Daar kan je op termijn al zelf een auto van kopen (en dan bezit je hem ook effectief, i.t.t. die bedrijfswagen).
Die hoge commissies zijn mooi, maar je moet jezelf dan ook vaak doodwerken voor de winst van een ander (waar jij dan een klein stukje van krijgt). De factor winst speelt niet bij overheidsjobs, dus de werkdruk ligt daar meestal ook een stuk lager dan in for-profit sectoren zoals banken.

Objectief is die overheidsjob dus het mooiste. Maar of zij veel plezier zal beleven aan kasplant stafmedewerker te zijn bij een overheidsdienst, is nog maar de vraag. Werken draait niet alleen rond om ter meeste geld binnenrijven, je moet het ook ietwat graag doen.
 
Hangt toch volledig af van wat zij wil doen? Provincie verdient goed, is mss minder carriere op lange termijn maar waarschijnlijk goed en combineerbaar met een leven voor de volgende 20+ jaar als ze wilt.

Als het doel is om carriere te maken dan is het 3 zou ik zeggen, kunt nog altijd naar een grotere speler gaan daarna. Maar dat is dan waarschijnlijk ratrace.
Awel ja, dat is het. Ze weet het zelf niet. Ik haal dezelfde argumenten aan.

Ze haalt zelf het meeste voldoening uit klantengesprekken en daar een relatie mee uit te bouwen. Bij de overheid zal dat een stuk minder zijn.

Ik geef je trouwens gelijk:
- Overheid kan ze altijd nog doen. Ze zullen blijven volk zoeken en ze heeft het juiste diploma. Omgekeerd, om van de overheid naar adviseur later terug te gaan, lijkt mij bijna onmogelijk (acreditaties, leeftijd, ...)
- De 3e partij kan ze ook nog altijd gaan doen want als je van een grootbank komt, ben je daar altijd welkom
- De grootbank is veruit de moeilijkste om binnen te geraken als externe. Ze proberen daar altijd mensen intern op te leiden en te laten doorgroeien. Hun sollicitatiesprocedure was ook streng. Daarmee dat ze daar het minste gevoel bij heeft.
Hangt er een beetje vanaf aan wat uw vrouw belang hecht. Hebben jullie al een auto?

Het verschil tussen 5k bruto en 3600/3800 is al snel 500/600€ netto per maand. Daar kan je op termijn al zelf een auto van kopen (en dan bezit je hem ook effectief, i.t.t. die bedrijfswagen).
Die hoge commissies zijn mooi, maar je moet jezelf dan ook vaak doodwerken voor de winst van een ander (waar jij dan een klein stukje van krijgt). De factor winst speelt niet bij overheidsjobs, dus de werkdruk ligt daar meestal ook een stuk lager dan in for-profit sectoren zoals banken.

Objectief is die overheidsjob dus het mooiste. Maar of zij veel plezier zal beleven aan kasplant stafmedewerker te zijn bij een overheidsdienst, is nog maar de vraag. Werken draait niet alleen rond om ter meeste geld binnenrijven, je moet het ook ietwat graag doen.
Ik werk zelf voor de overheid en heb mijn eigen auto die ik in functie van die job wel dagelijks gebruik (en voor vergoed word). Ik vind die bedrijfswagens daarom ook minder interessant. Je betaalt VAA en het is niet alsof wij wekelijk naar de Ardennen sjeezen.

Het loon bij de overheid is inderdaad straf, vind ik. Het is dan ook niveau A1. Zeker als je het verschil bruto/netto op jaarbasis gaat bekijken tegenover die andere jobs. Het is een netto die je altijd in je handen hebt. Plus, dat stijgt ook.
Je hebt ons nog niet verteld in welke mate ze een flexibele dynamische go-getter met een work-hard-play-hard attitude is zonder 9-to-5-mentaliteit.
Ja, dat heb ik haar ook gezegd. Ik houd haar handje niet vast bij die sollicitatiegesprekken, maar de afspraak bij die 3e partij was om 19u 's avonds en het loonvoorstel heeft ze gekregen om 22u25. Dat zijn voor mij toch al wat rode vlaggen, eerlijk gezegd.
 
Ik werk zelf voor de overheid en heb mijn eigen auto die ik in functie van die job wel dagelijks gebruik (en voor vergoed word). Ik vind die bedrijfswagens daarom ook minder interessant. Je betaalt VAA en het is niet alsof wij wekelijk naar de Ardennen sjeezen.

Het loon bij de overheid is inderdaad straf, vind ik. Het is dan ook niveau A1. Zeker als je het verschil bruto/netto op jaarbasis gaat bekijken tegenover die andere jobs. Het is een netto die je altijd in je handen hebt. Plus, dat stijgt ook.

Idd, heb het afgelopen jaar zelf ook als contractueel in een soort van A2-functie gewerkt bij een autonome overheidsinstelling. 2800 netto (als eerste job) voor wat vliegen te vangen. 😂

Mensen die zeggen van "in de privé verdien je beter", die hebben denk ik nog nooit de lonen gesimuleerd van mensen met een master die voor de overheid werken. Startloon is vaak al relatief hoog met 2400/2500 netto, en na 10 jaar is dat al snel 3300+ netto. Je zit al bij de gelukkigen als je dat in de privé krijgt zonder u te moeten doodwerken, denk ik.
 
Met voorsprong optie 1. (werkzekerheid, loon, stress, work life)
Optie 2 zal ook wel stabiel zijn, maar optie 3 is bijna Sales dat ze gaat moeten doen.
Bij Pro heb je gezet,: op de baan.

Ben je daar wel zeker van dat dat Pro is? Ik doe dat de hele dag en geloof me, dat is de laatste 10 jaar mijn grootste ergernis.
 
Ik werk zelf in een grootbank.

3800 bruto voor een (goede) medewerker van 35j met relevante ervaring is echt laag voor een private banker.
 
Ik denk vooral dat voorstel 2 en 3 gewoon te mager zijn.

Voorstel 1 wellicht meer marktconform. De vraag is welke toekomst je nog hebt bij een provinciebestuur.
 
Er is een interessant voorstel bijgekomen:

Private banker bij kleinere speler:
- 4750 bruto - 3000 netto voor een 4.5/5
- Bonus 2 maandlonen
- wagen met tankkaart
- 37.5 uren ww met CAO bank
- Flexibele uren
- thuiswerk

Pro: in de buurt en klanten zijn van de streek (filevrij en kleinere verplaatsing), géén commissie targets, geen avondwerk; alles tijdens kantooruren
Contra: geen grootbank

Nog wat onderhandelen en dan denk ik wel dat het dit wordt. De overheid zal te saai zijn, er is geen wagen, politieke invloed. De andere partijen zijn de voorstellen te mager en dan voor die andere bankiersfunctie vrezen we dat het véél werken zal zijn voor weliswaar een mooi loon, maar met veel opoffferingen.
 
- 37.5 uren ww met CAO bank
- Flexibele uren
Lijkt me een mooi pakket. Bij goede resultaten zal dat ook zeker groeien.
Weet wel dat je als private banker wat meer avond- of weekendwerk kunt hebben. Bv. klanten 's avonds ontmoeten of opdraven op een event.

Af te vragen "géén commissie targets" --> op wat is de bonus dan gebaseerd?
 
Gegroet,

Mijn vriendin wil van werk veranderen en heeft ondertussen volgende aanbiedingen in de bus. Omdat beyondgaming een soort van objectieve AI chatbot is in mijn ogen, gooi ik het ook eens hier om jullie mening te krijgen.

Wie is ze:
- 35j
- (knappe) vrouw :unsure:
- Zoontje van 5j
- Master handelswetenschappen
- 13j ervaring als belegginsadviseur in een lokale bank

Ze heeft volgende aanbiedingen op tafel liggen:

Alle randvoorwaarden (dubbel vakantiegeld, hospitalisatieverzekering, ... zijn eigenlijk gelijk). Hieronder heb ik de even geschetst wat voor ons de verschillen zijn.

1. Stafmedewerker financiën Provincie
- 5000 bruto
- 35 dagen verlof + 4 extra feestdagen + thuis Kerst en nieuwjaar
- Flexibele uren tussen 7u en 20u
- 38u werkweek
- 3 dagen/week thuiswerk

Pro: verlof, vrije tijd, brutoloon
Contra: bureauwerk, cijfers, politieke inmenging(?)

2. Private banking grootbank
- 3800 bruto
- Bonus 2 maandlonen
- Bedrijfswagen BMW I3
- 30 dagen verlof
- Flexibele uren
- thuiswerk

Pro: op de baan, mensencontact, grootbank dus goed geregeld qua vakbonden
Contra: cijferdruk, lager bruto, zeer stroef gesprek met leidinggevenden

3. Private banking kleinere speler
- 3600 bruto
- Hoge commissie: wanneer targets gehaald worden = 7200 bruto/maand
- Bedrijfswagen: nieuwe Tesla 3
- 30 dagen verlof
- Flexibele uren
- thuiswerk

Pro: persoonlijkere aanpak, aangenaam solicitatiegesprek, mensencontact, op de baan, targets realistisch?
Contra: grotere flexibiliteit verwacht, vermoedelijk meer uren te kloppen, grotere werkregio, targets realistisch?

Allez, er zijn twee keuzes te maken. Bank of Provincie en dan nog eens tussen die twee mogelijke banken.

Wat denken jullie in al jullie wijsheid?
Ik vind die 3600 en 3800 redelijk mager, is dat het loon van een 35 jarige master bij een bank? Ik had dat eerder geschat rond de 5,5K. Puur work-life zou ik voor die 1e job gaan.
 
Ik zou voor optie 1 gaan. Work-life is veel beter bij overheidsinstanties. Heeft ze daar een manier om overuren te recupereren/sparen?
 
Terug
Bovenaan