Bore-out: weg uit de comfortzone?

"Nee nee da kan ni, da zijn misschien multinationals ma wij kunnen da ni betalen dat is niet marktconform in onze sector"

Ik noteer: interne functies boven 5k bestaan niet.

Nochtans genoeg functies die hoger uitkomen nu. HR BP's, marketing manager, interne ingenieurs,...

Mijn vraag begin juli wordt dus straal genegeerd, dus ik weet waar ik sta.

Ik ga beginnen ingaan op de vragen van recruiters om eens te zien wat ik echt waard ben en dan zie ik nog wel of ik de stap naar freelance zet als die kans zich voordoet.

Ik ben die mentaliteit hier strontbeu.
Mij lijkt het dat ze niet méér willen geven omwille van je relatief jonge leeftijd (wat uiteraard los staat van je kennis) en daarom afkomen met de meest belachelijke reden: "wij kunnen dat niet betalen". Het is niet dat jouw firma geen winst meer gaat maken door jou 500 bruto opslag te geven...
 
Alles wordt beslist door het management team en die voelen zich verheven boveren het volk, grootste probleem is dat er daar 15 van zijn en er dan 10 mensen zijn die het echte werk doen. 4 software mannen, 2 electronica, 1 mechanica(ik), 1 OS, 1 productiemanager en 1 secretaresse(die doet eigenlijk heel veel:))

Dit ga je in de meeste bedrijven tegenkomen hoor.

Als je trouwens al 15 jaar werkt bij dat bedrijf kan je beter gaan voor "ontslag krijgen" dan "ontslag geven".

Beeld je eens in dat je wordt uitbetaald 🤤
 
Dit ga je in de meeste bedrijven tegenkomen hoor.

Als je trouwens al 15 jaar werkt bij dat bedrijf kan je beter gaan voor "ontslag krijgen" dan "ontslag geven".

Beeld je eens in dat je wordt uitbetaald 🤤
Dit gebeurt volgens mij bijna nooit en als dit gebeurt moet het zijn omdat je er echt niks van bakt. Uitbetaald krijgen, nee vergeet dat maar. Opzeg uitdoen tot de laatste dag gaat veel vaker voorkomen.
 
Blij te lezen dat ik niet de enige ben met dit gevoel.

Intussen indirect feedback gekregen over mijn perspectief, of moet ik zeggen het gebrek aan.

Een ex-collega wou terugkomen maar niet in 100% dezelfde functie, wel gelijkaardig.
Die verdient nu 5.500 bruto en was bereid om terug te komen voor 5.000.
Werkgever doet ultieme voorstel van 4.600 waarop mijn ex-collega beslist om niet terug te komen. Hij weet namelijk ook dat eens aan boord het loon niet meer zal stijgen.

Komt de CFO zijn beklag doen bij mij: ja ale vindt gij da nu normaal da ge voor een interne functie meer dan 5k schept? Ale da had ik zelfs bij de big 4 niet als senior manager!

Kzeg zo ja ik heb toevallig net de benchmark van MichaelPage gezien gisteren. Voor bijna 10 jaar ervaring is het gemiddelde in die functie nochtans 5.5k, net zoals Robert Half beweert in de salarisgids dus kweni mss ist toch realistisch?
"Nee nee da kan ni, da zijn misschien multinationals ma wij kunnen da ni betalen dat is niet marktconform in onze sector"

Ik noteer: interne functies boven 5k bestaan niet.

Nochtans genoeg functies die hoger uitkomen nu. HR BP's, marketing manager, interne ingenieurs,...

Mijn vraag begin juli wordt dus straal genegeerd, dus ik weet waar ik sta.

Ik ga beginnen ingaan op de vragen van recruiters om eens te zien wat ik echt waard ben en dan zie ik nog wel of ik de stap naar freelance zet als die kans zich voordoet.

Ik ben die mentaliteit hier strontbeu.
Ik zou mij ook niet blind staren op de benchmark van Michael Page. Vaak liggen die lonen hoger dan de werkelijkheid door verschillende berekeningsmethoden (waardering wagen, opbrutering nettovergoedingen etc). Ik zie daar voor controlling bedragen van 6,5k bruto voor iemand met +10 jaar ervaring. Heb zoveel lonen zien passeren in loonboekingen/budgetten, ik heb dat bedrag nog niet gezien eerlijk gezegd (eerder een 4,5-5k).
Vraag is ook wat zij daar onder controlling zien. Vandaag krijgt bijna iedereen de stempel 'controller' maar er is veel verschil tussen een Financieel Admin in een KMO en een Finance Business partner die in een multinational een actieve rol opneemt als quasi onder-CFO.
Idem voor dagrates van freelancers, viel bijna achterover wat zij rapporteren in de benchmark. Als je met hun rechtstreeks in gesprek gaat voor een concrete functie mag je er 20-30% afdoen.

Alles hangt af van de functie. CFO beweert dat hij geen +5k bruto had bij de big four als senior manager. In compliance (tax, accounting) kan ik dat zeer goed geloven. Mijn vriend zit er binnen advisory wel boven. En dan kan je gaan zeggen, 'jamaar die heeft dat wel en de anderen niet terwijl ze hetzelfde diploma hebben, evenveel uren presteren en evenveel verantwoordelijkheid hebben'(uw vergelijking met HR/marketing etc). In de praktijk gaat dat jammer genoeg niet op en spelen zoveel andere factoren (waardering van de markt, schaarste profiel, jobinhoud etc).
 
Ik zou mij ook niet blind staren op de benchmark van Michael Page. Vaak liggen die lonen hoger dan de werkelijkheid door verschillende berekeningsmethoden (waardering wagen, opbrutering nettovergoedingen etc). Ik zie daar voor controlling bedragen van 6,5k bruto voor iemand met +10 jaar ervaring. Heb zoveel lonen zien passeren in loonboekingen/budgetten, ik heb dat bedrag nog niet gezien eerlijk gezegd (eerder een 4,5-5k).
Vraag is ook wat zij daar onder controlling zien. Vandaag krijgt bijna iedereen de stempel 'controller' maar er is veel verschil tussen een Financieel Admin in een KMO en een Finance Business partner die in een multinational een actieve rol opneemt als quasi onder-CFO.
Idem voor dagrates van freelancers, viel bijna achterover wat zij rapporteren in de benchmark. Als je met hun rechtstreeks in gesprek gaat voor een concrete functie mag je er 20-30% afdoen.

Alles hangt af van de functie. CFO beweert dat hij geen +5k bruto had bij de big four als senior manager. In compliance (tax, accounting) kan ik dat zeer goed geloven. Mijn vriend zit er binnen advisory wel boven. En dan kan je gaan zeggen, 'jamaar die heeft dat wel en de anderen niet terwijl ze hetzelfde diploma hebben, evenveel uren presteren en evenveel verantwoordelijkheid hebben'(uw vergelijking met HR/marketing etc). In de praktijk gaat dat jammer genoeg niet op en spelen zoveel andere factoren (waardering van de markt, schaarste profiel, jobinhoud etc).

Maar bij de big four heb je wel hoge nettovergoedingen (zeker als senior manager), niet? Dan compenseert dat die 5k bruto wel.
 
Maar bij de big four heb je wel hoge nettovergoedingen (zeker als senior manager), niet? Dan compenseert dat die 5k bruto wel.
Intern heb je evenzeer forfaitaire nettovergoeding + dagvergoeding/maaltijdcheques. Dat zal netto een 150-200 EUR schelen aan nettovergoeding.
Maar intern heb je als controller ook niet de verantwoordelijkheid van een senior manager in de big four ;). Hij maakt die vergelijking als CFO, een CFO zal ook wel meer hebben dan 5k bruto :p.
 
Mij lijkt het dat ze niet méér willen geven omwille van je relatief jonge leeftijd (wat uiteraard los staat van je kennis) en daarom afkomen met de meest belachelijke reden: "wij kunnen dat niet betalen". Het is niet dat jouw firma geen winst meer gaat maken door jou 500 bruto opslag te geven...
Niet willen is inderdaad het juiste woord.
Diegene die gaan wenen bij de CEO krijgen verhogingen nog voor ze iets verwezenlijkt hebben.
Ik ben misschien van de "oude stempel" dat ik eerst presteer en dan pas beloond moet worden. Achja.
Ik zou mij ook niet blind staren op de benchmark van Michael Page. Vaak liggen die lonen hoger dan de werkelijkheid door verschillende berekeningsmethoden (waardering wagen, opbrutering nettovergoedingen etc). Ik zie daar voor controlling bedragen van 6,5k bruto voor iemand met +10 jaar ervaring. Heb zoveel lonen zien passeren in loonboekingen/budgetten, ik heb dat bedrag nog niet gezien eerlijk gezegd (eerder een 4,5-5k).
Vraag is ook wat zij daar onder controlling zien. Vandaag krijgt bijna iedereen de stempel 'controller' maar er is veel verschil tussen een Financieel Admin in een KMO en een Finance Business partner die in een multinational een actieve rol opneemt als quasi onder-CFO.
Idem voor dagrates van freelancers, viel bijna achterover wat zij rapporteren in de benchmark. Als je met hun rechtstreeks in gesprek gaat voor een concrete functie mag je er 20-30% afdoen.

Alles hangt af van de functie. CFO beweert dat hij geen +5k bruto had bij de big four als senior manager. In compliance (tax, accounting) kan ik dat zeer goed geloven. Mijn vriend zit er binnen advisory wel boven. En dan kan je gaan zeggen, 'jamaar die heeft dat wel en de anderen niet terwijl ze hetzelfde diploma hebben, evenveel uren presteren en evenveel verantwoordelijkheid hebben'(uw vergelijking met HR/marketing etc). In de praktijk gaat dat jammer genoeg niet op en spelen zoveel andere factoren (waardering van de markt, schaarste profiel, jobinhoud etc).
Dat die benchmarks aan de hoge kant liggen, akkoord, maar het hangt idd af van de jobinhoud.
Mijn job als controller bestaat wel degelijk uit de full package: business partnering, budget/forecast, sparring persoon van de CFO en CEO, SPOC management reporting (zelf van 0 opgebouwd, ok 0 is misschien cru, er bestond wel een PDF met een P&L tabel), begeleiden juniors, conflictsolving met accountants, ...
Intern heb je evenzeer forfaitaire nettovergoeding + dagvergoeding/maaltijdcheques. Dat zal netto een 150-200 EUR schelen aan nettovergoeding.
Maar intern heb je als controller ook niet de verantwoordelijkheid van een senior manager in de big four ;). Hij maakt die vergelijking als CFO, een CFO zal ook wel meer hebben dan 5k bruto :p.
CFO schept 7500 bruto (benchmark 9K), maar ja het is algemeen geweten dat ze hier niet de beste betalers zijn voor "overhead volk".

Nu goed, bruto zegt ook niet alles natuurlijk. Het is het volledige pakket.

Net een eerste gesprek met HR achter de rug van een kleiner bedrijf waar ze wel nog een familiale sfeer hebben (lees: CEO spreken =/= via management assistant een meeting inplannen waar hij 9 kansen op 10 niet voor opdaagt) in een sector die 100% aansluit bij mij interesses.
Eerste klik is er wel, volgende week al 2e gesprek met de CFO om het over de inhoud van de job te hebben.
Wel handig zo van die teams gesprekken. Beperkt tijdsverlies aan beide zijden!
 
Dit gebeurt volgens mij bijna nooit en als dit gebeurt moet het zijn omdat je er echt niks van bakt. Uitbetaald krijgen, nee vergeet dat maar. Opzeg uitdoen tot de laatste dag gaat veel vaker voorkomen.
Dit komt wel degelijk voor. In de financiële sector heb ik weet van meerdere fossielen die een fors bedrag kregen enkele jaren voor hun pensioen.
 
In dat tweede jaar zit ik precies steeds in mijn comfortzone: ik trek bepaalde (nochtans intellectueel uitdagende) taken naar mij toe en door personeelsverloop, onkunde of desinteresse van collega's blijven die taken bij mij zitten tot het einde der tijden. :tongue:
Ik kan mijzelf zeer goed herkennen in dit verhaal en patroon. Ik stel vast dat ikzelf zeer gevoelig ben voor een bore-out en dat het inderdaad een vrij vicisieuze cirkel is.
Eerste jaar altijd zeer gedreven in een nieuwe job, tweede jaar treed gewenning op, en derde jaar wil ik iets anders gaan doen.
Heb zelfs geprobeerd om binnen verschillende domeinen te werken, zodat het "vernieuwingselement" sterker aanwezig is, maar het is steeds dezelfde cyclus.
Bij mij resulteert dit meestal in een twee/drietal verschillende functies binnen een bedrijf en dan na 5 jaar ben ik het zo beu dat ik ga jobhoppen, maar daarna start de cyclus opnieuw.
Na verloop van tijd, inderdaad tijd teveel over voor het takenpakket die ik moet vervullen, terwijl ik nu in huidige job, meerdere rollen op mij genomen heb (dan vraag ik mij soms af, waar sommige collega's met slechst beperkte verantwoordelijkheid hun dagen mee vullen). Ik twijfel dan soms om er nog een takenpakket bij te nemen, maar langs de andere kant wil ik er ook niets meer bijnemen, gezien ik nu reeds dubbele rol vervul en sommige andere collega's toch ook hetzelfde betaald worden, voor nog minder te doen.
Soms denk ik, ligt dit dan niet aan mijzelf, of misschien ben ik eigenlijk gewoon nooit tevreden, of heb ik een zeer lage vervelingsdrempel.
Vandaag opnieuw 5 jaar binnen zelfde bedrijf, en terug een gevoel van "onderwaardering" (financieel, carrïerermatig) buiten natuurlijk het prijzen van mijn capaciteiten op de evaluatiegesprekken, etc, maar inderdaad onvoldoende om mij gemotiveerd te houden.
Vandaag is ook wel de eerste keer dat ik echt twijfel om te veranderen (haalt het nog iets uit eigenlijk), financieel ben ik niet ontevreden (kan altijd beter natuurlijk) en misschien beter de beschikbare tijd en comfortzone gebruik om te focussen op "uitdagingen" buiten de werksfeer om.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
Terug
Bovenaan