Structureel Thuiswerken

Terwijl iedereen aan verdere versoepelingen denkt en een snoepje wil voor goed gedrag zit de kans er weer dik in dat de gewone zorg terug afgebouwd moet worden en dat verstrengingen noodzakelijk zijn.
Ik heb de eerste annulatiebrief in de bus gehad. +
"Thuiswerken doet geen kat nog"

Werken jullie allemaal bij de lokale KMO of zo? In multinationals wordt dit volgens mij vrij goed opgevolgd.
Ik werk nog steeds 100% van thuis uit.
 
Ik lees hier de afgelopen pagina's weer wat comments die laten blijken dat er met telewerken helemaal geen probleem is en dat mensen die (hyperbolisch) zeggen dat veel bedrijven hier hun voeten aan vegen er gladjes naast zitten maar waarom lees ik dan zaken zoals dit op VRT NWS?

Premier Alexander De Croo (Open VLD) en federaal minister van Werk Pierre-Yves Dermagne (PS) hebben later vandaag de vertegenwoordigers van de werkgevers uitgenodigd voor wat een “dringend gesprek” genoemd wordt over telewerk. De ontmoeting start om 16 uur.

Blijkbaar wordt het verplichte telewerk, een van de huidige coronamaatregelen, onvoldoende nageleefd.

De Premier zit dan mee in die echokamer, veronderstel ik?

Dan zijn er ook nog artikels zoals dit. En dit:

image.png


Bron. We zitten dus bijna op hetzelfde niveau als voor de thuiswerkverplichting, volgens Google's mobility report dan. Er zijn nu meer winkels open dus is het normaal dat er meer mensen op de baan zijn, maar net zoals 'thuiswerken doet geen kat meer' een overdrijving is, is 'echokamers' ook een overdrijving.

En mijn punt is niet om hier iemand te pakken, want zoals steeds zal de waarheid wel ergens in het midden liggen, maar altijd dat letterlijk nemen van elk woord om dan vervolgens op een bepaald woord of zin in te pikken om het grote gelijk te halen (dit gebeurt langs beide 'kanten') wordt zo vermoeiend.
 
Ik lees hier de afgelopen pagina's weer wat comments die laten blijken dat er met telewerken helemaal geen probleem is en dat mensen die (hyperbolisch) zeggen dat veel bedrijven hier hun voeten aan vegen er gladjes naast zitten maar waarom lees ik dan zaken zoals dit op VRT NWS?



De Premier zit dan mee in die echokamer, veronderstel ik?

Dan zijn er ook nog artikels zoals dit. En dit:

image.png


Bron. We zitten dus bijna op hetzelfde niveau als voor de thuiswerkverplichting, volgens Google's mobility report dan. Er zijn nu meer winkels open dus is het normaal dat er meer mensen op de baan zijn, maar net zoals 'thuiswerken doet geen kat meer' een overdrijving is, is 'echokamers' ook een overdrijving.

En mijn punt is niet om hier iemand te pakken, want zoals steeds zal de waarheid wel ergens in het midden liggen, maar altijd dat letterlijk nemen van elk woord om dan vervolgens op een bepaald woord of zin in te pikken om het grote gelijk te halen (dit gebeurt langs beide 'kanten') wordt zo vermoeiend.
Mensen geen woorden in de mond leggen hé. Ik vermoed dat je het op mij hebt, sinds ik de enigste ben geweest die het over echokamers had hier:
Echokamers en zien wat je wilt zien hé ;)

Is heel menselijk, elke keer als er hier iemand afkomt met "maar ik ga wel naar den bureau" of "maar op de bedrijventerreinen hier staan meer auto's als ervoor" wordt dit gevolgd door tal van mensen die antwoorden dat ze ondertussen al 1jaar thuiswerken. Maar daar leest men dan over of onthoudt men niet...
Lees de post nu volledig...
En verder ging het zowel in die post als mijn eerste post over dit onderwerp over de uitspraak "Thuiswerk doet geen kat nog".
In die eerste post zet ik dan nog letterlijk de grafiek uit je artikel. Die inderdaad een lichte daling aantoont. NERGENS stel ik dat er geen daling is, wel dat die uitspraak van geen kat compleet van de pot gerukt is (net zoals alle andere posts erover, wat jij dan interpreteert alsof men zegt dat er geen daling is). En dat die uitspraak tot stand komt door echokamers en enkel lezen wat je wilt.
 
Ik heb het niet over jou @the_fox, ik heb het over iedereen die hier het niet kan laten om microscopisch in te zoomen op pietluttige details in iemand's post. Uitspraken zoals 'geen kat doet nog x of y' zijn meestal absoluut niet letterlijk bedoeld. Als er iemand tegen mij zegt 'geen kat kijkt nog naar Big Brother' dan ga ik geen statistieken zoeken om te bewijzen dat er wel degelijk nog mensen naar Big Brother kijken, ik ga er dan gewoon van uit dat die persoon bedoelt dat de kijkcijfers van dat programma zeer sterk gedaald zijn/onder de verwachtingen blijven. Dan gaat het misschien over verschillende verwachtingen van dit forum (voor mij is een forum eerder een soort 'virtueel cafe', voor anderen misschien meer een soort debat club) maar goed.

Ik begrijp ergens wel dat mensen gek worden van al dat constante kort-door-de-bocht gedoen hier, maar ik merk dat het hier echt geregeld ontspoort van een gesprek over de maatregelen tot soms pagina's lang vitten op elkaar en eigen interpretaties geven aan bepaalde woorden of zinnen. Daar heeft nu eens letterlijk niemand iets aan.

Los van dat kunnen zinnetjes als 'lees de post nu volledig...' (alsof we opnieuw in de lagere school zitten) bij bepaalde mensen natuurlijk wel heel denigrerend overkomen, wat ook kan zorgen voor de zaken die ik hierboven beschrijf. Just saying.

Anyway, vooraleer ik me hier zelf schuldig maak aan waar ik al geregeld over heb lopen zagen in deze thread (namelijk oeverloos naast de kwestie zitten vitten) wil ik nog zeggen dat ik jouw quote gewoon als voorbeeld gebruikte en dit topic afsluiten; het is namelijk off-topic. Ik ben het vaak met je eens dus da's zeker niet als aanval op jou bedoeld.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Ridder, je doet datgene dat velen van ons hier al hebben opgegeven met figuren als Loser en the fox die uw post onlteden en dan dat ene statement in het belachelijke trekken. Enorm vermoeiend en ik verdoe mijn tijd er niet meer aan. Iedereen weet dat de meerderheid van de mensen niet meer thuiswerkt en dat daar nog serieus winst op kan geboekt worden.

Ze posten zelfs data die ons punt versterkt maar gaan dan zeveren over: jamaar jij zei geen kat
Ja, ik bedoelde letterlijk de katten in de straat waarvan er geen enkele thuiswerkt.

Jezus
 
Ik heb het niet over jou @the_fox, ik heb het over iedereen die hier het niet kan laten om microscopisch in te zoomen op pietluttige details in iemand's post. Uitspraken zoals 'geen kat doet nog x of y' zijn meestal absoluut niet letterlijk bedoeld. Als er iemand tegen mij zegt 'geen kat kijkt nog naar Big Brother' dan ga ik geen statistieken zoeken om te bewijzen dat er wel degelijk nog mensen naar Big Brother kijken, ik ga er dan gewoon van uit dat die persoon bedoelt dat de kijkcijfers van dat programma zeer sterk gedaald zijn/onder de verwachtingen blijven. Dan gaat het misschien over verschillende verwachtingen van dit forum (voor mij is een forum eerder een soort 'virtueel cafe', voor anderen misschien meer een soort debat club) maar goed.

Ik begrijp ergens wel dat mensen gek worden van al dat constante kort-door-de-bocht gedoen hier, maar ik merk dat het hier echt geregeld ontspoort van een gesprek over de maatregelen tot soms pagina's lang vitten op elkaar en eigen interpretaties geven aan bepaalde woorden of zinnen. Daar heeft nu eens letterlijk niemand iets aan.

Los van dat kunnen zinnetjes als 'lees de post nu volledig...' (alsof we opnieuw in de lagere school zitten) bij bepaalde mensen natuurlijk wel heel denigrerend overkomen, wat ook kan zorgen voor de zaken die ik hierboven beschrijf. Just saying.

Anyway, vooraleer ik me hier zelf schuldig maak aan waar ik al geregeld over heb lopen zagen in deze thread (namelijk oeverloos naast de kwestie zitten vitten) wil ik nog zeggen dat ik jouw quote gewoon als voorbeeld gebruikte en dit topic afsluiten; het is namelijk off-topic. Ik ben het vaak met je eens dus da's zeker niet als aanval op jou bedoeld.
Maar er is wel een groot verschil tussen "microscopisch in te zoomen op pietluttige details" en gewoon foutieve uitspraken aankaarten hé.
Niemand gaat hier ook van uit dat hij letterlijk bedoelde dat er niemand het nog doet, maar afgaand op de beschikbare data van het UA onderzoek, is er zelfs geen bepaald grote daling of zelfs sprake van een extreme trend. Als men er natuurlijk een hoge en een lage waarde uitpikt, zal er idd een daling zijn.
Bij deze dezelfde data als in jouw artikel en die ik ook al eerder postte, maar nu enkel sinds invoering verplicht thuiswerken en met een trendlijn erbij.
b9LR1jI.png


Zeg mij eens hoe je (afgaand op deze cijfers) kunt spreken van "geen kat doet dat nog"? Of zelfs nog maar durft spreken van een significante daling...
 
Bedankt Ridder, je doet datgene dat velen van ons hier al hebben opgegeven met figuren als Loser en the fox die uw post onlteden en dan dat ene statement in het belachelijke trekken. Enorm vermoeiend en ik verdoe mijn tijd er niet meer aan. Iedereen weet dat de meerderheid van de mensen niet meer thuiswerkt en dat daar nog serieus winst op kan geboekt worden.

Ze posten zelfs data die ons punt versterkt maar gaan dan zeveren over: jamaar jij zei geen kat
Ja, ik bedoelde letterlijk de katten in de straat waarvan er geen enkele thuiswerkt.

Jezus
Voila, bewijst mijn punt compleet hé. Wij komen af met cijfers en bewijzen en dan is het antwoord wat ik in't vet gezet heb.
 
Even iets anders: zijn er eigenlijk studies die de efficiëntie van thuiswerk vergelijken met 'at office' werken?
Kan me toch moeilijk voorstellen dat thuiswerk, als je de mogelijke reistijd, op de lange termijn even efficiënt is. De grens tussen privé en werk vervaagt, er is meer afleiding/minder controle, de werkdruk vermindert en de communicatie/overleg verloopt moeilijker.

Dat in deze situatie thuiswerk natuurlijk gepromoot en verplicht wordt, dat is logisch. Maar of telewerk daarna een echte vaste waarde moet en gaat blijven, meh.
 
Even iets anders: zijn er eigenlijk studies die de efficiëntie van thuiswerk vergelijken met 'at office' werken?
Kan me toch moeilijk voorstellen dat thuiswerk, als je de mogelijke reistijd, op de lange termijn even efficiënt is. De grens tussen privé en werk vervaagt, er is meer afleiding/minder controle, de werkdruk vermindert en de communicatie/overleg verloopt moeilijker.

Dat in deze situatie thuiswerk natuurlijk gepromoot en verplicht wordt, dat is logisch. Maar of telewerk daarna een echte vaste waarde moet en gaat blijven, meh.
Bij ons is er een "work from home" policy waarbij we na de pandemie nog maar 40% op kantoor moeten zijn (als minimum), en we dus 60% van thuis mogen werken. Denk dat veel bedrijven iets in die aard gaan doen.

Aantal bedrijven hebben al gezegd dat ze permanent naar WFH gaan zoals bv. een Twitter en een aantal silicon valley bedrijven. Als aandeelhouder zou ik daar niet direct fan van zijn, zoals je zegt zijn er toch ook duidelijke nadelen en lijkt mij aangewezen om elkaar toch minstens een keer per week fysiek te zien. Heel wat ideeen, bronnen van innovatie etc ontstaan ook door informele gespreken met collega's, die er nu veel minder zijn. Ook om voeling en engagement met je bedrijf en collega's te hebben is elkaar fysiek ontmoeten belangrijk, je gaat nooit dezelfde bedrijfscultuur kunnen bereiken bij een permanente WFH.
 
Even iets anders: zijn er eigenlijk studies die de efficiëntie van thuiswerk vergelijken met 'at office' werken?
Kan me toch moeilijk voorstellen dat thuiswerk, als je de mogelijke reistijd, op de lange termijn even efficiënt is. De grens tussen privé en werk vervaagt, er is meer afleiding/minder controle, de werkdruk vermindert en de communicatie/overleg verloopt moeilijker.

Dat in deze situatie thuiswerk natuurlijk gepromoot en verplicht wordt, dat is logisch. Maar of telewerk daarna een echte vaste waarde moet en gaat blijven, meh.
Ja, verschillende zelfs. Zowel voor corona als tijdens. De meeste komen tot de conclusie dat thuiswerken efficiënt(er) is. Daarom niet volcontinu want dan zit je met de o.a. de problemen die @Racing_Genk hierboven al aanhaalt.


...
 
In Belgie inderdaad een ander verhaal: https://www.tijd.be/dossiers/corona...thousiast-over-coronatelewerken/10272088.html

Heel wat werkgevers in ons land zijn van oordeel dat het verplichte telewerken een negatieve invloed heeft op de productiviteit van hun werknemers.
Dat blijkt uit de jongste editie van de enquête van de Economic Risk Management Group en de Nationale Bank naar de effecten van de coronacrisis op de ondernemingen.
In deze tweede lockdown light vraagt de overheid dat de werkgevers hun medewerkers zoveel mogelijk laten thuiswerken. Dat is zelfs een verplichting, behalve waar het niet anders kan.
30 procent van de werknemers voeren hun werk volledig thuis uit, blijkt uit de jongste ERMG-enquête. Nog eens 13 procent van de werknemers werkt deeltijds van thuis uit.


Bijna de helft van de ondernemingen vindt dat de arbeidsproductiviteit daaronder lijdt. 10 procent van de ondervraagde bedrijven rapporteert een sterk negatieve impact, 36 procent ziet een licht negatieve invloed. Minder dan een op de tien bedrijfsleiders meent dat het huidige gebruik van telewerk een positief effect heeft op de productiviteit van hun werknemers.

Financiële sector​

Het oordeel verschilt naargelang de sector. In de financiële sector vindt bijna 70 procent van de werkgevers dat het telewerk de productiviteit schaadt. In de sector informatie en communicatie is dat 'slechts' 50 procent. Ook in de meeste sectoren van de verwerkende nijverheid zien de werkgevers vooral een negatief efffect op de productiviteit.
Het gunstigste oordeel komt uit de consultancysector. Daar meent 19 procent van de bedrijven dat er een licht of sterk positief effect is op de productiviteit van hun medewerkers.
Lees meer
 
Ik zou het ook niet willen eerlijk gezegd. Voor corona hadden wij een WFH policy van enkele dagen in de week wat ik gebruikte als ik moe was of minder werk had dienen dag. Om permanent van thuis te werken, zie ik niet zitten. Ik wil nog kunnen plezier maken met collega's.
 
Want daar leeft een ander soort mens? Homo Americanus ofzo?

Jij gelooft, studies tonen aan.
Hahaha typisch.

Als we discussieren over de (strenge) maatregelen mogen we niet vergelijken met andere landen, want andere omstandigheden ehja!
Maar als het uw eigen overtuiging steun kan geven, dan weer wel.

Reistijden, aanwezige sectoren en/of gewoonweg: ingeburgerde mentaliteit is genoeg om het minder efficiënt te maken.
 
In Belgie inderdaad een ander verhaal: https://www.tijd.be/dossiers/corona...thousiast-over-coronatelewerken/10272088.html

Heel wat werkgevers in ons land zijn van oordeel dat...
Heel wat werkgevers in ons land zijn van oordeel dat... Niet echt een bewijs hé, dat zijn bevraagde werkgevers, niet werknemers :p

Dan kunnen we er ook deze tegenover zetten (Belgisch):
De hoofdreden: productiviteit. 6 op de 10 geeft aan via telewerk aan efficiëntie te winnen. Dat stelt advieskantoor BDO op basis van een grootschalig onderzoek bij meer dan 1.000 Belgen in samenwerking met het netwerk voor arbeidsrelaties en personeelsbeleid HR Square. Opvallend: de helft van de respondenten geeft aan dat onze bedrijven wel nog een beleid rond telewerk missen.


Van de ondervraagde bedienden die thuis evenveel uren presteren als op kantoor, presteert maar 3% minder dan op kantoor. 36% verzet meer werk. Van de heel kleine minderheid die thuis minder lang werkt dan op kantoor, meent toch 39% thuis in minder tijd evenveel werk te verzetten. 15% verzet thuis zelfs meer werk dan op kantoor. De meerderheid kan dus blijkbaar thuis efficiënter werken dan op kantoor.
 
Het belangrijkste is uiteindelijk wat de werkgever vindt, die zal de modaliteiten wel bepalen, dat is niet aan de werknemer.
Ja, maar heb je mijn links bekeken. Zijn ook genoeg werkgevers die er het voordeel van inzien. Hangt er dus vanaf wie je bevraagt.
En men vroeg studies van de efficiëntie, dat is daarom niet de mening van de werkgevers ;)

Ik ga ook niet zeggen dat het voor elk bedrijf/elk type werk evengoed werkt; maar de voordelen zijn al aangetoond.
 
Hahaha typisch.

Als we discussieren over de (strenge) maatregelen mogen we niet vergelijken met andere landen, want andere omstandigheden ehja!
Maar als het uw eigen overtuiging steun kan geven, dan weer wel.

Reistijden, aanwezige sectoren en/of gewoonweg: ingeburgerde mentaliteit is genoeg om het minder efficiënt te maken.

Reistijden heeft niks te maken met efficiëntie op het werk. Tenzij die reistijden naar je werk zodanig lang zijn dat je vermoeid op je werk toekomt.

Sectoren : diegene die thuiswerk kunnen doen moeten het doen. Als ik me goed herinner was het in staten van de VS ook zelfde regeling. Dus alle sectoren kwamen aan bod.

Ingeburgerde mentaliteit : tenzij ze al voorgeschiedenis hebben met veel thuiswerken kan je zeggen dat meeste mensen en sectoren geen thuiswerkmentaliteit hadden voordien.

Enigste dat je nu hebt is dat het een opgelegde situatie is die ook niet goed te regelen valt. Je kan moeilijker met je partner/huisgenoot afspreken wie wanneer thuiswerkt.
Het is moeilijker om de kinderen ergens af te zetten zodanig dat je ongestoord kan werken.
Van zodra dit beter te regelen valt en je een rustiger thuiswerkomgeving hebt zou je efficiëntie ook hoog moeten zijn.
Dit natuurlijk voor de sectoren waar dit allemaal toepasselijk is.
Ook kan je dit dan combineren met dagen op je werk waardoor je weer meer contact kan hebben met collega's en dergelijke.
 
Terug
Bovenaan