Ik kom nog eens af met het volgende verhaal, dat mooi illustreert hoe onze bestuurlijke verdeeldheid alles saboteert:Helaas anno 2024 nog veel redenen waarom een hoop mensen nog altijd met de auto Brussel binnen rijden om er te werken:
1) weinig frequente verbindingen met openbaar vervoer tot aan een station dat vlot met Brussel verbindt, tenzij je dicht tegen een station woont of dicht bij een drukke buslijn
2) veel te weinig randparkings buiten de Brusselse ring om mensen aan te zetten daar te parkeren en de metro / ... te nemen, die situatie is absoluut niet 21e eeuws te noemen
3) bij een aantal trein- en metrostations onvoldoende parking, zodat mensen die het eerste deel van de trip met de auto moeten doen wegens reden 1), de rest van de rit niet met het openbaar vervoer kunnen doen
Nog iemand gekend die een beetje buiten Leuven woonde en in Diegem werkte. Openbaar vervoer 's morgens: 50 - 60 minuten. Auto in de ochtendspits op hetzelfde moment: vaak ook minder dan een uur. Terugkeer: openbaar vervoer >60 minuten, auto 40-60 minuten. En dat is dan een route van ~25 km tussen 2 drukke punten met honderden pendelaars op die route.
Vroeger kon je rond de Heizel gewoon parkeren op straat. Nog beter was de parking van het Koning Boudewijnstadion, hopen plaats tenzij er een event plaatshad. Infeite gewoon een pendelparking bij uitstek want mooi op wandelafstand tussen metrostations Koning Boudewijn en Houba-Brugmann.
Op een dag besloot het gemeentebestuur van 1000 Brussel dat er hier een probleem was. Ik vermoed dat men geld wou verdienen vooral, maar officieel werden de bewoners gehinderd door al dat parkeren. De parking van het stadion was altijd grotendeels leeg, en rond de Heizel wonen eigenlijk geen mensen. Vreemd zeg. Maar natuurlijk, al die pendelaars kwamen uit Vlaanderen, dus het is niet of die hun gemak of wensen maakten iets uit voor de politici van Brussel. Alles werd betalend parkeren, met verschillende abonnementsformules die allemaal zeer duur waren.
Gevolg, een deel mensen vocht nu voor de weinige beschikbare parkeerplaatsen op de Romeinse Steenweg of de minuscule pendelparking "Esplanade". De Romeinse Steenweg werd iets later betalend. En zo ging weer een hoop extra volk gewoon met de wagen Brussel binnen via Van Praet.
Er werd gezegd dat dit normaal was in Brussel tijdens de spitsuren. Als iemand die tijdens de spitsuren al eens door Brussel rijdt kan ik gewoon zeggen dat dit niet klopt.Voor de mensen die uit Limburg komen toch eerder regel dan uitzondering. (Tenzij je om 5 u 's morgens vertrekt en héél vroeg of héél laat terugkeert).
Net van op die plaatsen heb je ook geen deftig alternatief met het openbaar vervoer.
En als je vanuit een of ander diep Limburgs dorp in Brussel wil zijn zal dat effectief lang duren, maar 2.5 uur standaard? Er komt wel een punt waarop je het jezelf aan doet hé.