Structureel Thuiswerken

Helaas anno 2024 nog veel redenen waarom een hoop mensen nog altijd met de auto Brussel binnen rijden om er te werken:
1) weinig frequente verbindingen met openbaar vervoer tot aan een station dat vlot met Brussel verbindt, tenzij je dicht tegen een station woont of dicht bij een drukke buslijn
2) veel te weinig randparkings buiten de Brusselse ring om mensen aan te zetten daar te parkeren en de metro / ... te nemen, die situatie is absoluut niet 21e eeuws te noemen
3) bij een aantal trein- en metrostations onvoldoende parking, zodat mensen die het eerste deel van de trip met de auto moeten doen wegens reden 1), de rest van de rit niet met het openbaar vervoer kunnen doen

Nog iemand gekend die een beetje buiten Leuven woonde en in Diegem werkte. Openbaar vervoer 's morgens: 50 - 60 minuten. Auto in de ochtendspits op hetzelfde moment: vaak ook minder dan een uur. Terugkeer: openbaar vervoer >60 minuten, auto 40-60 minuten. En dat is dan een route van ~25 km tussen 2 drukke punten met honderden pendelaars op die route.
Ik kom nog eens af met het volgende verhaal, dat mooi illustreert hoe onze bestuurlijke verdeeldheid alles saboteert:

Vroeger kon je rond de Heizel gewoon parkeren op straat. Nog beter was de parking van het Koning Boudewijnstadion, hopen plaats tenzij er een event plaatshad. Infeite gewoon een pendelparking bij uitstek want mooi op wandelafstand tussen metrostations Koning Boudewijn en Houba-Brugmann.
Op een dag besloot het gemeentebestuur van 1000 Brussel dat er hier een probleem was. Ik vermoed dat men geld wou verdienen vooral, maar officieel werden de bewoners gehinderd door al dat parkeren. De parking van het stadion was altijd grotendeels leeg, en rond de Heizel wonen eigenlijk geen mensen. Vreemd zeg. Maar natuurlijk, al die pendelaars kwamen uit Vlaanderen, dus het is niet of die hun gemak of wensen maakten iets uit voor de politici van Brussel. Alles werd betalend parkeren, met verschillende abonnementsformules die allemaal zeer duur waren.

Gevolg, een deel mensen vocht nu voor de weinige beschikbare parkeerplaatsen op de Romeinse Steenweg of de minuscule pendelparking "Esplanade". De Romeinse Steenweg werd iets later betalend. En zo ging weer een hoop extra volk gewoon met de wagen Brussel binnen via Van Praet.

Voor de mensen die uit Limburg komen toch eerder regel dan uitzondering. (Tenzij je om 5 u 's morgens vertrekt en héél vroeg of héél laat terugkeert).
Net van op die plaatsen heb je ook geen deftig alternatief met het openbaar vervoer.
Er werd gezegd dat dit normaal was in Brussel tijdens de spitsuren. Als iemand die tijdens de spitsuren al eens door Brussel rijdt kan ik gewoon zeggen dat dit niet klopt.

En als je vanuit een of ander diep Limburgs dorp in Brussel wil zijn zal dat effectief lang duren, maar 2.5 uur standaard? Er komt wel een punt waarop je het jezelf aan doet hé.
 
Ik kom nog eens af met het volgende verhaal, dat mooi illustreert hoe onze bestuurlijke verdeeldheid alles saboteert:

Vroeger kon je rond de Heizel gewoon parkeren op straat. Nog beter was de parking van het Koning Boudewijnstadion, hopen plaats tenzij er een event plaatshad. Infeite gewoon een pendelparking bij uitstek want mooi op wandelafstand tussen metrostations Koning Boudewijn en Houba-Brugmann.
Op een dag besloot het gemeentebestuur van 1000 Brussel dat er hier een probleem was. Ik vermoed dat men geld wou verdienen vooral, maar officieel werden de bewoners gehinderd door al dat parkeren. De parking van het stadion was altijd grotendeels leeg, en rond de Heizel wonen eigenlijk geen mensen. Vreemd zeg. Maar natuurlijk, al die pendelaars kwamen uit Vlaanderen, dus het is niet of die hun gemak of wensen maakten iets uit voor de politici van Brussel. Alles werd betalend parkeren, met verschillende abonnementsformules die allemaal zeer duur waren.

Gevolg, een deel mensen vocht nu voor de weinige beschikbare parkeerplaatsen op de Romeinse Steenweg of de minuscule pendelparking "Esplanade". De Romeinse Steenweg werd iets later betalend. En zo ging weer een hoop extra volk gewoon met de wagen Brussel binnen via Van Praet.


Er werd gezegd dat dit normaal was in Brussel tijdens de spitsuren. Als iemand die tijdens de spitsuren al eens door Brussel rijdt kan ik gewoon zeggen dat dit niet klopt.

En als je vanuit een of ander diep Limburgs dorp in Brussel wil zijn zal dat effectief lang duren, maar 2.5 uur standaard? Er komt wel een punt waarop je het jezelf aan doet hé.

2,5 uur door Brussel rijden dat zal inderdaad niet kloppen. Maar je hebt vanuit Limburg (zeker als je wat dieper uit Limburg komt) al zeker een uur nodig om tot Brussel te geraken zonder file. Als het dan dicht staat op de E314 vanaf Rotselaar of eerder (dagelijkse kost) dan is 2,5 uur niet overdreven.

Of je je dat zelf moet aandoen, dat is een andere vraag natuurlijk. Helaas voor veel mensen wel dagelijkse realiteit.
 
2,5 uur door Brussel rijden dat zal inderdaad niet kloppen.
Wie heeft dat er nu weer van gemaakt? In mijn originele post heb ik erg duidelijk aangegeven dat 2,5 uur de totale tijdsduur is.
Dwz vertrekken om 6u --> 8u30 op je bureaustoel te Brussel.
Niet de tijd dat je in Brussel aan het rondrijden bent. :)

En inderdaad voor vele mensen is dat helaas de realiteit. :confused: Zoals je zelf zegt niet iedereen komt uit Vlaanderen waar je binnen een half uurtje aan de ring staat aan te schuiven.

Opmerking: Ik heb wel eens op restaurant geweest ergens in Brussel maar de tunnel rond de ring was afgesloten (en dat was op voorhand niet goed aangegeven). Ik ben toen in Sint Gillis terechtgekomen.

Ik heb toen een dik uur gedaan over amper 5 km. (zoiets vergeet je nooit lol) Dat was echt een drama.
 
2,5 uur door Brussel rijden dat zal inderdaad niet kloppen. Maar je hebt vanuit Limburg (zeker als je wat dieper uit Limburg komt) al zeker een uur nodig om tot Brussel te geraken zonder file. Als het dan dicht staat op de E314 vanaf Rotselaar of eerder (dagelijkse kost) dan is 2,5 uur niet overdreven.

Of je je dat zelf moet aandoen, dat is een andere vraag natuurlijk. Helaas voor veel mensen wel dagelijkse realiteit.
Elke keer bij het aanschuiven (gelukkig maar zelden) daar afgevraagd waarom er rond regio Leuven geen gigantische P&R parking is met rechtstreekse verbinding naar Brussel centrum. Lees: langs de snelweg en dus niet Leuven binnenrijden want ook dat.. staat vast natuurlijk.

De regel in Limburg is; voor 7u op je plek in Brussel zijn of je hangt eraan en mag netjes aanschuiven. Vanaf Bekkevoort/Tielt-Winge gaat de rem er al op, en dan moet je nog voorbij Leuven/Samenkomst E40 en dan die 2 rijstroken de ring op.

Deftige alternatieven? Helaas.
 
Elke keer bij het aanschuiven (gelukkig maar zelden) daar afgevraagd waarom er rond regio Leuven geen gigantische P&R parking is met rechtstreekse verbinding naar Brussel centrum. Lees: langs de snelweg en dus niet Leuven binnenrijden want ook dat.. staat vast natuurlijk.

De regel in Limburg is; voor 7u op je plek in Brussel zijn of je hangt eraan en mag netjes aanschuiven. Vanaf Bekkevoort/Tielt-Winge gaat de rem er al op, en dan moet je nog voorbij Leuven/Samenkomst E40 en dan die 2 rijstroken de ring op.

Deftige alternatieven? Helaas.
Klopt. Veel mensen beseffen niet hoe lastig dat dit is als je niet centraal woont in België (dat blijkt alleen al uit de onwetendheid in dit topic: hoezo 2,5 uur rijden binnen België?!). Voor mij dan ook een absolute no-brainer om dan ook nooit of te nooit in Brussel te willen werken (of uberhaupt verder dan fietsafstand van huis). Al ken ik mensen genoeg die al jaren aan een stuk dit soort verplaatsingen doen.
 
Ik moet zeggen dat ik toch wel een pak meer uren klop als thuiswerker (en een pak meer werk verzet krijg zonder continue gestoord te worden)
Mijnen N+1 ziet dat ook en die wil ook dat we ongestoord thuisblijven met het team. We doen 1 keer een teamdag per maand (of op aanvraag als er es iets extra moet gedaan worden)

Ik zit hier al vaak om 7u met de eerste koffie al voor mijn laptop. En na 18u zit ik er wss nog steeds op.
Terwijl op bureau ik door het verkeer maar om 9u ten vroegste kan toekomen en om 17u bol ik het al af omdat ik nog op een deftig uur wil thuis zijn.

Voor mij mag thuiswerk blijven.
 
Elke keer bij het aanschuiven (gelukkig maar zelden) daar afgevraagd waarom er rond regio Leuven geen gigantische P&R parking is met rechtstreekse verbinding naar Brussel centrum. Lees: langs de snelweg en dus niet Leuven binnenrijden want ook dat.. staat vast natuurlijk.
Je bedoelt zoals ze in het buitenland waar ze wél het licht hebben gezien doen? Giga parking waar je op kan rijden voor de structurele files, gratis of heel betaalbaar, modern treinstation ernaast met frequente treinen/metro naar het stadscentrum? Neuh, klinkt veel te logisch.
 
Laatst bewerkt:
Samenvatting over waarom ik niet op trein kan werken:
1) Er is geen dataverbinding op 2/3e van mijn treinrit.
2) Als ik 1 op de 4 keer kan zitten, mag ik blij zijn
3) Ik werk met gevoelige data, op de trein kan iedereen meekijken

Ik ben er vrij zeker van dat als je effectieve productiviteit op een trein meet, dat je op een fractie uitkomt van wat het zou moeten zijn (maar thuis/op kantoor is dit ook geen 100% natuurlijk).
Ik denk dat er hier niemand is die beweert dat iedereen zou moeten kunnen werken op de trein, maar de zaken die jij beschrijft, gelden niet voor iedereen.
1) ik heb overal dataverbinding, behalve op 1 plaats tussen Brussel en Gent (ergens rond Erpe-Mere denk ik) + vroeger in Comines, maar dat lijkt nu opgelost te zijn. Ik moet wel niet de lijn Kortrijk-Oudenaarde-Brussel nemen, want daar is het nog zwak.
2) Ik kan altijd zitten, behalve soms op vrijdag. En altijd met een tafeltje. Voor een best groot stuk zelfs meestal zonder iemand naast/tegenover mij. Voordeel van voor 6 uur op de trein te zitten :)
3) idem, zelfs met héél gevoelige data (Art. 9 GDPR-gegevens) maar dat is oplosbaar.

Is dit dan het geval voor iedereen? Nee. Maar claimen dat het onmogelijk is om te werken of dat je productiviteit lager ligt, is onzin. Ik kan 's ochtends 1u50 aan een stuk doorwerken zonder gestoord te worden door iemand, op het werk is dat onmogelijk.
Elke keer bij het aanschuiven (gelukkig maar zelden) daar afgevraagd waarom er rond regio Leuven geen gigantische P&R parking is met rechtstreekse verbinding naar Brussel centrum. Lees: langs de snelweg en dus niet Leuven binnenrijden want ook dat.. staat vast natuurlijk.
Men had in plaats van in Diegem kantoorgebouwen te plaatsen, parkeerplaatsen kunnen voorzien. Maar dat brengt voor de Vlaamse overheid niks op, het voordeel is voor Brussel. Dus doet Vlaanderen dat niet.
Klopgeest zei:
De regel in Limburg is; voor 7u op je plek in Brussel zijn of je hangt eraan en mag netjes aanschuiven. Vanaf Bekkevoort/Tielt-Winge gaat de rem er al op, en dan moet je nog voorbij Leuven/Samenkomst E40 en dan die 2 rijstroken de ring op.

Deftige alternatieven? Helaas.

Het probleem is niet Brussel, wie daar moet zijn heeft imho voldoende mogelijkheden als men de combinatie trein/auto neemt met auto tot station en trein vanuit Landen (zuid-Limburg) of Aarschot (Midden-Limburg). Auto-trein is daar een gigantisch verschil, zeker Aarschot-Brussel

1711608883378.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Vega
Het probleem is niet Brussel, wie daar moet zijn heeft imho voldoende mogelijkheden als men de combinatie trein/auto neemt met auto tot station en trein vanuit Landen (zuid-Limburg) of Aarschot (Midden-Limburg). Auto-trein is daar een gigantisch verschil, zeker Aarschot-Brussel

Los van de discussie zelf, Aarschot ligt in Vlaams-Brabant, niet in Limburg.
 
Het probleem is niet Brussel, wie daar moet zijn heeft imho voldoende mogelijkheden als men de combinatie trein/auto neemt met auto tot station en trein vanuit Landen (zuid-Limburg) of Aarschot (Midden-Limburg). Auto-trein is daar een gigantisch verschil, zeker Aarschot-Brussel

Bekijk bijlage 28353

Eerst een uur richting Aarschot of Landen rijden, dan hopen dat je de trein haalt (wat onmogelijk in te schatten is met de files richting Leuven), daar moet je altijd nog eens 10 min extra marge tellen want de trein wacht niet op jou. Dan nog boemelen richting Brussel (via Leuven zelfs met een overstap) om daar dan de bus/metro te moeten pakken naar de werkplek? Reken maar vlot 2.5u voor dit grapje, en dat 2 maal op een dag.

Dan is zelfs de auto in het slechtste geval (dus met files) sneller, dus je stelling gaat helaas niet op. Dit toont ook uiteraard exact het probleem aan dat we hebben met Brussel en mobiliteit (mede door de oorzaak die je aanhaalt Vlaanderen <> Brussel).
 
Eerst een uur richting Aarschot of Landen rijden, dan hopen dat je de trein haalt (wat onmogelijk in te schatten is met de files richting Leuven), daar moet je altijd nog eens 10 min extra marge tellen want de trein wacht niet op jou. Dan nog boemelen richting Brussel (via Leuven zelfs met een overstap) om daar dan de bus/metro te moeten pakken naar de werkplek? Reken maar vlot 2.5u voor dit grapje, en dat 2 maal op een dag.
Bij mijn weten begint de file toch meestal pas na Aarschot (en kan je dus filevrij en redelijk zeker rijden tot Aarschot). Het gaat ook niet over boemelen, op 31 minuten kan je in de vijfhoek van Brussel staan, wat je nooit met de auto kan doen.

En natuurlijk als je nog een lange metro-rit hebt, is dat niet haalbaar, maar dat had ik ook denk ik duidelijk genoeg gezegd, het ging over Brussel zelf, niet over de Diegems of de Woluwes.
 
Bij mijn weten begint de file toch meestal pas na Aarschot (en kan je dus filevrij en redelijk zeker rijden tot Aarschot). Het gaat ook niet over boemelen, op 31 minuten kan je in de vijfhoek van Brussel staan, wat je nooit met de auto kan doen.

En natuurlijk als je nog een lange metro-rit hebt, is dat niet haalbaar, maar dat had ik ook denk ik duidelijk genoeg gezegd, het ging over Brussel zelf, niet over de Diegems of de Woluwes.
Maar allez, genoeg dagen waar je 10 jaar geleden al vanaf Bekkevoort sterk vertraagd verkeer had.

En dan nog, het is niet dat de NMBS zo'n betrouwbare partner is met stiptheid die rasse schreden achteruit gaat, nog niet gesproken over de afgeschafte treinen. Getuigenissen genoeg op dit forum van mensen die meerdere keren per week de trein nemen.

Het is niet omdat het een werkbare optie is voor jou en jouw werkgever, dat je het zomaar kan extrapoleren naar de grote massa.
Zo kan ik evengoed een tegenvoorbeeld geven: toen ik op kot zat was mijn deur tot deur verplaatsing met de auto minder dan een uur (Limburg Leuven). Met openbaar vervoer is dat actueel 2u55min. En dan heb je nog geen marges gerekend of overstappen gemist.
 
Maar allez, genoeg dagen waar je 10 jaar geleden al vanaf Bekkevoort sterk vertraagd verkeer had.
https://www.verkeerscentrum.be/dagelijkse-files Er zal zeker eens vertraagd verkeer zijn, maar is blijkbaar écht meestal pas vanaf Aarschot.
Bloembak zei:
En dan nog, het is niet dat de NMBS zo'n betrouwbare partner is met stiptheid die rasse schreden achteruit gaat, nog niet gesproken over de afgeschafte treinen. Getuigenissen genoeg op dit forum van mensen die meerdere keren per week de trein nemen.
Hangt héél sterk af van de treinverbinding. Ik zie dat van de >800 treinen vorige week ts Noord & Aarschot en terug, er zo'n 23 een vertraging hadden van > half uur, vooral s' avonds laat. Dat is een heel stuk beter dan de auto :) .

Ook qua korte vertragingen scoort Aarschot niet zo slecht in vergelijking met het nationale gemiddelde (87,5% in 2023), winter is altijd slechter. :
1711631257294.png

Is vergelijkbaar met mijn eigen lijn.
Bloembak zei:
Het is niet omdat het een werkbare optie is voor jou en jouw werkgever, dat je het zomaar kan extrapoleren naar de grote massa.
Zo kan ik evengoed een tegenvoorbeeld geven: toen ik op kot zat was mijn deur tot deur verplaatsing met de auto minder dan een uur (Limburg Leuven). Met openbaar vervoer is dat actueel 2u55min. En dan heb je nog geen marges gerekend of overstappen gemist.
ik claim dan ook niet dat het voor elke bestemming een goed alternatief is. Wel dat er zeker mogelijkheden zijn voor bepaalde mensen vanuit Limburg naar Brussel.
 
Het probleem is niet Brussel, wie daar moet zijn heeft imho voldoende mogelijkheden als men de combinatie trein/auto neemt met auto tot station en trein vanuit Landen (zuid-Limburg) of Aarschot (Midden-Limburg). Auto-trein is daar een gigantisch verschil, zeker Aarschot-Brussel

Bekijk bijlage 28353
Het probleem is dat je niet werkt in Brussel-Centraal. De pendel is nog niet gedaan eens je uit de trein stapt die in Brussel-Centraal/Noord/Zuid aankomt.
Dat is geen uniek probleem aan Brussel natuurlijk, maar aan pendelen naar de stad en de aanhechting van ons openbaar vervoer op waar de werkplekken zich bevinden. De "media" zit bijvoorbeeld in Zaventem, Groot-Bijgaarden heeft een grote industriezone, de VUB en omliggende dingen liggen ook niet naast het centraal station etc. Tel er maar snel een halfuur bij, en het ongemak van een extra overstap, die vaker dan je zou hopen echt hopeloze situaties creëert.

Met de auto heb je het overstap probleem alsook de tweede fase van de pendel eigenlijk niet; je rijdt gewoon naar waar je moet zijn (+/- evt. parking zoeken e.d.)
 
Maar allez, genoeg dagen waar je 10 jaar geleden al vanaf Bekkevoort sterk vertraagd verkeer had.

En dan nog, het is niet dat de NMBS zo'n betrouwbare partner is met stiptheid die rasse schreden achteruit gaat, nog niet gesproken over de afgeschafte treinen. Getuigenissen genoeg op dit forum van mensen die meerdere keren per week de trein nemen.

Het is niet omdat het een werkbare optie is voor jou en jouw werkgever, dat je het zomaar kan extrapoleren naar de grote massa.
Zo kan ik evengoed een tegenvoorbeeld geven: toen ik op kot zat was mijn deur tot deur verplaatsing met de auto minder dan een uur (Limburg Leuven). Met openbaar vervoer is dat actueel 2u55min. En dan heb je nog geen marges gerekend of overstappen gemist.
Buiten deze discussie om moeten we nu niet doen alsof de NMBS zo schandalig onbetrouwbaar is hé... Gemiddeldes van stiptheid zitten tussen 85% en 90%, cijfer wordt blijkbaar nogal naar beneden gehaald door verbinding Mons - Brussel.

Dat er bij een annulatie/vertraging onmiddellijk in colere wordt geschoten en het dan gepost wordt is normaal, als je 2 weken lang zonder probleem de trein hebt genomen zal je daar niet van zeggen "amai, 2 weken al geen problemen"...

-edit- JPV was me voor.
 
Buiten deze discussie om moeten we nu niet doen alsof de NMBS zo schandalig onbetrouwbaar is hé... Gemiddeldes van stiptheid zitten tussen 85% en 90%, cijfer wordt blijkbaar nogal naar beneden gehaald door verbinding Mons - Brussel.

Mons is idd een slechte verbinding. Dit zijn de cijfers van stiptheid (<6 minuten) én de gemiddelde vertraging als die dan >6 minuten is (waarbij natuurlijk grote vertragingen het gemiddelde sterk beïnvloeden, maar medianen vond ik niet) enkel tijdens de spitsuren, wat hier het belangrijkste is. Natuurlijk wel op de eindbestemming, maar tijdens de spitsuren is het moeilijk om het in te halen.

OchtendspitsAvondspits
RelatieEindbestemmingStiptheidGem. VertragingStiptheidGem. Vertraging
IC 01EUPEN
90,33%​
21,9​
73,76%​
16,7​
IC 01OOSTENDE
90,83%​
24,8​
82,99%​
18,2​
IC 02ANTWERPEN-C
83,14%​
16,0​
79,66%​
19,3​
IC 02OOSTENDE
92,30%​
20,9​
69,69%​
15,1​
IC 03BLANKENBERGE
85,28%​
18,4​
75,14%​
18,1​
IC 03GENK
80,50%​
17,4​
67,99%​
17,8​
IC 04-1ANTWERPEN-C
95,28%​
22,5​
85,88%​
16,3​
IC 04-1POPERINGE
85,73%​
16,9​
76,20%​
15,4​
IC 04-2KORTRIJK
90,66%​
20,2​
91,78%​
17,1​
IC 04-2LILLE-FLANDRES
89,48%​
18,3​
84,48%​
18,2​
IC 05CHARL-SUD
85,90%​
16,1​
73,76%​
16,4​
IC 05LUCHTBAL-WIJKBUNDEL
87,78%​
20,7​
77,68%​
18,9​
IC 06-1BRUSSELS AIRPORT - ZAVENTEM
86,19%​
21,5​
86,75%​
22,2​
IC 06-1TOURNAI
93,66%​
23,2​
76,22%​
16,1​
IC 06-2BRUSSELS AIRPORT - ZAVENTEM
81,66%​
16,0​
71,33%​
15,4​
IC 06-2MONS
85,17%​
18,0​
69,90%​
16,5​
IC 07CHARL-SUD
87,03%​
18,3​
78,13%​
17,6​
IC 07ESSEN
86,04%​
18,1​
75,38%​
17,2​
IC 08ANTWERPEN-CENTRAAL
82,79%​
16,6​
76,41%​
19,4​
IC 08HASSELT
83,57%​
18,2​
65,36%​
14,0​
IC 09ANTWERPEN-C
83,66%​
17,6​
85,75%​
20,6​
IC 09LEUVEN
87,94%​
22,7​
87,73%​
25,1​
IC 10-1ANTWERPEN-CENTRAAL
82,22%​
15,5​
69,88%​
14,5​
IC 10-1HAMONT
79,88%​
19,9​
60,29%​
17,9​
IC 11BINCHE
87,17%​
20,3​
73,38%​
17,9​
IC 11TURNHOUT
66,65%​
14,3​
64,83%​
16,3​
IC 12KORTRIJK
86,65%​
18,1​
72,74%​
16,6​
IC 12WELKENRAEDT / GENT-SINT-PIETERS
87,53%​
19,2​
75,24%​
17,7​
IC 13KORTRIJK
89,33%​
26,3​
67,02%​
15,6​
IC 13SCHAARBEEK
89,04%​
20,9​
86,70%​
21,2​
IC 14LIEGE-GUILL
68,19%​
16,2​
59,42%​
17,7​
IC 14QUIEVRAIN
81,95%​
16,7​
72,34%​
16,8​
IC 15-2ANTWERPEN-CENTRAAL
82,40%​
19,4​
84,14%​
20,6​
IC 15-2HASSELT
82,72%​
18,6​
70,91%​
17,1​
IC 16-1BRU.M/Z
90,63%​
26,6​
89,85%​
23,9​
IC 16-1LUXEMBOURG
93,60%​
27,6​
80,98%​
18,8​
IC 16-2ARLON
96,47%​
25,0​
91,67%​
17,0​
IC 16-2LUXEMBOURG
100,00%​
#DIV/0!​
95,30%​
19,2​
IC 17BRUSSELS AIRPORT - ZAVENTEM
86,28%​
18,4​
91,93%​
25,1​
IC 17DINANT
97,01%​
19,6​
89,08%​
17,1​
IC 18BRU.M/Z
80,93%​
19,6​
74,85%​
20,0​
IC 18LIEGE-GUILLEMINS
78,47%​
16,8​
83,21%​
18,8​
IC 19-1NAMUR
88,55%​
15,9​
90,50%​
17,4​
IC 19-1TOURNAI
79,49%​
18,4​
71,62%​
16,0​
IC 19-2LILLE-FLANDRES
89,57%​
18,2​
73,66%​
14,9​
IC 19-2TOURNAI
82,04%​
21,2​
79,86%​
21,4​
IC 20GENT-ST-P
81,58%​
18,2​
75,88%​
17,9​
IC 20TONGEREN / LOKEREN
84,92%​
18,4​
77,46%​
17,4​
IC 21GENT-SINT-PIETERS
88,48%​
23,6​
75,07%​
17,5​
IC 21LEUVEN
88,42%​
20,7​
86,70%​
20,6​
IC 22ANTWERPEN-CENTRAAL
90,27%​
16,4​
87,32%​
16,5​
IC 22BRUSSEL-ZUID
81,27%​
16,4​
88,10%​
17,2​
IC 23-1BRUSSELS AIRPORT - ZAVENTEM
82,64%​
18,7​
71,81%​
17,3​
IC 23-1OOSTENDE
95,87%​
33,7​
91,21%​
23,6​
IC 23-2BRUSSELS AIRPORT - ZAVENTEM
86,72%​
16,5​
85,60%​
19,3​
IC 23-2KNOKKE
95,30%​
27,6​
89,54%​
20,7​
IC 24CHARLEROI-CENTRAL
94,93%​
19,0​
91,48%​
18,4​
IC 24LEUVEN
90,77%​
22,8​
91,83%​
27,1​
IC 25HERSTAL
79,55%​
16,2​
76,02%​
14,6​
IC 25MONS
89,02%​
18,8​
87,26%​
18,3​
IC 26KORTRIJK
84,74%​
18,8​
81,09%​
17,0​
IC 26SINT-NIKLAAS
73,82%​
17,6​
63,89%​
18,0​
IC 27BRUSSELS AIRPORT - ZAVENTEM / LEUVEN
83,89%​
19,0​
80,63%​
18,4​
IC 27CHARLEROI-CENTRAL / BRAINE L'ALLEUD
90,70%​
16,8​
87,22%​
15,5​
IC 28ANTWERPEN-C / GENT-SINT-PIETERS
86,09%​
18,1​
71,84%​
17,5​
IC 28DE PANNE
89,93%​
25,7​
85,44%​
23,4​
IC 29GENT-SINT-PIETERS / DE PANNE
82,45%​
17,7​
66,22%​
16,4​
IC 29LANDEN
85,99%​
19,1​
77,24%​
16,5​
IC 30ANTWERPEN-CENTRAAL
91,58%​
24,9​
83,41%​
21,7​
IC 30TURNHOUT
92,60%​
24,0​
80,04%​
18,7​
IC 31ANTWERPEN-C
91,86%​
21,5​
83,73%​
17,9​
IC 31BRUSSEL-ZUID
89,14%​
19,0​
85,60%​
20,3​
IC 32BRUGGE
94,90%​
25,1​
91,37%​
22,3​
IC 32KORTRIJK
92,90%​
31,8​
91,87%​
25,0​
IC 33GOUVY
90,91%​
23,8​
88,78%​
24,6​
IC 33LIEGE-GUILLEMINS
81,78%​
18,7​
80,35%​
19,4​

Je kan ook direct zien dat de cijfers globaal altijd slechter zijn in de avondspits, ook het moment waar mensen de vertraging meestal het ambetantst vinden.

(telkens bron: open data van infrabel)
 
Genoeg mensen die blijkbaar wel rond Brussel-Centraal/Noord-Zuid werken als je de files bij Brussel-vijfhoek ziet :)
Het is niet omdat er file staat dat er daar de bestemming is?
Als ik Google Maps volg van richting Gent naar bvb de VUB, dan kom ik ook over die vijfhoek. Het lijkt me eerder een teken te zijn dat iedereen er langs moet maar dus niet daar moet zijn...
 
Ik moet zeggen dat ik toch wel een pak meer uren klop als thuiswerker (en een pak meer werk verzet krijg zonder continue gestoord te worden)
Mijnen N+1 ziet dat ook en die wil ook dat we ongestoord thuisblijven met het team. We doen 1 keer een teamdag per maand (of op aanvraag als er es iets extra moet gedaan worden)

Ik zit hier al vaak om 7u met de eerste koffie al voor mijn laptop. En na 18u zit ik er wss nog steeds op.
Terwijl op bureau ik door het verkeer maar om 9u ten vroegste kan toekomen en om 17u bol ik het al af omdat ik nog op een deftig uur wil thuis zijn.

Voor mij mag thuiswerk blijven.
Maar dan ben je teveel aan het werk? Of tussendoor meer pauzes?
Kan mij wel voorstellen als het rustig is dat je meer kan werken. Ik kan geen thuiswerk doen, maar probeer om 7.45 te beginnen, is een kwartier meer rust aan mijn hoofd om mails te doen. Daarna is het door al het bezoek en telefoons gedaan met de rust.

Maar zo een hele dag alleen zitten en voor mijn pc is dan weer niet iets echt voor mij.
 
Terug
Bovenaan