Stikstofdecreet van tafel: N-VA en VLD via Parlement

Weet ge, mac, als ambtenaar wil ik elke keer opnieuw het keihard met u oneens zijn. Als ik dan uw schrijfstijl zie, wil ik elke keer opnieuw het keihard met u oneens zijn. En als ik dan de feiten lees en eens 15 seconden nadenk, haat ik het elke keer opnieuw dat ik het niet keihard met u oneens kan zijn. Enfin, vaak toch.

Is dat een compliment?

Enkel dit nog: Het klopt inderdaad dat de benoeming in het leven geroepen is om "het plebs" te beschermen van corruptie en vooral van de macht om te kunnen weerstaan aan politieke beïnvloeding zonder te moeten vrezen voor hun eigen job. Je moet er echter eens op letten, tegenwoordig zijn alle functies die niet op kaderniveau zijn contractueel. Er wordt grosso modo enkel nog benoemd net op die niveaus waarvan de benoeming ons moest beschermen.

I doubt. Vorig jaar nog een goede vriendin van ons die vastbenoemd is geraakt, hoewel ze al van in mijn ambtenarentijd (10 jaar geleden) erover praten "om daar nu toch eens paal en perk aan te stellen". Niet dus. Die blijven gewoon iedereen aan de lopende band vast benoemen.
 
Laatst bewerkt:

Vlaams energieagentschap geeft plots positiever advies over ethaankraker Ineos


Er is inhoudelijk niets veranderd aan de installaties maar plots is het toch allemaal niet meer zo'n probleem. Tiens tiens tiens, wie had dat nu gedacht. :sarcastic:
Maar heel dit circus is niet politiek-gestuurd hoor. :sarcastic: Absoluut niet. Een volledig onafhankelijk advies! 😇

Het was eerder al aangetoond, maar hier wordt het opnieuw duidelijk: dit is een vergunning op bestelling, meer bepaald op bestelling van Bart De Wever die overal zijn N-VA pionnen op de juiste positie heeft. Ik weet niet wat het ergste is: het feit dat ze denken dat we idioten zijn of de hemeltergende arrogantie waarbij men dit schaamteloos voor onze neus er allemaal zit door te drukken.

Degoutante corruptie. Niets meer, niets minder. Corrupt tot in de diepste vezel. Hier opnieuw aangetoond. En opnieuw met N-VA in de hoofdrol.

En oh ja, hoe zat het weer met die gigantische noodzaak aan dat leger vastbenoemde ambtenaren "om te kunnen weerstaan aan eventuele politieke druk"? Het was al aangetoond met de schandalige plotse PFAS-norm-verlagingen op bestelling in het Oosterweeldossier door OVAM (die andere vergunning op bestelling van Bart De Wever): ambtenaren zwichten massaal onder de minste vorm van politieke druk, vastbenoemd of niet-vastbenoemd. Want als je zou dwarsliggen dan word je gewoon weggepromoveerd.
Er moet in Vlaanderen niemand meer afkomen met de "noodzaak" aan vaste benoemingen bij ambtenaren tegen politieke druk. Getest en absoluut niet bestendig bevonden. Afvoeren die handel.

Bah.

Ik weet al waarom het VEKA plots van advies is veranderd. Zuhal Demir had in de periode tussen het eerste en het recente advies een nieuwe administrator-generaal aangesteld bij het VEKA. En hopla, plots is het allemaal geen probleem meer.

Aah, die corruptie. Meanwhile on BeyondGaming:
- Groot schandaal rond Vandenbroucke (Vooruit)! Moord en brand!
- Groot schandaal rond de krantenverdeling (Groen)! Moord en brand!
- Etc.

- Gigantisch schandaal rond N-VA met opnieuw een grootschalige vergunning op bestelling? Waarbij opnieuw blijkt dat ze de boeren de financiële strop aanspannen ten voordele van de Antwerpse petrochemie, louter omdat dit in het belang is van de voorzitter van de grootste partij zoals in het Communistische China?
-> BeyondGaming: *krekels*. Er is hier nog geen enkele inhoudelijke reactie op gekomen. "Het is een schandaal van de goei, dat is niet erg."
-> TerZake? *krekels*.
-> De Afspraak? *krekels*
-> Media in het algemeen? *krekels*
De enigen die er bij mijn weten over bericht hebben is De Tijd.
 
Ik weet al waarom het VEKA plots van advies is veranderd. Zuhal Demir had in de periode tussen het eerste en het recente advies een nieuwe administrator-generaal aangesteld bij het VEKA. En hopla, plots is het allemaal geen probleem meer.
.....
Je kan je inderdaad vragen beginnen stellen:

Louenchi heeft een N-VA-stempel. Hij werkte als kabinetsmedewerker en adjunct-kabinetschef van ministers Bourgeois, Homans en Demir. Louenchi start op 1 december en volgt in de functie Luc Peeters op. Dat meldt Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA).
 
I doubt. Vorig jaar nog een goede vriendin van ons die vastbenoemd is geraakt, hoewel ze al van in mijn ambtenarentijd (10 jaar geleden) erover praten "om daar nu toch eens paal en perk aan te stellen". Niet dus. Die blijven gewoon iedereen aan de lopende band vast benoemen.
In de onderwijssector en federaal is er zo goed als niks veranderd, maar op lokale niveaus wordt er tout court amper nog benoemd omwille van het feit dat die pensioenkosten geresponsabiliseerd worden aan het lokaal bestuur zelf, en op Vlaams niveau is het zeer afhankelijk van agentschap tot agentschap.

Eens die responsabilisering er ook komt op Vlaams niveau (wat natuurlijk niet gaat gebeuren zo lang jouw favoriete partij sterk staat), zullen de pensioenkosten ook de Vlaamse overheid dwingen om een stuk minder te gaan benoemen. Maar om toch effe cijfers te gebruiken:
- momenteel staan er bij de Vlaamse overheid 239 vacatures open
- slechts 51 daarvan zijn statutair
- van die 51 zijn er 36 intern (lees: voor mensen die in veel gevallen al statutair zijn)
- van de 15 jobs die extern beschikbaar zijn, zijn er 14 op masterniveau. De enige niet-masterfunctie die statutair extern beschikbaar is, is voor een preventieadviseur niveau B (waarbij je in de privé veel meer geld kan verdienen dan als bachelor aan de overheid).

Dus zoals ik al zei, als je het originele idee achter benoemingen erbij neemt, zou je eerder verwachten dat die 15 vacatures allemaal B of C niveau zijn, maar dat is dus voor welgeteld één vacature het geval.

En goed, 15 benoemden extra op 239 vacatures, dat is nog geen 10%, ik denk dat we allebei wel kunnen toegeven dat dat best acceptabel is.
 
Ratcliff had als deadline gisteren, maandag 08/01/2024 opgelegd aan de Vlaamse Regering. U hoort het goed; de indiener van de vergunningsaanvraag, heeft zélf een deadline opgelegd aan de vergunningsverlendende overheid. :laugh: Zie je het u en ik al doen voor de vergunning van onze velux? Sidder ende beeft omdat wij durven een velux aanvragen. Wat zeg je, meneer Ratcliff? Een ethaankraker? En wanneer had je die vergunning gewenst? Na het bouwverlof? Geen enkel probleem, meneer Ratcliff. Zeker, meneer Ratcliff. Had je anders nog iets gewenst, meneer Ratcliff?

Of om het in de woorden van Bart De Wever te zeggen: De Vlaamse Regering ging deemoedig op de knietjes zitten en slikt.

Kijk namelijk eens wat voor bijzondere zaken er allerlei gebeurd zijn intussen:
- VEKA krijgt plots een nieuwe topman, namelijk een handpop van Demir, en geeft... rarara... plots positief advies! Wat een toeval zeg. 🤡
- Idem voor het Agentschap Natuur & Bos. Opnieuw, wat een toeval zeg. 🤡
- De Gewestelijke Omgevingsvergunningscommissie komt plots omwille van onbekende redenen hoogst uitzonderlijk vervroegd terug samen om... rarara... alles op groen te zetten. Oh wat een toeval. 🤡

-> Zondagavond, de avond voor de deadline van de indiener van de vergunning: Kabinet Demir geeft (opnieuw) de vergunning! Kijk eens aan, zeg. Wat een toeval dat ze plots allemaal op zondag en tijdens de kerstvakantie werkten. Op die manier moest de werf van meneer Ratcliff geen dag stilgelegd worden.

En de Vlamingen keken ernaar en vonden het allemaal normaal. Fucking corrupte bende, heel die Vlaamse Regering en met de corrupte N-VA op kop. Prestigeprojectje voor de voorzitter voor het leven van de N-VA >>> democratische rechtstaat. Waar is de revolutie?
Het is niet moeilijk dat de N-VA en de PS elkaar gevonden hebben. Ze zijn samen de twee grootste corrupte instanties van dit land.

En de boeren? Die ploeterden verder. Dag in, dag uit. Voedsel produceren voor de corrupte N-VA'ers en de Ratcliffs van deze wereld. Aan braderieprijzen. Ze moeten maar geen stikstof uitstoten.

Demir weigert 9 op de 10 vergunningen voor landbouwbedrijven

 
Laatst bewerkt:
Met Weyts en Demir is nu intussen al bewezen dat we N-VA-politici niet op postjes moeten zetten voor ons plezier.

Intussen moet ik mij in een rechtbank gaan verantwoorden dat er een paar poutrellen in mijn huis zitten zonder eerst netjes te vragen aan de overheid en via een architect of dat wel mocht, op advies van mijn aannemer, maar "de bouwheer is verantwoordelijk!!!" en tegelijkertijd zie je hoe ze voor een ethaankraker zich in bochten wringen om toch maar hun eigen omgevingsloket langs alle kanten te kunnen omzeilen.

Ziekmakend. Losstaand van hoe dat gezien mijn persoonlijke situatie binnenkomt. Gewoon ziekmakend. De regels zijn duidelijk niet voor elke burger hetzelfde, en dan is het echt niet te verbazen dat het politiek vertrouwen bij de Vlaming/Belg op een historisch dieptepunt staat.
 
Er is weer wat ingediend rond stikstof heb ik gehoord?

Meer valt er ook niet over te zeggen. De Vlaamse Regering is namelijk overgeschakeld op de tactiek van de voldongen feiten. Alles wat ze doen is zo illegaal en zo corrupt als de pest, maar ze dienen gewoon telkens iets in opdat de werf niet zou moeten stil liggen.
Maar vergis u niet. Dit zal opnieuw, volledig terecht, aangevochten worden. Mark my words. En het zal bovendien ook opnieuw vernietigd worden door ons laatste orgaan die ons beschermt tegen de volledige willekeur van onze Vlaamse politici, namelijk de Raad van State. Mark my words.

Maar tot dat moment, wordt er gewoon verder gebouwd. Tot de fabriek er effectief staat. En wie zal hem dan nog afbreken? Juist ja.
We praten hier niet over ongrijpbare criminelen hé, we praten hier over onze eigen overheid die dit organiseert.

Het gebrek aan verontwaardiging over dit thema is misschien nog het meest stuitend. De media berichten gewoon weer over "Vlaamse meerderheid is het eens over het nieuwe stikstofakkoord!" alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Alsof het positief is. Daarom herinner ik graag nog even aan dit artikel:

Professor milieurecht over Ineos en stikstofdecreet: ‘De Vlaamse regering stoomt gewoon door naar de afgrond’

 
Hij mag dan wel een prof milieurecht zijn, maar zijn agenda is natuurlijk niet helemaal neutraal natuurlijk als ex-kabinetschef van Crevits en met duidelijke CD&V/Boerenbond signatuur. Hij grijpt dit dossier al 2 jaar aan om op Demir te schieten en waarschijnlijk zal hij wel gelijk hebben, maar niet alles blind geloven wat Deketelaere zegt of schrijft.
 
De Raad van State in elk geval alweer zeer kritisch ...


De Vlaamse regering kiest er voor om de kritiek naast zich neer te leggen en het decreet toch door te voeren, om een vergunningenstop te vermijden. Alleen worden die vergunningen dan op los zand afgeleverd, want gezien de forse bedenkingen van de RvS is de kans reëel dat het decreet zal sneuvelen wanneer het voor het Grondwettelijk Hof wordt gebracht door (o.a.) de Boerenbond. De rechtsonzekerheid blijft dus bestaan, en die vergunningenstop blijft ook als een zwaard van Damocles boven de (toekomstige) Vlaamse regering hangen.
 
Hij mag dan wel een prof milieurecht zijn, maar zijn agenda is natuurlijk niet helemaal neutraal natuurlijk als ex-kabinetschef van Crevits en met duidelijke CD&V/Boerenbond signatuur. Hij grijpt dit dossier al 2 jaar aan om op Demir te schieten en waarschijnlijk zal hij wel gelijk hebben, maar niet alles blind geloven wat Deketelaere zegt of schrijft.

Je bedoelt de ex-kabinetschef van een zekere Hilde Crevits, die dit nu allemaal mee heeft gestemd in de Vlaamse Regering? ;)
Zo hard blijken die twee dan toch niet aan elkaar te hangen? Ofwel slaagt de N-VA er duidelijk beter in om hun (ex-)kabinetschefs aan te zetten tot corruptie. De N-VA biedt waarschijnlijk dikkere enveloppes onder tafel of betere postjes bij de volgende ronde postjes-verdeling.

Overigens: tot nu toe bleek hij achteraf altijd gelijk te hebben. Er is geen enkele reden om hem in twijfel te trekken.
 
De Raad van State in elk geval alweer zeer kritisch ...


De Vlaamse regering kiest er voor om de kritiek naast zich neer te leggen en het decreet toch door te voeren, om een vergunningenstop te vermijden. Alleen worden die vergunningen dan op los zand afgeleverd, want gezien de forse bedenkingen van de RvS is de kans reëel dat het decreet zal sneuvelen wanneer het voor het Grondwettelijk Hof wordt gebracht door (o.a.) de Boerenbond. De rechtsonzekerheid blijft dus bestaan, en die vergunningenstop blijft ook als een zwaard van Damocles boven de (toekomstige) Vlaamse regering hangen.

Het cynische is natuurlijk dat de vergunningenstop slechts geldt voor het gepeupel: de boeren. Zoals al van in het begin duidelijk was.

De buitenlandse miljardairs die hier hun vervuilende fabrieken willen neerpoten tussen de Vlamingen en tussen de Vlaamse natuurgebieden, en die bot hebben gevangen in Nederland omwille van te vervuilend, daarvoor worden dan weer vergunningen op maat geschreven door onze corrupte politici. En daarvoor werken onze politici actief onze rechtsstaat tegen.

En bij de volgende vernietiging door de RvS zal je de N-VA politici opnieuw horen roepen: "Activistische rechters!", "We moeten rechtspraak kunnen overrulen door een volksberoep in te stellen!", ... en meer van dat soort Trumpiaanse zever.
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt de ex-kabinetschef van een zekere Hilde Crevits, die dit nu allemaal mee heeft gestemd in de Vlaamse Regering? ;)
Zo hard blijken die twee dan toch niet aan elkaar te hangen? Ofwel slaagt de N-VA er duidelijk beter in om hun (ex-)kabinetschefs aan te zetten tot corruptie. De N-VA biedt waarschijnlijk dikkere enveloppes onder tafel of betere postjes bij de volgende ronde postjes-verdeling.

Overigens: tot nu toe bleek hij achteraf altijd gelijk te hebben. Er is geen enkele reden om hem in twijfel te trekken.
kan je eens bewijzen leveren voor dit zware statement.
 
Gewoon de thread lezen.
Ze plaatsen hun marionetten stelselmatig op alle kritieke postjes, om vervolgens van een negatief advies wonderwel een positief advies te maken.
Als je zulke zware beschuldigen uit mag je met wel wat meer bewijzen afkomen dan enkel de thread lezen. Je beticht hier mensen van strafbare feiten.
En ik zou nog eens de betekenis van corruptie opzoeken, wat jij beschrijft is helemaal geen corruptie.

Je kan je inderdaad veel vragen stellen bij de gang van zaken maar mensen gewoon gaan beschuldigen van corruptie is gewoon een brug te ver.
 
Laatst bewerkt:
Als je zulke zware beschuldigen uit mag je met wel wat meer bewijzen afkomen dan enkel de thread lezen. Je beticht hier mensen van strafbare feiten.
En ik zou nog eens de betekenis van corruptie opzoeken, wat jij beschrijft is helemaal geen corruptie.

"We spreken van corruptie als iemand in een machtspositie ongeoorloofde gunsten verleent in ruil voor wederdiensten of als vriendendienst. Corruptie is een probleem dat in alle landen voorkomt."

Laat dat nu nét zijn wat er gebeurd is: mensen worden op een machtspositie geplaatst (VEKA, Agentschap Natuur & Bos,...) om een bepaalde gunst te verlenen (lees: positief advies).

Ik denk dat @mac-bc verwees naar zijn eigen post: https://www.beyondgaming.be/threads...-n-va-en-vld-via-parlement.25093/post-1175300
 
Los van het rommelwerk van de NVA in dit dossier, vind ik het wel enorm zwak dat net CD&V hiermee nu wil scoren.

De hele problematiek inzake stikstof is toch wel vooral te wijten aan slecht CVP bestuur in het verleden. Ongebreidelde verguningenverlening en het totaal gebrek aan natuurbescherming (hallo daar Joke Schauvliege) kan niet blijven duren.

Bottom line:
Tot zolang de beschermde habitats niet in betere staat zijn, zal er een feitelijke vergunningenstop zijn (zowel in de industrie als de landbouw).
 
Hij mag dan wel een prof milieurecht zijn, maar zijn agenda is natuurlijk niet helemaal neutraal natuurlijk als ex-kabinetschef van Crevits en met duidelijke CD&V/Boerenbond signatuur. Hij grijpt dit dossier al 2 jaar aan om op Demir te schieten en waarschijnlijk zal hij wel gelijk hebben, maar niet alles blind geloven wat Deketelaere zegt of schrijft.

ja want de rvs zegt dat het strenger moet zijn dan wat er nu al op tafel ligt, cd&v wil juist minder streng wat absurd is gezien de huidige omstandigheden. Ik zie echt niet wat cd&v en zo'n prof denken te willen bereiken.
 
Dat er flink wat ellebogenwerk aan te pas komt hoeft toch niet te verbazen in een dergelijk dossier - anders gezegd: dat is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven.

M.b.t. de boeren - was de boerenbond dan altijd zo braaf in het uitoefenen van invloed?

Belangenvermenging, invloed uitoefenen ... dat is gewoon hoe het spel werkt, willen of niet, sommige zaken moet je gewoon ondergaan. Hier 2b straten verder heeft men een handvol sociale woningen gezet - die bouwdiepte is 50meter terwijl letterlijk ieder ander huis (in die straat) nog niet de helft was toegestaan - als Jan Modaal die grond had gekocht - in geen miljoen jaar dat die daar zo diep en meerdere woningen had mogen bouwen.
 
Terug
Bovenaan