New World

MMORPG PC New World

Ik zit blijkbaar op een Spaanse server. Stond ES/EN naast dus ik dacht ok Spaanse en Engels maar is zuiver spaans. Beetje verkeerd begrepen dat alle servers Engels zijn buiten degene waar dus frans of spaans of duits achter staat. Je die EN staat er dus gewoon nog eens bij om te zeggen van Engels is ook nog toegelaten.

Ach ja is toch maar een test runnetje dus de moeite niet om te switchen.
 
Draait nog wel vrij vlot op mijn systeem.
Net een uurtje gespeeld maar word er precies wat duizelig van.

De combat is zeker wel wennen en niet zo responsief zoals je zou verwachten maar al bij al vrij leuk gedaan. Geen idee of er controller support is, maar dat zou wel goed bij dit spel passen imo.
Hopelijk dat ik gauw nog eens een life staff kan proberen.
 
Controller support zit er niet in. Hadden eerste gezegd van wel maar een maand terug zeiden ze dan dat er geen plannen waren voor controller support.

Combat kon je niet onderbreken en dat is wel een beetje vervelend. Als je een vijand zich ziet opmaken om te slaan en je wilt wegduiken lukt het niet omdat je al een aanval had ingezet.
 
En wat zijn de bevindingen? Maar tot level 6 kunnen testen hier.
Niks bijzonder tot daar voor mij persoonlijk, vond de combat wel aangenaam.
 
Alle beta's mee gedaan.
2x pre-ordered en 2x refunded ook.

De meest irritante voor mij waar ik nu onmiddellijk moet aan denken:

* De sound bug bijvoorbeeld, waar je moet reloggen om je geluid terug correct te horen.
(doffer tot helemaal geen geluid bij bepaalde handelingen)
* Als je de perimeter van een event verlaat voordat het gedaan is, blijft die quest hangen en toont geen andere quests meer.
*stamina bug waardoor je niet meer kan dodgen en je precies in schokjes wandeld.
*AI mapping is nog steeds belachelijk... je kan soms seconden lang naast een mob staan nadat je hem 1 tik geeft en dat hij niet reageert, behalve eens zijn kont draaien.
*Fps drops in druk bevolkte gebieden zijn soms to much, zelfs voor mensen met een stevige pc

Maar nog veel meer hoor, hier kan je ze allemaal zelf nalezen :biglaugh:

Mocht het niet zijn dat ze voor de derde keer enorme bagger over zich heen zouden krijgen bij amazon, dan zouden ze het wellicht weer delayen.
Maar als ze dat nu weer doen staan ze daar met hooivorken aan de deur denk ik! :biglaugh:

Mijn mening over het PVE gedeelte ben ik nog altijd van dezelfde mening als in mijn reply op de vorige pagina.
Je merkt het nog steeds goed dat ze na de eerste negatieve feedback snel snel meer pve content in het spel gestoken hebben, en het over de algemene lijn een dikke 0 is, behalve het craften.
Daarom dat ik nog steeds grote twijfels heb of er een grote playerbase zal overschieten na de eerste 4 weken na release, want als je dit gaat spelen om geen pvp te doen zal je veel sneller dan op een paar weken door je content zitten.
"End game" is puur faction vs faction vs faction.
Tennzij je het leuk vind constant rond te lopen en invasions te killen... dat was ik al beu op een paar uurtjes lol
 
Laatst bewerkt:
Na het spelen van talrijke MMO's (gaande van DAOC, ... over Lin2 en WOW), moet ik eerlijk zeggen dat dit nog eens een MMO is, die me echt/erg aanstaat. In de open beta behaalde ik vlot L30. (wat vaak eigen is aan de beta's waarin er wat mee exp wordt toegekend). De belangrijkste aspecten komen allen aan bod. Hier en daar zit er nog een bugje, hetgeen door de negatieve reviewers (vaak niet echt fans van het MMO-genre) in die mate nogal uitvergroot wordt, dat reviews niet meer objectief te noemen zijn.

Elke MMO kent bij release nog kinderziekten, klein bugs, die gaanderwijze met patches worden opgelost. Enige relativering en waardering is hiervoor gepast. De soundbug is er bvb zo eentje die zeer sporadisch eens opduikt. Deze MMO ziet er in zijn releasemoment erg goed uit. Dat er nog veel content zal bijkomen, is ook al duidelijk. Dat bleek uit de info van dataminers maar ook zag je het al ingame. Je ziet dat er nog verborgen zones zitten op enkele uithoeken van de huidige zones voor de hoogste levels. Ook intervieuws van de DEVs wijzen in die richting. Er wordt geluisterd naar de spelersbasis en men tracht eraan tegemoet te komen. Je kan ook niet verwachten dat de omvang van het spel van in den beginne zo groot is als wow (of andere MMO's) na enkele expansions. Dat is eigen aan een MMO; deze groeien inhoudelijk en kwalitatief.

performance

Ik heb op geen enkel moment dodgeprobs of schokkerige beelden gehad. FPSdrops heb ik niet ervaren; ook niet in de druk bezochte steden, terwijl ik op een resolutie van 3840/1600 in highmodus speelde. mijn cap had ik ingesteld op 70fps en daar bleef hij constant op. zonder cap en mbv Gsync kwam ik in de steden op 140fps. Geen enkel moment tempprobs en geen enkel moment 85% load van CPU of GPU. Van laadprobs tussen zones of steden, ervaarde ik niets. Mijn medespelers met een minder recente PC, uitten eveneens geen noemenwaardige klachten die het speelplezier in deze open beta verstoorden. Eentonig vond ik het ook niet. Voor een MMO is het grafisch mooi. Geen cartoonlook zoals in wow.

teamwork

Het is ook een MMO waar je zowel individueel als in groep inspanningen moet leveren om je char maximaal uit te bouwen. En dat op alle niveaus. grondstoffen verzamelen, craften, (portal)invasions, fractionopdrachten, ... het hoort er allemaal bij om de nodige toegangen, materialen en de betere gearscores te behalen. Je blijft de keuze hebben waarop je jezelf het meest wil toeleggen. ga je louter voor PVE, craften, PvP, die keuzes blijven steeds behouden. Maar louter en alleen 1 van deze , daarmee ga je uw char niet maxen. Een vast spelerskliekje van 5 gaat veel plezier opleveren. Je kan ook aansluiten bij grotere groepen. Guilds kunnen dus opgericht worden; dit binnen een fractie waarin je uw eigen guild moet onderbrengen. Voor na de release zijn er ondertussen al een aantal initiatieven van Nederlandstalige spelersgroepen met eigen discords. Housing is ook voorzien alsook de inhoudelijke (te craften) afwerking ervan., waarvoor je scores krijgt. Je kan kiezen in welke stad je een huis wil zetten; je kan er ook meerdere hebben. Het steekt goed in elkaar.

slechts 1 character

Je hebt maar 1 char op de server; maar TOP is dat je er alle professions mee kan leren. (het is dus niet nodig om extra chars te levellen als je meerdere craftskills wil maxen) En om 1 craftskill te maxen, ga je al flink wat werk moeten verrichten. Het is geen shooter waarbij het spel afloopt als iemand gewonnen heeft. Neen, een MMO blijft in theorie doorgaan, Er is geen einde. En van deze MMO kan ik zeggen dat je dit spel niet moet spelen, als je het maar voor even wil doen. Dit is voor de long run-fans.

Je kan met 1 char alle classes/rollen (respeccs) spelen en alle wapens gebruiken. Elk wapen heeft zijn eigen skillset die je moet ontwikkelen (door gewoon het wapen te gebruiken). je kan standaard dualcombo classes spelen. (bvb tank met shield/sword of healer) , (vb dps hammer en rapier) vb (frostmage en soort hunter)... alle dualcombo's zijn in principe mogelijk. De ene al meer aangewezen en passend dan de andere combo. (als we kijken naar de stats, that is). bvb een combo waarbij ze beiden str (of int) gebruiken, geniet de voorkeur ten opzichte van een dualcombo waarin de ene str en de andere int als mainstat kent. En als je zegt, op L40 ga ik eens een andere dualcombo doen, dan kan dat. Je kan gewoon respeccen. Dus er is flexibiliteit op vlak van speelstijl voorzien. (men hoeft dus geen schrik te hebben om een verkeerde combo te kiezen en dat pas op L25 of L50 vast te stellen).

playerbase / PvP

De interesse alsook de playerbase is momenteel zeer groot. Zowel in de closed(inhoudelijk) als de open beta(servertest) bleek dat het geval.
Ik zie ook oude MMO-rotten-in-het-vak terugkomen na enkele jaren van inactiviteit; gewoon omdat er eindelijk na zoveel jaren nog eens een aantrekkelijke MMO uitkomt. Ze voelen (zeker na deze open beta) de toffe MMO-sfeer van weleer.

Uiteraard is er steeds dezelfde discussie over full (world)PvP of niet, PVP-scaling goed of slecht. Zij die niet graag PvP spelen, zullen nooit met PvP in aanraking komen, als ze dat niet willen. (je kan jezelf vlaggen als PvP of niet). Zij die de hele tijd willen PVPen, zullen ook niet in kou staan. Het evenwicht op dat vlak zit goed in elkaar. Er is evenwicht, een zekere in te stellen neutraliteit op basis van eigen speelstijlvoorkeuren.
Opdrachten uitvoeren in PvP-status houden uiteraard risico's in. De beloningen zijn dat iets groter, maar leiden ertoe dat spelers meer samen spelen, wat de cohesie en het vriendschappelijke ingame bevorderen. Je kan stellen dat 2 non-PVPflagged opdachten voor uw fractie, evenveel opbrengen als 1 PvP-Flagged opdracht. Het voordeel van de non-PvPflagged opdrachten is dat je zeker bent dat je ze binnen korte tijdspanne kan binnenbrengen, terwijl dat bij PvP niet het geval is. Als we kijken naar de te spenderen tijd... dan kan je er in PvPmodus langer over doen. (de keuze ligt bij de speler. risico's of niet, rustig spelen of niet....). je geeft dus zelf aan wanneer je eens zin hebt in wat PvPstuff. Een zeer ruime meerderheid van de quests/opdrachten staan los va het fractiegebeuren. Er is 1 grote mainquest doorheen het levellen, er zijn side quests, quest gebonden aan zones/steden, quest van de fracties, ... legendary questlines...

politics

Ook politics zit verwerkt in het spel. Je kan steden/zones van mekaar afpakken. (aan hand van grootschalige battles in PvP-zones). De winnaar kan gouverneur/burgemeester alshet ware worden van die zone en de stad laten evolueren/uitbouwen (bvb tier2;3,.. craftinfrastructuur.. en daarvoor taxen heffen (op onroerend goed/housing of bij gebruik van auctionhouse of het gebruik van de tiercraftinfrastructuur). Het is dus meer dan gewoon in groepjes tegen mekaar vechten om zones in te pikken. Er werd ook mooi nagedacht over dingen die men daaraan kan koppelen. Er is een actionhouse in elke stad. Er is (uitbreidbare)stockagemogelijkheid in elke stad waarin je gear/weapons of craftmats kan opslaan. De stockagemogelijkheden zijn niet gelink aan elkaar, tenzij beide zones aanpalend en geleid worden door dezelfde fractie. Er zijn (voorlopig nog) geen mounts(de schreeuw is groot) , maar er is een fastravelsysteem. (kost wordt bepaald door afstand, welke fractie de steden beheert en het gewicht dat je meesleept).

Het aantal instances is nog beperkt, maar volgens de dev's worden deze nog uitgebreid. Om instances te kunnen doen, heb je keys nodig. Daarvoor zijn inspanningen nodig. Dat verhoogt de ernst waarmee spelers aan een instance starten. Niemand wil de inspanningen voor de keys zomaar weggooien. Zomaar dezelfde instance na mekaar doen tot het wel es zal lukken, is niet de aangewezen formule. Vanaf 3 spelers kan je al instances doen. 5 mans party bljjft toch wel aangewezen. Het aantal mislukte intance-runs doordat mensen het gewoon aftrappen, deed zich bijna niet meer voor.

conclusie

Persoonlijk heb ik een zeer goed gevoel bij dit spel en de staat waarin het gereleased wordt; ik denk dat mijn beoordeling objectief is, temeer omdat ik toch mag aangeven over voldoende MMO-ervaring als referentie te beschikken. Endgame kan je zelf kiezen. Ga je voor het PvP (faction vs faction al dan niet in de PvP-zones) of blijf je PvE endgame spelen of ga je voor economy/handel/craften, ... je kan je eigen (zelfs sporadisch wisselende) klemtonen leggen. De releasedatum eind deze maand, werd ondertussen bevestigd.
ahja nog iets... eens begonnen met het spel, ga je veel willen spelen. Als je een lief hebt... uw lief gaat klagen :D
 
Laatst bewerkt:
@ Gidgettie : Mooie uitgebreide 'mini' review.
Open beta heb ik maar eventjes gespeeld. Closed beta heb ik gespeeld en had me reeds overtuigd.
Deze heeft me ook het gevoel van vroegere mmo's waar je met paar mensen in groep een leuke tijd beleefde.
Het is ook een spel waar je effectief moet in meespelen en niet half afk op een ander scherm zitten te kijken, zeker hogerop zijn battles pittig en zelfs tijdens het lvl'n moet je geen 3 mobs op je trekken (zelfde lvl) zonder goed voorbereid te zijn.
De weg naar endlvl doe je zelf hoe je wilt , er zijn zoveel mogelijkheden en allemaal zijn ze effectief m.a.w wat je ook doet je wordt beloond met xp voor alles.
Ik vind het combat systeem ook goed. Ook de audio is verbluffend voor een mmo.

Wordt het een topper? Dat is moeilijk te zeggen, wel is het 1 van de meest complete en stabiele mmo's op launch (of beta). Combineer dat met een dev team die geen bang hebben om op korte tijd enorm veel drastische veranderingen te doen (verschil tussen closed en open beta was enorm kwa veranderingen) en een shitload van money dat ze achter zich hebben dus jah als er nog eens een mmo komt die ' the next big thing' kan worden zou ik mijn geld wel op deze zetten.
 
Zou men geld er toch niet opzetten nog geen 1 deftige game van amazon uitgekomen.

Game is volgens mij ook nog niet klaar om te releasen maar wachten is ook geen optie final fantasy expansion staat voor de deur.
 
Ik was toch meteen verkocht tijdens de closed beta, moest mezelf verplichten van te stoppen met spelen na zo'n 30 uur. Geen idee of de pvp en endgame iets voor mij gaan zijn maar de wereld, het levelen en vooral het craften zagen er toch veelbelovend uit

Persoonlijk heb ik ook niet veel last gehad van bugs, draaide verrassend vlot, enkel de lag en server issues waren een probleem maar dat gaat onvermijdelijk zijn de eerste dagen/weken.
 
De afgelopen week zijn er heel wat nieuwe inzichtelijke youtube-uiteenzettingen over New World bijgekomen. Zeker eens de moeite om de laatste bevindingen (uploads van de laatste week over New World door te scrollen).
Er verscheen ook heel wat officieel "detail" van hetgeen er nog in pipeline zit. Alvast veelbelovend.

Ondertussen is er een bescheiden groei van het groepje waarin ik zal samenspelen . De kans is groot dat we toch een guildje zullen oprichten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan