Werk Minder werken (ouderschapsverlof, ...)

39, dus 't is helaas te laat.

Ben niet helemaal zeker, maar ik dacht dat er maar een bepaald percentage in de firma tijdskrediet mag nemen. En er zijn er best wel velen die tijdskrediet hebben omwille van de zorg van een kind jonger dan 8 jaar.

Weet ook niet goed of tijdskrediet zonder motief nog bestaat en vermoed dat met motief dan sowieso ook voorrang krijgt.
Zou normaal gezien nog niet te laat zijn.

Ken er een paar rond hun 40 die het BAM tracée opgestart hebben (relatie gestopt rond wens kinderen op hun 38+) al zijn er ook nog andere voorzieningen mogelijk zoals een draagmoeder ( al is dat niet evident).
 
39, dus 't is helaas te laat.

Ben niet helemaal zeker, maar ik dacht dat er maar een bepaald percentage in de firma tijdskrediet mag nemen. En er zijn er best wel velen die tijdskrediet hebben omwille van de zorg van een kind jonger dan 8 jaar.

Weet ook niet goed of tijdskrediet zonder motief nog bestaat en vermoed dat met motief dan sowieso ook voorrang krijgt.
Imo heb jij geen geen tijdskrediet nodig maar een firma waar men niet verwacht dat wanneer enkele personen tijdskrediet nemen de anderen dit gewoon zomaar opvangen.
 
Imo werk jij 5/5 en mag je enkel het werk krijgen dat die 5/5 vult. Want nu heb ik de indruk dat uw oversten maar alle druk op jouw nek laten komen terwijl dit echt niet fair is.

Tja. Maar zo is het nu eenmaal.
Men zal (zeker in de privé) geen extra (deeltijdse) medewerker aanwerven om deeltijds werk van anderen op te vangen.
 
Tja. Maar zo is het nu eenmaal.
Men zal (zeker in de privé) geen extra (deeltijdse) medewerker aanwerven om deeltijds werk van anderen op te vangen.
Dan hebben diegene die voltijds blijven werken toch recht van klagen in mijn ogen (en ook recht om meer betaald te worden gezien ze meer werk verzetten). Mensen lijken dit nogal moeilijk te snappen. Als ik als zelfstandige een week heb waar ik veel meer uren klop reken ik die uren gewoon aan. Een werknemer die omwille van tijdelijke verhoogde werkdruk veel mee werk verzet zou hier ook voor vergoed mogen worden. Maar zo te zien zijn er nogal veel werkgevers waar simpele zaken nogal moeilijk zijn. Dat je geen extra personeel aanwerft voor tijdelijke verhoogde werkdruk kan ik inkomen. Maar soigneer uw personeel die die werkdruk opvangt dan wel.
 
Maar zo te zien zijn er nogal veel werkgevers waar simpele zaken nogal moeilijk zijn.

Ik denk en vrees overal.
Ik had voor mijn team 1 FTE bijgevraagd wegens deeltijds werk collega’s.
Antwoord HR en hogere hiërarchie: “neen, rest moet tandje bijsteken, door de digitalisering gaat de werkdruk ook verlagen”.

Tja.

Dan denk ik, overal roept men om goede medewerkers, “war on talent”, maar in de praktijk weigert men goede bestaande medewerkers het comfort te bieden waar ze recht op hebben door de werkdruk realistisch te houden.

Woorden versus daden etc.
 
Ik denk en vrees overal.
Ik had voor mijn team 1 FTE bijgevraagd wegens deeltijds werk collega’s.
Antwoord HR en hogere hiërarchie: “neen, rest moet tandje bijsteken, door de digitalisering gaat de werkdruk ook verlagen”.

Tja.

Dan denk ik, overal roept men om goede medewerkers, “war on talent”, maar in de praktijk weigert men goede bestaande medewerkers het comfort te bieden waar ze recht op hebben door de werkdruk realistisch te houden.

Woorden versus daden etc.
Daar geef ik je gewoon gelijk in. Neem nu technische profielen, men zit daar met een ongelofelijk tekort en bekijk dan eens de verloning. Idem voor mensen in de zorg.
 
Elke keer dat cynische/sarcastische pleurt heel je betoog natuurlijk gewoon in het toilet...

Nogmaals, niemand zegt dat jij elke ouder zijn/haar job moet opvangen of dat jij geen recht hebt op (mentale) rust.

Als je nood hebt aan mentale rust, neem een week congé, hell, pak er ineens 2. "maar ik heb niet genoeg vakantie", ga dan 4/5e werken. "maar dan moet ik financieel inleveren", kies dan tussen geld of je mentale rust.

Zo kan je altijd wel iets vinden om niet content over te zijn en zal je altijd wel kunnen mekkeren "ja maar zij hebben X of Y en ik niet...".

Maar ondanks dat heeft hij ook wel gewoon een punt. Het hebben van kinderen vergt uiteraard een inspanning zowel fysiek als mentaal maar weegt dit op tegen X? Het starten van een gezin met kinderen is nog altijd een vrije keuze en voor sommige een keuze die helaas niet zo eenvoudig/evident is... Dat dit zwaar is op een persoon gaat niemand ontkennen maar is dit zwaarder dan X? Persoon die zich bezighoudt met X heeft geen recht op zo'n regeling want valt er niet onder?

Het verlof dat zij hebben heeft een andere ook zonder kinderen... de speciale ouderschaps-4/5 regeling kan je dan weer niet nemen als je geen ouder bent. (Of toch niet zonder het fiscale gunstregime errond.)

Hoeveel zouden 4/5 gaan van de ouders als ze plots meer moesten inleveren dan de regeling waarvan ze nu gebruik kunnen maken? Moeten ze dan ook maar kiezen tussen geld en mentale rust volgens u? En uiteraard zullen er zijn die toch nog 4/5 gaan maar ik denk dat de ratio toch wel zal omdraaien.

Probleem is als de werkdruk 100 % is en sommige gaan op ouderschapsverlof of welke andere regeling ook dan stijgt de werkdruk omdat x personen minder beschikbaar zijn. Diegene die wel beschikbaar zijn gaan toch meestal hier en daar wat opvangwerk moeten verrichten op zijn minst. En ja ligt aan de werkgever om dit probleem op te lossen maar uw werkgever gaat niet opzoek naar een 1/5 om dat te gaan opvangen hé dat weten we allemaal... (Uitzonderingen daar gelaten I guess ...) En dan moet de werknemer maar eens op de tafel gaan kloppen bij de werkgever over het extra werk hij/zij opvangt. Nja ... dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan denk ik dan? Niet iedereen zit in een functie/job waar ze zich kunnen permitteren om het te verliezen.

Moet de maatschappij dit dan betalen? Dat is nog eens een heel andere discussie. Het feit is kinderen zijn nodig, koppels die kinderen maken ook of we lopen tegen een maatschappelijke vergrijzing die niet te overzien is binnen X aantal jaar. Gaan zulke ouderschapsregelingen het dan bemoedigen om kinderen te krijgen? Ik denk niet dat dit iets is waar mensen rekening mee houden in het beslissingsproces van we willen kinderen want regeling 4/5 is er. Ik denk dan wel dat het iets is waar veel gebruik van gemaakt wordt simpelweg omdat er bijna 0 negatieve impact is. Is kindergeld nodig, de alleenstaande betalen daar ook voor met hun belastinggeld! En zo kunnen we nog wel een duizendtal voorbeelden vinden waar we allemaal voor betalen maar niet het genot van ondervinden...
 
Laatst bewerkt:
Maar ondanks dat heeft hij ook wel gewoon een punt. Het hebben van kinderen vergt uiteraard een inspanning zowel fysiek als mentaal maar weegt dit op tegen X? Het starten van een gezin met kinderen is nog altijd een vrije keuze en voor sommige een keuze die helaas niet zo eenvoudig/evident is... Dat dit zwaar is op een persoon gaat niemand ontkennen maar is dit zwaarder dan X? Persoon die zich bezighoudt met X heeft geen recht op zo'n regeling want valt er niet onder?

Het verlof dat zij hebben heeft een andere ook zonder kinderen... de speciale ouderschaps-4/5 regeling kan je dan weer niet nemen als je geen ouder bent. (Of toch niet zonder het fiscale gunstregime errond.)

Hoeveel zouden 4/5 gaan van de ouders als ze plots meer moesten inleveren dan de regeling waarvan ze nu gebruik kunnen maken? Moeten ze dan ook maar kiezen tussen geld en mentale rust volgens u? En uiteraard zullen er zijn die toch nog 4/5 gaan maar ik denk dat de ratio toch wel zal omdraaien.

Probleem is als de werkdruk 100 % is en sommige gaan op ouderschapsverlof of welke andere regeling ook dan stijgt de werkdruk omdat x personen minder beschikbaar zijn. Diegene die wel beschikbaar zijn gaan toch meestal hier en daar wat opvangwerk moeten verrichten op zijn minst. En ja ligt aan de werkgever om dit probleem op te lossen maar uw werkgever gaat niet opzoek naar een 1/5 om dat te gaan opvangen hé dat weten we allemaal... (Uitzonderingen daar gelaten I guess ...) En dan moet de werknemer maar eens op de tafel gaan kloppen bij de werkgever over het extra werk hij/zij opvangt. Nja ... dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan denk ik dan? Niet iedereen zit in een functie/job waar ze zich kunnen permitteren om het te verliezen.

Moet de maatschappij dit dan betalen? Dat is nog eens een heel andere discussie. Het feit is kinderen zijn nodig, koppels die kinderen maken ook of we lopen tegen een maatschappelijke vergrijzing die niet te overzien is binnen X aantal jaar. Gaan zulke ouderschapsregelingen het dan bemoedigen om kinderen te krijgen? Ik denk niet dat dit iets is waar mensen rekening mee houden in het beslissingsproces van we willen kinderen want regeling 4/5 is er. Ik denk dan wel dat het iets is waar veel gebruik van gemaakt wordt simpelweg omdat er bijna 0 negatieve impact is. Is kindergeld nodig, de alleenstaande betalen daar ook voor met hun belastinggeld! En zo kunnen we nog wel een duizendtal voorbeelden vinden waar we allemaal voor betalen maar niet het genot van ondervinden...
Wat is uw punt precies, dat werknemers zonder kinderen ook een ouderschapsverlof zouden moeten kunnen nemen? Of dat ouderschapsverlof niet ideaal is in het algemeen omdat niet iedereen er van kan genieten?

Ik denk dat de impact van kinderen op je leven moeilijk te vatten is als alleenstaande zonder kinderen. Mijn twee kinderen waren in de krokusvakantie 5 dagen op ponykamp, we hebben een zeer gekke week gehad waar we tijd teveel hadden en ons afvroegen zelfs hoe mensen zonder kinderen hun dagen/avonden vullen (ja, verschillende hobby's onderhouden was natuurlijk het antwoord).

Om daarna iemand te horen zeggen dat ze ook wel graag een vorm van ouderschapsverlof zouden opnemen (lees, 4/5e werken zonder financieel te moeten afgeven), dan stel ik mij de vraag, waarom in hemelsnaam...

Voor alle duidelijkheid wij zijn allebei zelfstandige, mijn partner werkt aan 4/5e en heeft dus geen compensatie of ouderschapsverlof. Toch kiest ze ervoor om 20% minder te werken en dus ook wel 20% minder betaald te worden. Niet iedereen kan dat, dat begrijp ik ook wel maar wat wordt er dan precies voorgesteld want ik ben momenteel niet mee met wat je/jullie bedoelen of willen.

Ook het argument "als iemand een dag per week er niet is moet ik het erbij nemen" volg ik niet. Moet je dan ipv 40u 48u werken? Neen toch? Hebben al die collega's dan exact dezelfde dag hun 4/5e dat het allemaal bij die persoon neerknalt? Neen toch?

Wij hebben ook een job waar we met klanten bezig zijn en er zijn ongeveer een kwart van de collega's die 4/5e of zelfs 3/5e werkt. De 20 andere collega's "nemen hun werk er bij" wanneer ze hun afwezigheidsdag hebben en er is nog nooit over geklaagd, het is nu eenmaal normaal dat als klant X vrijdag belt en wil geholpen worden, iemand anders dan de vaste beheerder klant X zal helpen. En die collega zal heus niet langer dan 8u moeten werken.

Dat we leven in een land waar je als alleenstaande serieus moet afstaan en je vaak voelt dat je voordelen 'mist' klopt als een bus. Ik denk ook niet dat die oneerlijkheid zo onbewust bestaat of in stand wordt gehouden, is dat niet een van de meest oeroude rituelen op deze planeet? Ga en plant u voort! Ergens is het logisch dat je als land uw bevolking zou stimuleren om te gaan samenhokken en kindjes te maken/adopteren/onderhouden.
 
Wat is uw punt precies, dat werknemers zonder kinderen ook een ouderschapsverlof zouden moeten kunnen nemen? Of dat ouderschapsverlof niet ideaal is in het algemeen omdat niet iedereen er van kan genieten?

Of dat de ouderschapsverlof regeling iets is dat door de maatschappij moet worden bekostigd/aangemoedigd worden? Het antwoord erop zal ik u ook wel schuldig moeten blijven vrees ik.

Waarom niet? Ook die alleenstaande kan hobby's of andere bezigheden hebben die hij liever doet dan werken zeker? En des te meer als hij er zich financieel niet veel voor moet pijn doen door 4/5 te gaan?

Ook het argument "als iemand een dag per week er niet is moet ik het erbij nemen" volg ik niet. Moet je dan ipv 40u 48u werken? Neen toch? Hebben al die collega's dan exact dezelfde dag hun 4/5e dat het allemaal bij die persoon neerknalt? Neen toch?

Mmm soms toch wel hoor. Er worden dossiers herverdeelt waar de collega's het er maar moeten bijnemen en zie maar dat je het rond krijgt tegen de deadlines. En ja daar staan soms gewoon meer overuren tegenover zodat het werk afgeraakt op tijd. En dan kan je inderdaad op tafel gaan kloppen en weggaan maar niet voor elke job/functie is dat zo vanzelfsprekend.

Zal wat afhangen van wat exact moet gecoverd worden en hoeveel werkdruk zoiets meeneemt. Wat dus sterk afhankelijk zal zijn van de job & verwachtingen... Ik maakte dan ook de vergelijking dat iedereen op 100 % zit, als dat niet het geval is valt compenseren makkelijker te organiseren. (Wat dan ook het streefdoel zou moeten zijn voor een werkgever naar mijn mening.)
 
Het probleem is dat dit in veel firma's wel het geval is. Veel managers beseffen niet dat dit echt veel meer werkdruk met zich meebrengt, want ach wat is nu 1 dag in de week en 't is toch maar tijdelijk.
Maar dan is dat de schuld van die managers en niet van de gezinnen die zelf het kopje boven water proberen te houden. Ik ben zeker dat merendeel van die collega’s zich daar ook niet goed bij voelen, voor velen is het een continue strijd tussen een goede werknemer/collega en goede ouder en zelf vaak goede partner zijn. Dat weegt mentaal eveneens op die mensen.

Ik vind het jammer dat mensen dat collegiaal onder elkaar uitzweten.
Ik zit nu ook in een werkomgeving waar niemand elkaar iets gunt, dat is eveneens ingebakken door het mismanagement van bovenaf. Ik vind dat zeer triest. Ben blij dat de laatste werkweek in zicht is, op naar volgende opdracht.
 
Ik vind het jammer dat mensen dat collegiaal onder elkaar uitzweten.
Ik zit nu ook in een werkomgeving waar niemand elkaar iets gunt, dat is eveneens ingebakken door het mismanagement van bovenaf. Ik vind dat zeer triest. Ben blij dat de laatste werkweek in zicht is, op naar volgende opdracht.


Dat heeft m.i niks met mismanagement te maken, maar alleen met het feit dat we dit als normaal beschouwen.
Iemand gaat 4/5 werken en hoppa die 1/5 van de taken worden naar de rest gezwierd.
Extra loon? Noppes.

Er zijn in ons land diverse stelsels om minder te werken, mét financiële incentives.

Maar extra werken? Oei, ja aantal fiscaal interessante overuren, maar daarnaast? Niks.
Waarom geen premies van de overheid voor de mensen die de taken overnemen van de deeltijder?

Omgekeerde wereld in Belgie. Minder werken: belonen.
Meer werken: afstraffen.
 
Dat heeft m.i niks met mismanagement te maken, maar alleen met het feit dat we dit als normaal beschouwen.
Iemand gaat 4/5 werken en hoppa die 1/5 van de taken worden naar de rest gezwierd.
Extra loon? Noppes.

Er zijn in ons land diverse stelsels om minder te werken, mét financiële incentives.

Maar extra werken? Oei, ja aantal fiscaal interessante overuren, maar daarnaast? Niks.
Waarom geen premies van de overheid voor de mensen die de taken overnemen van de deeltijder?

Omgekeerde wereld in Belgie. Minder werken: belonen.
Meer werken: afstraffen.
Ouderschapsverlof zou ik nu wel niet als minder werken beschouwen maar eerder een noodzaak gezien de problemen met opvang in creches en schoolvakanties. Moest men daar als overheid een antwoord kunnen op bieden zou die noodzaak van ouderschapsverlof serieus kunnen dalen.
 
Dat heeft m.i niks met mismanagement te maken, maar alleen met het feit dat we dit als normaal beschouwen.
Iemand gaat 4/5 werken en hoppa die 1/5 van de taken worden naar de rest gezwierd.
Extra loon? Noppes.
Maar werk dan uw 8u en de rest is voor morgen, hoe meer je de problemen gaat oplossen hoe minder het management zich er iets van aan trekt en extra volk gaat zoeken want het werk is toch gedaan.
Trouwens wat doe je tijdens het gewoon verlof van je collega's?

Wij zelf zijn al enkele jaren aan het vergroten en verwachten niet dat ons personeel alle extra's oplost. x×% stijging per jaar en extra volk wordt aangenomen zodat iedereen zijn werk correct kan uitvoeren en op tijd naar huis kan of hun verlof kan inplannen.
Doet uw werkgever dat niet => zoek iets anders, er is echt wel werk genoeg hoor.
Er zijn in ons land diverse stelsels om minder te werken, mét financiële incentives.

Maar extra werken? Oei, ja aantal fiscaal interessante overuren, maar daarnaast? Niks.
Waarom geen premies van de overheid voor de mensen die de taken overnemen van de deeltijder?
Euhm de fiscaal interessante overuren zijn al een extra... wil je nog een extra premie?
Omgekeerde wereld in Belgie. Minder werken: belonen.
Meer werken: afstraffen.
Eens gehoord dat dit voor het aansporen van de tewerkstelling is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vega
Ik vind het ook wel wat schieten op het verkeerde doelwit eerlijk gezegd: de overheid voorziet een zeker wettelijk kader waarin je ouderschapsverlof kan opnemen, en dat is ook niet van vandaag op morgen. Op de werkvloer lijkt dat dan neer te komen op "oei, wie had dat gedacht, nu moet de rest maar een tandje bijsteken". Je kan dan nog zeggen dat er aan dat ouderschapsverlof wat mag gesleuteld worden, maar het probleem ligt toch in de eerste instantie bij het bedrijf zelf?
 
Ik vind het ook wel wat schieten op het verkeerde doelwit eerlijk gezegd: de overheid voorziet een zeker wettelijk kader waarin je ouderschapsverlof kan opnemen, en dat is ook niet van vandaag op morgen. Op de werkvloer lijkt dat dan neer te komen op "oei, wie had dat gedacht, nu moet de rest maar een tandje bijsteken". Je kan dan nog zeggen dat er aan dat ouderschapsverlof wat mag gesleuteld worden, maar het probleem ligt toch in de eerste instantie bij het bedrijf zelf?
Probeer maar eens iemand te vinden op relatief korte termijn met een technische achtergrond (ing,IT, en zelfs lager technisch personeel).
En zelfs op lange termijn is dit zeer moeilijk.
 
Ik denk en vrees overal.
Ik had voor mijn team 1 FTE bijgevraagd wegens deeltijds werk collega’s.
Antwoord HR en hogere hiërarchie: “neen, rest moet tandje bijsteken, door de digitalisering gaat de werkdruk ook verlagen”.

Tja.

Dan denk ik, overal roept men om goede medewerkers, “war on talent”, maar in de praktijk weigert men goede bestaande medewerkers het comfort te bieden waar ze recht op hebben door de werkdruk realistisch te houden.

Woorden versus daden etc.

Dit dus.
"War for talent", "we smeken om goede medewerkers", ... In mijn ervaring is het allemaal slap gelul.

De uitdaging op zich wil ik niet ontkennen. Maar je kunt die uitdaging op twee manieren aanpakken:
  • De manier waarop iedereen denkt dat het aangepakt moet worden: uw bestaande werknemers op een correcte manier behandelen. En dan bedoel ik heel simpele, normale dingen: Als ze goed werk leveren op tijd en stond eens een loonsopslag geven, hun werkdruk min of meer onder controle houden, ... Op die manier heb je een loyale basis en kun je met een goede reputatie verder gestaag aanwerven. OF
  • De werknemer als wegwerpproduct. Bedrijven hebben zich gewoon ingesteld op een groot verloop. Ze organiseren zich ernaar. Amper opleiding voorzien, zo snel mogelijk inzetbaar, zo snel mogelijk en onvoorbereid nieuwe medewerkers "erin gooien" en kijken hoe ze (al dan niet) boven water blijven spartelen terwijl ze af en toe eens langs de zijkant vragen "Gaat het?" of "Hulp nodig?". Onder het mom: "Bij ons krijg je kansen!", "Bij ons heb je veel verantwoordelijkheid... euh... impact!", ... En ja, op die manier vertrekken er veel. Maar zolang de aanstroom van verse, naïeve zieltjes groot genoeg blijft, zolang blijft hun systeem draaien. En aangezien veel andere bedrijven ook op die manier werken, is het een zelfbedruipend systeem. Allez, circulez!
Het werkveld (althans in de privé) is een jungle geworden. Constant vechten voor uw brokken, assertief opslag eisen anders komt het niet, assertief opleiding eisen, teveel werk assertief van je afduwen om niet bedolven te geraken, ...
Mijn moeder heeft meer dan 40 jaar bij dezelfde werkgever gewerkt. Dat kunnen we ons vandaag niet meer voorstellen. En je kunt je afvragen welke zijde daarvoor verantwoordelijk is.
 
Ouderschapsverlof zou ik nu wel niet als minder werken beschouwen maar eerder een noodzaak gezien de problemen met opvang in creches en schoolvakanties. Moest men daar als overheid een antwoord kunnen op bieden zou die noodzaak van ouderschapsverlof serieus kunnen dalen.

Second.

De laatste tijd is het weer erg. Concreet zitten we voor morgen alweer met een gigantisch probleem. Verminderde dienstverlening dus we moeten onze kleine vroeger gaan afhalen: ikzelf zit op een werf in Nederland na 3 weken inplannen en samenleggen van +10 agenda's dus onmogelijk af te zeggen, mijn vrouw heeft een meeting met haar management op dat moment. Onze ouders wonen op +100 km en hebben recent al veel moeten inspringen, morgen lukt het ook voor hen niet.

Nobody cares. Zoek het maar uit!

We zitten met onze handen in het haar. Het is een constante stress. Een zwaard van Damocles die constant boven uw hoofd hangt. Hopla, wéér een dag opvangen links, wéér een dag opvangen rechts, later starten, vroeger stoppen, ... Onderlinge discussies. Wie plooit? Wie zijn agenda is op dat moment belangrijker? 's Avonds doorwerken om te compenseren. Enzovoort.
 
Second.

De laatste tijd is het weer erg. Concreet zitten we voor morgen alweer met een gigantisch probleem. Verminderde dienstverlening dus we moeten onze kleine vroeger gaan afhalen: ikzelf zit op een werf in Nederland na 3 weken inplannen en samenleggen van +10 agenda's dus onmogelijk af te zeggen, mijn vrouw heeft een meeting met haar management op dat moment. Onze ouders wonen op +100 km en hebben recent al veel moeten inspringen, morgen lukt het ook voor hen niet.

Nobody cares. Zoek het maar uit!

We zitten met onze handen in het haar. Het is een constante stress. Een zwaard van Damocles die constant boven uw hoofd hangt. Hopla, wéér een dag opvangen links, wéér een dag opvangen rechts, later starten, vroeger stoppen, ... Onderlinge discussies. Wie plooit? Wie zijn agenda is op dat moment belangrijker?

Geen andere ouders waar je uwe kleine dan eens kan meenemen en waar jij hetzelfde voor hen kan doen of zo ?
Ik weet dat mijn vader daar geregeld wel eens gebruik van maakte wanneer mijn grootouders niet konden, of vice versa toen hij mij opvoedde als alleenstaande vader.
 
Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet vanwaar de instelling komt dat alles wat misloopt in het bedrijf de schuld is van het gewoon personeel zeker wat betreft werkdruk. Werkdruk is een probleem van mismanagement. Vandaar ook dat we o.a. met een groot probleem zitten op vlak van ziekteverzuim dat op lange termijn uitmondt in langdurig uitval. Je mag niet ziek worden omdat je dan extra druk creëert voor uw collega's. Niet iedereen heeft van nature uit een perfect werkend immuniteitssysteem. Ook zijn er allerlei factoren die hierop inspelen. Zeker met kinderen wordt uw immuunsysteem serieus op de proef gesteld. Hoeveel keer dat ik het heb gezien in bedrijven en ook al zelf meegemaakt. Geen wonder dat het dan misloopt met zoveel bedrijven. Toxische omgeving, incompetent management, enz.
 
Of dat de ouderschapsverlof regeling iets is dat door de maatschappij moet worden bekostigd/aangemoedigd worden? Het antwoord erop zal ik u ook wel schuldig moeten blijven vrees ik.

Waarom niet? Ook die alleenstaande kan hobby's of andere bezigheden hebben die hij liever doet dan werken zeker? En des te meer als hij er zich financieel niet veel voor moet pijn doen door 4/5 te gaan?



Mmm soms toch wel hoor. Er worden dossiers herverdeelt waar de collega's het er maar moeten bijnemen en zie maar dat je het rond krijgt tegen de deadlines. En ja daar staan soms gewoon meer overuren tegenover zodat het werk afgeraakt op tijd. En dan kan je inderdaad op tafel gaan kloppen en weggaan maar niet voor elke job/functie is dat zo vanzelfsprekend.

Zal wat afhangen van wat exact moet gecoverd worden en hoeveel werkdruk zoiets meeneemt. Wat dus sterk afhankelijk zal zijn van de job & verwachtingen... Ik maakte dan ook de vergelijking dat iedereen op 100 % zit, als dat niet het geval is valt compenseren makkelijker te organiseren. (Wat dan ook het streefdoel zou moeten zijn voor een werkgever naar mijn mening.)
Het verschil is dat die alleenstaande op zich gewoon aanzienlijk meer tijd heeft om hobby's te doen. Zie hierboven toen we hier een week "kinderloos" waren, dat verschil is waanzin. Niet dat ik hier niet tevreden over ben of dit problematisch vind, zeker niet. Maar het is gewoon een feit dat kinderen door de weekdagen (afhangend van leeftijd) 5-6u van je dag in beslag nemen buiten de werkuren wat je als alleenstaande niet hebt. Er zal wel wat overlap zijn gezien je voor jezelf ook eten moet maken en een huishouden hebt, dat is toch niet te vergelijken.

Dus dat een alleenstaande ook hobby's heeft, uiteraard! Maar dat een alleenstaande een soort van "hobbyverlof" zou moeten kunnen krijgen.... Neen.

Dat niet elke job het verleent om op tafel te kloppen is zeer zonde maar we wonen in België waar er nog steeds quasi overal capabele mensen gezocht worden. Misschien niet in elke sector maar mijn ervaring zegt me dat mensen vooral te bang zijn om van job te veranderen want "wie zegt dat het elders beter is, ach, ik zal maar blijven voortploeteren en af en toe ventileren". Op dat vlak zijn we gewoon veel te risico-avers als Belg.
Dat heeft m.i niks met mismanagement te maken, maar alleen met het feit dat we dit als normaal beschouwen.
Iemand gaat 4/5 werken en hoppa die 1/5 van de taken worden naar de rest gezwierd.
Extra loon? Noppes.

Er zijn in ons land diverse stelsels om minder te werken, mét financiële incentives.

Maar extra werken? Oei, ja aantal fiscaal interessante overuren, maar daarnaast? Niks.
Waarom geen premies van de overheid voor de mensen die de taken overnemen van de deeltijder?

Omgekeerde wereld in Belgie. Minder werken: belonen.
Meer werken: afstraffen.
Heeft wel degelijk alles te maken met mismanagement. Als iemand 4/5e wil gaan werken onder ouderschapsverlof en het brengt de werking van het bedrijf in de problemen dan kan de werkgever ervoor kiezen om het ouderschapsverlof X maanden uit te stellen. Maar wat gebeurt er in de praktijk? Oei, eigenlijk gaat het moeilijk maarja, dan is die werknemer weer in zijn/haar gat gebeten. We zullen dat maar doen en de rest moet maar een tandje bijsteken.

Puur fout van de werkgever dus, de ouderschapsregeling voorziet wel degelijk maatregelen om "de rest" van de collega's niet met het extra werk op te zadelen.
Maar werk dan uw 8u en de rest is voor morgen, hoe meer je de problemen gaat oplossen hoe minder het management zich er iets van aan trekt en extra volk gaat zoeken want het werk is toch gedaan.
Trouwens wat doe je tijdens het gewoon verlof van je collega's?

Wij zelf zijn al enkele jaren aan het vergroten en verwachten niet dat ons personeel alle extra's oplost. x×% stijging per jaar en extra volk wordt aangenomen zodat iedereen zijn werk correct kan uitvoeren en op tijd naar huis kan of hun verlof kan inplannen.
Doet uw werkgever dat niet => zoek iets anders, er is echt wel werk genoeg hoor.

Euhm de fiscaal interessante overuren zijn al een extra... wil je nog een extra premie?

Eens gehoord dat dit voor het aansporen van de tewerkstelling is.
100% gelijk, we zitten hier in een gelijkaardige situatie waar er jaarlijks 10-15% groei is en dit opgevangen wordt door meer personeel aan te nemen (wel niet evenredig, we zijn als bedrijf ook jaarlijks een stuk efficiënter aan het worden, ik denk dat tegenover onze gemiddelde 12% groei een 5% groei in het personeelsbestand staat, terwijl de werkdruk aan het afnemen is).

Het is aan de werkgever om een werkdruk te regelen, niet aan de overheid om bestaande maatregelen volledig af te schaffen/aan te passen/uit te breiden omdat er in een bedrijf de boodschap wordt gegeven "komaan mensen, tandje bijsteken!".
Probeer maar eens iemand te vinden op relatief korte termijn met een technische achtergrond (ing,IT, en zelfs lager technisch personeel).
En zelfs op lange termijn is dit zeer moeilijk.
Nogmaals, er zijn voldoende manieren dat de werkgever tijd kan "kopen" om een oplossing te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan