Verkorte educatieve bachelor secundair onderwijs

Samain

Member
Ik speel al een tijdje met het idee om een verkorte lerarenopleiding (60 studiepunten) te volgen in combinatie met m'n fulltime job. Ik heb een professionele bachelor bedrijfsmanagement afstudeerrichting logistiek en zou in het secundair onderwijs een aantal vakken kunnen geven.

Ik werk nu zo'n 15 jaar in de privésector maar leerkracht worden is iets wat altijd in m'n achterhoofd gespeeld heeft en waarvan ik weet dat ik het wel graag zou doen.

Toch zijn er aantal zaken die me wat tegenhouden:

- Combinatie werk - gezin - studie. Ik ben bang dat het eventueel wat te druk kan worden. Ik heb een gezin met twee kleine kinderen (4 en anderhalf jaar) en een partner die ook fulltime werkt.
- Verloning. Ik heb in de privé een zekere anciënniteit opgebouwd waardoor ik nu toch een stuk meer verdien dan een schoolverlater. Wanneer ik zou starten als leerkracht start ik opnieuw vanaf 0 aangezien ik geen anciënniteit kan meepakken (geen knelpuntvakken). Aangezien ik een huis, gezin, ... heb, is het natuurlijk ook niet onbelangrijk dat er centen blijven binnenkomen.
- Goede job als leerkracht vinden. Als ik de vacatures voor leerkrachten secundair onderwijs bekijk, merk ik toch heel wat parttime (of minder) en tijdelijke vacatures op. Liefst zou ik toch een fulltime job van onbepaalde duur als leerkracht uitvoeren, maar die lijken maar dun bezaaid.

Daarom mijn vraag: zijn hier mensen die dergelijke opleiding gevolgd hebben? Wat zijn de ervaringen?
Voor de mensen die in het onderwijs staan: hoe heb je de zoektocht naar een job als leerkracht ervaren?

Merci!
 
60 studiepunten waarvan heel wat stage combineren met een voltijdse job zal niet lukken als je partner niet de zorg voor je kinderen op zich wil nemen én je niet bereid bent om al je verlof in te zetten voor de stage.

Je nettoloon zal iets minder dan 2000 euro zijn als je een voltijdse job kan hebben.

Werkzekerheid is nu relatief hoog, maar bereid je maar voor dat men je de eerste jaren in veel verschillende niveaus en vakken zal steken.
 
Zolang het systeem is wat het is, zou ik nooit een vaste job opzeggen voor een carrière in het onderwijs.
Ik ben misschien een beetje biased omdat ik in het begin van mijn carrière zelf slachtoffer geworden ben van dat systeem: gefoefel met uren op papier om mij een jaar langer te kunnen houden, maar zodra ik dan toch in aanmerking kwam voor TADD mocht ik beschikken en ben ik gewoon vervangen.
Ondanks dat ik een full time had, in 1 school, ik nooit enige negatieve opmerking heb gekregen (integendeel), ik ondanks de doelgroep (DBSO deeltijds) mijn leerlingen onder controle had en mijn groepen bij de betere scoorden op de examens (ondanks dat ik vooral de zwakkere klassen had en ze allemaal exact hetzelfde examen kregen), mocht ik 2,5 jaar later toch gewoon volledig opnieuw beginnen. Geen nieuw contract met als commentaar: "We denken dat je te slim en te goed bent om hier les te geven." Meest bizarre reden voor ontslag ooit en als dat zo was, lijkt me dat dan aan mij om te beslissen of dat een probleem is.
Op dat moment in mijn leven (woonde nog thuis, geen lening of grote vaste kosten) was dat allemaal geen ramp, maar zeker met een gezin met kindjes zou ik er niet aan beginnen.
 
Terug
Bovenaan