Studie Bachelor in afstandsonderwijs

Maya

Banned
Wat zijn jullie ervaringen met een bachelor in afstandsonderwijs (of avondonderwijs) in combinatie met fulltime job? Is het haalbaar? Hoeveel studiepunten per jaar? Wat zijn jullie tips? Ik volg momenteel een graduaat en zou een verkort traject van 90 studiepunten moeten doen om ook de bachelor te halen, maar dit dan gecombineerd met een voltijdse job. Ik vroeg me af wat de haalbaarheid hiervan is en wat jullie ervaringen hiermee zijn.
 
Ik ben nog bezig met een bachelor Elektromechanica in afstandsonderwijs. De haalbaarheid ervan is heel persoonlijk. Ik heb het een eind lang halftijds gevolgd, maar omdat er sinds 2021 een kind, een verbouwing, een verhuis, en nieuw werk is bijgekomen ligt het momenteel zo goed als stil.
Ik zou het in elk geval nooit zien zitten om het meer dan halftijds te doen als je ook nog veel in het huishouden moet doen en kinderen hebt.

Het lastigste is de mentale last: Elk vrij moment van elke dag heb ik een knagend gevoel als 'ik zou nu met school moeten bezig zijn'. Als je beter bent in studietijd en vrije tijd afbakenen is dat misschien minder een probleem. Voor mij is het heel belangrijk dat ik mijn studietijd als een hobby kan zien in plaats van 'iets dat er bovenop komt'. Niet altijd even eenvoudig om die mentale shift te doen.

Andere belangrijke tip is om je leraren te smeken al in een vroeg stadium deadlines voor alle taken mee te geven die je in het semester krijgt, zodat je die al kunt inplannen vanaf dag 1. Als afstandsstudent ben je een pak minder direct bereikbaar en veel leraars denken dat het perfect ok is om gewoon iets op de online tool te gooien en te verwachten dat iedereen dat dagelijks checkt.

Nog een belangrijke tip is om je cursussen van in het begin op zijn minst eens vluchtig door te lezen, om zo een idee te krijgen wat de leerstof inhoudt. Je zult meestal direct al een pak vragen hebben voor je leraar. Veel beter om die in een vroeg stadium maximaal te tackelen dan te wachten tot het einde van het semester. Als afstandsstudent leer je nu eenmaal op je eigen tempo en je zult niet perfect week na week volgen wat er in de klas gebeurt.

Als alles overweldigend voelt, en je hebt het gevoel dat je met teveel dingen tegelijk bezig moet zijn (werk, thuis, sociaal leven, school), lees dan eens 'Getting Things Done'. Een boek dat een goeie methodiek omschrijft om alle stress uit je hoofd te halen en in een zeer geordend zelforganisatiesysteem te steken.
 
Ik heb dat gedaan, bachelor in het onderwijs dus veel stages ook. Een deel in combinatie met deeltijds werk (55 studiepunten opgenomen toen), een deel met voltijds en een deel met 4/5de werken (35 en 45 studiepunten).

Voor mij kwam het er op neer dat ik gedurende het schooljaar geen sociaal leven had, want in het weekend voorbereiding van stages, taken maken, groepswerken op zaterdag en zondag, examens doorheen het schooljaar op zaterdag,... Wel telkens in eerste zit erdoor dus 3 maanden zomervakantie. 😁

Er waren er veel die wilden afhaken want te moeilijk om alles gecombineerd te krijgen.
Een deel stopte dan volledig, een deel ging bewust minder gaan werken en nog een deel paste de studiezwaarte aan en spreidde het traject over meer jaren dan eerst gepland. Persoonlijk vind ik de laatste optie de meest verstandige. Ik ken zelfs iemand die er 10j over gedaan heeft om haar 120 studiepunten te behalen. Maar ze is enorm blij dat ze wèl heeft doorgezet!
 
Ik ben in afstandsonderwijs bedrijfsmanagement aan het studeren. Nog niet volledig voltooid. Ik werk wekelijks +/- 50uur, en ik kon op jaarbasis een 30-35 studiepunten opnemen. Ik ben niet de hardste werker, ik studeerde enkel wanneer het echt moest. Ik kon mijn examens verspreiden over een gans jaar waardoor ik om de 2 maanden een examen had. Als het je interesseert is het allemaal haalbaar, het is natuurlijk ook wel afhankelijk hoe makkelijk je kan leren.
Maak een afspraak met de studiebegeleider, zij weten beter wat er wel en niet haalbaar is voor jou.
Ahja ik had wel geen enkele les die ik moest volgen.
 
Ik was eens werkloos van augustus 2016 tot maart 2017. Begon toen op KDG Antwerpen een professionele bachelor informatica begonnen met afstandsonderwijs. Geloof ongeveer 60 studiepunten per jaar. Eerste 3 trimesters gingen perfect, hoewel communicatie als afstandsstudent daar zeer stroef verliep toen.. Het was wel redelijk moeilijk en dat fatsoenlijk doen was eigenlijk zo goed als een full-time job voor mij. De leerstof was wel heel goed en nuttig vond ik. Dan in april nieuwe job gevonden ( ook IT ) en dat was echt niet meer doenbaar voor mij en dan maar mee gestopt.... (wil ook nog wat andere dingen doen dan werken en studeren :). Wel dankzij die studie te beginnen die job kunnen krijgen en geen spijt van. Ben er nog altijd bezig. Ik was toen 46, dus het is nooit te laat om wat anders te gaan leren denk ik. Denk niet dat het uitmaakte of ik nu 46 of 50 was, als men ziet dat je gemotiveerd bent krijg je in deze branche wel een kans.
 
Voor mensen die hun aantal studiepunten enorm verspreid hebben: zijn jullie blij dat jullie het alsnog hebben gedaan? Ik zou nog 90 studiepunten moeten behalen, maar overweeg dit te spreiden over 4 jaren in combinatie met voltijdse job om het haalbaar te houden.
Is het makkelijker om op korte tijd veel studiepunten op te nemen en het bv op 2 of 3 jaar af te leggen of beter spreiden naar 4 jaar zodat je tijdens deze jaren toch nog een beetje tijd hebt voor familie/vrienden/ontspanning?
 
Ik volg in avondonderwijs graduaat IOT. Ik heb gelukkig veel vrijstellingen vanwege andere opleiding. Met de studie zelf heb ik geen probleem. Bij mij is het vooral de afstand thuis-hogeschool. Ik heb wel het gevoel dat mijn docenten hier flexibel in zijn.

Persoonlijk, zolang je geen kinderen/huishouden hebt of weining verantwoordelijkheden hebt zou het wel moeten lukken. Zeker als je het kunt spreiden. Het is natuurlijk ook een beetje persoonlijk. De ene neemt informatie sneller op als de andere. Ik zou het gewoon proberen, je zult altijd wel iets nieuws leren al maak je het niet af :)
 
Terug
Bovenaan