Werk Minder werken (ouderschapsverlof, ...)

Mijn vrouw en ik hebben ook beide een drukke full time job en daarom hebben wij indertijd gebruik gemaakt van een onafhankelijke naschoolse opvang/onthaalmoeder. Smorgens, savonds, vakanties en pedagogische studiedagen zijn zo opgevangen. Veel minder stress :)
Dus dat was dan iemand die de kinderen ging ophalen van school, een soort nanny op locatie eigenlijk?
 
Dus dat was dan iemand die de kinderen ging ophalen van school, een soort nanny op locatie eigenlijk?
Vanaf 7u kon je daar de kinderen afzetten en die bracht ze dan juist voor de bel naar school. Smiddags ging ze ze dan opnieuw ophalen om te eten om ze dan terug te brengen tegen dat school terug begon. Savonds hetzelfde, gewoon zorgen dat je de kinderen ging ophalen tegen 18u.
Er zijn hier zo verschillende naschoolse onthaalmoeders die op wandelafstand van de school wonen. We hebben deze op hetzelfde moment vast moeten leggen als de voorschoolse opvang wegens de populariteit.
En vermoedelijk in het zwart want in loondienst is dat onbetaalbaar ;).
Neen hoor, was aangesloten bij i-mens.

Onthaalouders​

Je kent ze misschien ook als onthaalmoeders: bij hen kan je terecht voor kinderopvang in een gezellige, huiselijke omgeving. Zij vangen je kind(eren) bij hen thuis op. Sommige onthaalouders bieden ook buitenschoolse opvang aan.
 
Vanaf 7u kon je daar de kinderen afzetten en die bracht ze dan juist voor de bel naar school. Smiddags ging ze ze dan opnieuw ophalen om te eten om ze dan terug te brengen tegen dat school terug begon. Savonds hetzelfde, gewoon zorgen dat je de kinderen ging ophalen tegen 18u.
Er zijn hier zo verschillende naschoolse onthaalmoeders die op wandelafstand van de school wonen. We hebben deze op hetzelfde moment vast moeten leggen als de voorschoolse opvang wegens de populariteit.

Neen hoor, was aangesloten bij i-mens.
Die plaatsen zijn vandaag dan zeer ook schaars.

Je kan op digitale platforms zoals care.com terecht maar dat zijn puur huismoeders die dit in het zwart doen :).

De beste oplossing is zo dicht mogelijk bij gepensioneerde grootouders wonen. Dat is een luxe.
 
Die plaatsen zijn vandaag dan zeer ook schaars.

Je kan op digitale platforms zoals care.com terecht maar dat zijn puur huismoeders die dit in het zwart doen :).

De beste oplossing is zo dicht mogelijk bij gepensioneerde grootouders wonen. Dat is een luxe.
De beste oplossing is een koppel dat zelf voor zijn kinderen kan zorgen. De grootouders daarvoor laten opdraaien is leuk als die dat zelf willen en kunnen maar dat is ook niet altijd zo. En ik hoop toch dat ouders liever zelf tijd in hun kinderen steken. En ja, ik weet dat het "beste" vaak praktisch niet mogelijk is want met twee gaan werken, maar ik denk dat er misschien iets te weinig mensen aan alternatieven denken voor maximale kinderopvang/grootouders.
 
Oké maar voor kinderen hebt u gekozen, dat een ander die geen kinderen heeft (al dan niet vrijwillig) die tijdsbesteding niet heeft kan je hem/haar dan ook niet kwalijk nemen.

En daar knelt het schoentje een beetje hé, omdat het voor de kinderen is moet het mogelijk zijn, dus daar zal dan sociaal hoger aan getild worden dan X. Is in zekere zin toch ook een beetje een maatschappelijke afwending op het sociaal stelsel maar dat moet aanvaard worden. En misschien is dat wel met een goede maatschappelijke reden, zoals gezegd kinderen zijn nodig voor de toekomst.

Vraag mij dan enkel af als het er niet is zou er dan minder kinderen geboren worden? Of zouden er dan meer ouders in de problemen komen mentaal/fysiek doordat ze zo'n stelsel niet kunnen toepassen? Beide kosten de gemeenschap ook geld uiteindelijk... Daar zullen slimmere personen dan ikzelf misschien wel een deftig antwoord op kunnen geven. Wat het huidige stelsel dan misschien wel te verantwoorden verklaart of misschien toch niet...🤷‍♂️
Misschien zijn we daar wat te diep aan het ingaan, mijn stelling was simpel (en ik neem iemand zonder kinderen alles behalve kwalijk dat ze geen kinderen hebben hoor).

Iemand zegt "ik wil ook wel eens wat extra tijd vrijaf van het werk zonder mijn congé te gebruiken". Mijn reactie was => Ja maar, ge hebt sowieso meer vrije tijd (als we even het zorgen voor de kinderen niet onder vrije tijd plaatsen), dagelijks toch enkele uren.

Het argument "je hebt wel voor die kinderen gekozen" klopt volledig maar is eigenlijk een non-argument. Het gaat hem erover iemand extra vrije tijd te geven, gelijkaardig aan het ouderschapsverlof. Mijn reactie blijft => Hoezo? Waarvoor? Ouderschapsverlof = afhangend van welk regime wekelijks X aantal extra uren te krijgen om het mogelijk te maken een arbeid uit te voeren in combinatie met het zorgen van je kinderen. "Hobbyverlof" zou dus zijn om wekelijks X aantal extra uren te krijgen om het mogelijk te maken een arbeid uit te voeren in combinatie met.... ? Extra me-time?
 
De beste oplossing is een koppel dat zelf voor zijn kinderen kan zorgen. De grootouders daarvoor laten opdraaien is leuk als die dat zelf willen en kunnen maar dat is ook niet altijd zo. En ik hoop toch dat ouders liever zelf tijd in hun kinderen steken. En ja, ik weet dat het "beste" vaak praktisch niet mogelijk is want met twee gaan werken, maar ik denk dat er misschien iets te weinig mensen aan alternatieven denken voor maximale kinderopvang/grootouders.
Als die grootouders dat zelf met veel plezier willen doen?
Mijn buren hebben 2 kleintjes, ik zie die grootouders daar dagelijks met de kinderen toekomen na schooltijd/creche. Je ziet dat die dat met veel plezier doen, de grootvader onderhoudt daar heel den tuin terwijl grootmoeder met de kinderen bezig is. Lijkt mij niet dat ze tegen hun zin daar zijn. In de paasvakantie hadden de ouders zich wel zelf georganiseerd om thuis te zijn. Het is niet dat ze alles in handen van de grootouders duwen
Een collega haar dochtertje is nog geen dag naar de creche geweest, haar schoonouders (gepensioneerd) staan erop dat dat kind dagelijks naar hun komt. Als zij willen helpen waarom niet?

Als dat kan, dan is dat een grote luxe :). Je hebt altijd iemand waarop je kan rekenen als de school/creche belt. Dat gaat niet voor iedereen, maar voor wie dat wel lukt is dat een luxe.
 
Als die grootouders dat zelf met veel plezier willen doen?
Mijn buren hebben 2 kleintjes, ik zie die grootouders daar dagelijks met de kinderen toekomen na schooltijd/creche. Je ziet dat die dat met veel plezier doen, de grootvader onderhoudt daar heel den tuin terwijl grootmoeder met de kinderen bezig is. Lijkt mij niet dat ze tegen hun zin daar zijn. In de paasvakantie hadden de ouders zich wel zelf georganiseerd om thuis te zijn. Het is niet dat ze alles in handen van de grootouders duwen
Een collega haar dochtertje is nog geen dag naar de creche geweest, haar schoonouders (gepensioneerd) staan erop dat dat kind dagelijks naar hun komt. Als zij willen helpen waarom niet?

Als dat kan, dan is dat een grote luxe :). Je hebt altijd iemand waarop je kan rekenen als de school/creche belt. Dat gaat niet voor iedereen, maar voor wie dat wel lukt is dat een luxe.
Ja, dat zeg ik toch: als ze zelf willen en kunnen. Maar dat het als een soort standaard wordt gezien, dat vind ik zeker niet ideaal.
 
In de toekomst ga je lang mogen wachten om kinderen te krijgen als je wil rekenen op gepensioneerde grootouders :)
Mijn schoonouders werkten beide nog full time toen onze kinderen nog niet naar school gingen.
 
Maar ben je het gunstregime niet wat aan het overdrijven ?
het grootste voordeel bij 4/5 is minder belastingen door minder loon. Wat zowel voor mensen met als zonder kinderen geld.

Bij 4/5 is je ouderschaps verlof uitkering echt niet zoveel. Ik heb het 10 maanden gedaan maar beslist om terug fulltime te gaan omwille van geld (die paar honderd euro extra per maand zijn toch iets) & career prospects. En ik moest alles van 5 dagen op 4 doen wat wel lastig was. Liever mijn vrouw die dan wat meer parttime werkt (wat ze graag doet).

Dus als je 4/5 wilt werken doe dat dan gewoon. Bij ons in de firma zijn er een hoop die het niet doen op ouderschapsverlof.

Heb je het al is geprobeerd te berekenen en/of aan te vragen ? Ipv gewoon te denken dat het zoiezo 'zo nadelig is' als single.
He?:wtf: Waar overdrijf ik, ik heb toch gewoon feiten aangehaald?

Ik moet niet berekenen om te weten dat een kinderloze single die geen recht heeft op het fiscale gunstregime van het ouderschapsverlof nadeliger af zal zijn doordat hij hier geen recht op heeft... Dat is gewoon een feit toch, nee? Je krijgt iets of je krijgt iets niet.


Misschien zijn we daar wat te diep aan het ingaan, mijn stelling was simpel (en ik neem iemand zonder kinderen alles behalve kwalijk dat ze geen kinderen hebben hoor).

Iemand zegt "ik wil ook wel eens wat extra tijd vrijaf van het werk zonder mijn congé te gebruiken". Mijn reactie was => Ja maar, ge hebt sowieso meer vrije tijd (als we even het zorgen voor de kinderen niet onder vrije tijd plaatsen), dagelijks toch enkele uren.

Het argument "je hebt wel voor die kinderen gekozen" klopt volledig maar is eigenlijk een non-argument. Het gaat hem erover iemand extra vrije tijd te geven, gelijkaardig aan het ouderschapsverlof. Mijn reactie blijft => Hoezo? Waarvoor? Ouderschapsverlof = afhangend van welk regime wekelijks X aantal extra uren te krijgen om het mogelijk te maken een arbeid uit te voeren in combinatie met het zorgen van je kinderen. "Hobbyverlof" zou dus zijn om wekelijks X aantal extra uren te krijgen om het mogelijk te maken een arbeid uit te voeren in combinatie met.... ? Extra me-time?

Ik zeg ook niet dat het mogelijk zou moeten zijn om uw hobby uit te oefenen door middel van een gesubsidieerde regeling zoals het ouderschapsverlof. Dan is het hek helemaal van de dam.

Hebben die dan meer vrije tijd? Misschien zorg voor een ouder/zieke, misschien extra studies na het werk.(Zijn ook gunstmaatregelen voor, I know.) Het is altijd iemand zijn rekening maken zonder de situatie te kennen vrees ik...
 
Als die grootouders dat zelf met veel plezier willen doen?
Mijn buren hebben 2 kleintjes, ik zie die grootouders daar dagelijks met de kinderen toekomen na schooltijd/creche. Je ziet dat die dat met veel plezier doen, de grootvader onderhoudt daar heel den tuin terwijl grootmoeder met de kinderen bezig is. Lijkt mij niet dat ze tegen hun zin daar zijn. In de paasvakantie hadden de ouders zich wel zelf georganiseerd om thuis te zijn. Het is niet dat ze alles in handen van de grootouders duwen
Een collega haar dochtertje is nog geen dag naar de creche geweest, haar schoonouders (gepensioneerd) staan erop dat dat kind dagelijks naar hun komt. Als zij willen helpen waarom niet?

Als dat kan, dan is dat een grote luxe :). Je hebt altijd iemand waarop je kan rekenen als de school/creche belt. Dat gaat niet voor iedereen, maar voor wie dat wel lukt is dat een luxe.

Puur praktisch is het een luxe, maar je moet het ook nog zelf willen natuurlijk: tot op middelbare leeftijd aan de navelstreng blijven hangen van uw (schoon-)ouders.

Mijn schoonouders komen hier af en toe dagje helpen met de opkuis, koken, boodschappen, ... en hoewel dat een heel welgekomen momentje is van ontzorging ben ik toch ook altijd blij als ze de volgende dag terug vertrekken. Je wil toch vooral zelf uw leven op orde hebben zonder het gevoel afhankelijk te zijn van anderen.
 
He?:wtf: Waar overdrijf ik, ik heb toch gewoon feiten aangehaald?

Ik moet niet berekenen om te weten dat een kinderloze single die geen recht heeft op het fiscale gunstregime van het ouderschapsverlof nadeliger af zal zijn doordat hij hier geen recht op heeft... Dat is gewoon een feit toch, nee? Je krijgt iets of je krijgt iets niet.




Ik zeg ook niet dat het mogelijk zou moeten zijn om uw hobby uit te oefenen door middel van een gesubsidieerde regeling zoals het ouderschapsverlof. Dan is het hek helemaal van de dam.

Hebben die dan meer vrije tijd? Misschien zorg voor een ouder/zieke, misschien extra studies na het werk.(Zijn ook gunstmaatregelen voor, I know.) Het is altijd iemand zijn rekening maken zonder de situatie te kennen vrees ik...

Ook zonder kinderen gaat je netto stukken minder dalen dan je bruto als je 4/5 gaat werken. En het is hoofdzakelijk dat dat het voordelig maakt, niet de kleine forfetaire uitkering. Je krijgt slechts 140 euro/maand voor 4/5e ouderschapsverlof, al het andere voordeel kan jij ook hebben.

Dus vandaar, bereken je voordeel is in een bruto-netto calculator en misschien is het voor jou ook de moeite :).

Simpel voorbeeld met 5000 bruto. Dat is 3000 netto, bij gewoon 4/5 word dat 2600 netto. Dus 13% daling ipv 20%. Maw 200 euro voordeel.
 
Laatst bewerkt:
He?:wtf: Waar overdrijf ik, ik heb toch gewoon feiten aangehaald?

Ik moet niet berekenen om te weten dat een kinderloze single die geen recht heeft op het fiscale gunstregime van het ouderschapsverlof nadeliger af zal zijn doordat hij hier geen recht op heeft... Dat is gewoon een feit toch, nee? Je krijgt iets of je krijgt iets niet.




Ik zeg ook niet dat het mogelijk zou moeten zijn om uw hobby uit te oefenen door middel van een gesubsidieerde regeling zoals het ouderschapsverlof. Dan is het hek helemaal van de dam.

Hebben die dan meer vrije tijd? Misschien zorg voor een ouder/zieke, misschien extra studies na het werk.(Zijn ook gunstmaatregelen voor, I know.) Het is altijd iemand zijn rekening maken zonder de situatie te kennen vrees ik...
Ja, iemand zonder kinderen heeft meer vrije tijd. Tenzij de zaken die je aanhaalt (studies, zorgen voor andere mensen) waar zoals je zelf al zegt ook betaalde maatregelen voor bestaan, heeft een kinderloos iemand gewoon zeeën extra van tijd.

Ik hoop dat ik dat toch niet ga moeten verdedigen, lijkt me bijzonder logisch.
 
Puur praktisch is het een luxe, maar je moet het ook nog zelf willen natuurlijk: tot op middelbare leeftijd aan de navelstreng blijven hangen van uw (schoon-)ouders.

Mijn schoonouders komen hier af en toe dagje helpen met de opkuis, koken, boodschappen, ... en hoewel dat een heel welgekomen momentje is van ontzorging ben ik toch ook altijd blij als ze de volgende dag terug vertrekken. Je wil toch vooral zelf uw leven op orde hebben zonder het gevoel afhankelijk te zijn van anderen.
Tjah ouders/schoonouders, het is altijd wat geven en nemen maar uiteindelijk bedoelen ze het goed. Als je alles zelf wil doen ga je uw werkritme moeten herbekijken.

Hier is er nog zo nen brombeer. Moest gisterenavond met de hond naar de dierenarts voor zijn jaarlijkse vaccins. Mijn moeder heeft paar jaar bij ons ingewoond tijdens haar revalidatie. ‘Het valt toch op dat dien hond al 2 jaar stabiel is qua gewicht en 3 kilo minder weegt dan toen uw ma er overdag alleen mee was. Dien hond werd voor alles omgekocht met snoep, dat belooft.’ Ons mama gaat vrijdags bij ons thuis op ons kindje letten omdat we het niet 5 dagen naar de creche willen sturen.
Maar hij is dan wel den eerste om gisterenavond te jammeren ‘Mag den hond vannacht tussen ons slapen, hij is echt onder de indruk van zijn spuitjes’. :shutup:
Ik heb geen fucking oog dicht gedaan :sop:, dien hond had helemaal niets. De nacht ervoor gaat meneer apart slapen omdat hij niet door slaapt met mijn ‘zwangerschapskwaaltjes’, ma vannacht lagen er 2 dik tegen elkaar op te ronken 😒.
 
En vermoedelijk in het zwart want in loondienst is dat onbetaalbaar ;).
Toch iets wat zelfstandigen vaak doen, iemand aannemen als 'assistant' die dan gewoon de kinderen opvangt. Mijn boekhouder is daar zelf al over begonnen tegen mij en twee koppels in mijn vriendengroep doen dit.
 
Toch iets wat zelfstandigen vaak doen, iemand aannemen als 'assistant' die dan gewoon de kinderen opvangt. Mijn boekhouder is daar zelf al over begonnen tegen mij en twee koppels in mijn vriendengroep doen dit.
Naast de kost van de nanny in de vennootschap is dat nog eens een serieus belastbaar voordeel van alle aard voor de bedrijfsleider.
 
Naast de kost van de nanny in de vennootschap is dat nog eens een serieus belastbaar voordeel van alle aard voor de bedrijfsleider.
Yep als je volgens de regels van de kunst wilt doen, er is ook niemand die een nanny een volle werkweek laat draaien. Is meetal ophalen en opvang na de crèche dus die VAA valt wel mee (heb een berekening hier naast mij liggen). Nogmaals er zullen er veel hier rond fietsen met een vage jobsomschrijving als 'assistant' die naast minmaal papierwerk ook de opvang doet, hoe ga je dit ook in godsnaam controleren.
 
Ja, dat zeg ik toch: als ze zelf willen en kunnen. Maar dat het als een soort standaard wordt gezien, dat vind ik zeker niet ideaal.
Hier in de familie en de vriendenkring zie ik dat ook. Ze willen 2 of 3 kinderen en uiteindeljk zijn oma en opa er meer mee bezig dan de ouders zelf. Die kinderen zijn nog nooit in de opvang geweest want oma en opa zullen er wel voor zorgen. Misschien eerder toevallig maar het zijn allemaal verwende, niet zelfstandige kinderen die weinig rekening houden met anderen en weinig sociale skills hebben.
 
Puur praktisch is het een luxe, maar je moet het ook nog zelf willen natuurlijk: tot op middelbare leeftijd aan de navelstreng blijven hangen van uw (schoon-)ouders.

Mijn schoonouders komen hier af en toe dagje helpen met de opkuis, koken, boodschappen, ... en hoewel dat een heel welgekomen momentje is van ontzorging ben ik toch ook altijd blij als ze de volgende dag terug vertrekken. Je wil toch vooral zelf uw leven op orde hebben zonder het gevoel afhankelijk te zijn van anderen.

Je kunt dus ook er voor kiezen om je leven niet met opzet moeilijker te maken dan nodig is.

Als kwik en kwak een week niet bij de schoonouders blijven slapen zijn, staan die hier op een zaterdag te kwispelen "of ze ze mogen meenemen om te blijven slapen". Off they go. *tot morgen*. Voor 1 baby zorgen vs 3 kinderen. Quality time.

Vorige week zondag was het schoon weer en de hof was wat verwilderd. "Moeten ze alle 3 een middagje bij ons blijven?" Heel de tuin in orde gekregen.

Ik ben vooral content dat mijn tuin in orde is. Kinderen content. Schoonouders content. En "afhankelijk zijn". #peoplecaretoomuch.

Voor wie of wat moet je de navelstreng doorknippen? Geen extra rijstpap in het hiernamaals. Af en toe 1 dagje break en quality time zonder kinders, je zou het ook eens moeten proberen.
 
Terug
Bovenaan