Werk Minder werken (ouderschapsverlof, ...)

Ook zonder kinderen gaat je netto stukken minder dalen dan je bruto als je 4/5 gaat werken. En het is hoofdzakelijk dat dat het voordelig maakt, niet de kleine forfetaire uitkering. Je krijgt slechts 140 euro/maand voor 4/5e ouderschapsverlof, al het andere voordeel kan jij ook hebben.

Dus vandaar, bereken je voordeel is in een bruto-netto calculator en misschien is het voor jou ook de moeite :).

Simpel voorbeeld met 5000 bruto. Dat is 3000 netto, bij gewoon 4/5 word dat 2600 netto. Dus 13% daling ipv 20%. Maw 200 euro voordeel.

Zoals je zegt, al het ANDERE 'voordeel' kan iemand krijgen als hij niet gebruik maakt van het ouderschaps 4/5 gunstregime.

Simpel voorbeeld met 5000 bruto. Dat is 3000 netto, bij gewoon 4/5 word dat 2600 netto. Dus 13% daling ipv 20%. Maw 200 euro voordeel.

> En als deze er € 140 vergoeding bovenop krijgt dan heeft hij € 2.740,00 netto een +/- 9% daling een bijkomend 5 % voordeel. Het gaat mij gewoon puur om de feiten, men kan toch niet ontkennen dat dit een extra voordeel is? Waar overdrijf ik?

Ja, iemand zonder kinderen heeft meer vrije tijd. Tenzij de zaken die je aanhaalt (studies, zorgen voor andere mensen) waar zoals je zelf al zegt ook betaalde maatregelen voor bestaan, heeft een kinderloos iemand gewoon zeeën extra van tijd.

Ik hoop dat ik dat toch niet ga moeten verdedigen, lijkt me bijzonder logisch.

Zal inderdaad in de meerderheid van de gevallen zo zijn, inderdaad logisch.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vega
Zoals je zegt, al het ANDERE 'voordeel' kan iemand krijgen als hij niet gebruik maakt van het ouderschaps 4/5 gunstregime.

Simpel voorbeeld met 5000 bruto. Dat is 3000 netto, bij gewoon 4/5 word dat 2600 netto. Dus 13% daling ipv 20%. Maw 200 euro voordeel.

> En als deze er € 140 vergoeding bovenop krijgt dan heeft hij € 2.740,00 netto een +/- 9% daling een bijkomend 5 % voordeel. Het gaat mij gewoon puur om de feiten, men kan toch niet ontkennen dat dit een extra voordeel is? Waar overdrijf ik?



Zal inderdaad in de meerderheid van de gevallen zo zijn, inderdaad logisch.

Misschien speel ik op de verkeerde man, maar het ging mij over de persoon die zo zwaar aan het werken was want hij kon geen 4/5e pakken want dat is enkel voor ouders.

Dat is dus bullshit. Want dat gaat perfect en het verschil is dus die 140 eur/maand. Op de maximum 20 maanden per kind is dat 2800 euro. Dat ouders hier een voordeel krijgen is waar, maar zo gigantisch of discriminerend vind ik dat nu ook niet. Op je hele carriere is dat toch peanuts. 1 jaar grote bonus en ik sta al meer af aan belastingen dan dat ik in totaal via ouderschaps verlof 4/5 ooit kan krijgen voor mijn 3 kinderen.

Of komt neer op 1 maand werkloos of ziekteverlof. Daar heb ik ook nog nooit gebruik van gemaakt, is dat onrecht ?
 
Terug
Bovenaan