Studie Veranderen van industrieel ingenieur: informatica naar toegepaste informatica

Defectum

New member
TLDR:
Ik zit in mijn tweede jaar industrieel ingenieur informatica aan de UGent en doe het slecht in mijn eerste semester. Ik heb nood aan advies. In mijn eerste jaar studeerde ik slechts 1 week voor examens en slaagde voor 9 van de 12. Dit jaar studeer ik ook maar 1 week voor een toets/examen. Ik heb slechte cijfers voor Signalen en Systemen, C, Java en scheikunde. Nu in de examenperiode ben ik niet goed voorbereid en heb nog 4 examens te gaan. Het voelt alsof ik dit jaar al gefaald ben. Ik kwam op een paar opties waaronder toegepaste informatica waar ik advies voor wil vragen. Als ik dit semester faal voor minder dan 2-3 van de 6 examens, ga ik door met informatica industrieel ingenieur. Het probleem is dat ik een hekel heb aan elektronica. Aan het eind van het jaar zal ik hoogstwaarschijnlijk 2 tot 4 onvoldoendes overhouden en zal ik 1 jaar extra moeten doen voor (2-4 (deze jaar) + 2 (vakken die ik niet genomen heb) vakken). Maar ik ben bang dat ik zou kunnen falen, zelfs als ik goed studeer...

Wat zou u aanraden als ik in deze situatie zit? Zou het beter zijn om te switchen naar toegepaste informatica of zou het beter zijn om door te gaan met industrieel ingenieur informatica, 1 jaar extra doen en echt mijn best te doen om mijn cijfers te verbeteren?



Hey iedereen!
Ik zit momenteel in mijn tweede jaar industrieel ingenieur informatica aan de UGent en doe het al heel slecht in mijn eerste semester.

Eerst en vooral, ik weet dat mijn studiegedrag verschrikkelijk is, maar ik heb momenteel gewoon nood aan advies.

Laat me eerst even voorstellen wat voor iemand ik ben.
  • Eerste jaar studeerde ik voor alle 12 klassen slechts 1 week voor de examens en slaagde voor 8 van de 12 en deed hetzelfde met tweede kans examens en slaagde voor slechts 1. Dus schrapte ik 2 klassen van het tweede jaar om 3 klassen van het eerste jaar te volgen.

  • Ik werk graag met software en al mijn studentenjobs (2) waren ook rondom software. Ik deed mijn werk altijd graag, de taken waren niet super moeilijk, maar ik moest toch coderen. Dus eigenlijk is software het enige waar ik nu een carrière van kan maken.

  • Dit jaar deed ik verder aan maar 1 week voor een toets of examen studeren.
    We hadden tussentijdse toetsen voor Signalen en Systemen (een wiskundevak), C, Java en scheikunde (ik doe scheikunde opnieuw dit jaar). Ik kreeg voor hen respectievelijk 25%, 43%, 43% (geen typo) en 46%. Dus eigenlijk heb ik ze allemaal niet gehaald. Nu in de examenperiode was mijn eerste examen over Java en het voelde verschrikkelijk, omdat ik alleen de presentatiedia's van de professor had doorgenomen en 0 oefeningen had gemaakt. Vandaag is het examen van Signals and Systems part 2 en ik heb er niets voor gestudeerd, omdat ik maar 2 dagen had, dus dat wordt 0% of misschien 10% als ik geluk heb. Ik heb nog 4 examens te gaan die ik ook vanaf nul moet leren, maar ik heb er een week de tijd voor, dus ik heb kans om er een paar te halen.

Dus het voelt alsof ik dit jaar al gefaald ben. Signalen en Systemen 2 is tweede semester en ik denk niet dat ik dat zal kunnen bestuderen voor Signalen en Systemen part 1 en part 2.

Nu kwam ik op een paar opties die ik heb, waaronder toegepaste informatica waar ik jullie over wil vragen stellen.
  1. Als ik dit semester voor minder dan 2-3 van de 6 examens faal, ga ik door met informatica industrieel ingenieur, en ga ik echt mijn best doen. Het probleem met deze optie is dat ik een hekel heb aan elektronica 1 (en elektronica 2 moet ik ook nog doen). Aan het eind van het jaar zal ik hoogstwaarschijnlijk 2 tot 4 onvoldoendes overhouden en aangezien ik al 2 vakken van dit jaar al niet gekozen had, zal ik 1 jaar extra moeten doen puur op mijn gefaalde 4-6 lessen. Ik zeg dat ik zou kunnen eindigen met gezakte klassen, omdat ik bang ben dat ik nog steeds zou kunnen zakken, zelfs als ik goed studeer voor elke klas. Normaal gezien heb ik een goeie gevoel als ik in 1 week snel snel studeer voor een vak en meeste van mijn punten waren rond de 50% - 60%. Wat als alles echt grondig door studeer en simpelweg 5-10% extra krijg? Dat wordt voor deze vakken 50 - 55%? Dan ben ik toch echt een mislukkeling?

  2. Ik zal 2de semester uitschrijven van industrieel ingenieur en overstappen naar toegepaste informatica in HoGent, wat mijn vriend doet, die ook is overgestapt van industrieel ingenieur (eerste jaar). Hij zegt dat de lessen gemakkelijk zijn en dat hij een paar dagen voor de examens studeert. Nu weet ik niet zeker of dat studeren voor paar dagen voor de examens ook voor mij zal gelden, maar als het echt makkelijker is dan wat ik nu doe, zou ik het gemakkelijk moeten kunnen afmaken, zonder lessen te missen en ze het volgende jaar te moeten volgen.

    Ik vind het idee om meer programmeer- en softwareprojecten te moeten doen ook leuk. Het beste gevoel bij het schrijven van software is het daadwerkelijk afmaken van het ding en het gebruiken voor mijzelf. Maar ik ben ECHT bang dat ik in projecten met slechte groepsgenoten terecht kom.
    Ik klink misschien als een lui persoon. Maar ik doe altijd mijn best in groepsprojecten, ik had 80% op het ingenieursproject: software in jaar 1: sem 1. En ongeveer hetzelfde resultaat in sem 2. Dezelfde soort inspanning geldt voor alle groepsprojecten (85% voor fysica groepsproject, die ik helemaal zelf had moeten doen in eerste jaar, omdat mijn teamgenoten niks deden).
    Ik denk dat ik dit soort projecten goed kan doen, vooral omdat ze je vrijheid geven. Ik kan dingen zoeken of veel meer tijd nemen als ik het nodig heb. Ik zou ze zelfs alleen doen als dat mocht.

    Daarnaast zie ik dat er in het laatste jaar een stage is voor 20 studiepunten van de 60, wat ik gewoonweg geweldig vind. Bij industrieel ingenieur zit zoiets niet in mijn curriculum en ik moet er een aanvraag voor moeten doen, die ik *denk* gewoon aan mijn curriculum wordt toegevoegd zonder lessen te vervangen. Ik zal dus nog steeds alle klassen van mijn curriculum moeten bestuderen.

    Ik wil op dit moment echt gaan werken in een software baan, en denk dus dat misschien gewoon gaan voor de toegepaste informatica de meest consistente manier is om een bachelor te halen en te gaan werken. Er is ook de mogelijkheid om een schakeljaar te doen en toch een master te halen aan de universiteit, en als ik niet slaag, kan ik gewoon gaan werken.
    Het enige probleem is natuurlijk dat ik dan vanaf jaar 1 begin en 3 jaar doe, maar als ik in mijn huidige jaar blijf, denk ik dat ik er toch nog een jaar bij doe, dus het is sowieso 2,5 jaar vs 3 jaar, dus geen big deal.

  3. Ik ga overstappen naar informatica in UGent (academische bachelor). Maar ik denk dat dit even moeilijker zal zijn als ingenieur en misschien zelfs nog moeilijker en ik denk niet dat ik nog een mislukking meer aankan. Mijn motivatie is nu al 0 en ik ben echt boos op mezelf. Zelfs zeggen dat ik eigenlijk niet gestudeerd heb, geeft me geen enkele vorm van motivatie.

Dus naast jullie mening over mijn plan.
  • Kunnen mensen mij inzicht geven in hoe verschillend de moeilijkheidsgraad is tussen industrieel ingenieur in informatica en toegepaste informatica en bachelor of science in de informatica? Ik ben echt bang dat ik misschien overstap en weer faal.
    Ik verwacht geen 0 inspanning. Maar als het zo moeilijk is als engineering, kan ik beter gewoon blijven.
  • En wat kan ik verwachten van projecten in toegepaste informatica? Ik heb hun curriculum doorgenomen en de meeste lessen hebben een examen en wat andere dingen waar studenten scores op kunnen verdienen, wat volgens mij software projecten of taken etc. zijn (of tests?). En ik vind dat een goed idee, omdat het me zal aansporen om te gaan studeren en werken.
  • Is er een groot verschil in termen van beschikbaarheid van werk en loon tussen een academische bachelor in industriële techniek in de informatica en een professionele bachelor in toegepaste informatica?
Oh en ik weet natuurlijk dat het uiteindelijk de vraag is of ik wil studeren of niet, maar zolang de onderwerpen me interesseren hou ik van studeren en zal ik mijn best doen.
 
Laatst bewerkt:
Vind je het nog leuk in ind. ing?

Mij lijkt het dat je wel slim genoeg bent om ind. ing. aan te kunnen, maar dat je niet de motiviatie, doorzettingsvermogen,... hebt om te studeren. Toegepaste informatica is veel gemakkelijker dan ind. ing. (heb zelf TI gedaan en nadien universiteit) dus ik zou mij geen zorgen maken om weer te falen. Ik zou uzelf vooral afvragen of je het nog leuk vindt in ind. ing. Als je echt 0,0 motivatie hebt om er voor te blijven studeren, al is het 1 of 2 jaar langer, dan ga je blijven aanmodderen en zou ik kiezen voor TI. Beter dat je 3 jaar iets studeert dat je leuk vindt en nadien ook nog gemotiveerd bent om te werken dan dat je 5 jaar met tegenzin studeert en op het einde afstudeert met een halve depressie. Vind je het wel nog leuk maar heb je twijfels of je het wel gaat aankunnen, dan zou ik blijven verder doen. Er zijn zoveel studenten die een jaar of twee langer studeren dan normaal, dus daar zou ik mij geen zorgen over maken. Qua loon kan er wel een klein verschil zijn, maar als je TI doet, ga je waarschijnlijk 1 à 2 jaar sneller beginnen werken waardoor dat verschil in loon verwaarloosbaar is naar mijn mening.

Ook een optie: TI studeren en als je nadien nog "goesting" hebt, terug via een schakelprogramma ind. ing. proberen. Waarschijnlijk heb je wat vrijstellingen in het schakelprogramma voor de vakken waarvoor je geslaagd bent in het eerste jaar, en zo vermijd je ook vakken als elektriciteit en scheikunde (denk ik).
 
Als je industrieel ingenieur studeert, dan heb je een bredere basis en zie je veel meer vakken die eigenlijk niets met informatica te maken hebben ( zoals scheikunde, wiskunde, ... ).

De hamvraag is wat je wilt doen in je leven of welke carrière je voor je ziet. Als je graag codeert en je graag stil in een hoekje zit om dit te gaan doen en dit ziet om dat heel je carrière te gaan, dan is bachelor wel een goede optie, en, zoals hierboven beschreven zal de verdienste niet zoveel schelen.

Echter veel programmeurs willen graag hogerop. Als je denkt om later team leader te worden, leiding te geven, consultant te worden, dan maakt dit wel een groot verschil. Ik zeg niet dat je als bachelor niet hoger op kunt, maar de weg is moeilijker.
 
Als je industrieel ingenieur studeert, dan heb je een bredere basis en zie je veel meer vakken die eigenlijk niets met informatica te maken hebben ( zoals scheikunde, wiskunde, ... ).
Vind je het nog leuk in ind. ing?
Ik hou van wetenschap (de technische kant) en wiskunde. Maar ik denk dat ik ze leuk vind als ik er niet op getoetst wordt, het is als een hobby.

Op dit moment heb ik het gevoel dat industriële ingenieur gewoon gaat over:
1. Vorige examens vinden.
2. Gewoon de meerkeuzevragen onthouden.
Het wordt gewoon een gokspelletje over wat de leraar zou kunnen vragen. Ik denk dat om een paar examens te kunnen halen zonder de vorige examens te onthouden, je een totale expert moet zijn in de les, de vragen voelen soms bijna niet aan bij de oefeningen die ze ons geven.
Als voorbeeld is er een les genaamd duurzame energie studies, ik haalde dat examen gemakkelijk, door gewoon 3-4 eerdere examens te vinden en ik maakte een selectie van welke vragen hij meerdere malen stelde en ik onthoude ze gewoon. Het was een van de makkelijkste examens ooit om te halen. Wat weet ik er nu van? Niets. Het was gewoon een filterklas.

Ik wil iets maken met de kennis die ik geleerd heb, het presenteren aan de mensen. Ik wil dingen doen die er nu echt toe doen.

Hen laten zien hoe ik mijn kennis heb toegepast enz. Het enige jammere aan TI is dat ik er geen C++ in zag, wat een taal is waar ik erg van hou. Sinds ik hoorde dat hoge scholen je direct leren om in werk te geraken, had ik er in mijn hoofd alleen maar positieve dingen over te zeggen.

Het voelt gewoon te goed om waar te zijn. Een hoop projecten en niet-examen score mogelijkheden (eigenlijk zoals huiswerk?). Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak is dat ik misschien de kans laat liggen om te leren en een wijzer mens te worden op het gebied van wiskunde. Ik wil geen code monkey zijn en zeker geen front end developer of zoiets. Ik wil een backend ontwikkelaar zijn die de ideeën en oplossingen bedenkt. Creativiteit is de enige eigenschap waarvan ik zonder aarzeling zeg dat ik die heb.

Op dit moment heb ik CPP, statica, scheikunde en discrete wiskunde.
Ik denk dat ik het goed zal doen in statica en voor discrete wiskunde heb ik 2 weken om te studeren en toen ik naar een paar examens keek, zagen de vragen er heel leuk uit. Voor scheikunde begrijp ik meestal niet eens wat de vraag van me wil, maar toch blijf ik die 45% balk consequent raken als een grap. Chemie is mijn arch nemesis.

Als ik deze 3 haal, denk ik dat ik gewoon doorga nu ik toch bezig ben. Het tweede semester heeft meer software en zelfs een software project in JavaScript, een taal waar ik erg van hou en ervaring mee heb.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook III gedaan, 1 jaar, en ik deed het op zich wel graag, maar had vrij veel last met mechanica. En achteraf gezien deed ik het misschien niet graag genoeg om er ook echt vol voor te gaan.

Ik ben afgezakt naar TI, en heb nooit meer teruggekeken. Ik deed het enorm graag en ja, het was ook een stuk gemakkelijker. Topresultaten gehaald, zonder issues die 3 jaar doorlopen, direct werk gevonden dat ik graag deed, en 16.5 jaar later ook heel tevreden met waar ik nu sta. Ik denk niet dat ik in een wezenlijk betere positie zou zitten mocht ik toch doorgezet hebben in III en daar afgestudeerd zijn.

Maar dit is uiteraard maar 1 getuigenis, ieders pad loopt anders, dus neem het ook niet als model voor jezelf. De beslissing blijft bij jou liggen.
 
Ik ben afgezakt naar TI, en heb nooit meer teruggekeken. Ik deed het enorm graag en ja, het was ook een stuk gemakkelijker. Topresultaten gehaald, zonder issues die 3 jaar doorlopen, direct werk gevonden dat ik graag deed, en 16.5 jaar later ook heel tevreden met waar ik nu sta. Ik denk niet dat ik in een wezenlijk betere positie zou zitten mocht ik toch doorgezet hebben in III en daar afgestudeerd zijn.
Kunt u meer informatie geven over uw ervaring met het meer "daadwerkelijke coderen" deel van professionele bachelors?

Zoals ik begrijp, bereiden ze je eigenlijk gewoon voor op het echte werk na 3 jaar en doe je veel projecten (en opdrachten?) tijdens je studie met een stage als finishing touch.

Hoe zijn de projecten? Laten ze creativiteit toe of zijn ze eigenlijk stap voor stap saai en krijg je niets als je niet precies doet wat de professor je opdraagt? Waren het veel opdrachten die je moest doen om punten te verdienen? Mijn vriend vertelde me dat je extra punten kunt verdienen door optionele dingen te doen.

Ik hou echt van projecten waarbij ik wat vrijheid en creativiteit kan hebben.
 
My two cents


Jaar 1: Basics worden aangeleerd, structuur is wat meer rigide (normale examens) minder vrijheid want iedereen moet op niveau worden gebracht. Je zal waarschijnlijk wel wat vrijstellingen hebben hier.

Jaar 2 en Jaar 3: Hier ben je wat vrijer. Ik had veel projecten vooral in het derde jaar heb je meer vrijheid in je projecten. Meestal is er een lijst met vereisten voor een project (technologie, db, features) maar niets houdt je tegen dit uit te breiden.

De moeilijkheidsgraad ligt zeker lager in vergelijking met iw maar het is zeer praktijkgericht en ik ben zelf zeer tevreden met de opleiding die ik gekregen heb. Return on investment ligt echt wel hoog met de opleiding, als je een passie hebt voor programmeren en technologie kan je zo ver gaan als je wilt.

Startersloon verschilt niet veel met de industriële ingenieurs. In mijn stageplaats was dit een ongeveer 150 - 200bruto (heb je sws bijgebeend in de twee jaar dat je uitspaart).

Ik heb zelf eerst een universitaire studie gedaan beseft dat ik geen passie had voor mijn opleiding, overgestapt naar TI en dan via een schakelprogramma de master afgerond. In my opinion, doe enkel verder met iw als het echt is wat je wilt. Als je passie hebt voor dit wereldje maakt het niet veel uit of je nu TI of IW doet je zit in de privé sws wel goed.
Voordien zou ik zeggen dat een master informatica vooral van belang is als je een job bij de overheid wilt maar blijkbaar zijn de vereisten ook al heel wat versoepelt (niveau a is toegankelijk voor een bachelor TI met ervaring omdat het een knelpunt beroep is).
 
Is het wel mogelijk om een baan te krijgen alleen met een bachelor diploma van industrieel ingenieur in de informatica? Of heb ik echt een master nodig?
 
Als je graag codeert en je graag stil in een hoekje zit om dit te gaan doen en dit ziet om dat heel je carrière te gaan, dan is bachelor wel een goede optie, en, zoals hierboven beschreven zal de verdienste niet zoveel schelen.

Op basis waarvan zeg je zoiets? Ik ben echt benieuwd, want dit strookt in de verste verte niet met de realiteit... Van een programmeur wordt verwacht dat die ook communicatief is, initiatief neemt en andere soft skills aan de dag legt. Profielen die stil in een hoekje zitten, bestaan zowel op bachelor- als masterniveau. Daar gaat een diploma weinig verschil in maken.

On-topic: Als je echt onzeker bent, is een professionele bachelor in toegepaste informatica geen slecht alternatief. Als je ergens werkt en wat jaren ervaring hebt, wordt er dikwijls geen onderscheid gemaakt qua diploma waardoor je ook kan doorgroeien. Bij archaÏsche instellingen zoals sommige overheden, wordt daar misschien nog onderscheid in gemaakt, maar dat is veruit de minderheid. Bovendien zijn er veel meer mogelijkheden dan enkel ontwikkelaar. Maar je moet dan echt wel goed weten dat je in de IT-sector wil werken, want met een diploma van industrieel ingenieur kan je veel meer kanten uit.
 
Hey, ik heb net industrieel ing. elektrotechniek automatisering gestudeerd aan de UGent. Naar mijn mening zijn vakken veel vakken zoals, Sisy, C en chemie, "doe" vakken. Ja, de theorie is belangrijk, maar zonder oefeningen te maken gaat het niet. Die oefeningen kun je uiteraard maken in één week. Het noodzakelijk inzicht komt echter, voor mij, wanneer het wilt. In mijn geval komt die moeilijker tijdens examens (stress).
Als je voor vakken zoals fysica en elektriciteit kunt slagen, dan denk ik dat je zeker kunt slagen voor Sisy, C en Chemie.
Ik zou sowieso doorzetten. Na de eerste twee jaren stagneert het abstracte niveau van de opleiding en wordt het praktischer. Volledig praktisch wordt het echter nooit.

Die kunnen die toetsen je enorm helpen, maar ook pesten. Zeker omdat op de toets en het examen, hetzelfde wordt ondervraagd....

Verder heb ik nog enkele vragen:
  • Normaal krijg je in je eerste jaar toch mogelijkheid tot deliberatie? Als je 8/20 hebt, ben je toch van chemie af?
  • Moeilijkheid: SiSY < Wiskunde (I en II)? Heb je lesvideo's van Beyens, want als je die bekijkt denk ik dat je zeker kunt slagen. Hij kondigt normaal zijn examenvragen gewoon aan. Of was de toets over het vroegere wis III?
 
Op basis waarvan zeg je zoiets? Ik ben echt benieuwd, want dit strookt in de verste verte niet met de realiteit... Van een programmeur wordt verwacht dat die ook communicatief is, initiatief neemt en andere soft skills aan de dag legt. Profielen die stil in een hoekje zitten, bestaan zowel op bachelor- als masterniveau. Daar gaat een diploma weinig verschil in maken.

Ik bedoel dit omgekeerd. Ik kom in veel bedrijven en soms zie ik mensen met een mooi universitair diploma gewoon uitvoerend werk doen. Dat vind ik jammer: 5 jaar naar universiteit gaan om dan werk te gaan doen op "bachelor niveau". Ik begrijp dat sommige mensen dit misschien leuk vinden, maar als dat je ambitie is, kun je evengoed voor bachelor gaan.
 
Kunt u meer informatie geven over uw ervaring met het meer "daadwerkelijke coderen" deel van professionele bachelors?

Zoals ik begrijp, bereiden ze je eigenlijk gewoon voor op het echte werk na 3 jaar en doe je veel projecten (en opdrachten?) tijdens je studie met een stage als finishing touch.

Hoe zijn de projecten? Laten ze creativiteit toe of zijn ze eigenlijk stap voor stap saai en krijg je niets als je niet precies doet wat de professor je opdraagt? Waren het veel opdrachten die je moest doen om punten te verdienen? Mijn vriend vertelde me dat je extra punten kunt verdienen door optionele dingen te doen.

Ik hou echt van projecten waarbij ik wat vrijheid en creativiteit kan hebben.

Beetje tricky om hierop te antwoorden want ik heb TI gedaan van 2003 tot 2006, en toen zag de IT wereld er natuurlijk nog hele anders uit. We zaten nog bij Java 5, een API was toen nog vooral een beschrijving van een programmeertaal en ik kreeg zelfs nog Cobol als vak. :)

Heel veel "echte" projecten waren er toen niet, wel vrij veel praktijkoefeningen en daarnaast enkele vakoverschrijdende grote projecten waarbij verschillende groepen verschillende modules moesten opleveren die dan met elkaar moesten gaan samenwerken.

Uiteindelijk wel een goede onderbouwing geweest om mijn carriere als ontwikkelaar te starten. En eens je gestart bent in de IT, dan maakt je diploma vaak niet zoveel meer uit en groei je naargelang je eigen ambities en prestaties.
Er zijn daar wel uitzonderingen: bijvoorbeeld de overheid is zeer sterk diplomagedreven en daar kan je wel op harde limieten botsen met een TI-diploma.
 
  • Normaal krijg je in je eerste jaar toch mogelijkheid tot deliberatie? Als je 8/20 hebt, ben je toch van chemie af?
Ik had 9/20 (of 8/20 voor het laatste examen) voor scheikunde en dan 5/20 :( voor elektronica en 7/20 voor mechanica. Ik denk dat je alleen de deliberatie krijgt als je andere gezakte lessen boven de 8/20 zijn en niet meer dan 2.
 
De meerwaarde zit volgens mij vooral in het kritisch, abstract en probleem -oplossend denken. Al kan ik niet zeggen of dat aan de mensen of de opleiding ligt. Ik denk ook dat je in III een iets bredere informatica opleiding krijgt dan bij TI.

Als developer gaat het niet veel uitmaken, volgens mij, en gaat het vooral afhangen van uw eigen prestaties en social skills.

Het lijkt mij dat je het niet interessant genoeg vind en dat je daardoor weinig motivatie hebt. Voor mij was het anders, ik vond het ingenieur gedeelte "leuker" dan de pure informatica.
 
De meerwaarde zit volgens mij vooral in het kritisch, abstract en probleem -oplossend denken. Al kan ik niet zeggen of dat aan de mensen of de opleiding ligt. Ik denk ook dat je in III een iets bredere informatica opleiding krijgt dan bij TI.

Als developer gaat het niet veel uitmaken, volgens mij, en gaat het vooral afhangen van uw eigen prestaties en social skills.

Het lijkt mij dat je het niet interessant genoeg vind en dat je daardoor weinig motivatie hebt. Voor mij was het anders, ik vond het ingenieur gedeelte "leuker" dan de pure informatica.
Ik verwachtte dat ingenieur meer "doen" zou zijn dan studeren zoals een wiskundige.

Ik voel me echt slimmer worden met de lessen. Mijn visie wordt groter enz. en de dingen die ik met mijn kennis kan creëren worden ook groter.
Ik krijg een project in het tweede semester, ik hoop alleen dat het leuk wordt.
 
Vind je het nog leuk in ind. ing?

Mij lijkt het dat je wel slim genoeg bent om ind. ing. aan te kunnen, maar dat je niet de motiviatie, doorzettingsvermogen,... hebt om te studeren. Toegepaste informatica is veel gemakkelijker dan ind. ing. (heb zelf TI gedaan en nadien universiteit) dus ik zou mij geen zorgen maken om weer te falen. Ik zou uzelf vooral afvragen of je het nog leuk vindt in ind. ing. Als je echt 0,0 motivatie hebt om er voor te blijven studeren, al is het 1 of 2 jaar langer, dan ga je blijven aanmodderen en zou ik kiezen voor TI. Beter dat je 3 jaar iets studeert dat je leuk vindt en nadien ook nog gemotiveerd bent om te werken dan dat je 5 jaar met tegenzin studeert en op het einde afstudeert met een halve depressie. Vind je het wel nog leuk maar heb je twijfels of je het wel gaat aankunnen, dan zou ik blijven verder doen. Er zijn zoveel studenten die een jaar of twee langer studeren dan normaal, dus daar zou ik mij geen zorgen over maken. Qua loon kan er wel een klein verschil zijn, maar als je TI doet, ga je waarschijnlijk 1 à 2 jaar sneller beginnen werken waardoor dat verschil in loon verwaarloosbaar is naar mijn mening.

Ook een optie: TI studeren en als je nadien nog "goesting" hebt, terug via een schakelprogramma ind. ing. proberen. Waarschijnlijk heb je wat vrijstellingen in het schakelprogramma voor de vakken waarvoor je geslaagd bent in het eerste jaar, en zo vermijd je ook vakken als elektriciteit en scheikunde (denk ik)
Had je ind ing informatica via het schakelprogramma gedaan?
 
Ik verwachtte dat ingenieur meer "doen" zou zijn dan studeren zoals een wiskundige.

Ik voel me echt slimmer worden met de lessen. Mijn visie wordt groter enz. en de dingen die ik met mijn kennis kan creëren worden ook groter.
Ik krijg een project in het tweede semester, ik hoop alleen dat het leuk wordt.
Er zal waarschijnlijk eerst een theoretische basis gelegd worden om het "doen" effectief te kunnen uitvoeren & vooral begrijpen wat je aan het doen bent. Even door de zure appel bijten lijkt mij.
 
Terug
Bovenaan