Studie Advies studies

zvatto

New member
Hallo allemaal

Ik ben 22 jaar en begon in 2020 aan de academische opleiding industrieel ingenieur elektromechanica. In het eerste jaar deed ik heel goed en was geslaagd voor bijna alle vakken, vooral omdat het herhaling was van het middelbare ASO wetenschappen wiskunde 6 uur.

In het tweede jaar begonnen de vakken al wat moeilijker te worden en heel technisch, vooral de wiskunde was van hoger niveau geworden. Ik voelde dat ik al een beetje interesse begon te verliezen, lui begon te worden en weinig moeite deed omdat ik niet wist of ik deze carrière voor de rest van mijn leven wou doen. Ik dacht eraan om te stoppen maar bleef toch voortdoen. Zo heb ik dan in het 2de jaar maar rond de 30sp behaald.

In het derde jaar besloot ik dan na ongeveer 100sp uiteindelijk te stoppen met de studie tijdens de kerst-blok, nadat ik een hele week had geleerd voor wiskunde maar het examen toch niet slaagde, en ik voelde dat de vakken alleen maar moeilijker gaan worden, vooral de bachelorproef en masterproef. Ik heb daarna een maand gewerkt en besefte dat een job zonder diploma niet past voor mij.

Ik heb dan de opleiding graduaat programmeren ontdekt, die maar 2 jaar duurt, minder theoretisch is, en dus meer haalbaar. Dus was ik vorig jaar maart ermee gestart. Nu heb ik al 1 jaar ervan afgemaakt, ben voor zover geslaagd voor alle vakken en studeer normaal volgend jaar af. De leerstof is interessant, veel makkelijker en ik heb geen stress meer bij de blokperiodes, ook heb ik veel meer vrije tijd. Ik dacht dat dit een ideale pad was om een HO diploma te behalen zonder stress terwijl ik uitzoek wat ik later wil doen. Ik hoor dat programmeur ook een knelpuntberoep is (wel met lagere loon) zoals industrieel ingenieur maar ben niet zeker.

Ik heb spijt dat ik zoveel tijd heb verspilt en niet eerder gekozen had voor het graduaat, maar ik twijfel ook of ik een domme keuze heb gemaakt en toch moest doorbijten en tenminste de bachelor moest afgemaakt hebben. Zou ik in mijn latere carrière een merkbare plafond qua loon tegenbotsen, omdat ik een graduaat heb of de industrie een beter betaalde sector is? Ik dacht eraan om na het afstuderen de bachelor EM (en misschien master) af te maken, zodat ik met beide diplomas veel meer kansen heb? Of maakt het weinig uit en zou ik direct werkervaring beginnen op te bouwen?

Bedankt voor het lezen en ik hoor graag jullie meningen
 
Als je in het 2e jaar industrieel ingenieur je interesse al verloor omdat het te technisch en te moeilijk werd, dan denk ik dat je een verstandige beslissing hebt genomen om dat pad te verlaten. Ik zie dan ook niet in waarom je opnieuw aan die opleiding zou beginnen... om wellicht uiteindelijk vast te stellen dat het beroep ook niks voor jou is.

Als je content bent met je opleiding programmeren, zou ik hierna een interessante job zoeken waarin je verder kan bijleren en groeien. Focus vooral niet op de verloning van je eerste job, maar wel op de leer- en groeikansen. Beschouw de eerste jaren dat je werkt als een betaalde opleiding.
 
De academische bachelor alleen is weinig waard dus goed dat je gestopt bent.
IT is 1 van de beste sectoren om in te werken zonder bachelor/master, er worden nog altijd veel mensen gezocht en je zal zien dat na een tijd ervaring belangrijker is dan diploma.
 
Terug
Bovenaan