Bepalen van uw carrière pad als starter

wegwerp123

New member
Ik ben een 22-jarige bachelor in IT en werk als .NET-consultant bij een consultancy bedrijf dat vergelijkbaar is met Capgemini, Inetum-Realdolmen, Delaware en Cegeka. Ik begon in september bij het bedrijf te werken, kreeg een opleiding en maak nu deel uit van een intern team dat de ontwikkeling en het onderhoud van hoogwaardige applicaties beheert. Momenteel ontwikkel ik een applicatie voor een bedrijf dat voorop loopt in de recyclingindustrie.

Tijdens mijn recente functioneringsgesprek werd mij gevraagd naar mijn doelen voor het komende jaar + de toekomst en hoe ik van plan ben mijn hard en soft skills te verbeteren. Ik doe woensdag het AZ-204 certificeringsexamen, en ik ben op zoek naar aanvullende manieren om mijn carrièrepad te bepalen. Hoewel ik open sta voor de mogelijkheid om teamleider, architect of manager te worden, ben ik vooral geïnteresseerd in managementfuncties en zie ik mezelf niet de komende 40 jaar programmeren en stil blijven zitten vanwege de beperkte doorgroeimogelijkheden op dat gebied (junior, medior, senior?). Ik sta open voor verdere opleiding, zoals een universitair diploma of andere soorten opleidingen. Freelancen is zeker een optie die ik overweeg in de nabije toekomst, maar ik ben me ervan bewust dat ik meer ervaring en kennis moet opdoen voordat ik de sprong waag. Ik ben van plan om me te concentreren op het opbouwen van mijn vaardigheden en het opdoen van meer ervaring in de sector voordat ik begin met freelancen.

1. Kun je me vertellen over je carrièrepad tot nu toe?
2. Hoe heb je je carrièrepad bepaald?
3. Kunt u enkele van de stappen met mij delen die u nam om verder te komen in uw carrière?
4. Hoe hebt u groeimogelijkheden binnen uw vakgebied geïdentificeerd en nagestreefd?
5. Waren er specifieke uitdagingen of obstakels waarmee u in uw carrière werd geconfronteerd en hoe hebt u die overwonnen?

Ik heb nog enkele aanvullende vragen:

1. Welk advies zou u geven aan iemand die met zijn carrière begint?
2. Welke vaardigheden en kwalificaties zijn volgens u belangrijk voor succes in uw vakgebied?
3. Kunt u bronnen of hulpmiddelen delen die u hebben geholpen bij het opbouwen van uw carrière?
4. Kun je me vertellen over ervaringen of projecten die je hebt gehad en die je volgens hebben geholpen om verder te komen in je carrière?
5. Zijn er specifieke industrieën, bedrijven of functies die u aanbeveelt te bekijken voor de ontwikkeling van uw carrière?
6. Heb je ooit je carrièrepad veranderd, wat was je motivatie en hoe heb je dat aangepakt?
7. Hoe heeft u uw persoonlijke en professionele doelen in evenwicht gebracht?
 
Be wary of mensen die ambieren om "management" te doen, zeker als ze 22 zijn.

Vragen naar advies om je carrière te plannen, is geen goede reclame om carrière te maken. Je zult zelf moeten bepalen waar je heel wil, ipv een stappenplan uit te voeren.
 
Be wary of mensen die ambieren om "management" te doen, zeker als ze 22 zijn.

Vragen naar advies om je carrière te plannen, is geen goede reclame om carrière te maken. Je zult zelf moeten bepalen waar je heel wil, ipv een stappenplan uit te voeren.
Dank u voor uw opmerking, ik waardeer uw inzicht. Ik begrijp uw bezorgdheid over jonge mensen die managementfuncties ambiëren, maar ik geloof dat iedereen verschillende loopbaanambities en -doelen heeft. Ik geloof dat ik (mogelijks) het potentieel heb om naar een managementfuncties uit te kunnen groeien, en ik sta open voor het leren en ontwikkelen van de vaardigheden die nodig zijn om in die functies succesvol te zijn.

Ik begrijp dat het belangrijk is om een duidelijke visie te hebben over wat je wilt bereiken en niet alleen een vast plan te volgen. Daarom zoek ik advies, om een beter inzicht te krijgen in het vakgebied, de trends, de vereiste vaardigheden en de potentiële mogelijkheden. Ik geloof dat een plan, begeleiding en advies mij kunnen helpen om weloverwogen beslissingen te nemen over mijn carrière.
 
Waarom wil je naar 'management'?
De status, geld? Of ben je echt geïnteresserd in leiderschap en groepsdynamiek?

Ik heb een 15tal jaar op de teller en toch al menig manager gezien die daar echt niet voor geschikt is. (Peter Principle)

Edit: de verloning voor experts kan vaak hoger liggen dan experts.
 
Waarom wil je naar 'management'?
De status, geld? Of ben je echt geïnteresserd in leiderschap en groepsdynamiek?

Ik heb een 15tal jaar op de teller en toch al menig manager gezien die daar echt niet voor geschikt is. (Peter Principle)

Edit: de verloning voor experts kan vaak hoger liggen dan experts.
Dank u voor uw opmerking en vraag. Ik voel me aangetrokken tot managementfuncties omdat ik oprecht geïnteresseerd ben in leiderschap, groepsdynamiek en het vermogen om bedrijfsresultaten te behalen. Ik begrijp echter ook dat mijn leeftijd en gebrek aan ervaring mij naïef kunnen maken over de realiteit van managementfuncties.

Ik sta open voor verschillende rollen en mogelijkheden die aansluiten bij mijn interesses, vaardigheden en doelen. Ik begrijp dat management niet voor iedereen is weggelegd en dat het een rol is die veel verantwoordelijkheid vergt.
 
Is dit een opdracht voor in het middelbaar misschien, interview iemand met een carrière?

Anyway, niks gepland of bepaald, alles overkomt mij gewoon op dat vlak. Maar ik ambieer ook geen zotte dingen.
 
Denk dat je ondertussen dankzij de (soms toch weer wat overdreven) reacties wel doorhebt dat je ambities een beetje prematuur/onrealistisch zijn om nu al bepaalde posities op het oog te hebben na een zeer korte carrière... Managers die op die positie worden gepromoveerd (niet extern worden aangenomen) zijn meestal experts in hun vakgebied en expert word je natuurlijk niet op enkele jaren tijd...

Toch beetje oppassen voor het Dunning-Kruger effect, ik vermoed dat je nog in de eerste fase van die curve zit waarbij je nog een en ander gaat meemaken waardoor je opeens met de realiteit geconfronteerd zal worden. Als je op termijn een managementpositie beoogt zou ik vooral zien dat ik:

- Ergens werk waar dit op termijn ook effectief mogelijk is (waar je bij de collega's met meer anciënniteit ziet dat die doorgroei kan gemaakt worden alsook waar er tijdens evaluatiegesprekken bevestigd wordt dat dit op termijn kán);
- Altijd open sta voor de kritiek/opmerkingen, zowel tijdens evaluatieperiodes alsook doorheen de job zelf (geen "ja maar..." houding aannemen, niets zo vervelend);
- Collega's zoveel mogelijk helpen, jezelf niet beperken tot "ik doe mijn job, dat de rest zijn plan trekt", een trekker worden van het team.
- Geduld hebben... Misschien nog het belangrijkste van allemaal, beseffen dat de kans klein zal zijn dat je voor je 30 zo'n positie zal hebben...
 
- Geduld hebben... Misschien nog het belangrijkste van allemaal, beseffen dat de kans klein zal zijn dat je voor je 30 zo'n positie zal hebben...

Maar ook niet teveel geduld, heb genoeg collega's gehad die al jaren zaten te wachten tot de manager het afbolt om dan "hun post" te gaan opeisen, om dan het deksel tegen de neus te krijgen.

Soms wordt het idee dat een werknemer in lijn staat voor een promotie zelf bewust gebruikt als een wortel die wordt voorgehouden om die werknemer toch maar aan boord te houden, of toch maar die onbetaalde overuren te laten presteren. Terwijl hij helemaal geen kans op promotie heeft/had.

Dus oppassen met loyaliteit en uitsloverij. Nooit jezelf te kort doen voor het werk op de hoop dat je er in een verre toekomst voor beloond gaat worden.
 
Maar ook niet teveel geduld, heb genoeg collega's gehad die al jaren zaten te wachten tot de manager het afbolt om dan "hun post" te gaan opeisen, om dan het deksel tegen de neus te krijgen.

Soms wordt het idee dat een werknemer in lijn staat voor een promotie zelf bewust gebruikt als een wortel die wordt voorgehouden om die werknemer toch maar aan boord te houden, of toch maar die onbetaalde overuren te laten presteren. Terwijl hij helemaal geen kans op promotie heeft/had.

Dus oppassen met loyaliteit en uitsloverij. Nooit jezelf te kort doen voor het werk op de hoop dat je er in een verre toekomst voor beloond gaat worden.
Voila, exact. Vandaar zeer belangrijk dat je ziet dat voorgangers die weg hebben kunnen volgen en effectief gepromoveerd worden. Ook zeker vragen naar een tijdslijn wanneer dit zal gebeuren en indien de tijdslijn niet gevolgd wordt vanuit werkgeverskant (zonder geldige reden), conclusies uit trekken...
 
Denk dat je ondertussen dankzij de (soms toch weer wat overdreven) reacties wel doorhebt dat je ambities een beetje prematuur/onrealistisch zijn om nu al bepaalde posities op het oog te hebben na een zeer korte carrière... Managers die op die positie worden gepromoveerd (niet extern worden aangenomen) zijn meestal experts in hun vakgebied en expert word je natuurlijk niet op enkele jaren tijd...

Toch beetje oppassen voor het Dunning-Kruger effect, ik vermoed dat je nog in de eerste fase van die curve zit waarbij je nog een en ander gaat meemaken waardoor je opeens met de realiteit geconfronteerd zal worden. Als je op termijn een managementpositie beoogt zou ik vooral zien dat ik:

- Ergens werk waar dit op termijn ook effectief mogelijk is (waar je bij de collega's met meer anciënniteit ziet dat die doorgroei kan gemaakt worden alsook waar er tijdens evaluatiegesprekken bevestigd wordt dat dit op termijn kán);
- Altijd open sta voor de kritiek/opmerkingen, zowel tijdens evaluatieperiodes alsook doorheen de job zelf (geen "ja maar..." houding aannemen, niets zo vervelend);
- Collega's zoveel mogelijk helpen, jezelf niet beperken tot "ik doe mijn job, dat de rest zijn plan trekt", een trekker worden van het team.
- Geduld hebben... Misschien nog het belangrijkste van allemaal, beseffen dat de kans klein zal zijn dat je voor je 30 zo'n positie zal hebben...
Bedankt voor uw eerlijke reactie, klopt inderdaad. Ik heb nergens gezegd dat dit iets op de korte termijn is, men verondersteld dat ik volgend jaar al manager wil zijn. Vanzelfsprekend Is het compleet onrealistisch om op mijn leeftijd zo'n positie te bemachtigen. Vandaar mijn vragen omtrent hoe andere mensen hun pad bewandeld hebben.

Zoals u zegt, is het een en ander meemaken belangrijk voor progressie te maken en een andere klare kijk op verschillende domeinen te krijgen.

In mijn huidige omgeving is het zeker mogelijk om doorgroei te maken. Zowel naar Team Lead, Architect, Management, ... Dit is ook reeds bevestigd op mijn evaluatiegesprek, andere gesprekken.

Nogmaals bedankt voor uw reactie!
 
Doe voorlopig ervaring op.

Vind je na verloop van tijd de jobs die je doet leuk, steek je er graag veel tijd in, ben je er goed in, merk je dat je manager wil worden en ben je gezond assertief? Dan zal die stap ooit wel komen als je je buikgevoel volgt.
 
Seg mannen, niks mis toch met gezonde ambitie en nu al uitkijken naar wat de toekomst brengt? Ik vind die ingesteldheid juist top van een jonge gast. Inderdaad met de nodige realiteitszin zoiets aan te vatten, natuurlijk. Maar hier zowat belachelijk doen, djeezes.

Ik vind zijn vragen zeer relevant. Iedereen die er wilt komen, komt er wel, of het nu als expert als leidinggevende is. Manager, laat staan Head worden is natuurlijk ook groeien. Je moet mij eens een beginnend manager aanduiden die geen fouten maakt. Soit, ik hoop dat die kans na verloop van tijd komt voor jou. Kan al op je 28 zijn als je er klaar voor bent, kan ook op pas op je 50ste zijn.

Weet vooral dat bedrijven dat meestal heel goed kunnen inschatten dmv assesments.

Succes! Neem je carrière zeker in eigen handen & go for it.
 
Ik snap wel 1 ding niet, je wilt manager worden maar je wilt ook binnenkort freelancer worden? Die 2 gaan niet echt samen, tenzij je op zeer korte termijn manager wordt en dan gaat freelancen.
Want als freelancer krijg je maar zelden de kans om te promoveren.

Lol, 5 maanden aan het werk maar wel al met een management functie in zijn hoofd.
Bedoel je niet '5 maanden aan het werk en nog steeds een management functie in zijn hoofd'? :D
Voor ik begon te werken dacht ik ook absoluut voor manager te willen gaan, maar intussen weet ik wel dat expert zijn mij beter ligt dan manager zijn.
 
Ik raad aan om wat ervaring op te doen: niet alleen wat meer werkervaring, maar misschien ook in andere afdelingen/departementen, andere sector, andere technologie, andere werkgever, ... zodat je meerdere perspectieven hebt en het niet vanuit één dimensie bekijkt. Zeker als middle manager heb je veel dingen aan het hoofd omdat je enerzijds de doelstellingen van senior management moet halen en anderzijds de dagelijkse beslommeringen van het team moet behandelen. Dan klinkt een positie als manager plots veel minder sexy.
 
1. Ga naar een bedrijf dat hogere eisen stelt. Genre: Deloitte/Microsoft etc... Zijn wel meestal bedrijfen met een up or out mentaliteit en hoge werkdruk. Daar zitten wel ambitieuze mensen op hun 22ste die allemaal "CEO" willen worden.
2. Certificaten halen van Microsoft en kijken naar scrum/agile/prince2 (alles met project management). Technische certificaten halen zullen je bouwstenen zijn en de project management certificaten zullen je richting management duwen.
3. Netwerken en sterke people management skills.
Als je niet goed met mensen overweg kan, dan wordt het moeilijk.
 
Terug
Bovenaan