Kortere zomervakantie

Ik heb zelf geen kinderen, dus vermoedelijk geen recht van spreken.

Maar ik vraag me wel af...
Als ons onderwijs vroeger wel kwalitatief hoog aangeschreven stond en nu veel minder en er is nog niets gewijzigd aan vakantieperiodes. Moet de oorzaak dan niet ergens anders gezocht worden?

Mijn metekind zit intussen in't tweede middelbaar. Ik hoor bijna niet anders dan dat hij een uur of 2 uur later naar school moet omdat er een leerkracht niet is. En dan overdag nog ergens een uur studie omdat ze zelfs geen leerkracht hebben voor een vak.

Wordt het dan niet hoog tijd dat er op dat gebied actie ondernomen wordt?

Nu klink ik misschien oud, maar zo'n uur studie was bij ons zeer uitzonderlijk in een griepseizoen als een leerkracht eens echt ziek was. Maar bij mijn metekind is dat wekelijkse kost (meerdere keren per week zelfs).

Is ook schering en inslag hier, Er gaat geen week voorbij waar er geen studie uren zijn, voor leraren die niet komen opdagen (extreem zwakke gezondheid blijkbaar die leraren) . Is trouwens op een afdeling Latijn/Wiskunde in een Atheneum, dus niet enkel in de scholen met leerlingen met schoolmoeheid zoals hier ergens wordt geopperd.

Persoonlijk grote voorstander van 6 weken zomervakantie. Je kan meer doen in de krokus en paasvakanties, en je moet minder kampen regelen tijdens de zomer. Ik zie alleen maar voordelen voor ons gezin.

Wat betreft het niveau. Het is toch al langer zonneklaar dat het vooral van de ouders zelf zal moeten komen.
Maak U geen illusies, mijn zoon zit in het Waals onderwijs waar de regeling van toepassing is. Zomervakantie loopt nog steeds over de volle 2 maanden (nog steeds 8 weken in Juli & Augustus) + daar komt bij dat alle tussentijdse vakanties nu 2 weken zijn. Het enige verschil is dat het laatste examen nu eindigt rond 27 Juni, daar waar vroeger meestal voor mid Juni het laatste examen reeds gepasseerd was.
 
Is ook schering en inslag hier, Er gaat geen week voorbij waar er geen studie uren zijn, voor leraren die niet komen opdagen (extreem zwakke gezondheid blijkbaar die leraren) . Is trouwens op een afdeling Latijn/Wiskunde in een Atheneum, dus niet enkel in de scholen met leerlingen met schoolmoeheid zoals hier ergens wordt geopperd.


Maak U geen illusies, mijn zoon zit in het Waals onderwijs waar de regeling van toepassing is. Zomervakantie loopt nog steeds over de volle 2 maanden (nog steeds 8 weken in Juli & Augustus) + daar komt bij dat alle tussentijdse vakanties nu 2 weken zijn. Het enige verschil is dat het laatste examen nu eindigt rond 27 Juni, daar waar vroeger meestal voor mid Juni het laatste examen reeds gepasseerd was.

Dus geen zes weken in de zomer? Hoe zit dat dan?
 
En daar heb je het, daar gaat dan het voornaamste argument gewoon het raam uit.
Ik heb nog nergens bewijzen gezien in cijfers en al veel van horen zeggen, op de radio of hier. Het is gewoon weer pure stemmingmakerij want dat gaat in typische stijl niet deftig geïmplementeerd worden.
 
Dus geen zes weken in de zomer? Hoe zit dat dan?
Wel, vroeger werden de examens in Juni nogal vroeg ingepland, met als resultaat dat meestal de examens rond 16 Juni reeds waren afgelopen en de laatste 2 weken van Juni dan ingevuld werden met enkele daguitstapjes en de laatste week meestal gewoon thuisblijven was (school reeds dicht, rapporten reeds uitgereikt.).

Het enige verschil nu is dat examens effectief doorlopen tot de laatste week van Juni (dus geen twee weken bezigheidstherapie meer na de examens). Concreet betekent dit nog steeds dat het vanaf 1 Juli het het effectief vakantie is.

Het enige dat lichtjes vervroegd is, is de start van het schooljaar. School start effectief op maandag (in de week van 1 september), dus dit kan bv 29 Augustus zijn of zo. Weinig verschil dus met vroeger. Concreet dus nog steeds minstens 8 weken vakantie (maar vroeger liep dit op tot 10).
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
En daar heb je het, daar gaat dan het voornaamste argument gewoon het raam uit.
Ik heb nog nergens bewijzen gezien in cijfers en al veel van horen zeggen, op de radio of hier. Het is gewoon weer pure stemmingmakerij want dat gaat in typische stijl niet deftig geïmplementeerd worden.
Het is een beetje absurd om cijfervoordeel te eisen na 1,5 jaar les, het is onmogelijk om zo snel al leerwinst te meten, hé.

En nee, wat hierboven stond goot niet het voornaamste argument het raam uit. Er is nog altijd een verkorting van de tijd zonder lessen. Het is niet dat de examens 2 weken langer duren, hé. Volgend (kalender)jaar eindigt en begint de school gewoon op vrijdag 4 juli/maandag 25 augustus. En daar zal evenveel tijd vooraf als anders afgenomen worden voor examens en evaluaties.
 
De druk op vakantieverblijven, kampplaatsen etc. zal wel toenemen aangezien een derde tot de helft van de bevolking alleen tijdens de schoolvakantie op reis kan gaan. De meesten doen dit voornamelijk in de zomervakantie.
Een combinatie met een latere paasvakantie in mei zou ik wel interessant vinden. Dan kan je vrij voordelig op vakantie met het gezin in de zonnigere maanden.

Paasvakantie ligt altijd op een vaste afstand van de krokusvakantie wegens de katholieke kerk. Die gaan verlaten zal alleen kunnen door af te stappen van de term vrees ik. Dan zal het de pinkstervakantie moeten worden, maar dat ligt dan weer te dicht bij de zomervakantie, tenzij je daar dan 2 weken in het begin afpitst.
 
De prijzen van de reizen in de zomervakantie gaan wel de hoogte ingaan vrees ik. Dat en het feit dat we in de herfst/krokus statistisch gezien slechter weer hebben maakt dat ik geen voorstander ben. Die twee weken gaan ook zeer weinig verschil maken. Zes weken blijft nog steeds een lange periode.

Gaan de Belgen op wereldvlak hier invloed kunnen op hebben denk je? We raken niet aan de vakantieregeling van de rest van de wereld he? Dat er aan de Belgische kust mss hier en daar een stijgingske komt, akkoord.

Ik ben wel voorstander van 2 weken krokusvakantie. Scheelt hem in minstens 1 zwarte zaterdag om te gaan skiën.
 
Paasvakantie ligt altijd op een vaste afstand van de krokusvakantie wegens de katholieke kerk. Die gaan verlaten zal alleen kunnen door af te stappen van de term vrees ik. Dan zal het de pinkstervakantie moeten worden, maar dat ligt dan weer te dicht bij de zomervakantie, tenzij je daar dan 2 weken in het begin afpitst.
zo vast ligt het eigenlijk niet. Krokusvakantie is altijd 7 weken voor Pasen, maar Pasen ligt variabel in de paasvakantie (in principe begint de paasvakantie altijd op de eerste maandag van april, tenzij Pasen niet in die 3 weekends van de paasvakantie ligt).
 
zo vast ligt het eigenlijk niet. Krokusvakantie is altijd 7 weken voor Pasen, maar Pasen ligt variabel in de paasvakantie (in principe begint de paasvakantie altijd op de eerste maandag van april, tenzij Pasen niet in die 3 weekends van de paasvakantie ligt).

Klopt, maar zelf al leg je Pasen altijd in het begin van die vakantie, mei haal je nooit.
 
Gaan de Belgen op wereldvlak hier invloed kunnen op hebben denk je? We raken niet aan de vakantieregeling van de rest van de wereld he? Dat er aan de Belgische kust mss hier en daar een stijgingske komt, akkoord.

Ik ben wel voorstander van 2 weken krokusvakantie. Scheelt hem in minstens 1 zwarte zaterdag om te gaan skiën.
De vluchten vanuit België zullen wellicht ook wat duurder worden. Maar dat een buitenlands hotel effectief duurder gaat worden denk ik nu ook wel niet.
 
Terug
Bovenaan