er zou blijkbaar wel een mogelijke 2/3e meerderheid zijn voor 18 clubs zonder playoffs maar dat wil diene Lorin Parys blijkbaar niet op tafel leggen ... is precies zo'n ego dat er niet tegen kan als het niet zijn idee/goesting is?
Is daar een meerderheid voor ja? Volgens mij zijn Anderlecht, Genk, Gent, Club, Charleroi en Antwerp sowieso wel pro-playoffs, al zijn er sommige clubs daarvan tegen de halvering. Ook Standard is niet voor het totaal afschaffen dacht ik. Dan kom je nooit aan een 2/3 meerderheid. Bovendien betekent 18 clubs in 1a weer maar 8 clubs in 1b en zitten die allerkleinsten dan met een absoluut kerkhof. Steunen die dat zonder meer?

En het voorstel moet je ook kunnen op tafel leggen. Wat zijn de contractvoorwaarden met de tv-maatschappij? Die hebben betaald om tussen april en mei een hoop topmatchen te kunnen uitzenden. Daar zit een groot deel van hun kostenmodel. Heeft men bij dat voorstel ook de berekening gemaakt wat dat voor elke club zal kosten?
 
Iedereen wist dat we niet bij 18 ploegen gingen blijven, die kleintjes ook. Het was altijd een tijdelijk regeling geweest, nu hun kak intrekken is toch ook gewoon veel te gemakkelijk? 18 is gewoon teveel voor België en qua kalenderbelasting al zeker..
Kalenderbelasting? 34 matchen in dat geval itt tot bij 16 en PO1 met 6 kom je al aan 40 matchen
 
De playoffs zijn financieel een enorm succes, je kan dat blijven negeren maar dat is nu eenmaal een gegeven dat je moet meenemen in de oefening.
Ik denk niet dat Club de playoffs nodig heeft om hun budget rond te krijgen, Antwerp en Genk ook niet volgens mij, dus dat zou die 2/3e meerderheid die er is voor dat voorstel wel verklaren
 
Iedereen wist dat we niet bij 18 ploegen gingen blijven, die kleintjes ook. Het was altijd een tijdelijk regeling geweest, nu hun kak intrekken is toch ook gewoon veel te gemakkelijk? 18 is gewoon teveel voor België en qua kalenderbelasting al zeker..
Zonder playoffs zijn dat 34 matchen, veel minder belasting dus en beter doenbaar om op beker/europees in te zetten.

Snap niet waarom het voorstel niet ter stemming “mag” komen… enkel omwille van sommigen hun ego?
 
Ik denk niet dat Club de playoffs nodig heeft om hun budget rond te krijgen, Antwerp en Genk ook niet volgens mij, dus dat zou die 2/3e meerderheid die er is voor dat voorstel wel verklaren

Die hebben wel het TV-geld nodig om hun budget rond te krijgen, en zonder PO's zal het TV-geld gewoon een pak lager liggen.

Reden waarom 2x18 niet aanvaard wordt, is omdat dat niet economisch vatbaar is in Belgie. 1 reeks van 18 zou nog kunnen, maar dan heb je als gevolg een 2e reeks die te klein is, en dat is evenmin economisch leefbaar zoals we momenteel kunnen zien.
2x16 wordt ook moeilijk, waar ga je die 2 andere ploegen voor 1B vinden? Vorig seizoen moest de 11e(?) al promoveren uit 1e Nationale omdat er gewoon geen gegadigden waren.

Zijn initieel idee was het beste, dit valt nog altijd mee. Zolang het maar geen 2x 18 wordt, los van alle praktische en economische problemen hiermee, ga je gewoon terug 10 jaar in de tijd en waren al die jaren 1B compleet overbodig.

Belangrijkste is deftige doorstroming tussen 1A en 1B. 2+1 is een goede evolutie.
 
er zou blijkbaar wel een mogelijke 2/3e meerderheid zijn voor 18 clubs zonder playoffs maar dat wil diene Lorin Parys blijkbaar niet op tafel leggen ... is precies zo'n ego dat er niet tegen kan als het niet zijn idee/goesting is?
Heb je daar een bron voor?
 
Ik denk niet dat Club de playoffs nodig heeft om hun budget rond te krijgen, Antwerp en Genk ook niet volgens mij, dus dat zou die 2/3e meerderheid die er is voor dat voorstel wel verklaren
Genk en Antwerp zijn 100% voorstander van playoffs. Gaat niet enkel om budgetten ook niet.
 
Wat betreft de competitieformat.

Het schrappen van de halvering van de punten zou een vervelende nevenwerking kunnen hebben. Die halvering is er om het "gewicht" tussen reguliere competitie en playoffs in balans te houden: je wilt een bepaald belang hebben van een match te winnen in de reguliere competitie, maar je wilt ook in de playoffs nog voor iets spelen. Het ene uiterste is niet goed (playoffs bepalen alles), het andere ook niet (playoffs gaan nergens meer om). Concreet gezegd: je moet in de playoffs iets hebben aan je opgebouwde voorsprong maar je moet ook nog zicht hebben op het inhalen van ploegen voor je. Anders mist het systeem zijn doel.

Men komt van een systeem met 16-6 waarbij je dus 30 matchen speelt, en nadien 10. Met halvering telt het eerste deel voor 45 punten en het tweede voor 30. Een balans van 60%-40%.
Sinds Covid zit men met 18-4: eerste deel voor 51 punten, tweede voor amper 18. Maar die Europese plaatsen waren wel bijna gegarandeerd als je in PO1 zat. De 4de had altijd nog een voordeel ten opzichte van de 5de, eventueel door wie de beker won.

Nu zou men naar 16-6 zonder halvering gaan: dan telt het eerste deel voor 75% (90) van de punten en het tweede voor 25%. Je kan die balans ok vinden maar dan krijg je wel de situatie dat als de achterstand van nummers 5 of 6 op 4 al wat is opgelopen en er niet gehalveerd wordt, dat die dus bijna geen kans meer hebben om zich voor die barragematch te plaatsen terwijl de 7de (of 8ste of...) dat via PO2 wel mag doen. Lijkt mij eigenlijk niet goed.
Dan krijg je misschien situaties op het einde van de reguliere competitie waarin een ploeg toch liever 7de wordt dan 6de als ze echt Europees willen halen. Anderzijds zijn die 10 PO1-matchen ook wel wat waard natuurlijk. Maar ik zou toch liever met halvering zien in dit concept.

Indien men een competitie met afdelingen van 12 ploegen en dan playoffs met 8 zou organiseren is de balans sowieso beter en zou halvering niet nodig zijn maar ja, dat is afgevoerd.
 
Het schrappen van de halvering van de punten zou een vervelende nevenwerking kunnen hebben. Die halvering is er om het "gewicht" tussen reguliere competitie en playoffs in balans te houden: je wilt een bepaald belang hebben van een match te winnen in de reguliere competitie, maar je wilt ook in de playoffs nog voor iets spelen. Het ene uiterste is niet goed (playoffs bepalen alles), het andere ook niet (playoffs gaan nergens meer om). Concreet gezegd: je moet in de playoffs iets hebben aan je opgebouwde voorsprong maar je moet ook nog zicht hebben op het inhalen van ploegen voor je. Anders mist het systeem zijn doel.

Het ding is dat je in de PO's op zeer korte tijd al je directe concurrentegen tegen je krijgt. Zowel jij als je tegenstander spelen meer "hoge intensiteit" matchen met meer kans op puntenverlies, waardoor inhalen (we praten dan niet over 15 punten achterstand natuurlijk) wel "realistischer" is dan in een gewone competitie waarin bvb Union was geëindigd tegen Seraing, OHL, Eupen en Genk terwijl Brugge moest eindigen tegen Anderlecht, Gent, Mechelen en Antwerp. (fictief uiteraard, maar ge snapt wat ik bedoel)
 
Wat betreft de competitieformat.

Het schrappen van de halvering van de punten zou een vervelende nevenwerking kunnen hebben. Die halvering is er om het "gewicht" tussen reguliere competitie en playoffs in balans te houden: je wilt een bepaald belang hebben van een match te winnen in de reguliere competitie, maar je wilt ook in de playoffs nog voor iets spelen. Het ene uiterste is niet goed (playoffs bepalen alles), het andere ook niet (playoffs gaan nergens meer om). Concreet gezegd: je moet in de playoffs iets hebben aan je opgebouwde voorsprong maar je moet ook nog zicht hebben op het inhalen van ploegen voor je. Anders mist het systeem zijn doel.

Men komt van een systeem met 16-6 waarbij je dus 30 matchen speelt, en nadien 10. Met halvering telt het eerste deel voor 45 punten en het tweede voor 30. Een balans van 60%-40%.
Sinds Covid zit men met 18-4: eerste deel voor 51 punten, tweede voor amper 18. Maar die Europese plaatsen waren wel bijna gegarandeerd als je in PO1 zat. De 4de had altijd nog een voordeel ten opzichte van de 5de, eventueel door wie de beker won.

Nu zou men naar 16-6 zonder halvering gaan: dan telt het eerste deel voor 75% (90) van de punten en het tweede voor 25%. Je kan die balans ok vinden maar dan krijg je wel de situatie dat als de achterstand van nummers 5 of 6 op 4 al wat is opgelopen en er niet gehalveerd wordt, dat die dus bijna geen kans meer hebben om zich voor die barragematch te plaatsen terwijl de 7de (of 8ste of...) dat via PO2 wel mag doen. Lijkt mij eigenlijk niet goed.
Dan krijg je misschien situaties op het einde van de reguliere competitie waarin een ploeg toch liever 7de wordt dan 6de als ze echt Europees willen halen. Anderzijds zijn die 10 PO1-matchen ook wel wat waard natuurlijk. Maar ik zou toch liever met halvering zien in dit concept.

Indien men een competitie met afdelingen van 12 ploegen en dan playoffs met 8 zou organiseren is de balans sowieso beter en zou halvering niet nodig zijn maar ja, dat is afgevoerd.
Heel dat PO systeem met halvering devalueert de waarde van de gewone competitie te veel naar mijn gevoel.

Indien de PO's overeind blijven gaat de G5 toch serieus wat tv-geld moeten afgeven aan de kleintjes om dit gestemd te krijgen, dan kunnen ze evengoed meegaan in hun voorstel van 18 ploegen zonder playoffs, zal qua financiën op het zelfde neer komen, maar laat wel toe dat er minder matchen zijn en dus minder belasting, minder blessures en meer kans om in te zetten op Europees voetbal
 
Heel dat PO systeem met halvering devalueert de waarde van de gewone competitie te veel naar mijn gevoel.

Indien de PO's overeind blijven gaat de G5 toch serieus wat tv-geld moeten afgeven aan de kleintjes om dit gestemd te krijgen, dan kunnen ze evengoed meegaan in hun voorstel van 18 ploegen zonder playoffs, zal qua financiën op het zelfde neer komen, maar laat wel toe dat er minder matchen zijn en dus minder belasting, minder blessures en meer kans om in te zetten op Europees voetbal

Het probleem is dat er in het verleden al gestemd is over behoud van de PO's zoals ze waren. Dit staat op papier. Elk ding dat daaraan verandert, is al een toegeving. En dan mag eender wie ambetant zijn, maar dat is hoe het is. Komt er geen akkoord, gaat alles terug naar hoe het was zoals eerder afgesproken en zijn er geen verdere toegevingen. Dat is zo ook al duidelijk gecommuniceerd door Parys. Dus eender welke stemming kan enkel gaan over iets dat niet "competitie met 16, PO's met 6 en puntenhalvering" is.
(en zoals uit mijn vorige post duidelijk is, mag er voor mij gestemd worden over het verdwijnen van de puntenhalvering)
 
De playoffs zijn financieel een enorm succes, je kan dat blijven negeren maar dat is nu eenmaal een gegeven dat je moet meenemen in de oefening.
Ik negeer dat zeker niet hoor, ik bekeek het gewoon als in "da's toch ook mogelijk", eerder vanuit neutraal standpunt en niet financieel.
 
Ik negeer dat zeker niet hoor, ik bekeek het gewoon als in "da's toch ook mogelijk", eerder vanuit neutraal standpunt en niet financieel.
Uiteraard is alles mogelijk, het lijkt mij gewoon belangrijk dat elke club beseft welke financiële impact dit heeft.
 
Heel dat PO systeem met halvering devalueert de waarde van de gewone competitie te veel naar mijn gevoel.

Indien de PO's overeind blijven gaat de G5 toch serieus wat tv-geld moeten afgeven aan de kleintjes om dit gestemd te krijgen, dan kunnen ze evengoed meegaan in hun voorstel van 18 ploegen zonder playoffs, zal qua financiën op het zelfde neer komen, maar laat wel toe dat er minder matchen zijn en dus minder belasting, minder blessures en meer kans om in te zetten op Europees voetbal
Het probleem is dat we niet voldoende profclubs hebben om een tweede competitie te bevolken als je al 18 ploegen in 1A hebt. En dus los je structureel niets op. 1B blijft onaantrekkelijk, clubs zullen risico's blijven nemen om te promoveren en kleine clubs zullen risico's blijven nemen om niet te degraderen. Het is gewoon geen gezond competitieformat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sond
No offense maar heb je daar onderbouwde berekeningen voor, wat die impact is? Want zoiets zomaar roepen is makkelijk natuurlijk.
Komt volgens mij ook nooit op hetzelfde neer. Op ziggo bijvoorbeeld zenden ze soms matchen uit. Ik zie ze daar niet ineens matchen van subtoppers uitzenden moesten de playoffs afgeschaft worden. Er gaan waarschijnlijk gewoon minder matchen uitgezonden worden.
 
Het probleem is dat we niet voldoende profclubs hebben om een tweede competitie te bevolken als je al 18 ploegen in 1A hebt. En dus los je structureel niets op. 1B blijft onaantrekkelijk, clubs zullen risico's blijven nemen om te promoveren en kleine clubs zullen risico's blijven nemen om niet te degraderen. Het is gewoon geen gezond competitieformat.
Dan moet je eigenlijk al naar 2 competities van 12 gaan... wat misschien wel beter is ook, maar daar gaan de kleintjes uiteraard nooit met akkoord. Niemand zit te wachten op een heel seizoen matchen tegen Deinze en RWDM.

Eén van de grote problemen is ook het feit dat er steeds maar 1 (rechtstreekse) daler is wat er ook voor zorgt dat er uiteraard maar 1 stijger is ook. Clubs nemen dus risico's om zeker niet in het 1B moeras te verzeilen. Als 2 clubs rechtstreeks stijgen + een potentiële 3de via barrages dan is de kans dat je járen in 1B blijft hangen meteen een pak kleiner wat meteen ook het drama van te degraderen uit 1A een beetje dempt. Nu loop je risisco van 4-5 jaar (of langer) te blijven hangen... in de toekomst is de kans aanzienlijk dat een ambitieus project meteen terug richting 1A kan promoveren.
 
Terug
Bovenaan