1B Challenger Pro League 2023-2024

exCite

Supermoderator
Crowdfunder FE
1B_Pro_League_Logo.png


Komend seizoen spelen er 16 ploegen in de Challenger Pro League, met een nieuw competitieformat.

In de Challenger Pro League spelen volgend seizoen 16 ploegen, waaronder een aantal U23-teams. De reguliere competitie telt zo dus 30 wedstrijden. De 2 hoogst geklasseerde teams na het einde van de reguliere competitie stijgen rechtstreeks naar de Jupiler Pro League. De twee zwakste ploegen op het einde van de reguliere competitie zijn veroordeeld tot amateurvoetbal. Er promoveren dus ook twee teams uit de eerste nationale naar de Challenger Pro League.

Play-offs

De nummers 3 tot en met 6 werken nog play-offs af volgens een knock-outsysteem.
Wie derde eindigt in de reguliere competitie, treft het nummer zes. De vierde neemt het op tegen de vijfde. De club die wint, stoot door naar de finale. De winnaar daarvan plaatst zich voor de Barrage for Jupiler Pro League (heen- en terugwedstrijd) tegen de tweede uit de Relegation Play-offs van de Jupiler Pro League. De club die zich over twee matchen de betere toont, treedt in het seizoen daarop aan in de Jupiler Pro League. De verliezer komt uit in de Challenger Pro League.

U23

De U23-teams worden beschouwd als gewone clubs en kunnen dus degraderen en promoveren, op voorwaarde dat zij steeds één reeks lager spelen dan hun moederclub. Beloftenploegen kunnen niet promoveren naar de Jupiler Pro League en ook niet deelnemen aan de play-offs van de Challenger Pro League. Als een U23-team in de top 6 eindigt, wordt deze ploeg vervangen door het eerstvolgende niet-U23-team in het algemeen klassement.

Bron: https://www.proleague.be/nl/cpl/news/challenger-pro-league-competitieformat-2023-2024

Thread seizoen 2022-2023: https://www.beyondgaming.be/threads/1b-challenger-pro-league-2022-2023.15602/
 
Dit wordt het jaar van Beerschot.
Beerschot wil naar volgend seizoen toe het team versterken om zijn kansen op de Jupiler Pro League gaaf te houden. Voor er versterking kan binnengehaald worden, moet er eerst een opkuis komen. Daarom bieden ze 5 spelers geen nieuw contract aan. Het gaat hier om Léo Seydoux, Abraham Okyere, Frédéric Frans, NicksoenGomis en Ilias Moutha-Sebtaoui.
 
@exCite Seydoux werd gehuurd van Westerlo en komt tekort, de rest heeft quasi geen minuut gespeeld voor het A-elftal. Het zijn ook allesbehalve grootverdieners, dus twijfelachtig of er veel budget vrijkomt als die weggaan.
Trouwens, die gaan effectief weg. Seydoux en Gomis terug naar de zender (beide huurling), Okyere, Frans en Moutha allen aflopend contract dat niet verlengd wordt.

Er zouden al 3 versterkingen vastgelegd zijn die in de eerste week van Juni aangekondigd zullen worden. Volgens insiders.

Eentje is al aangekondigd, Michez van Anderlecht. Er zou er nog eentje op komst zijn van Anderlecht, of alleszins er wordt heel hard naar gehengeld.
 
@exCite Seydoux werd gehuurd van Westerlo en komt tekort, de rest heeft quasi geen minuut gespeeld voor het A-elftal. Het zijn ook allesbehalve grootverdieners, dus twijfelachtig of er veel budget vrijkomt als die weggaan.
Trouwens, die gaan effectief weg. Seydoux en Gomis terug naar de zender (beide huurling), Okyere, Frans en Moutha allen aflopend contract dat niet verlengd wordt.

Er zouden al 3 versterkingen vastgelegd zijn die in de eerste week van Juni aangekondigd zullen worden. Volgens insiders.

Eentje is al aangekondigd, Michez van Anderlecht. Er zou er nog eentje op komst zijn van Anderlecht, of alleszins er wordt heel hard naar gehengeld.
Toch interessant om zien wat voor ploegen er komend seizoen in 1B zitten. Er zijn er een paar die niet echt ambitie zullen hebben, maar laat ons zeggen, Beveren, Beerschot, Zule-Waregem, Oostende, Seraing en misschien Lierse Kempenzonen zullen wel richting promotie willen spelen.
 
Toch interessant om zien wat voor ploegen er komend seizoen in 1B zitten. Er zijn er een paar die niet echt ambitie zullen hebben, maar laat ons zeggen, Beveren, Beerschot, Zule-Waregem, Oostende, Seraing en misschien Lierse Kempenzonen zullen wel richting promotie willen spelen.

Oostende heeft geen geld, balanceren op randje faillissement.
Lierse heeft geen geld, gaan zicht niet dermate kunnen versterken dat die kunnen meespelen voor promotie. Als je ziet hoe goedkoop ze Rocha en De Schryver moe(s)ten laten gaan.
Seraing, alles hangt af van Metz daar. Als die nog zouden kunnen promoveren naar Ligue 1, dan kan Seraing weer wat goeie spelers krijgen. Maar gezien ze daar met nog maar 2 speeldagen te gaan toch 3 punten achter staan en ze nog tegen de 4e en de 6e moeten, lijkt me die kans bijzonder klein.
Ik denk dat Beveren en Zulte de gedoodverfde kandidaten zullen zijn, die er ook met kop en nek boven uit zullen steken. Bij alle andere clubs zal het vooral afhangen van wie ze kunnen houden, en welke versterkingen er bij komen. Een hoop clubs die je noemt zullen misschien wel willen spelen richting promotie, maar weinigen gaan het kunnen.
Uiteindelijk maakt het toch niet uit wie 3e wordt, no way dat de 3e van 1B in een PO duel het kan halen van de 14e van 1A.
 
Oostende heeft geen geld, balanceren op randje faillissement.
Lierse heeft geen geld, gaan zicht niet dermate kunnen versterken dat die kunnen meespelen voor promotie. Als je ziet hoe goedkoop ze Rocha en De Schryver moe(s)ten laten gaan.
Seraing, alles hangt af van Metz daar. Als die nog zouden kunnen promoveren naar Ligue 1, dan kan Seraing weer wat goeie spelers krijgen. Maar gezien ze daar met nog maar 2 speeldagen te gaan toch 3 punten achter staan en ze nog tegen de 4e en de 6e moeten, lijkt me die kans bijzonder klein.
Ik denk dat Beveren en Zulte de gedoodverfde kandidaten zullen zijn, die er ook met kop en nek boven uit zullen steken. Bij alle andere clubs zal het vooral afhangen van wie ze kunnen houden, en welke versterkingen er bij komen. Een hoop clubs die je noemt zullen misschien wel willen spelen richting promotie, maar weinigen gaan het kunnen.
Uiteindelijk maakt het toch niet uit wie 3e wordt, no way dat de 3e van 1B in een PO duel het kan halen van de 14e van 1A.
Ik ga deze alvast quoten :fingerguns_r: .
 
Zijn er mensen die 1ste nationale hebben gevolgd? Maken Patro Eisden, Francs Borains of RFC Liege kans?
 
Zijn er mensen die 1ste nationale hebben gevolgd? Maken Patro Eisden, Francs Borains of RFC Liege kans?

Dus je zoekt iemand die matchen 1B gekeken heeft en daarbovenop een hoop matchen van die 3 ploegen live gekeken heeft? Je vraagt teveel op dit kleine forum denk ik.
Tenzij zware investeringen zoals andere bepaalde ploegen in het verleden, zal dat een Dender/Lierse verhaal at best zijn.
 
"Tegen de tweede uit de Relegation Play-offs van de Jupiler Pro League".
Gaan ze weer zo'n PO3 systeem hebben? Wat een gedrocht was me dat indertijd met die 5 matchen tegen elkaar :unsure:
 
"Tegen de tweede uit de Relegation Play-offs van de Jupiler Pro League".
Gaan ze weer zo'n PO3 systeem hebben? Wat een gedrocht was me dat indertijd met die 5 matchen tegen elkaar :unsure:
De laatste 4 van 1A spelen onderling een mini-competitie, dus PO3 idd). De 2 laatste degraderen naar 1B en de 2de van die groep speelt barrage tegen de nr 3 van 1B (m.a.w. De winnaar van de eindronde van de clubs die geeindigd zijn op plaats 3 t.em. plaats 6). De eerste van PO 3 is gered van degradatie
 
Dus je zoekt iemand die matchen 1B gekeken heeft en daarbovenop een hoop matchen van die 3 ploegen live gekeken heeft? Je vraagt teveel op dit kleine forum denk ik.
Tenzij zware investeringen zoals andere bepaalde ploegen in het verleden, zal dat een Dender/Lierse verhaal at best zijn.
Je weet maar nooit, misschien zit Stijn Stijnen wel op BG.
 
Lierse heeft geen geld, gaan zicht niet dermate kunnen versterken dat die kunnen meespelen voor promotie. Als je ziet hoe goedkoop ze Rocha en De Schryver moe(s)ten laten gaan.
Net Obbi Oulare aangekondigd, niet dat ik heel zeker ben of dat wel een versterking gaat zijn want die zijn stats zijn eigenlijk een drama.
 
Net Obbi Oulare aangekondigd, niet dat ik heel zeker ben of dat wel een versterking gaat zijn want die zijn stats zijn eigenlijk een drama.

Sorry, is dat een versterking? 100 speelminuten in anderhalf jaar tijd bij RWDM. Voordien nooit meer dan 15 basisbeurten per seizoen. Op zijn belovend carrierebegin bij Club Brugge na, heeft die nergens gepresteerd en is die vooral geblesseerd geweest.
Succes ermee!
 
Sorry, is dat een versterking? 100 speelminuten in anderhalf jaar tijd bij RWDM. Voordien nooit meer dan 15 basisbeurten per seizoen. Op zijn belovend carrierebegin bij Club Brugge na, heeft die nergens gepresteerd en is die vooral geblesseerd geweest.
Succes ermee!
Ik zeg het toch dat ik zelf ook denk dat het geen versterking is :unsure:.
 
Terug
Bovenaan