Dan moet je eigenlijk al naar 2 competities van 12 gaan... wat misschien wel beter is ook, maar daar gaan de kleintjes uiteraard nooit met akkoord. Niemand zit te wachten op een heel seizoen matchen tegen Deinze en RWDM.

Eén van de grote problemen is ook het feit dat er steeds maar 1 (rechtstreekse) daler is wat er ook voor zorgt dat er uiteraard maar 1 stijger is ook. Clubs nemen dus risico's om zeker niet in het 1B moeras te verzeilen. Als 2 clubs rechtstreeks stijgen + een potentiële 3de via barrages dan is de kans dat je járen in 1B blijft hangen meteen een pak kleiner wat meteen ook het drama van te degraderen uit 1A een beetje dempt. Nu loop je risisco van 4-5 jaar (of langer) te blijven hangen... in de toekomst is de kans aanzienlijk dat een ambitieus project meteen terug richting 1A kan promoveren.
Meer doorstroming is zeker noodzakelijk maar ik kan me ook niet inbeelden dat er veel interesse is in een competitie met 8 teams waarvan er 2.5 promoveren.

1A afslanken én de doorstroming verbeteren is mijn inziens de enige mogelijke manier om 1B op te waarderen. Dat houdt uiteraard ook in dat je meer jojoclubs krijgt (zoals in elke andere deftige Europese competitie) maar daar voelen onze clubs zich te goed voor.
 
Alles blijft dus bij het oude. Ik dacht dat die nieuwe CEO voor vooruitgang wou zorgen :unsure:
Het meest positieve is dat 2e klasse verdubbeld wordt in aantal ploegen (ok waarvan de meeste met pubers van de G5) en dat er meer kansen zijn om te promoveren.
Maar waarom toch altijd die playoffs en dan nog met halvering:confused:
 
Alles blijft dus bij het oude. Ik dacht dat die nieuwe CEO voor vooruitgang wou zorgen :unsure:
Het meest positieve is dat 2e klasse verdubbeld wordt in aantal ploegen (ok waarvan de meeste met pubers van de G5) en dat er meer kansen zijn om te promoveren.
Maar waarom toch altijd die playoffs en dan nog met halvering:confused:
Het oude? Play downs met 4 ploegen waarvan er zeker 2 degraderen en de tweede nog barrage moet spelen tegen de 3de van 1B.
Al de rest is wel weer gelijk vroeger.

De vraag is nu vooral voor hoelang die format zal vast liggen
 
Beker van België ondergaat make-over:

Eersteklassers in 16e finales niet meer beschermd in loting

Clubs actief in Europa doen pas vanaf 8e finales mee
Halve finales in één wedstrijd

Kortste weg naar Europa: 5 clubs kunnen met 4 matchen de beker winnen!
 
Play-offs en vooral halvering van de punten, nooit fan van geweest. Maar we geraken er dus niet van af.

Veel kans op promotie/degradatie kan ik alleen maar toejuichen. Maar wederom, waarom weer met zotte play-offs? Je kan zelfs 7e eindigen in 1B en nog promoveren. 16 ploegen in 1B is ook wat weinig, vooral omdat er in het begin 4 belofteploegen bij zijn. Wel goed dat die gewoon kunnen degraderen.

Wat ik vooral mis in de berichten. Wat met TV-gelden en licentievoorwaarden voor de grotere 1B?

Maar als supporter van een 1B-club wel tevreden, voor de allereerste keer zijn we er beter uitgekomen dan voor de hervorming.
 
Buiten dat ene jaar van Club Brugge was de kloof voor plaats altijd nog overbrugbaar zonder puntendeling
Wat heet overbrugbaar. ‘Mathematisch kan het nog’?
Ook Anderlecht er ooit doorgefietst. Dat seizoen dat Standard 9 punten losstond, na halvering. Etc. Je pakt in topmatchen ook zelden meer dan 20/30 dus echt veel inhalen is extreem moeilijk.

Ik heb het hierboven al uitgelegd dat de balans een beetje in evenwicht moet zijn en als het gaat om de complexiteit: zelfs met de eindtermen van Ben Weyts zou delen door 2 nog wel te snappen moeten zijn voor elke profvoetballer.
 
25 Euro vragen voor oefenmatchen en docu's die je kan bekijken met je playsport abo en gratis op de FIFA website. De reacties van de fans kunnen toch niet positief zijn?

Zal wel wat meer op te zien zijn. Zoals jeugdmatchen. Het startaanbod is matig, maar met deze tool kan je als club wel creatief aan de slag. En ons media team toonde de laatste jaren wel aan dat ze toch serieus wat stappen hebben gezet.
 
Play-offs en vooral halvering van de punten, nooit fan van geweest. Maar we geraken er dus niet van af.

Veel kans op promotie/degradatie kan ik alleen maar toejuichen. Maar wederom, waarom weer met zotte play-offs? Je kan zelfs 7e eindigen in 1B en nog promoveren. 16 ploegen in 1B is ook wat weinig, vooral omdat er in het begin 4 belofteploegen bij zijn. Wel goed dat die gewoon kunnen degraderen.

Wat ik vooral mis in de berichten. Wat met TV-gelden en licentievoorwaarden voor de grotere 1B?

Maar als supporter van een 1B-club wel tevreden, voor de allereerste keer zijn we er beter uitgekomen dan voor de hervorming.

16 ploegen lijkt weinig, maar gezien men de licentievoorwaarden nog meer gaat verstrengen (en eerlijk is eerlijk, terecht), ga je binnen 5 jaar al zwaar worstelen om ploegen te vinden.
 
16 ploegen lijkt weinig, maar gezien men de licentievoorwaarden nog meer gaat verstrengen (en eerlijk is eerlijk, terecht), ga je binnen 5 jaar al zwaar worstelen om ploegen te vinden.
Ik ging er vanuit dat ze de licentievoorwaarden juist minder zwaar gingen maken. Zodat je profclubs, semi-amateurclubs en belofteploegen in de tweede reeks zou krijgen. Zodat je terug een volwaardige reeks zou krijgen. Intussen is er inderdaad sprake van enkel profclubs en zelfs tot 6 belofteploegen om aan 16 te komen. Die 2/3 promotieplekken kwamen er uiteraard niet zomaar.

Door het aantal profclubs in 1B laag te houden kan je het aardige TV-geld per club hoog houden. Maar als 1B-fan zit ik wel echt niet te wachten om meer dan 1/3e van de tijd naar beloftes te gaan kijken hoor.
 
Terug
Bovenaan