Hoe gaat jullie werkgever om met inflatie?

Is toch wel erg vind ik. Ook onze producten zijn deze maand 7% gestegen, maar over salarissen wordt niet gesproken
Tgoh ja, erg..
De werknemers van ons bedrijf zijn geen sukkelaars natuurlijk. Het zijn allemaal bedienden en zowat iedereen (op wat HR officers en support medewerkers na (die krijgen wel een metro/trein abbo)) krijgt een wagen + tankkaart.

Onze slechtst betaalde consultants zitten aan €2600 bruto + een uitgebreid extra-legaal pakket. Daar houden die toch een +-€1950 netto van over (incl. MC's). Uiteraard voelen die ook de stijgende prijzen en hun koopkracht daalt, maar in realiteit kunnen ze alleen wat minder sparen vergeleken met vroeger.

Er zijn veel schrijnendere situaties dan bij ons.
 
Tgoh ja, erg..
De werknemers van ons bedrijf zijn geen sukkelaars natuurlijk. Het zijn allemaal bedienden en zowat iedereen (op wat HR officers en support medewerkers na (die krijgen wel een metro/trein abbo)) krijgt een wagen + tankkaart.

Onze slechtst betaalde consultants zitten aan €2600 bruto + een uitgebreid extra-legaal pakket. Daar houden die toch een +-€1950 netto van over (incl. MC's). Uiteraard voelen die ook de stijgende prijzen en hun koopkracht daalt, maar in realiteit kunnen ze alleen wat minder sparen vergeleken met vroeger.

Er zijn veel schrijnendere situaties dan bij ons.
Volgens u niet nee.
€1950 netto met extra legaal pakket komt ge toch nie ver zolang ge niet bij u ouders woont.
(Verdien meer en woon alleen).
Ik persoonlijk kon €500 pm sparen.
Nu is dat terug getrokken naar €300.

Als ik geen cashbuffer had zou ik toch redelijk in de stress zitten.
En ik heb een tankpas anders was mijn spaar marge stuk minder.

Indexatie is bruto en telt netto vaak weinig door. Werknemers mogen zeker buiten de indexatie wat extra’s geven. Wel dankbaar dat we dit systeem hebben in België. In Nederland heb je dat niet. Buiten de CAO onderhandelingen. En vaak ligt dat tussen de 1-2% per jaar vroeger voldoende om het indexatie in te dekken. Nu niet meer.
 
Volgens u niet nee.
€1950 netto met extra legaal pakket komt ge toch nie ver zolang ge niet bij u ouders woont.
(Verdien meer en woon alleen).
Ik persoonlijk kon €500 pm sparen.
Nu is dat terug getrokken naar €300.

Als ik geen cashbuffer had zou ik toch redelijk in de stress zitten.
En ik heb een tankpas anders was mijn spaar marge stuk minder.

Indexatie is bruto en telt netto vaak weinig door. Werknemers mogen zeker buiten de indexatie wat extra’s geven. Wel dankbaar dat we dit systeem hebben in België. In Nederland heb je dat niet. Buiten de CAO onderhandelingen. En vaak ligt dat tussen de 1-2% per jaar vroeger voldoende om het indexatie in te dekken. Nu niet meer.
Je verhaal kan ik terugbrengen naar het feit dat je me gelijk geeft. Je spaarvermogen is gedaald, maar je kan perfect schuldenvrij verder leven.

Veel mensen moeten nu zelfs betalen om naar hun werk te gaan en moeten elke euro omdraaien. En ja, het gaat om werkende bevolking. Geen doppers.
 
Bijna 2000 euro netto en een uitgebreid extra-legaal pakket, daar spring je niet ver mee... Zegt de hele sector van de zorg of de horeca je iets?
Ook die sectoren kan je opdelen.
Ken enkele nachtverpleegkundige 3k netto en thuisverpleegkundige met een veelvoud daarvan.
Tel je bij Horeca het zwartgeld ook bij?

Dat niet iedereen zomaar een 2k netto en wagen heeft akkoord. Maar wil je meer, probeer u om te scholen, mogelijkheden genoeg tegenwoordig
 
Met een voorspelde indexering van 9% in januari 2023 voor PC200 is het gewoon enorm lastig om daar nog reguliere loonsverhogingen aan te koppelen. Het is voor veel bedrijven niet eenvoudig om producten of diensten zomaar even 10% te laten opslaan jaar op jaar.
 
Ook die sectoren kan je opdelen.
Ken enkele nachtverpleegkundige 3k netto en thuisverpleegkundige met een veelvoud daarvan.
Tel je bij Horeca het zwartgeld ook bij?

Dat niet iedereen zomaar een 2k netto en wagen heeft akkoord. Maar wil je meer, probeer u om te scholen, mogelijkheden genoeg tegenwoordig
Ik heb nog maar net een "elke job is mooi en iedereen kan opklimmen"-discussie gehad in de thread over personeelstekort, ik pas voor deze hoor.
 
Ik heb nog maar net een "elke job is mooi en iedereen kan opklimmen"-discussie gehad in de thread over personeelstekort, ik pas voor deze hoor.
Ook niet gezegd dat elke job mooi is en iedereen kan opklimmen.
Heb enkel meegegeven dat je niet een sector over 1 kant mag gooien en dat als geld een drijfveer zou zijn, je mogelijkheden hebt.
 
Ook niet gezegd dat elke job mooi is en iedereen kan opklimmen.
Heb enkel meegegeven dat je niet een sector over 1 kant mag gooien en dat als geld een drijfveer zou zijn, je mogelijkheden hebt.
Zeg dat tegen een keukenmedewerker in de zorg. Kan zij/hij ook doorgroeien tot thuisverpleegkunde in de realiteit?
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Bijna 2000 euro netto en een uitgebreid extra-legaal pakket, daar spring je niet ver mee... Zegt de hele sector van de zorg of de horeca je iets?
Met de huidige (huis)prijzen kun je daar inderdaad niet ver mee springen (alleen).
2 inkomens zal wel redelijk lukken.

Heel simpel:
Vorig jaar reed een vriend van mij voor woon werk verkeer alleen:
€250 Nu €375
Elektriciteit + gas: €70 nu €160
Inkopen: €170 nu €200

€250 meer kost per maand tussen nu en een 8 tal maanden geleden.
 
Wij hebben indexsprongen, wij mogen dus niet klagen. En veel van onze concurrenten hebben veel minder footprint in België dus voor de werkgever is dat een extra competitief nadeel.

Naast de zorg en de horeca, is de retail nog een grote sector waar mensen het nu veel lastiger krijgen. Heel veel bedrijven die de meeste van hun werknemers alleen nog maar deeltijdse contracten bieden, met alle flexibiliteit aan de kant van de werkgever (maximaal goedkopere jobstudenten inzetten, en als het niet anders kan, is er altijd de flexibiliteit om zo'n deeltijds iemand te vragen om tijdelijk meer uren te doen)
 
Met de huidige (huis)prijzen kun je daar inderdaad niet ver mee springen (alleen).
2 inkomens zal wel redelijk lukken.

Heel simpel:
Vorig jaar reed een vriend van mij voor woon werk verkeer alleen:
€250 Nu €375
Elektriciteit + gas: €70 nu €160
Inkopen: €170 nu €200

€250 meer kost per maand tussen nu en een 8 tal maanden geleden.
Huisprijzen? Niet iedereen moet/zal in staat zijn om een huis te kunnen kopen, hé. De huurprijzen van kleine appartementen blijven <€1000 per maand.
Je reageerde op mijn voorbeeld. Daar waar iedereen beschikt over een wagen + tankkaart. Dus die kost woon werk verkeer kan je al schrappen.

Inkopen en energie zijn gestegen, ja. Maar met een maandelijks loon van bijna €2000 netto en een hele resem extra-legale voordelen (gsm abbo, hospi, groeps verzekering, netto vergoedingen, wagen, tankkaart, MC's, eco cheques), hoeft dat geen probleem te vormen om rond te komen.

Er zijn alleenstaanden met <€1600 netto zonder extra-legale voordelen..
 
Terug
Bovenaan