Septemberverklaring 2023 : Steun voor elektrische wagens

De Vlaamse regering heeft beslist een premie in te voeren voor wie de komende jaren een elektrische wagen koopt. Het voorstel van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) is tijdens de begrotingsopmaak voor 2024 goedgekeurd, zo vernam De Tijd. De steun geldt voor een dertigtal modellen uit het kleinere segment, die minder dan 40.000 euro inclusief btw kosten.
 
Die is er nochtans wel, zie paal volgt gebruiker. Wat op zich veel beter is dan overal laadpalen voorzien, ook daar waar er geen nodig zijn
Die moeten niet in het wildeweg geplaatst worden, de gemeenten en steden weten ook wel waar er veel of weinig parkeerdruk is en kunnen op die manier in kaart brengen waar het wenselijk is om palen te plaatsen. Of zijzelf die moeten plaatsen weet ik niet, maar met de nodige communicatie tussen (lokale) overheden en financiering van de regering uit moet dat toch lukken.

Je moet toch ook al goed zoeken om op publieke parkings laadpalen te vinden, en als er al staan zijn het er nog véél te weinig met de influx aan (PH)EV's die nog geleverd moeten worden. Als het huidige aanbod al ontoerijkend is, waarom nog meer mensen stimuleren om er ééntje te kopen? En paal-volgt-wagen principe is geen privé paal, kan goed zijn dat jij de paal aanvraagt maar de buren ze telkens bezetten omdat ze vroeger thuis zijn van het werk of te boertig zijn om hun wagen te verzetten. Maar dan zijn we weer vertrokken voor een andere discussie wat beter thuishoort in het laadpalen topic.

Zoals @Multiboxer aanhaalt is er nog genoeg werk aan de winkel op andere facetten zoals de regelgeving vooraleer de uitbreiding van het wagenpark te stimuleren. Alleen dit laatste staat toe zo veel mogelijk inkomsten te ontvangen uit de toekomstige accijnzen natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
en Nederland gaat vanaf 2026 ook aanpassen.
https://topgear.nl/autonieuws/wegenbelasting-voor-een-elektrische-auto-worden-in-2026/
Volkswagen id3 in 2026 jaarlijks 1112 euro ophoesten. Golf 7 kost je 624 euro. Dat is bijna het dubbele.
Dit is bangmakerij. Er zal een coëfficiënt komen voor EV’s. Net zoals de formule tussen benzine en diesels ook al verschilt in Nederland.

Dat is al in werking, dankzij het capaciteitstarief + digitale meters gaat iedereen een stuk meer betalen op zijn energiefactuur.
Dat zal Fluvius dan investeren in upgrades van ons elektriciteitsnetwerk.
Maar ik betaal per kWh net minder dan vroeger. Doordat je korting krijgt ter compensatie van die capaciteitstarief. Je bent rapper de dupe als kleine verbruiker zonder EV.
 
Die moeten niet in het wildeweg geplaatst worden, de gemeenten en steden weten ook wel waar er veel of weinig parkeerdruk is en kunnen op die manier in kaart brengen waar het wenselijk is om palen te plaatsen. Of zijzelf die moeten plaatsen weet ik niet, maar met de nodige communicatie tussen (lokale) overheden en financiering van de regering uit moet dat toch lukken.

Je moet toch ook al goed zoeken om op publieke parkings laadpalen te vinden, en als er al staan zijn het er nog véél te weinig met de influx aan (PH)EV's die nog geleverd moeten worden. Als het huidige aanbod al ontoerijkend is, waarom nog meer mensen stimuleren om er ééntje te kopen? En paal-volgt-wagen principe is geen privé paal, kan goed zijn dat jij de paal aanvraagt maar de buren ze telkens bezetten omdat ze vroeger thuis zijn van het werk of te boertig zijn om hun wagen te verzetten. Maar dan zijn we weer vertrokken voor een andere discussie wat beter thuishoort in het laadpalen topic.

Zoals @Multiboxer aanhaalt is er nog genoeg werk voor aan de winkel op andere facetten zoals de regelgeving vooraleer de uitbreiding van het wagenpark te stimuleren. Alleen dit laatste staat toe zo veel mogelijk inkomsten te ontvangen uit de toekomstige accijnzen natuurlijk.

Parkeerdruk alleen is niet genoeg, ja moet de palen plaatsen waar de mensen lang genoeg moeten parkeren om interessant te zijn voor EV. Ik denk dan aan randparkings van steden, stationsparkings en in woongebieden. In winkelstraten is er wel veel parkeerdruk, maar sta je meestal niet lang genoeg om echt te kunnen laden.

Als de paal elke dag bezet is kan je trouwens een extra paal aanvragen, plus een EV moet je niet elke dag opladen.
 
De Vlaamse regering heeft beslist een premie in te voeren voor wie de komende jaren een elektrische wagen koopt. Het voorstel van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) is tijdens de begrotingsopmaak voor 2024 goedgekeurd, zo vernam De Tijd. De steun geldt voor een dertigtal modellen uit het kleinere segment, die minder dan 40.000 euro inclusief btw kosten.
Meerinkomst BTW wordt dus gewoon teruggegeven :unsure:
 
Elektrische wagens < €40.000, zijn die er überhaupt? En ik bedoel auto's he, geen elektrische tweepersoonsfietsen met een dak op. Alle elektrische gezinswagens vallen dus buiten de maatregel. Nutteloze goednieuwspolitiek dus.
 
Er zijn er een paar,alleen zijn dit kleine wagens met "geen of amper" koffer.
Ik denk niet dat je grotere middenklasses snel onder de 40k zal vinden
 
Elektrische wagens < €40.000, zijn die er überhaupt? En ik bedoel auto's he, geen elektrische tweepersoonsfietsen met een dak op. Alle elektrische gezinswagens vallen dus buiten de maatregel. Nutteloze goednieuwspolitiek dus.

Het komt er eigenlijk dus op neer dat we Chinese EV's gaan sponsoren, op een paar uitzonderingen na (bv. Fiat 500, een paar van de Franse instapmodellen zonder veel opties)
 
Benieuwd of tesla zijn prijzen gaat laten zakken. Nederland is ie 42990 euro. Zo gek zal Elon nie zijn zeker om er 5000 aan af te pietsen
 
Ik zou nu niet verwachten dat automakers plots gemotiveerd gaan worden om sub 40k EV's op de Belgische markt te zwieren.
Wat spijtig is, want ik denk dat zo'n Toyota BZ3 wel wat succes zou hebben hier.
 
Is de Communistische Staatspartij van China al danig in onze Vlaamse regering geslopen? Omgekocht? Chantage?

Gigantische premies geven voor elektrische auto's met een catalogusprijs waarin quasi enkel Chinese brol-auto's passen. Goed bezig. :sarcastic:

1) Welke idiote regering subsidieert er nu auto's in een ellendig file-land als het onze, terwijl het OV volledig kapotbespaard is?
2) Welke idiote regering gaat daar dan ook nog eens mee in eigen voet schieten door enkel onze aartsrivaal ermee te helpen? Jezus Christus. Kunnen die idioten niet onder curatele geplaatst worden? Of minstens onder supervisie van iemand met wat geopolitiek inzicht?
 
Ik ben ergens wel bang dat ze het gaan promoten, het wagenpark laten elektrificeren om dan keiharde taksen te vragen.

De auto is al sinds jaar en dag een cashcow voor welke regering dan ook. Uiteraard gaan ze dat doen; de vraag is enkel vanaf wanneer.
Gegeven de budgettaire uitdagingen, zal het antwoord eerder vroeg dan laat zijn, vermoed ik.

Reden temeer ook om niet al teveel rekening te houden met wat de staat wel of niet wil; buiten wat kortstondige gains, is de kans immers groot dat je op termijn minstens evenveel en wellicht zelfs meer kwijt bent, welke technologie je ook kiest. Voorlopig lekker verder hybride-rijden dus, en binnen een jaartje of vier zien we dan wel weer of het terug een hybride wordt (of een H2, you never know).
 
Elektrische wagens < €40.000, zijn die er überhaupt? En ik bedoel auto's he, geen elektrische tweepersoonsfietsen met een dak op. Alle elektrische gezinswagens vallen dus buiten de maatregel. Nutteloze goednieuwspolitiek dus.

Dacia Spring, Renault Twingo, Fiat 500e, BYD Dolphin, MG4, MG5, Pegugeot 208, Fiat 600e, Opel Corsa Electric, MG5, Nissan Leaf, Abarth 500e, Mazda Mx-30, Renault Megane E-Tech, Citroen e-C4, Jeep Avenger, BYD Atto 3, Volvo EX-30, Aiways U5, MG ZS EV

Nee, inderdaad, geen enkele auto onder de 40k nieuw. Tweedehands ook al helemaal niets, nope.
 
Ik had toch veel liever het 2019 systeem dan :
  • Cataloguswaarde minder dan €31.000: € 4.000 premie
  • Cataloguswaarde 31.000 tot 40.999,99: € 3.500 premie
  • Cataloguswaarde 41.000 tot 60.999,99: € 2.500 premie
  • Cataloguswaarde vanaf €61.000: € 2.000 premie
De premies waren lager maar dan kreeg je ten minste iets als je een BEV gezinswagen kocht.
 

Dacia Spring, Renault Twingo, Fiat 500e, BYD Dolphin, MG4, MG5, Pegugeot 208, Fiat 600e, Opel Corsa Electric, MG5, Nissan Leaf, Abarth 500e, Mazda Mx-30, Renault Megane E-Tech, Citroen e-C4, Jeep Avenger, BYD Atto 3, Volvo EX-30, Aiways U5, MG ZS EV

Nee, inderdaad, geen enkele auto onder de 40k nieuw. Tweedehands ook al helemaal niets, nope.
Werkelijk 0 auto's met een battery pack van 77kWh of meer voor die prijs.
 
Terug
Bovenaan