Septemberverklaring 2023 : Steun voor elektrische wagens

Multiboxer

Well-known member
Zou Vlaanderen toch zijn bevolking willen steunen in de aankoop van een BEV? (zoals alle andere buurlanden een ferme korting geven)
Tot heden kan ik enkel het volgende terugvinden op de site van de VRT

"Er komt een steunmechanisme voor elektrische auto's. Dat betekent dat de regering mensen zal ondersteunen om elektrische wagens - ook tweedehands - aan te schaffen."

Ik ben echt razend benieuwd.
Hebben jullie al iets opgevangen?
:edit:
Vandaag om 14:00 krijgen we meer info hierover.
 
Laatst bewerkt:
Als ik minister was, zou ik een groeipad voor accijnzen op benzine en diesel aankondigen. Vanaf 1/1/2025 elke maand €0,01 accijns erbij tot 1/1/2035 (van +€0,01 naar +€1,20 accijns per liter).

Ter compensatie zou ik dan de jaarlijkse verkeersbelasting op benzine- en dieselwagens laten dalen, zodat wie weinig rijdt (bv. minder dan 10.000 km per jaar) er de eerste jaren netto geen verlies op doet.
(Uitwerking: 10.000 km = +- 600 liter = +- €39 extra accijns in 2025 --> verlaag de jaarlijkse verkeersbelasting met dat bedrag in 2025, een hoger bedrag in 2026, ...).

Het gevolg daarvan zou zijn dat:
  • Mensen vandaag al rekening gaan houden met het duurder worden van benzine en diesel in de toekomst, en dus voor een nieuwe auto richting elektrisch gaan kijken.
  • Mensen die weinig km rijden (gepensioneerden, mensen die veel thuiswerken of het openbaar vervoer nemen om te gaan werken, ...) gerust hun benzinewagen kunnen oprijden. Hun milieu-impact is dan ook klein.
  • Mensen die veel km rijden versneld naar een elektrische auto gaan kijken, desnoods tweedehands. Uiteindelijk is de TCO van een elektrische wagen net voor die groep vandaag al gunstig.
Bovendien kost zo'n aankondiging de begroting niks. Elektrische auto's worden de komende 5 jaar snel goedkoper en beter, dus vind ik het wat onnozel om als overheid vele miljoenen uit te geven om dat natuurlijke adoptieproces met misschien 2 of 3 jaar te versnellen. Uiteindelijk is het toch de bedrijfswagenmarkt die in ons land de EV-transitie trekt.

Of simpel gezegd: doe exact het tegenovergestelde van wat het Vlaams Belang 'de gewone man' voorspiegelt! :LOL:
 
Ik ben ergens wel bang dat ze het gaan promoten, het wagenpark laten elektrificeren om dan keiharde taksen te vragen.
Wallonie wil rekenen op gewicht en PK's en Nederland gaat vanaf 2026 ook aanpassen.
https://topgear.nl/autonieuws/wegenbelasting-voor-een-elektrische-auto-worden-in-2026/
Volkswagen id3 in 2026 jaarlijks 1112 euro ophoesten. Golf 7 kost je 624 euro. Dat is bijna het dubbele.

Als je snel rekent dat er momenteel 100.000 elektrische wagens rijden die geen verkeersbelasting betalen (of toch minder) kost dat vadertje staat natuurljk ±30.000.000 euro aan gemiste inkomsten naast de accijnzen op benzine.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga een gok wagen:

De subsidie zal enkel van toepassing zijn kleine lichtgewicht EV wagentjes.
De wagen zal minder dan 1900 kg mogen wegen en de catalogus prijs nieuw moet minder dan € 38000 bedragen.


Iedereen die een leuke EV in gedachten had is eraan voor de moeite.
En natuurlijk zoals Zwarten aanhaalt gaan ze die wagens 5 jaar later belasten op gewicht en komen ze al die subsidies dubbel en dik terughalen.
 
Ze zouden beter steun geven voor elektrische laadinfrastructuur. Daar zie ik in het straatbeeld toch nog bitter weinig van, of het is telkens op privé terreinen van particulieren of winkelparkings.
 
Ik denk dat ze beter eerst zorgen dat er in de toekomst genoeg en betaalbare electriciteit is voor hun groene dromen van warmtepompen en EV....
 
Ik denk dat ze beter eerst zorgen dat er in de toekomst genoeg en betaalbare electriciteit is voor hun groene dromen van warmtepompen en EV....

Dit! Vooral investeren in het verouderde elektriciteitsnet dat op heel wat plaatsen ongeschikt is om een grote toename in vraag aan te kunnen, nog los van de vraag waar het aanbod aan elektriciteit vandaan komt.
 
Ik zou liever hebben dat ze investeren in treffelijk openbaar vervoer. Ik wil helemaal geen 2 auto's.

En een 'licht'gewicht 2de elektrische wagen van 30k€? Daar zal heel veel korting op mogen tegen dat dat in mijn budget past.
2de wagen is voor ons een brikje van 6000€ dat meer stilstaat en wordt gebruikt als het met de fiets niet haalbaar is.
 
My two cents : BEV's hoeven helemaal geen extra steun te krijgen, ze worden momenteel al genoeg gestimuleerd door de fiscale aftrekbaarheid voor bedrijfswagens. Dat geld kan beter geïnvesteerd worden voor meer en betere EV laadinfrastructuur.
 
My two cents : BEV's hoeven helemaal geen extra steun te krijgen, ze worden momenteel al genoeg gestimuleerd door de fiscale aftrekbaarheid voor bedrijfswagens.

Maar is dat niet net het punt, namelijk dat BEVs voor particulieren gewoon nog altijd pokkeduur zijn en daar dan ook nauwelijks van de grond komen ?
 
Maar is dat niet net het punt, namelijk dat BEVs voor particulieren gewoon nog altijd pokkeduur zijn en daar dan ook nauwelijks van de grond komen ?
Maar hoeven BEV's van de grond te komen voor particulieren op dit moment? Door de snelle transitie van het bedrijfswagenpark naar BEV's kan de uitbouw van EV infrastructuur nu al nauwelijks volgen.
 
Ze zouden beter steun geven voor elektrische laadinfrastructuur. Daar zie ik in het straatbeeld toch nog bitter weinig van, of het is telkens op privé terreinen van particulieren of winkelparkings.
Die is er nochtans wel, zie paal volgt gebruiker. Wat op zich veel beter is dan overal laadpalen voorzien, ook daar waar er geen nodig zijn
 
Wat een zinloze maatregel. Gaan we besparen op openbaar vervoer en dan de mensen die al geld hebben voor een ev nog gaan steunen ook. Deja vu naar ondersteuning zonnepanelen 10 jaar geleden.
 
Ze zouden beter steun geven voor elektrische laadinfrastructuur. Daar zie ik in het straatbeeld toch nog bitter weinig van, of het is telkens op privé terreinen van particulieren of winkelparkings.
Dit is omdat er geen wetgeving bestaat die particulieren zonder oprit toestaat om laadinfrastructuur tegen hun gevel te monteren.
Ik heb het al een nagevraagd bij de stad waar ik woon hoe zij dat in het straatbeeld zien en of het misschien mogelijk is of ik op eigen kosten onder of boven het voetpad een laadkabel mag installeren volgens hun regels.

Ze vertelden me dat het simpelweg niet mag en dat ze wachten op de Vlaamse overheid om regels uit te schrijven die voor heel Vlaanderen gelden.

Dus er valt geen steun uit te delen op dat vlak want de wet laat het simpelweg niet toe dat je dat installeert.
 
Maar hoeven BEV's van de grond te komen voor particulieren op dit moment? Door de snelle transitie van het bedrijfswagenpark naar BEV's kan de uitbouw van EV infrastructuur nu al nauwelijks volgen.
'snelle transitie' België loopt dan ook een decennium achter.
 
Dit! Vooral investeren in het verouderde elektriciteitsnet dat op heel wat plaatsen ongeschikt is om een grote toename in vraag aan te kunnen, nog los van de vraag waar het aanbod aan elektriciteit vandaan komt.
Dat is al in werking, dankzij het capaciteitstarief + digitale meters gaat iedereen een stuk meer betalen op zijn energiefactuur.
Dat zal Fluvius dan investeren in upgrades van ons elektriciteitsnetwerk.

My two cents : BEV's hoeven helemaal geen extra steun te krijgen, ze worden momenteel al genoeg gestimuleerd door de fiscale aftrekbaarheid voor bedrijfswagens. Dat geld kan beter geïnvesteerd worden voor meer en betere EV laadinfrastructuur.
Ik vind dat particulieren die geen bedrijfswagen krijgen van hun werkgever ook wel eens mogen meegenieten.
 
Maar hoeven BEV's van de grond te komen voor particulieren op dit moment? Door de snelle transitie van het bedrijfswagenpark naar BEV's kan de uitbouw van EV infrastructuur nu al nauwelijks volgen.

Typisch Vlaanderen toch? Proberen heiliger te zijn dan de paus en voor te lopen ten opzichte van de rest van Europa (bv. de deadline vervroegen voor wanneer privé wagens elektrisch moeten worden), zonder erbij na te denken of dat praktisch haalbaar is, betaalbaar is voor het land en betaalbaar voor de inwoners.

Ik zou liever zien dat er inderdaad eerst geïnvesteerd wordt in degelijke elektriciteitsgeneratie, dat Fluvius inderdaad het netwerk voldoende op peil krijgt. En dat er dan gekeken wordt of tegen dan de prijzen van EV's nog altijd zo hoog liggen of al wat getemperd zijn door volume opschaling en concurrentie van o.a. Tesla (en de Chinezen)
 
Zoals ik het lees en ik er ook over denke moet eerst het netwerk op peil. Zolang ik nog elke winter iets over black-outs moet horen, zijn we heus nog niet klaar om heel dat wagenpark te gaan elektrificeren 🤷‍♂️
 
Terug
Bovenaan