Septemberverklaring 2023 : Steun voor elektrische wagens


Dacia Spring, Renault Twingo, Fiat 500e, BYD Dolphin, MG4, MG5, Pegugeot 208, Fiat 600e, Opel Corsa Electric, MG5, Nissan Leaf, Abarth 500e, Mazda Mx-30, Renault Megane E-Tech, Citroen e-C4, Jeep Avenger, BYD Atto 3, Volvo EX-30, Aiways U5, MG ZS EV

Nee, inderdaad, geen enkele auto onder de 40k nieuw. Tweedehands ook al helemaal niets, nope.

Steek jij je gezin maar in een Fiat 500e ja, beetje serieus blijven he.
Enkel vanaf de Renault zou het mss beginnen lukken, en dan nog is de overgrote meerderheid Chinese merken, dat moeten we echt gaan sponsoren als Vlaamse overheid.

Zoals gezegd, een maatregel voor niets voor de overgrote meerderheid.
 
Werkelijk 0 auto's met een battery pack van 77kWh of meer voor die prijs.
En dat is nodig omdat...?
Steek jij je gezin maar in een Fiat 500e ja, beetje serieus blijven he.
Enkel vanaf de Renault zou het mss beginnen lukken, en dan nog is de overgrote meerderheid Chinese merken, dat moeten we echt gaan sponsoren als Vlaamse overheid.

Zoals gezegd, een maatregel voor niets voor de overgrote meerderheid.
Je pikt er dan ook meteen de kleinste uit... Wie moet er hier serieus blijven.
De MG5 is toch niet klein. MG4 is ook niet klein. Fiat 600e toch ook niet?
En hier, 120 VWs onder 40k, zelfs 7 ID.4s: https://www.autoscout24.be/nl/lst/volkswagen?atype=C&cy=B&damaged_listing=exclude&desc=1&fuel=E&powertype=kw&pricefrom=20000&priceto=40000&search_id=13gre02eqt7&sort=price&source=detailsearch&ustate=N,U

Wij rijden met een ID.3, gaat perfect als gezin.

En over de overgrote meerderheid: https://www.vroom.be/nl/nieuws/top-10-populairste-autos-belgie-2023-25214/
Het zijn nu niet bepaald de grootste SUVs in die lijst...
 
Omdat we achter lopen tov andere landen?
In Duitsland zijn er precies hogere subsidies

Duitsland had die subsidies toch afgebouwd dacht ik? Vandaar dat de vraag naar EV's daar behoorlijk ingezakt is en VW serieus wat personeel dat EV's produceerde recent heeft ontslagen...
 
De vraag naar EV's moet je als beleidsmaker verhogen door brandstofwagens - of liever nog het gebruik/verbruik ervan - fiscaal onaantrekkelijker te maken. Dat is helaas politieke zelfmoord in het anti-EV- en anti-overheidsklimaat (en anti-klimaat-klimaat :p ).
 
Ik vraag me af hoe je de subsidie tweedehands van particulier naar particulier gaat regelen en hoe waterdicht dat wordt als ze het toelaten.

Binnenkort constructies waar een particulier een wagen nieuw koopt en na een korte tijd de wagen doorverkoopt aan een vriend of familielid. 2 keer langs de kassa.
 
Ik vraag me af hoe je de subsidie tweedehands van particulier naar particulier gaat regelen en hoe waterdicht dat wordt als ze het toelaten.

Binnenkort constructies waar een particulier een wagen nieuw koopt en na een korte tijd de wagen doorverkoopt aan een vriend of familielid. 2 keer langs de kassa.

Ze kunnen de subsidie bv. pas na 6 maanden of 1 jaar toekennen, dat is nog altijd niet waterdicht maar dat maakt 2 keer langs de kassa passeren al minder evident.
Maar er zullen altijd achterpoortjes gevonden worden. Zie bv. Duitsland waar je de subsidie na 6 maanden kreeg en ongeveer 10% van de EV's na de subsidie geëxporteerd werden, dan schiet die subsidie al helemaal zijn doel voorbij 😬
 
"Het mag geen verrassing zijn dat het opnieuw de bedrijfswagensector is die grotendeels verantwoordelijk is voor de terugkeer naar de normale situatie. 86.481 auto's zijn dan ook geleverd aan professionals in België tijdens het eerste kwartaal van 2023, tegenover 45.003 stuks aan particuliere klanten."

Als je in België een auto dient te kopen met geld na belastingen dan ben je toch eigenlijk een sukkelaar...
 
Ze kunnen de subsidie bv. pas na 6 maanden of 1 jaar toekennen, dat is nog altijd niet waterdicht maar dat maakt 2 keer langs de kassa passeren al minder evident.
Maar er zullen altijd achterpoortjes gevonden worden. Zie bv. Duitsland waar je de subsidie na 6 maanden kreeg en ongeveer 10% van de EV's na de subsidie geëxporteerd werden, dan schiet die subsidie al helemaal zijn doel voorbij 😬

Ik vermoed dat het doel van zo een subsidies is meer EV en dus minder uitstoot? Gassen stoppen niet aan de landsgrenzen uiteraard, dus het doet er niet toe waar die auto rijdt.

Dus openbaar vervoer verbeteren en zorgen voor meer aanbod?
Onder andere ja
 
Is de Communistische Staatspartij van China al danig in onze Vlaamse regering geslopen? Omgekocht? Chantage?

Gigantische premies geven voor elektrische auto's met een catalogusprijs waarin quasi enkel Chinese brol-auto's passen. Goed bezig. :sarcastic:

1) Welke idiote regering subsidieert er nu auto's in een ellendig file-land als het onze, terwijl het OV volledig kapotbespaard is?
2) Welke idiote regering gaat daar dan ook nog eens mee in eigen voet schieten door enkel onze aartsrivaal ermee te helpen? Jezus Christus. Kunnen die idioten niet onder curatele geplaatst worden? Of minstens onder supervisie van iemand met wat geopolitiek inzicht?

Maar dat is omdat het voor traditionele autofabrikanten het rendabeler is om "SUV's" en "grote sedans" op elektriciteit te zetten en niet de kleinere wagens omdat de winstmarge veel groter is op een Audi E-tron of een Model 3. En ik denk niet dat de volume van Renault Zoë's of Peugeot e208's voldoende groot is op dit moment om de prijzen te reduceren.

Zoals ik zei, ik denk niet dat een Vlaamse subsidie voor sub 40k nu autofrabikanten voldoende van gedacht veranderen. Misschien als Nederland en Luxemburg meedoen, dat je markt groot genoeg gaat worden om voor traditionele fabrikanten om ook die markt in onze contreien gaan bedienen. Maar persoonlijk zie ik eigenlijk ook niet veel heil in aankoopsubsidies voor elektrische wagens. Ik heb ook liever dat ze in Vlaanderen dat geld steken in laadinfrastructuur dan.

Ik zie nu eigenlijk nu ook niet bepaald het nut om een Model S, Audi E-trons of Porsche Taycans te subsidiëren.




En investeren in openbaar vervoer. OV is aan de zak door ruimtelijke mobiliteit. (Een bus nemen voor 15km is al een rit van meer dan 50 minuten omdat die 30 haltes doet :p). Ze moeten hier leren eens bushaltes en treinstations te schrappen omdat er veel te veel stops zijn. Dan kan die trein/bus een keer doorrijden :p.
 
Onder andere ja
Dat is mijn bedenking net, waarom moet de overheid zorgen dat mensen een wagen zouden kunnen kopen terwijl ons wegennet dichtslibt, steden en gemeenten volstaan met wagens die niet gebruikt worden en overal op de weg geparkeerd worden. Zorg dat de mensen wat minder nood hebben aan een wagen voor elk volwassenngezinslid ipv altijd maar weer mensen naar die wagen te duwen, elektrisch of niet.
 
Dat is mijn bedenking net, waarom moet de overheid zorgen dat mensen een wagen zouden kunnen kopen terwijl ons wegennet dichtslibt, steden en gemeenten volstaan met wagens die niet gebruikt worden en overal op de weg geparkeerd worden. Zorg dat de mensen wat minder nood hebben aan een wagen voor elk volwassenngezinslid ipv altijd maar weer mensen naar die wagen te duwen, elektrisch of niet.

Akkoord, maar in onze maatschappij zijn voor veel mensen wagens wel nog nodig. Dus dan is het ok om ze in dat geval naar EV te duwen
 
Akkoord, maar in onze maatschappij zijn voor veel mensen wagens wel nog nodig. Dus dan is het ok om ze in dat geval naar EV te duwen
Ik zou het ok vinden moest men al jaren serieuze moeite doen om het probleem dat we meerdere wagens nodig hebben in onze maatschappij aan te pakken en dat daar geen enkele verbetering te zien is. Nu bespaart men al jaren op openbaar vervoer en weigert men andere alternatieven (fietswegen, thuiswerk, collectief woon werk verkeer) deftig te ondersteunen. Dus ja ik vind het weer een makkelijkheidsoplossing en een wortel om de bevolking tevreden te houden. Geen structurele oplossing ivm onze mobiliteitssituatie die dag na dag minder houdbaar wordt.
 
Ik zou het ok vinden moest men al jaren serieuze moeite doen om het probleem dat we meerdere wagens nodig hebben in onze maatschappij aan te pakken en dat daar geen enkele verbetering te zien is. Nu bespaart men al jaren op openbaar vervoer en weigert men andere alternatieven (fietswegen, thuiswerk, collectief woon werk verkeer) deftig te ondersteunen. Dus ja ik vind het weer een makkelijkheidsoplossing en een wortel om de bevolking tevreden te houden. Geen structurele oplossing ivm onze mobiliteitssituatie die dag na dag minder houdbaar wordt.
Blijkbaar wordt er wel geïnvesteerd in fietswegen.
1 miljard blijkbaar volgens website bart somers
https://bartsomers.be/nieuws/minist...even-extra-boost-aan-fietssnelwegen/?lid=6887
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters zal deze legislatuur meer dan 1 miljard euro investeren in veilige en comfortabele fietsinfrastructuur. Ook Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers trekt voluit de kaart van de fiets met het Plan Kopenhagen dat 150 miljoen euro voorziet voor fietsinvesteringen via de lokale besturen. Vandaag maakten beide ministers bekend dat 45 miljoen euro van het Plan Kopenhagen gebruikt zal worden om fietssnelwegen aan te leggen, de provinciebesturen leggen er nog eens 45 miljoen bovenop. “90 miljoen euro voor de verdere uitbouw van extra fietssnelwegen in Vlaanderen.

Daartegenover staat nu een investering in 2024 van 20 miljoen , 2025 zal het iets minder zijn en het jaar daarop nog wat minder. Maar kom op 5 jaar mss 100 miljoen euro. Op 5 jaar 10% van wat er in deze legislatuur geinvesteerd zou moeten zijn in fietsinfrastructuur in vlaanderen.
https://www.autogids.be/autonieuws/mobiliteit/vlaanderen-ev-premie-elekrische-auto.html
Tijdens de Septemberverklaring werd aangekondigd dat er 20 miljoen euro vrijgemaakt wordt in de begroting van 2024, bedoeld om de particuliere autokopers aan te moedigen een elektrische auto te kopen.
Ik vind dit nu niet echt een wortel om de bevolking tevreden te houden?
 
Blijkbaar wordt er wel geïnvesteerd in fietswegen.
1 miljard blijkbaar volgens website bart somers
https://bartsomers.be/nieuws/minist...even-extra-boost-aan-fietssnelwegen/?lid=6887


Daartegenover staat nu een investering in 2024 van 20 miljoen , 2025 zal het iets minder zijn en het jaar daarop nog wat minder. Maar kom op 5 jaar mss 100 miljoen euro. Op 5 jaar 10% van wat er in deze legislatuur geinvesteerd zou moeten zijn in fietsinfrastructuur in vlaanderen.
https://www.autogids.be/autonieuws/mobiliteit/vlaanderen-ev-premie-elekrische-auto.html

Ik vind dit nu niet echt een wortel om de bevolking tevreden te houden?
allemaal mooie cijfers en leuke bedragen maar de realiteit is dat de fietsinfrastructuur nog altijd serieus ondermaats is en de staat van hetgeen er is is gewoon bedroevend.


Maar zoals gewoonlijk moeten we applaudisseren omdat de politiek eens wat pluimen op hun eigen hoed zal steken.
 
Ik vermoed dat het doel van zo een subsidies is meer EV en dus minder uitstoot? Gassen stoppen niet aan de landsgrenzen uiteraard, dus het doet er niet toe waar die auto rijdt.

Dan zouden het beter Europese subsidies zijn, maar dat gebeurt niet. Als Duitser zou ik er niet mee lachen dat de garages die subsidies in hun eigen zak steken en dan de auto's in Scandinavië verkopen terwijl de wachttijd in Duitsland oploopt...
 
Mss daarom dat mijn EV uit duitsland komt😁
Alhoewel ik de garage geloof en hij een samenwerking heeft met een andere hondagarage.
Daar verkoopt de cr-v diesel vlot en hij raakt hier zo van zijn diesels vanaf.
 
Terug
Bovenaan