Wat is verkrachting?

Met dat soort voorwaardelijke consent kom je in rare situaties als je dat verder trekt. In relaties is er vaak ook de impliciete en soms expliciete voorwaarde dat je trouw blijft aan je partner. Veel mensen zouden geen seks willen met een partner die hen aan het bedriegen is, maar als je die belofte dan breekt en er dus eigenlijk geen consent meer is, wil dat dan zeggen dat elke seksuele daad verkrachting is?
mja, maar als je altijd die voorwaarde geeft om seks te hebben met vrouwen, maar er nooit aan voldoet, ben je dan niet gewoon een serieverkrachter?

als je op het moment dat je een voorwaarde stelt voor seks, weet dat je die voorwaarde niet zult nakomen, is de consent die gegeven is op basis van die voorwaarde geen legitieme consent.
 
mja, maar als je altijd die voorwaarde geeft om seks te hebben met vrouwen, maar er nooit aan voldoet, ben je dan niet gewoon een serieverkrachter?

als je op het moment dat je een voorwaarde stelt voor seks, weet dat je die voorwaarde niet zult nakomen, is de consent die gegeven is op basis van die voorwaarde geen legitieme consent.
Maar dan is de conclusie toch dat iemand die een affaire heeft, maar tegelijkertijd ook nog naar bed gaat met zijn officiële partner, een verkrachter is? (in de veronderstelling dat trouw zijn een deel van de voorwaarde is voor de consent van de andere partner)?
 
Maar bij "consumables" wel he. Als je een bakker binnenwandelt, een brood opeet omdat je "het gaat betalen" en het dan niet betaalt, is dat gewoon diefstal
Alleen als je op dat moment moet betalen, als de bakker je uitstel van betaling geeft en je betaalt niet in de afgesproken termijn, moet hij naar de rechtbank stappen wegens contractbreuk om zo zijn geld proberen te krijgen, eventueel is er sprake van bedrog als de persoon nooit van plan was te betalen. Maar het zal dan gaan om het niet betalen van een aankoop, die aankoop zal geen diefstal geworden zijn.
 
Hebben we daarom ook geen rechters? Om in gevallen zoals deze een weloverwogen beslissing te nemen? Ik snap eigenlijk niet waarom we altijd geloven dat wij het beter zouden doen dan rechters (zoals je hier wel leest in dit topic )

Misschien wad de rechter in de war na het lezen van het dossier.

Random online volk doen het ongetwijfeld beter met 2 oneliners te lezen en niet het dossier.


Ons Nanou stond waarschijnlijk niet vooraan bij het uitdelen van het verstand (bij het uitdelen van andere dingen wel). Maar ik denk nu ook niet dat Dennis een koorknaap is. Die heeft wsch al meer in de rechtbank/bak dan thuis gezeten zijn volwassen leven. ..
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Je zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen ook dat het niet betalen aan een prostituee gelijk staat aan verkrachting aangezien de toestemming gebeurde onder die voorwaarden.

Dit deed me hier aan denken:

 
Een ex heeft ooit zonder te vragen mijne piemel vastgenomen uit het niets bij het kussen. Ik was daar toen eigenlijk niet klaar voor (ik was nog erg jong) en ik verstarde helemaal dus ik wist niet meer wat zeggen. Wettelijk is dat dus verkrachting (of tenminste aanranding) want géén toestemming.

Tenzij ze uw pielemuis gepenetreerd heeft met iets, zal dat wettelijk gezien nooit verkrachting zijn.

Maar dat kan inderdaad als aanranding beschouwd worden als je daar een klacht voor zou indienen. En dan kan daar in theorie een gevangenisstraf uit volgen van 6 maanden tot 5 jaar. In praktijk lijkt me dat geen enkele rechter een effectieve gevangenisstraf gaat uitspreken voor aanraken van een geslachtsorgaan, binnen een relatiecontext. Tenzij uiteraard je heeeeeel erg jong was en zeker als je ex dat op dat moment niet was, of wanneer er werd aangegeven dat je dat niet wou en ze dan toch verder ging.
 

Het is bijna drie jaar geleden, maar het slachtoffer, toen 17 jaar oud, lijdt nog enorm onder wat haar overkwam tijdens een vakantie op het Griekse eiland Kos. Een 20-jarige man uit Itegem nam haar mee naar het toilet, deed de deur op slot en verkrachtte haar. “Ze was dronken en kon dus nooit toestemming geven”, motiveerde haar advocaat Ine Talpe.

Dit houdt toch weinig steek: als je dronken bent, ben je nog altijd verantwoordelijk voor je eigen daden. Dat heeft geen invloed om de geldigheid van haar toestemming, als zij die al zou gegeven hebben. Als zij haar goedkeuring niet gaf dan geeft dat de dader ook geen toestemming om met haar te doen wat hij wilt. Als een vrouw in dronken toestand wel haar toestemming zou geven, dan maakt dat er niet automatisch een verkrachting van.
 



Dit houdt toch weinig steek: als je dronken bent, ben je nog altijd verantwoordelijk voor je eigen daden. Dat heeft geen invloed om de geldigheid van haar toestemming, als zij die al zou gegeven hebben. Als zij haar goedkeuring niet gaf dan geeft dat de dader ook geen toestemming om met haar te doen wat hij wilt. Als een vrouw in dronken toestand wel haar toestemming zou geven, dan maakt dat er niet automatisch een verkrachting van.
Als ze géén 'ja' gezegd heeft, is het wettelijk gewoon verkrachting hé.
(Al wil ik de mannen / vrouwen die seks hadden met een vriend(in) of een partner die géén 'echte' ja gezegd heeft en die gewoon vrij rondlopen, niet te eten geven)

Heeft ze wel 'ja' gezegd maar was ze dronken? Mmm dat vind ik inderdaad weer zo'n grijze zone. Hoe dronken was ze? Lichtjes dronken of dusdanig dat ze nog amper kan praten en met moeite er toch een 'ja' is uitgekomen? En profiteerde die gast daar van ?? Dus dat is weer zo'n zaak voor de rechter denk ik om te beoordelen?
 
Laatst bewerkt:
Als ze géén 'ja' gezegd heeft, is het wettelijk gewoon verkrachting hé.
Ik heb alleszins nog nooit seks gehad waarbij een vrouw op voorhand het woord 'ja' zei, of zelfs maar expliciet toestemming gaf.

Die grijze zones van dronken zijn, toestemming geven maar achteraf zeggen dat deze niet expliciet was, vind ik verregaand.
Uiteraard zijn er voorbeelden waarbij half bewusteloze meisjes echt geen (impliciete) toestemming meer kunnen geven, maar in grijze zones wordt dat serieus woord tegen woord op de duur.
 



Dit houdt toch weinig steek: als je dronken bent, ben je nog altijd verantwoordelijk voor je eigen daden. Dat heeft geen invloed om de geldigheid van haar toestemming, als zij die al zou gegeven hebben. Als zij haar goedkeuring niet gaf dan geeft dat de dader ook geen toestemming om met haar te doen wat hij wilt. Als een vrouw in dronken toestand wel haar toestemming zou geven, dan maakt dat er niet automatisch een verkrachting van.
Hoe goed ken je de wet? En de consequenties dragen best ver in dit geval: Toestemming is niet meer geldig als er wilsgebrek is. Net als dwang of oplichting (list) kàn dronkenschap zorgen voor wilsgebrek. Dat is dan aan de rechter om te beslissen en aan het slachtoffer om aan te tonen. Het maakt het dus niet automatisch verkrachting. Maar als (zware) dronkenschap het enige argument is, is het ook niet onmogelijk dat het wél verkrachting is.

Dus ook @JanusDR : Dat heeft niets met woord tegen woord te maken, of toch niet meer dan heel veel andere zaken. In Spanje is er een wet gestemd onlangs, 'solo si es si', en ik vind dat op zich een prima zaak. Die "grijze zones" zijn niets nieuws en bestaan al eeuwen in andere gevallen, dus waarom niet bij verkrachting? Wilsgebrek is toch een belangrijk punt?
 
Dus ook @JanusDR : Dat heeft niets met woord tegen woord te maken, of toch niet meer dan heel veel andere zaken. In Spanje is er een wet gestemd onlangs, 'solo si es si', en ik vind dat op zich een prima zaak. Die "grijze zones" zijn niets nieuws en bestaan al eeuwen in andere gevallen, dus waarom niet bij verkrachting? Wilsgebrek is toch een belangrijk punt?
Ja ik zei toch dat er serieus grijze zones zijn of wat bedoel je?
 
Terug
Bovenaan