Wat is verkrachting?

In Nederland is de wetgeving duidelijker:
Onder aanranding vallen alle gedwongen seksuele handelingen behalve seksueel binnendringen. Bij verkrachting is sprake van seksueel binnendringen. Voor een veroordeling voor seksueel binnendringen van een kind onder de twaalf jaar hoeft niet bewezen te worden dat er geweld of een andere vorm van dwang is gebruikt.


In België:
Die definitie luidt als volgt: “Verkrachting is elke daad van seksuele penetratie van welke aard en met welk middel ook, gepleegd op een persoon die daar niet in toestemt.” Zo staat het letterlijk in artikel 375 van het Belgische Strafwetboek.

Lijkt me volgens de NL wet dat er zeker geen sprake van verkrachting geweest is, aangezien ze niet gedwongen werd tot seks. In België wordt er niet expliciet vermeld dat de persoon moet gedwongen worden tot de seksuele daad.
 
Dat is dus 100% puur verkrachting wat je hier omschrijft?
Dan is 'Zaak 1: Dennis Black Magic' naar uw mening altijd 100% verkrachting (nu ja hij is reeds veroordeeld hé). Want dit is een 'mindere' variant (als ik dat mag zeggen want een verkrachting blijft altijd even erg).

Anyways het was gewoon een bepaald scenario ..
Het is niet altijd zomaar zwart of wit.
 
In Nederland is de wetgeving duidelijker:
Onder aanranding vallen alle gedwongen seksuele handelingen behalve seksueel binnendringen. Bij verkrachting is sprake van seksueel binnendringen. Voor een veroordeling voor seksueel binnendringen van een kind onder de twaalf jaar hoeft niet bewezen te worden dat er geweld of een andere vorm van dwang is gebruikt.


In België:
Die definitie luidt als volgt: “Verkrachting is elke daad van seksuele penetratie van welke aard en met welk middel ook, gepleegd op een persoon die daar niet in toestemt.” Zo staat het letterlijk in artikel 375 van het Belgische Strafwetboek.

Lijkt me volgens de NL wet dat er zeker geen sprake van verkrachting geweest is, aangezien ze niet gedwongen werd tot seks. In België wordt er niet expliciet vermeld dat de persoon moet gedwongen worden tot de seksuele daad.
De Belgische wetgeving staat dan idd al wat verder, goed zo.
 
Dan is 'Zaak 1: Dennis Black Magic' naar uw mening altijd 100% verkrachting. Want dit is een 'mindere' variant (als ik dat mag zeggen want een verkrachting blijft altijd even erg).

Anyways het was gewoon een bepaald scenario ..
Het is niet altijd zomaar zwart of wit.
Neen, is voor mij iets meer grijze zone, zij heeft wel toestemming gegeven tot seks onder bepaalde voorwaarden.
Maar ik ben het an sich wel eens met het pleidooi van @MrKend54l, daar waren voorwaarden aan verbonden die hij niet kon waarmaken. Indien hij dat meerdere keren heeft gedaan, is dat dus ook echt wel kwalijk opzet
 
De Belgische wetgeving staat dan idd al wat verder, goed zo.
100% mee eens hier. Men kan niet streng genoeg zijn.

Natuurlijk is elke zaak anders MAAR dan is het aan de rechter om alle details te verzamelen en een oordeel te vellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Maar dat heeft ze dan pas na de daad waarmee ze toen heeft ingestemd, gezien. Ik vind het eerder een zaak van oplichting dan verkrachting.

Het wordt dan wel heel gevaarlijk als men achteraf gaat retroactief iemand aanklagen wegens verkrachting als men eerst heeft ingestemd. Waar wordt dan de lijn getrokken? Als zij zou gepusht of gedwongen zijn tot die daad, dan is het een ander verhaal.


Mevrouw stemt idd in, maar met een compleet andere man. De dader gebruikt hierbij een list om mevrouw in bed te krijgen. Het strafwetboek voorziet verschillende criteria waarbij een slo geen volwaardige toestemming kan geven, o.a. list, dwang...

'Oplichting' is al helemaal niet aan de orde: "Hij die, met het oogmerk om zich een zaak toe te eigenen die aan een ander toebehoort, zich gelden, roerende goederen, verbintenissen, kwijtingen, schuldbevrijdingen doet afgeven of leveren, hetzij door het gebruik maken van valse namen of valse hoedanigheden, ..."

Maar ik ga ervan uit dat je met 'oplichting' die list bedoelt 😉

Aan de rechter ten gronde om hierover een uitspraak te doen. Maar ik ga ervan uit dat verkrachting middels een list weerhouden wordt
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Mevrouw stemt idd in, maar met een compleet andere man. De dader gebruikt hierbij een list om mevrouw in bed te krijgen. Het strafwetboek voorziet verschillende criteria waarbij een slo geen volwaardige toestemming kan geven, o.a. list, dwang...

'Oplichting' is al helemaal niet aan de orde: "Hij die, met het oogmerk om zich een zaak toe te eigenen die aan een ander toebehoort, zich gelden, roerende goederen, verbintenissen, kwijtingen, schuldbevrijdingen doet afgeven of leveren, hetzij door het gebruik maken van valse namen of valse hoedanigheden, ..."

Maar ik ga ervan uit dat je met 'oplichting' die list bedoelt 😉

Aan de rechter ten gronde om hierover een uitspraak te doen. Maar ik ga ervan uit dat verkrachting middels een list weerhouden wordt
Er is sprake van een list wanneer de dader vooraf, of ten laatste op het moment van de penetratie, het slachtoffer wetens en willens misleid heeft. In de rechtspraak wordt de list als vorm van aantasting van de toestemming bij het misdrijf verkrachting slechts zeer zelden weerhouden.16 nov 2020

=> daar is hier wel sprake van

 
Ik ken de details van de zaken natuurlijk niet, maar ik vind het toch een gevaarlijk precedent indien er in casus 2 wordt overgegaan tot een veroordeling.

Er zijn zoveel mannen/vrouwen die zich anders voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. Als seks met zo'n mensen dan onder verkrachting valt, is dat toch wel verregaand.
 
Jullie doen allemaal precies of ge poept me poppen. Ge kunt uw partner haar/zijn reactie toch aflezen? Als die bang naar u kijkt of ge merkt da het niet goed zit stopte toch?
 
Jullie doen allemaal precies of ge poept me poppen. Ge kunt uw partner haar/zijn reactie toch aflezen? Als die bang naar u kijkt of ge merkt da het niet goed zit stopte toch?
Ja als dat de redenering is kan je beide cassusen van tafel gooien, aangezien ze op het moment zelf wel tevreden waren maar achteraf bedrogen zijn uitgekomen.
 
Ik ken de details van de zaken natuurlijk niet, maar ik vind het toch een gevaarlijk precedent indien er in casus 2 wordt overgegaan tot een veroordeling.

Er zijn zoveel mannen/vrouwen die zich anders voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. Als seks met zo'n mensen dan onder verkrachting valt, is dat toch wel verregaand.

Hunk? Er was afgesproken dat ze een blinddoek zou aandoen. Na de daad doet ze die af en stelt ze vast dat het een volledig andere persoon is.

Of ja, we kunnen de schuld ook in haar schoenen schuiven, ze had immers geen blinddoek moeten aandoen

Was het slim van haar? Dat zeker niet, volledig akkoord
 
Je zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen ook dat het niet betalen aan een prostituee gelijk staat aan verkrachting aangezien de toestemming gebeurde onder die voorwaarden.
 
De wet omschrijft verkrachting als volgt
“Verkrachting is elke daad van seksuele penetratie van welke aard en met welk middel ook, gepleegd op een persoon die daar niet in toestemt.”

Geval 2 is zonder enige twijfel verkrachting.
Een knappe man verleidt een vrouw. Ze belanden samen in bed, man doet haar een blinddoek om en laat iemand anders dan met de vrouw vrijen.
Die vrouw heeft toestemming gegeven om te vrijen met een man die zij aantrekkelijk vindt, en er is iemand anders die met haar naar bed is gegaan.
Ja, zij is naïef geweest, maar dat doet er niet toe.

Dat is toch niet wat er in dat tweede geval gebeurd is? De persoon doet zich voor als meer aantrekkelijk dan hij eigenlijk is, zij geeft toestemming en dan blijkt na de feiten dat hij er toch eigenlijk niet zo goed uitzag.

Het is niet alsof ze toestemming gaf aan persoon A maar het dan persoon B was die seks met haar had.

Het is er imo over, maar je kan wel de vraag stellen in hoeverre dat verschillend is met pakweg make-up, een serieuze push bh, etc Dat zijn ook allemaal leugens
 
Dat is toch niet wat er in dat tweede geval gebeurd is? De persoon doet zich voor als meer aantrekkelijk dan hij eigenlijk is, zij geeft toestemming en dan blijkt na de feiten dat hij er toch eigenlijk niet zo goed uitzag.

Het is niet alsof ze toestemming gaf aan persoon A maar het dan persoon B was die seks met haar had.

Het is er imo over, maar je kan wel de vraag stellen in hoeverre dat verschillend is met pakweg make-up, een serieuze push bh, etc Dat zijn ook allemaal leugens
Of een man die stiekem een toupetje draagt
 
Dat is toch niet wat er in dat tweede geval gebeurd is? De persoon doet zich voor als meer aantrekkelijk dan hij eigenlijk is, zij geeft toestemming en dan blijkt na de feiten dat hij er toch eigenlijk niet zo goed uitzag.

Het is niet alsof ze toestemming gaf aan persoon A maar het dan persoon B was die seks met haar had.

Het is er imo over, maar je kan wel de vraag stellen in hoeverre dat verschillend is met pakweg make-up, een serieuze push bh, etc Dat zijn ook allemaal leugens
Het Belgisch wetboek zegt dat er geen toestemming gegeven wordt wanneer er sprake is van list of misleiding..

Blijkbaar staat dat in de wet om onder meer 'fake gynaecologen" te kunnen bestraffen, maar ik vermoed dat we het hier allemaal toch over eens zijn dat dit misleiding is?

Wat die vrouw heeft gedaan is niet verstandig, maar daar gaat het nu even niet..
 
Er zijn zoveel mannen/vrouwen die zich anders voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. Als seks met zo'n mensen dan onder verkrachting valt, is dat toch wel verregaand.
Dan ben ik in principe ook wel eens verkracht geweest idd. Vroeger toch ook wel eens wakker geworden naast iemand waarvan ik dacht "Damn, als ik wist dat jij er zó in't echt uitzag, had ik het nooit gedaan! Gisterenavond zag jij er compleet anders uit."
 
Je zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen ook dat het niet betalen aan een prostituee gelijk staat aan verkrachting aangezien de toestemming gebeurde onder die voorwaarden.
Ik denk inderdaad dat de rechtbank dit gaat beschouwen als verkrachting. Ik denk ook dat ze die redenering hebben gevolgd bij Nanoe Vaesen.
Ik vindt dat zo'n zaken eigenlijk zouden moeten behandeld worden als "contractbreuk" door rechtbank van koophandel (mondelinge overeenkomst) en niet door strafrecht.
 
Het Belgisch wetboek zegt dat er geen toestemming gegeven wordt wanneer er sprake is van list of misleiding..

Blijkbaar staat dat in de wet om onder meer 'fake gynaecologen" te kunnen bestraffen, maar ik vermoed dat we het hier allemaal toch over eens zijn dat dit misleiding is?

Wat die vrouw heeft gedaan is niet verstandig, maar daar gaat het nu even niet..
Maar dan gaan we terug naar mijn eerste post over wettelijk vast leggen hoeveel iemand kan/mag liegen tijdens het verleiden. Dan zijn we nog niet thuis want ik denk dat je serieus wat stadiums kan vullen met mensen die een onwaarheid vertelt hebben in de eerste paar dates.

Meer nog, volgens die regel is pakweg overspel ook strafbaar want degene die bedrogen wordt zal waarschijnlijk geen toestemming geven moest hij/zij weten dat je ondertussen met iemand anders bezig bent.

Maw ja ik ben er mee eens dat het misleiding is, en dat dit er waarschijnlijk over was, maar dat dat een serieus grijze zone is.
 
Het Belgisch wetboek zegt dat er geen toestemming gegeven wordt wanneer er sprake is van list of misleiding..

Blijkbaar staat dat in de wet om onder meer 'fake gynaecologen" te kunnen bestraffen, maar ik vermoed dat we het hier allemaal toch over eens zijn dat dit misleiding is?

Wat die vrouw heeft gedaan is niet verstandig, maar daar gaat het nu even niet..
ja maar het is ook zo dat we eigenlijk zowat allemaal "listen" gebruiken om elkaar in bed te krijgen als je de definitie van list ruim neemt. Foto's die er beter uitzien dan de realiteit, liegen over leeftijd, make-up, een dure auto die niet van jouw is. Dit voorval gaat wat verder dan die standaard voorbeelden en de afgesproken setting zorgt ervoor dat het ook allemaal niet meer geverifieerd kon worden, maar het gaat ook niet zoveel verder dan wat heel wat profielen op datingsites doen. De vraag is dan vanaf wanneer dat opsmukken en liegen op je profiel overgaat in list en verkrachting kan worden.
 
Terug
Bovenaan