Tekortkomingen in de gezondheidszorg

Pieterjan94

Well-known member
Toch echt minstens een keer per maand een artikel te lezen op deredactie waar de haren van gaan rechtstaan. Zo een situaties zijn toch in ieder land onaanvaardbaar en dan wil ik de lat niet eens hoger leggen voor een extreem welvarend land als België.


Een paar weken geleden nog een pijnlijke analyse van het Vlaams mensenrechteninstituut:


Echt niet te geloven. Er gaat zo enorm veel geld naar de overheid, maar ze slaagt er gewoon niet in om gewoon de basis goed te doen. Misschien niet slecht om eens naar Milei te kijken en te beseffen dat je misschien als overheid bepaalde tierlantijntjes moet laten vallen en gewoon moet focussen op de basis. En die basis mag gerust breed zijn, maar het moet adequaat zijn.
 
Toch echt minstens een keer per maand een artikel te lezen op deredactie waar de haren van gaan rechtstaan. Zo een situaties zijn toch in ieder land onaanvaardbaar en dan wil ik de lat niet eens hoger leggen voor een extreem welvarend land als België.


Een paar weken geleden nog een pijnlijke analyse van het Vlaams mensenrechteninstituut:


Echt niet te geloven. Er gaat zo enorm veel geld naar de overheid, maar ze slaagt er gewoon niet in om gewoon de basis goed te doen. Misschien niet slecht om eens naar Milei te kijken en te beseffen dat je misschien als overheid bepaalde tierlantijntjes moet laten vallen en gewoon moet focussen op de basis. En die basis mag gerust breed zijn, maar het moet adequaat zijn.
Ik zou nu wel niet naar een clown zoals Milei verwijzen voor een potentiële oplossing. Die is ook enkel maar aan de macht omdat Argentinië een shitshow is sinds mensenheugenis. Met dat land als referentie zijn we hier zeer goed bezig.

Terwijl dat dus niet het geval is als je ziet waar de klappen vallen.
 
Ik zou nu wel niet naar een clown zoals Milei verwijzen voor een potentiële oplossing. Die is ook enkel maar aan de macht omdat Argentinië een shitshow is sinds mensenheugenis. Met dat land als referentie zijn we hier zeer goed bezig.
Zelfs clowns doen soms goede dingen. Ik weet ook niet of het echt een clown is. Krijg vooral sterk het vermoeden dat de framing van Milei in onze media niet noodzakelijk correspondeert met zijn beleid - 't is allemaal IMF approved uiteindelijk. Vind het persoonlijk ook wel erg aangenaam om een politicus bezig te zien in interviews en zijn beleid te zien verdedigen adhv duidelijke en correcte economische inzichten.

Maar zeker akkoord dat die nooit aan de macht was geraakt als Argentinie er niet zo slecht voor stond.
 
Toch echt minstens een keer per maand een artikel te lezen op deredactie waar de haren van gaan rechtstaan. Zo een situaties zijn toch in ieder land onaanvaardbaar en dan wil ik de lat niet eens hoger leggen voor een extreem welvarend land als België.


Een paar weken geleden nog een pijnlijke analyse van het Vlaams mensenrechteninstituut:


Echt niet te geloven. Er gaat zo enorm veel geld naar de overheid, maar ze slaagt er gewoon niet in om gewoon de basis goed te doen. Misschien niet slecht om eens naar Milei te kijken en te beseffen dat je misschien als overheid bepaalde tierlantijntjes moet laten vallen en gewoon moet focussen op de basis. En die basis mag gerust breed zijn, maar het moet adequaat zijn.

Als je naar een figuur als Milei gaat kijken denk ik dat de logica daar eerder gaat zijn dat zelfs wanneer je gezondheidszorg genationaliseerd is, dat het voorzien van medische zorgen voor mensen die géén recht hebben om in je land te zijn, dan ook géén plicht voor de overheid is.

Als ik morgen illegaal naar Argentinië of vele andere landen migreer, heb ik daar ook géén recht op medische zorgen, laat staan gratis zorgen.

Vanuit menselijk standpunt is dit uiteraard zéér hard, en ik wens niemand lijden of de dood toe, maar de harde realiteit is ook dat ons kleine land niet heel de wereld kan opvangen, en dan ook nog eens van medische zorgen voorzien. Een cap/quotum op migratie is wenselijk om die reden alleen al, laat staan de talloze anderen.

Dit soort artikels spelen natuurlijk in op de menselijke verontwaardiging, en dat is begrijpelijk.
Waar het artikel natuurlijk ook aan voorbij gaat is dat zelfs wanneer je recht hebt op medische zorgen, je zelfs als legale burger nog met een stevige kost kan achterblijven... die ze dan wél nog moeten betalen. Hoe volgt men eigenlijk de betaling bij mensen zonder papieren op? Je kan moeilijk een deurwaarder langssturen...
 
Vanuit menselijk standpunt is dit uiteraard zéér hard, en ik wens niemand lijden of de dood toe, maar de harde realiteit is ook dat ons kleine land niet heel de wereld kan opvangen, en dan ook nog eens van medische zorgen voorzien. Een cap/quotum op migratie is wenselijk om die reden alleen al, laat staan de talloze anderen.

Dit soort artikels spelen natuurlijk in op de menselijke verontwaardiging, en dat is begrijpelijk.
Waar het artikel natuurlijk ook aan voorbij gaat is dat zelfs wanneer je recht hebt op medische zorgen, je zelfs als legale burger nog met een stevige kost kan achterblijven... die ze dan wél nog moeten betalen. Hoe volgt men eigenlijk de betaling bij mensen zonder papieren op? Je kan moeilijk een deurwaarder langssturen...
Je hebt het artikel niet gelezen denk ik hé. Het gaat niet om de kost, het gaat om de drempels en bureaucratische labyrinthen die bestaan in een al bestaand en reeds gefinancierd systeem..........
 
Je hebt het artikel niet gelezen denk ik hé. Het gaat niet om de kost, het gaat om de drempels en bureaucratische labyrinthen die bestaan in een al bestaand en reeds gefinancierd systeem..........

Ongegronde beschuldigingen van het artikel niet gelezen zijn nergens voor nodig, ik heb zelfs het radio interview beluisterd vanochtend.

En jij had het over kerntaken van de overheid. Gezondheidszorg voor mensen die illegaal in dit land verblijven lijkt mij dat niet te zijn.
Vanuit een perspectief van menslievendheid is het mooi dat zo'n systeem er is. Budgettair bekeken kan/moet je je echter wel afvragen of zo'n systeem wel wenselijk/houdbaar is.

Dat gefinancierde systeem zou qua kostprijs ongetwijfeld ook ontploffen als men alle drempels wegneemt. Ik denk niet dat daar immers een aparte enveloppe ligt met het bedrag op maat van het aantal illegalen in dit land en al hun medische zorgen, het valt gewoon binnen een bredere kostenpost, zonder limieten waarschijnlijk...
Soms zijn zo'n administratieve mallemolens nu éénmaal bewust gecreëerd. Het RIZIV "bespaart" door mensen die ziektebriefjes niet tijdig binnen brengen.
 
Terug
Bovenaan