Hoe gaat jullie werkgever om met inflatie?

Er zijn alleenstaanden met <€1600 netto zonder extra-legale voordelen..
Ik ken er zo een, die ongeveer 1600 netto verdient zonder extralegale voordelen, zonder hospitalisatieverzekering, … werkt voltijds als assistent in de farmasector; heeft geen masterdiploma.

Die heeft 7 jaar lang gespaard omdat banken nooit een krediet wilden verstrekken; en sparen betekent voor die persoon leven van paycheck tot paycheck en bijna nooit op vakantie gaan, niet veel kunnen uitbesteden, …en na 7 jaar leven als een arme ziel, heeft die nu eindelijk een appartement gekocht voor 180.000 euro (met een lening op 25j), en ik heb er foto’s van gezien en dat is dus een mini krot van 55 m2 dat toe is aan reparaties. Ik zou zelf gek worden om in zo’n huis te wonen.

Het leven is echt niet eerlijk. En dat denkt die gast ook; soms vraagt ie zich af waarom hij eigenlijk werkt, en of hij beter niet zou doppen of langdurig ziek worden; en in ‘t zwart bijverdienen om van twee borden te eten, zoals vele profiteurs in België al doen.

Als alleenstaande, vastgoed kopen + reizen enz... dan moet je ofwel dik verdienen ofwel een job erbij doen.

Leven van paycheck tot paycheck maar wel om 16.00 lekker in de zetel zitten, elke zaterdag uitslapen en chillen.
Zo werkt het niet in de nieuwe wereld. Verdien er 700€ bij en het gaat opeens allemaal wel..

Als alleenstaande, vastgoed kopen + reizen enz... dan moet je ofwel dik verdienen ofwel een job erbij doen.

Leven van paycheck tot paycheck maar wel om 16.00 lekker in de zetel zitten, elke zaterdag uitslapen en chillen.
Zo werkt het niet in de nieuwe wereld. Verdien er 700€ bij en het gaat opeens allemaal wel..
Miljaar, had ik geweten dat het zo simpel was!

Laatst bewerkt:

De veralgemening is weer strong in this thread.

Hier in juli indexering van 8%, daar zal het (logischerwijs) bij blijven. Grootste opslag die ik ooit heb gekregen zonder jobhop ofzo.
En wij zijn nog bij de gelukkigen, sector waarin ik werk staat heel erg hard onder druk (markt doet - 25%) en er is al aangekondigd dat loonsopslag er niet inzit in gelijk welk land waar we actief zijn. Dus in NL of Duitsland ofzo krijgen ze niets.

Wij hebben indexsprongen, wij mogen dus niet klagen. En veel van onze concurrenten hebben veel minder footprint in België dus voor de werkgever is dat een extra competitief nadeel.

Je weet toch dat een indexsprong juist betekend dat je loon niet aangepast wordt aan de index voor een bepaalde periode.

nevermind je hebt al terug gereageerd terwijl ik aan het typen was

Met de huidige (huis)prijzen kun je daar inderdaad niet ver mee springen (alleen).
2 inkomens zal wel redelijk lukken.

Heel simpel:
Vorig jaar reed een vriend van mij voor woon werk verkeer alleen:
€250 Nu €375
Elektriciteit + gas: €70 nu €160
Inkopen: €170 nu €200

€250 meer kost per maand tussen nu en een 8 tal maanden geleden.
Als iemand in België spreekt over uitgebreide extralegale voordelen verwacht ik wel een wagen hoor. Dus bijna 2000 euro netto + bedrijfswagen en wie weet wat nog. Als dit de sukkelaars zijn die moeilijk eigendom kunnen verwerven, dan zijn we toch ver gekomen hoor.

En @Castil, in elke sector zal je wel mensen hebben die goed verdienen, maar horeca, zorg, retail, ... zijn niet echt gekend als de sectoren met het grote geld voor een reden (en zwart geld, buiten illegaal is dat ook niet zo'n vetpot voor de werknemers lijkt me). Uiteraard kan je proberen op te klimmen, en nog een studie bij te pakken, maar de realiteit lijkt me toch vooral dat voor een grote groep mensen dit onhaalbaar is door andere verplichtingen (kinderen bijvoorbeeld) of gewoon intrinsiek intelligentie/studievaardigheden missen. En ja, uiteindelijk moet dat groot aantal jobs wel nog gedaan worden, zie de tekorten voor koks, zorgkundigen, ....

Meer on-topic vind ik het ook wel straf dat men meer verwacht dan de automatische indexatie (die dus al eerder uitzonderlijk is internationaal gezien), en dat lijkt me ook vooral iets voor jobs met betere marges en dus lonen.

Laatst bewerkt:
Met een voorspelde indexering van 9% in januari 2023 voor PC200 is het gewoon enorm lastig om daar nog reguliere loonsverhogingen aan te koppelen. Het is voor veel bedrijven niet eenvoudig om producten of diensten zomaar even 10% te laten opslaan jaar op jaar.
Het is eigenlijk jammer dat je daar niet van kan afwijken, door bijvoorbeeld nu die 9% te geven en dan niets meer in januari.
Ik denk dat er wel bedrijven zullen openstaan hiervoor.
Maar elke opslag dat ze nu in tussentijd zullen geven, mogen ze in januari nog eens 9% bij lappen.

Oei, ik verdien er ocharm 1700 netto zonder al te veel voordelen. Als ik dit topic lees voel ik me de laagste klasse van de maatschappij :rofl:

Oei, ik verdien er ocharm 1700 netto zonder al te veel voordelen. Als ik dit topic lees voel ik me de laagste klasse van de maatschappij :rofl:
Dat is niet slecht. Hangt er een beetje vanaf in welk type job, industrie en bedrijf je zit en wat je verantwoordelijkheden zoal zijn. €1700 netto kan heel correct of eerder wat aan de lagere kant zijn. Te weinig info nu om daar over te oordelen.

Dat is niet slecht. Hangt er een beetje vanaf in welk type job, industrie en bedrijf je zit en wat je verantwoordelijkheden zoal zijn. €1700 netto kan heel correct of eerder wat aan de lagere kant zijn. Te weinig info nu om daar over te oordelen.
I know, maar uitspraken als:
€1950 netto met extra legaal pakket komt ge toch nie ver zolang ge niet bij u ouders woont.
Doen mij zo'n gevoel wel hebben. En ook het gevoel dat dit forum steeds meer een plek aan het worden is voor mensen die totaal geen besef hebben van de maatschappij.

Doen mij zo'n gevoel wel hebben. En ook het gevoel dat dit forum steeds meer een plek aan het worden is voor mensen die totaal geen besef hebben van de maatschappij.
We zijn met meer hier dan we denken hoor! 😇

Onderwerp 'Behoor jij tot de middenklasse?' https://www.beyondgaming.be/threads/behoor-jij-tot-de-middenklasse.14153/

En inderdaad, wie nooit met beperkt budget heeft moeten rondkomen, heeft geen flauw idee van hoe een grote groep van de Vlamingen leeft.

En hoe je, met een goed stel hersenen en de juiste tools (bvb via opvoeding) daar probleemloos mee kan rondkomen.
(Overschot zal er wel nooit zijn, maar een lager inkomen gaat niet noodzakelijk gepaard met armoede)

Ik denk dat de meesten hier op dit forum een netto hebben van 2500 euro of meer (ik niet) , dan vind ik het idd wat makkelijk zeggen dat je met 1950 makkelijk rond komt , een derde gaat al naar de lening , mij warenhuiskosten zijn gwn te hoog voor een alleenstaande(70 te week dus x4 is ook al 280 , veel verbouwkosten , elektriciteit/gas ( 100 euro plus) internet 2x tanken in de maand , dan heb je niet veel meer over met 1900 )

Van januari 2022 tot en met januari 2023 zal er in ons PC 307 ca. 12% indexering zijn. Op zich vind ik dit al heel mooi, verder niets nodig.

Ik denk dat de meesten hier op dit forum een netto hebben van 2500 euro of meer (ik niet) , dan vind ik het idd wat makkelijk zeggen dat je met 1950 makkelijk rond komt , een derde gaat al naar de lening , mij warenhuiskosten zijn gwn te hoog voor een alleenstaande(70 te week dus x4 is ook al 280 , veel verbouwkosten , elektriciteit/gas ( 100 euro plus) internet 2x tanken in de maand , dan heb je niet veel meer over met 1900 )
Ter info. Ik zei dat 1950 met een hele resem extralegale voordelen (waaronder wagen + tankkaart) eenvoudig rondkomen is.

Terug
Bovenaan