Hoe gaat jullie werkgever om met inflatie?

Dus evenveel werk gewoon de resterende personen moeten sneller werken?
Of bepaalde projecten worden gewoon niet gedaan.

Bij ons zal ook de hakbijl bovenkomen volgend jaar (vermoed ik). We gaan gewoon dingen niet doen of uitstellen.

Precies of het grootste deel van het werk is quantificeerbaar en exact planbaar. Niet iedereen werkt in consulting waar er per uur gefactureerd wordt...

Onze product sales is pretty predictable. Marge en profit target is pre-set. Kosten moeten dat matchen. Als iedereen 8% erbij krijgt en de product sales kunnen de inflatie niet doorrekenen... well, you can do the math.
 
Met een voorspelde indexering van 9% in januari 2023 voor PC200 is het gewoon enorm lastig om daar nog reguliere loonsverhogingen aan te koppelen. Het is voor veel bedrijven niet eenvoudig om producten of diensten zomaar even 10% te laten opslaan jaar op jaar.
Ben daar niet van overtuigd om eerlijk te zijn, 100% van onze leveranciers heeft de prijzen verhoogd met percentages tussen 5 en 400%. Bepaalde bedrijven gaan absolute woekerwinsten maken het eerste kwartaal- maar de man met de hamer zal pas later toeslaan, in mijn sector voel je stilaan terug prijsdruk - 1 tot 2 maand geleden konden bepaalde leveranciers hun prijzen quasi kwadrateren als ze konden leveren.
 
Je had evengoed kunnen zeggen :

Is van werk veranderen geen optie? Aangezien 350€ aan verplaatsingskosten niet niets is. Waardoor het misschien interessanter is om een andere job kort bij thuis te vinden dan 1 waarbij je vlot 10-20% van uw inkomen kwijt bent gewoon om te gaan werken.
Dat is niet in elke sector mogelijk jammer genoeg.
 
Ben daar niet van overtuigd om eerlijk te zijn, 100% van onze leveranciers heeft de prijzen verhoogd met percentages tussen 5 en 400%. Bepaalde bedrijven gaan absolute woekerwinsten maken het eerste kwartaal- maar de man met de hamer zal pas later toeslaan, in mijn sector voel je stilaan terug prijsdruk - 1 tot 2 maand geleden konden bepaalde leveranciers hun prijzen quasi kwadrateren als ze konden leveren.

Hangt heel erg af van de sector, je product, prijselasticiteit, schaalgrootte (en daarmee macht t.o.v. je klanten en/of leveranciers),...

Sommige bedrijven maken nu echt misbruik van hun machtspositie en in een aantal sectoren kan je twijfelen of ze de huidige situatie niet eerder als excuus aangrijpen om de prijs te verhogen, eerder dan een gegronde reden. Maar niet elk bedrijf kan de prijsstijging van zijn leveranciers zomaar doorspelen aan de klanten, of uiteindelijk aan de eindklant. Dus ergens zit er een tussenschakel die enorm onder druk staat omdat zij niet in staat zijn zomaar +X% door te rekenen.
 
Ik krijg vanaf deze maand een extra netto-toeslag van 60 euro, maar een of andere tegemoetkoming (sociaal abonnement trein?) die ik kreeg omdat ik de trein naar werk neem viel daardoor weg. Deze was toevallig ook ongeveer 60 euro :laugh:

Verder moeten wij niet rekenen op een opslag, al heb ik wel al een flinke opslag gekregen begin dit jaar dus kan niet echt klagen.
 
Dus evenveel werk gewoon de resterende personen moeten sneller werken?
Klopt, maar da's geen probleem want
1) Er worden wat efficiëntieoefeningen gedaan waardoor er effectief in dezelfde tijd meer kan gebeuren, gewoon door efficiënter te werken
2) De persoon die gaat ontslaan worden is oud, werkt langzaam en hindert de vernieuwing, dus behalve dat er voor het bedrijf een grote kost wegvalt (hoog loon door hoge anciënniteit) zal het ook goed zijn voor de verdere ontwikkeling
 
2) De persoon die gaat ontslaan worden is oud, werkt langzaam en hindert de vernieuwing, dus behalve dat er voor het bedrijf een grote kost wegvalt (hoog loon door hoge anciënniteit) zal het ook goed zijn voor de verdere ontwikkeling
Objectief gezien: logisch
Subjectief gezien: walgelijk
 
2) De persoon die gaat ontslaan worden is oud, werkt langzaam en hindert de vernieuwing, dus behalve dat er voor het bedrijf een grote kost wegvalt (hoog loon door hoge anciënniteit) zal het ook goed zijn voor de verdere ontwikkeling
Wat leuk! Je weet dus ook wat je te wachten staat als ouder geworden bent.
 
Objectief gezien: logisch
Subjectief gezien: walgelijk

Wat leuk! Je weet dus ook wat je te wachten staat als ouder geworden bent.

Maakt niet uit. Het is sowieso al een oefening om break-even te draaien. Als de omzet dan +- hetzelfde blijft maar de loonkost stijgt met 10% moet er iets gebeuren of je gaat failliet. Enkel mensen die statutair voor de overheid werken zijn daar immuun voor.
 
Maakt niet uit. Het is sowieso al een oefening om break-even te draaien. Als de omzet dan +- hetzelfde blijft maar de loonkost stijgt met 10% moet er iets gebeuren of je gaat failliet. Enkel mensen die statutair voor de overheid werken zijn daar immuun voor.

Als er geen winst is, dan is de toekomst sowieso faillissement. Want je kunt tijdelijk wel iemand ontslaan om zo budgettaire ruimte te creëren. Maar een structurele oplossing noem ik dat nu ook niet direct.

Maar sowieso lijkt mij een gebrek aan winst en reserve nu ook niet direct een gezonde omgeving. Om nog maar te zwijgen over het feit dat het ontslaan van iemand met de grootste anciënniteit nu ook niet direct een goedkope actie is... waar ik mij vragen bij stel als je op het randje van faillisement / break even zijn draait.
Mij komt zoiets eerder over als een makkelijke uitvlucht om op een iets aanvaardbare manier de duurste werknemers buiten te krijgen om in de toekomst eventueel winst te kunnen maximaliseren.
 
Als er geen winst is, dan is de toekomst sowieso faillissement. Want je kunt tijdelijk wel iemand ontslaan om zo budgettaire ruimte te creëren. Maar een structurele oplossing noem ik dat nu ook niet direct.

Maar sowieso lijkt mij een gebrek aan winst en reserve nu ook niet direct een gezonde omgeving. Om nog maar te zwijgen over het feit dat het ontslaan van iemand met de grootste anciënniteit nu ook niet direct een goedkope actie is... waar ik mij vragen bij stel als je op het randje van faillisement / break even zijn draait.
Mij komt zoiets eerder over als een makkelijke uitvlucht om op een iets aanvaardbare manier de duurste werknemers buiten te krijgen om in de toekomst eventueel winst te kunnen maximaliseren.

Iemand ontslaan en niet vervangen is per definitie een structurele oplossing. Niet structureel is hopen dat iemand ziek valt of een burn out krijgt zodat je die een paar maand niet moet betalen. Winst is omzet - kosten dus als de kosten stijgen kan je twee dingen doen. Idealiter zorg je ervoor dat de omzet mee stijgt zodat het de stijgende kosten opvangt. Als dat niet lukt moet je snijden in de kosten. Je snijdt in wat je kan om het personeel te ontzien maar als dat ook niet voldoende is moet je verder kijken. Personeel is voor veel bedrijven een hele grote kost. Als je dan moet beginnen de afweging maken kom je snel uit bij oudere medewerkers die
a) vaak niet meer mee zijn
b) traag werken
c) moeite hebben met verandering (genre "ik heb het altijd zo gedaan"
d) veel (meegenomen) anciënniteit hebben en dus veel meer kosten dan de jongeren, zonder daarom een grotere meerwaarde in de plaats te brengen

En dan is het objectief duidelijk wat moet gedaan worden en heb je iemand nodig die hart en verstand van elkaar kan scheiden en de juiste acties moet doen voor het bedrijf. Of je doekt de boel gewoon op en dan mag iedereen op zoek naar ander werk. Waarom zijn 50+'ers zo ongewild op de arbeidsmarkt? Zie hierboven.

Het is niet allemaal grootkapitalisme met multinationals die kost wat kost aan winstmaximalisatie doen. België is een land van KMO's. Veel kleine bedrijven zitten in dezelfde positie als wij en dan moeten er keuzes gemaakt worden die voor niemand leuk zijn. Of denk je dat het management het leuk vindt om te moeten afwegen wie er uit moet zonder te vervangen? Het blijft extra werk voor de anderen.

In ons specifiek geval is het dan nog zo dat een groot deel van onze omzet uit subsidies komt die de overheid niet wil indexeren. Dus als je dan nog iemand de schuld wil geven, wijs dan naar de overheid. Door de indexering gaan de kosten met 10% omhoog, maar de subsidies mee indexeren? Nee, dat doen ze niet, los het maar op... Onze subsidies zijn al 10 jaar niet geïndexeerd geweest.

Dan ook geen hoge opzegvergoeding die zal moeten uitbetaald worden?

Is een opzegvergoeding er niet enkel als de medewerker zijn opzegtermijn niet mag doen?
 
Maakt niet uit. Het is sowieso al een oefening om break-even te draaien. Als de omzet dan +- hetzelfde blijft maar de loonkost stijgt met 10% moet er iets gebeuren of je gaat failliet. Enkel mensen die statutair voor de overheid werken zijn daar immuun voor.
Waarom zou je omzet gelijk blijven, die extra loonkost wordt toch gewoon doorgerekend? Moest dat niet gebeuren zou er geen inflatie zijn.

Maar uiteindelijk is dat gewoon raar. Ofwel deed die persoon niks en dan is de vraag inderdaad waarom zat hij daar. Ofwel zat al de rest daar een deel van de tijd met hun vingers te draaien.
 
Is een opzegvergoeding er niet enkel als de medewerker zijn opzegtermijn niet mag doen?
Naargelang het aantal dienstjaren kan die opzeg wel zeer lang zijn en hij moet nog betaald worden.
Veel tijd dat hij er verzuurd kan bijzitten en in het slechtste geval nog eens tegenwerken ook.

Soms is het beter om direct te laten gaan en de opzeg uit te betalen.
 
Waarom zou je omzet gelijk blijven, die extra loonkost wordt toch gewoon doorgerekend? Moest dat niet gebeuren zou er geen inflatie zijn.

Maar uiteindelijk is dat gewoon raar. Ofwel deed die persoon niks en dan is de vraag inderdaad waarom zat hij daar. Ofwel zat al de rest daar een deel van de tijd met hun vingers te draaien.
Lijkt mij dat het een niet commerciële entiteit is die enkel door de gratie van subsidies werkt en overleeft. Subsidies die men niet meeindexeert.

Ik vind het dan wel cynisch om te getuigen over we moeten die oudere ontslaan want anders zijn de kosten te hoog. Lijkt mij persoonlijk eerder dat de businesscase verkeerd is wanneer profitabiliteit staat en valt bij de indexatie van subsidies.
Maar belangrijker geeft het wel duidelijk weer wat de toekomst is in dat bedrijf naarmate je ouder wordt. Want budgettaire ruimte voor loonsverhogingen naar de toekomst zijn er dan ook niet, of toch niet met op regelmatige basis zulke toeren uit te halen.
 
Terug
Bovenaan