Censuur bij publieke omroepen

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE

Het is slechts het zoveelste artikel over het zoveelste land waar minstens sterke aanwijzingen zijn dat er pogingen zijn om de berichtgeving sterker te kleuren: het artikel geeft zelf een lijstje van zware druk (Slovakije, Hongarije, Polen) en minder zware (en niet altijd duidelijke/100% zekere) pogingen, zoals de subsidiepolitiek voor bepaalde programma's bij de VRT.

Persoonlijk til ik daar héél zwaar aan, omdat voor mij democratie eindigt waar persvrijheid bedreigd wordt. Je kan natuurlijk claimen dat persvrijheid niet bedreigd wordt als enkel de publieke omroep "aangepakt" wordt, maar de beperkte aantal eigenaars van mediabedrijven zorgen ervoor dat de kans kleiner blijft dat er onafhankelijke pers is als ook dit aangepakt wordt.

Zeker als onafhankelijke journalistiek ook bedreigd wordt, zoals een rechtzakenstroom tegen Apache bvb: https://nl.wikipedia.org/wiki/Apache_(nieuwswebsite)#Land_Invest_Group_en_N-VA

(noot: onafhankelijk hoeft niet objectief te zijn, zolang dat maar duidelijk is. Bij openbare omroep wordt objectiviteit natuurlijk wél nagestreefd, gezien overheidsmiddelen)
 
Laatst bewerkt:
Recent verbrak de uitgever van het nieuwe boek van Apache 'De Vrienden van het Vastgoed' ook het contract, uit vrees voor represailles. Echt vrolijk word je niet van zo'n persklimaat. Draagt uiteraard bij tot de ondermijning van kwaliteitsvolle journalistiek.

Begin maart 2024 wordt de uitgever tot ontslag gedwongen. Veel uitleg wordt er niet gegeven: "Na aanslepende meningsverschillen over de toekomst van Houtekiet en de manier waarop we omgaan met auteurs, heb ik de uitgeverij moeten verlaten", laat hij weten. Niemand bij Houtekiet heeft het boek al gelezen. Toch beslist de uitgeefdirecteur om het contract te verbreken en een verbrekingsvergoeding te betalen. Ze geeft daarvoor een aantal opmerkelijke redenen.

Aangezien ze zelf voorzitter is van de Groep Algemene Uitgevers (GAU), de belangenorganisatie van uitgevers, vreest ze dat het lobbywerk dat ze moet doen voor de boekensector in gevaar zal komen wanneer ze het boek zou uitgeven. Het boek gaat over Bart De Wever en die is als burgemeester van Antwerpen een belangrijke pion in discussies over de heropstart van de boekenbeurs, bijvoorbeeld. Zijn partijgenoot Jan Jambon is minister van Cultuur en die is bevoegd voor het letterenbeleid. Ook het huidige politieke klimaat, vlak voor de verkiezingen, is niet van die aard om haar ongerustheid weg te nemen. Ze wijst erop dat N-VA en Vlaams Belang hoog scoren in de peilingen en ze wijst op de betrokkenheid van figuren in die partijen bij de schandalen die in het boek worden blootgelegd. Ten slotte is er ook de vrees voor juridische procedures. Apache werd in het verleden onophoudelijk bestookt met klachten van Van der Paal en de voormalige kabinetschef van De Wever. Ook al werden we telkens over de hele lijn vrijgesproken, toch wilde Houtekiet zich niet verbranden aan het boek.

Apache stond met de rug tegen de muur. Het al geschreven boek niet uitgeven was uitgesloten, maar Apache is geen uitgeverij en heeft weinig marges om een risicovolle investering (en dat is het uitgeven van een boek altijd) te doen. Na rijp beraad besloot het bestuur van Apache toch om het boek in eigen beheer uit te geven.
 
Misschien niet helemaal hetzelfde, maar wanneer is journalistiek nog onafhankelijk?

De journalist wordt betaald door partij/ instituut/ bedrijf x, kan deze dan onafhankelijk over een gebeurtenis rapporteren?

Deze journalist bekijkt de gebeurtenis ook nog eens vanuit zijn eigen beleving, waardoor deze anders is dan een andere journalist. Zou dan de journalist heel zijn denkkader en achtergrond moeten kenbaar maken, zodat de lezer een correct beeld kan hebben over het artikel?

Maar zeker dat de laatste jaren voor mij nieuws/journalistiek meer een commercieel product is geworden dat moet opbrengen en de kwaliteit ondergeschikt is. Ofwel gebruikt wordt als propaganda om hun grote gelijk te halen.

En het helpt zeker niet als er wereldleiders lopen te roepen dat het fake news is als het niet in hun kraam past of hun autoriteit in vraag stelt of botst met hun waarden en normen.
 
Misschien niet helemaal hetzelfde, maar wanneer is journalistiek nog onafhankelijk?

De journalist wordt betaald door partij/ instituut/ bedrijf x, kan deze dan onafhankelijk over een gebeurtenis rapporteren?

Deze journalist bekijkt de gebeurtenis ook nog eens vanuit zijn eigen beleving, waardoor deze anders is dan een andere journalist. Zou dan de journalist heel zijn denkkader en achtergrond moeten kenbaar maken, zodat de lezer een correct beeld kan hebben over het artikel?

Maar zeker dat de laatste jaren voor mij nieuws/journalistiek meer een commercieel product is geworden dat moet opbrengen en de kwaliteit ondergeschikt is. Ofwel gebruikt wordt als propaganda om hun grote gelijk te halen.

En het helpt zeker niet als er wereldleiders lopen te roepen dat het fake news is als het niet in hun kraam past of hun autoriteit in vraag stelt of botst met hun waarden en normen.
Een journalist moet betaald worden en als de staat het niet doet zijn commerciële belangen onvermijdelijk, maar ook dan is het mogelijk dat je als journalist vrij kan opereren binnen een intellectueel eerlijke omgeving waarin kritiek gedijdt. Het is ook logisch dat een journalist alles bekijkt vanuit een eigen denkkader, niemand kan daar los van denken. Objectieve en neutrale journalistiek is dan ook een onbestaand iets. Robert Fisk zei eens in een interview dat goede journalistiek betrokken journalistiek is. Dat het gaat om de uitdaging van de macht, al oefen je uiteraard ook macht uit door een bepaald perspectief de wereld in te lanceren. Mensen wenden zich naar de media om zich te informeren, maar vergissen zich dat journalistiek draait om feitelijkheden. Of beter gezegd: de feiten zijn wel degelijk belangrijk, maar de conclusies die je daaruit kan trekken mogelijk nog belangrijker. Je kan ze immers relativeren en weglachen of ze aanwenden om iemand in een kritisch daglicht te stellen. Dat is keuzes maken, dat is subjectief zijn.
 
Een journalist moet betaald worden en als de staat het niet doet zijn commerciële belangen onvermijdelijk, maar ook dan is het mogelijk dat je als journalist vrij kan opereren binnen een intellectueel eerlijke omgeving waarin kritiek gedijdt.
Ik worstel hiermee omdat ik het enerzijds wil geloven, maar anderzijds vanuit mijn perspectief zie dat die vrijheid bepaald wordt door de opdrachtgever, maar ook door de lezer.
Het is ook logisch dat een journalist alles bekijkt vanuit een eigen denkkader, niemand kan daar los van denken. Objectieve en neutrale journalistiek is dan ook een onbestaand iets. Robert Fisk zei eens in een interview dat goede journalistiek betrokken journalistiek is. Dat het gaat om de uitdaging van de macht, al oefen je uiteraard ook macht uit door een bepaald perspectief de wereld in te lanceren. Mensen wenden zich naar de media om zich te informeren, maar vergissen zich dat journalistiek draait om feitelijkheden. Of beter gezegd: de feiten zijn wel degelijk belangrijk, maar de conclusies die je daaruit kan trekken mogelijk nog belangrijker. Je kan ze immers relativeren en weglachen of ze aanwenden om iemand in een kritisch daglicht te stellen. Dat is keuzes maken, dat is subjectief zijn.
Misschien ligt voor mij de ergernis dan ergens bij degene die het subjectieve gaan beschouwen als het objectieve, zeker als het binnen hun eigen denken past en dat daar door media/politici/iedereen mee gespeeld of misbruikt wordt om hun zin te krijgen.

Dit maakt voor mij moeilijk om te oordelen over journalistiek of de feitelijke objectiviteit van een bepaald artikel.
 
Het klimaat is gepolariseerder dan vroeger, dat is zeker. Daarom dat het Grote Gelijk overal hardnekkiger wordt aangehangen. Dat is ook een beetje de paradox van deze tijd: meer dan ooit hebben we toegang tot voldoende nieuwsbronnen om voor onszelf een genuanceerd wereldbeeld te scheppen, maar daar valt vaak niet veel van te merken. De publieke opinie valt af te lezen van Facebook en het is weinig fraai.

Maar misschien overdrijf ik met dat beeld en was het vroeger niet per sé beter, maar gewoon ... anders?
 
Het klimaat is gepolariseerder dan vroeger, dat is zeker. Daarom dat het Grote Gelijk overal hardnekkiger wordt aangehangen. Dat is ook een beetje de paradox van deze tijd: meer dan ooit hebben we toegang tot voldoende nieuwsbronnen om voor onszelf een genuanceerd wereldbeeld te scheppen, maar daar valt vaak niet veel van te merken. De publieke opinie valt af te lezen van Facebook en het is weinig fraai.

Maar misschien overdrijf ik met dat beeld en was het vroeger niet per sé beter, maar gewoon ... anders?
Ik denk dat het verschil met vroeger is dat men vroeger gemakkelijker dingen kon verzwijgen die lastig te brengen waren. Som om hun eigen vel te redden, tegen het algemeen belang in (doofpot), maar soms gewoon ook omdat het verhaal niet gemakkelijk te brengen was maar er een "groter goed" was. Dat gebeurde soms expliciet (afspraken met de pers), maar vaak ook doordat het veel gemakkelijker was om iets te verzwijgen, omdat er geen honderden manieren waren waarom iets naar buiten kon komen.

In de memoires van Martens staat heel duidelijk beschreven dat ze de fameuze gesprekken in Poupehan konden voeren zonder dat een journalist in de buurt was, ondanks dat het wel geweten was dat ze daar zaten. Kan je dat nu bedenken dat een eerste minister, een bankier met een sociaal netwerk, de leider van de grootste vakbond en de baas van de nationale bank samenzitten en niemand van de journalisten daar naartoe gaat?

Nu kunnen journalisten die al dan niet stilzwijgende afspraak niet maken met die mannen, gewoon omdat er, niet noodzakelijk met slechte bedoelingen, voldoende "amateurjournalisten" hier ruchtbaarheid aan geven. En wie van kwade wil is, zou puur al het feit dat die gesprekken gevoerd worden, daar direct groot nieuws van maken en zo de mogelijkheden tot een goed compromis opblazen.

Ik vrees dat dit een beetje het probleem van België is: het compromismodel, waarbij soms grote beslissingen na rijp beraad en rustig overleg genomen konden worden, is door sociale media en téveel pers moeilijk nog realiseerbaar. Elk compromis moet uit zoveel kleine aanpassingen bestaan zodat niemand meer een overwinning en vooral een nederlaag kan claimen, waardoor grondige hervormingen moeilijk zijn.

Soit, is dit dan de schuld van de pers? Deels, maar het is misschien de schuld van teveel pers, teveel aandacht langs alle kanten. Je kan natuurlijk in een land die persvrijheid hoog in het vaandel moet dragen geen beperkingen opleggen aan wie pers wil worden, dus hoe je dat oplost, geen idee.

Ik denk dat we vooral een manier moeten vinden hoe je kan maken dat serieuze journalistiek tijd krijgt om hun werk te doen en voldoende mensen kan bereiken, terwijl langs de andere kant de financiering van journalistiek en wie een belang heeft in media duidelijk moet zijn. Net zoals politici hun bronnen van inkomens bekend moeten maken, moet iemand die > X% aandelen heeft in een mediabedrijf dat mss ook maar doen. Dat zou al wat schimmigheid wegwerken + moeten mediabedrijven zelf hun inkomsten publiek maken. Dat zou de schimmigheid van 'journalisten' zoals die van 't scheldt wegwerken.

Pas op, dit is een gevaarlijk evenwicht: je moet natuurlijk de pers ook pers kunnen laten blijven. Als een krant gefinancierd wordt door bvb VOKA (voor alle duidelijkheid: ik denk niet dat scheldt geld krijgt van VOKA), dan moet dit kunnen, dat is geen drama. Maar dat moet je gewoon weten.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan