Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

  • arm

    Stemmen: 11 2,4%
  • lage middenklasse

    Stemmen: 22 4,9%
  • kernmiddenklasse

    Stemmen: 161 35,9%
  • hoge middenklasse

    Stemmen: 212 47,2%
  • rijk

    Stemmen: 43 9,6%

  • Totaal aantal stemmers
    449

zwarten

Well-known member
Naar aanleiding van dit artikel was ik wel eens nieuwsgierig naar hoe de andere scoren hier op BG. De elite en het kruim van de Belgische beroepsbevolking weliswaar. Hoe brengen de beyondgamers het er vanaf? Wat is nu de middenklasse? Blijkt toch genuanceerder als gevolg van gezinssamenstelling.
1 persoon = 1
partner/kind ouder dan 14 = 0.5
Kind jonger dan 14 = 0.3

Hierzelf met partner behoor ik tot de kernmiddenklasse. Als ik ze zou buitenshotten eerder de hogere middenklasse maar ben ik dan wel beter af? Huurprijs/lening en energiekosten worden ineens toch wel zwaarder om te dragen als alleenstaande.
Kleine edit. Mijn koffie begint te werken en de partner mag je dus als 0.5 bijrekenen. Yay hoge middenklasse here we come!

Knipsel.png


Volgens het artikel is 1 op 6 arm en is 80% van de bevolking wel middenklasse (laag kern of hoog) Wel benieuwd of de resultaten van deze poll dezelfde richting uitgaan.
 
Laatst bewerkt:
Net binnen de kernmiddenklasse. En naar mijn gevoel klopt dat ook wel ongeveer.
 
Op basis van netto maandinkomen zijn we hier hoge middenklasse. Op basis van netto jaarinkomen herbekeken naar maandinkomen zijn we rijk :unsure:

De vraag is dus een beetje of je bonussen etc mag meerekenen, maar dat lijkt me wel logisch ergens.
 
X as is individueel inkomen of gezinsinkomen? Is me niet geheel duidelijk obv de figuur..
 
Hoge middenklasse en dat is ook wat ik initieel zou gedacht hebben, al deed veel op dit subforum lezen mij daar vaak aan twijfelen.

X as is individueel inkomen of gezinsinkomen? Is me niet geheel duidelijk obv de figuur..
Gezinsinkomen, anders schuif je meer naar onder met een partner die een inkomen heeft (+0.5) dan met een kind zonder (+0.3).

Ik weet wel niet hoe betrouwbaar die studie is (zijn die concepten eigenlijk exact gedefinieerd buiten deze studie), maar zit achter paywall dus kan het niet lezen. Sowieso wordt vermogen enkel meegerekend door de inkomsten, wat een beetje vreemd is. Zo is een gepensioneerd koppel met twee kleine pensioentjes maar 2 miljoen op de spaarrekening wel lager gesitueerd dan ik zou denken.
 
Laatst bewerkt:
Vreemde grafiek. Hoe plot je een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen boven de 14? Omgerekende gezinsgrootte is dan 2,5 wat zou betekenen dat die met netto 10.000 euro tot de hoge middenklasse behoren maar met een kleine minder zijn ze rijk.
 
Hoge middenklasse en dat is ook wat ik initieel zou gedacht hebben, al deed veel op dit subforum lezen mij daar vaak aan twijfelen.


Gezinsinkomen, anders schuif je meer naar onder met een partner die een inkomen heeft (+0.5) dan met een kind zonder (+0.3).

Ik weet wel niet hoe betrouwbaar die studie is (zijn die concepten eigenlijk exact gedefinieerd buiten deze studie), maar zit achter paywall dus kan het niet lezen. Sowieso wordt vermogen enkel meegerekend door de inkomsten,wat een beetje vreemd is. Zo is een gepensioneerd koppel met twee kleine pensioentjes maar 2 miljoen op de spaarrekening wel lager gesitueerd dan ik zou denken.
Onder een foto staat
Bron: eigen berekening :unsure: , eurostat, ceso

Maar er zijn ook objectievere definities op basis van het inkomen. Doorgaans begint de middenklasse waar de armoede stopt. De grens ligt op 60 procent van het mediane gezinsinkomen, het inkomen waar de helft van de Belgen onder zit en de andere helft boven. Waar de middenklasse eindigt, de bovengrens, is minder duidelijk. Eén gehanteerde definitie is bij het dubbele van dat mediane inkomen. Wie daarboven zit, is rijk.

Per gezin berekend​

De klassebepaling wordt per gezin gemaakt. Omdat de levenstandaard vergeleken wordt, wordt niet simpelweg het inkomen door het aantal gezinsleden gedeeld. Een koppel met samen 4.000 euro inkomsten per maand (netto) heeft een hogere levensstandaard dan een alleenstaande met 2.000 euro, omdat ze heel wat zaken maar één keer moeten aankopen (en dus meer overhouden). Dus telt de tweede volwassene voor slechts een half. Zo is een koppel met 3.000 euro even ‘rijk’ als een alleenstaande met 2.000 euro.

Op die manier kan je zelf berekenen tot welke inkomensklasse je behoort. Je telt alle gezinsinkomsten bijeen. Daarin zitten nettolonen, uitkeringen, pensioenen, (eindejaars)premies, kinderbijslag, rente, huurinkomsten … Vervolgens bereken je de ‘equivalente’ gezinsgrootte: 1 voor de eerste volwassene, vervolgens 0,5 per huisgenoot ouder dan 14 jaar en 0,3 per jong kind. Met die gegevens kan je op de grafiek aflezen waar je gezin zich bevindt in de inkomensverdeling.
Die klassegrenzen zijn arbitrair, en niet alles wordt meegenomen. Zo wordt geen rekening gehouden met financiële reserves of met de job, die ook de sociale status bepaalt.
 
Ondanks dat vrouwlief niet werkt, zit ik toch in de kernmiddenklasse qua verdiensten
Wil dat zeggen dat er koppels zijn die met twee gaan werken en die minder verdienen dan ik op mijn ééntje? :unsure:

Anderzijds heb ik toch vrij veel ancienniteit (ik ben ook niet meer van de jongsten natuurlijk) en verdien ik zeker niet slecht, dus ja ..
 
Alright, kern middenklasse it is dan.

Bezit van een huis wordt wel niet in rekening gebracht, terwijl dit me toch ook een serieuze factor lijkt...
Idd. maar hier wordt een indeling gemaakt op basis van (alle) inkomsten en niet op basis van bezit. Andere vermogensstudies brengen bezit in kaart waarvan de schulden worden afgetrokken. Stel dat je een huis hebt gekocht voor 10 en je moet daarvan nog 3 afbetalen dan telt dat mee voor 7.

Nu, rijk ben je eerder door wat je bezit en dan door wat je verdient he. Het merendeel van rijkste belgen is immers rijk geboren.


Als de overheid de rijken extra wilt belasten dan hoop ik dat ze eerder naar vermogen gaan kijken dan naar inkomsten.
 
Laatst bewerkt:
Met 3 jonge kinderen kan je als koppel niet rijk zijn precies
Er is een zinnetje dat veel rondgaat: "1 kind kost een volledig huis". :tongue:
Dat is misschien wel overdreven maar kinderen kosten nu éénmaal veel geld.

De grafiek is wel op basis van inkomen. Iemand kan 5 miljoen op de rekening hebben staan en volgens bovenstaande grafiek "extreem arm" zijn.
(Allé ja, dankzij interesten is dat dan waarschijnlijk niet zo, maar you know what I mean lol)
 
Als ik alles mee in verrekening breng zoals vakantiegelden, eindejaarspremies en kindergelden liggen we net iets voorbij het midden van de kernmiddenklasse. (1 arbeider en 1 zorgkundige als samenstelling inkomen +2 kinderen >14j)
Vroeger verdiende mijn vrouw een stuk meer maar moest het terug afgeven aan brandstof om naar Meiser, Ukkel, Drogenbos of Mechelen te rijden.
Dat was tot 400€ brandstof op een maand.
Nu werkt ze op 5min van huis en houd ze netto meer over en werkt 28u ipv full-time
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ondanks dat vrouwlief niet werkt, zit ik toch in de kernmiddenklasse qua verdiensten
Wil dat zeggen dat er koppels zijn die met twee gaan werken en die minder verdienen dan ik op mijn ééntje? :unsure:

Anderzijds heb ik toch vrij veel ancienniteit (ik ben ook niet meer van de jongsten natuurlijk) en verdien ik zeker niet slecht, dus ja ..
Toen we met 2 voltijds werken als begin dertigers, hadden we 3400 netto (+1 Bedrijfswagen) maar dat zou naar huidige normen zou dat al eerder 3600-3800 netto zijn. Kernmiddenklasse dus.
 
Terug
Bovenaan