Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

  • arm

    Stemmen: 11 2,4%
  • lage middenklasse

    Stemmen: 22 4,9%
  • kernmiddenklasse

    Stemmen: 161 35,9%
  • hoge middenklasse

    Stemmen: 212 47,2%
  • rijk

    Stemmen: 43 9,6%

  • Totaal aantal stemmers
    449
Op de grens tussen hoge middenklasse en rijk.
Ook wel beetje raar natuurlijk, want ik kan dat zelf kiezen.
Alles dat je uitkeert. Maar ik weet er genoeg die hun geld gewoon in de vennootschap laten zitten ook (don't ask me why). Of mensen die een bedrijf hebben dat veel geld waard is bij verkoop bvb. Bij dit soort dingen is het heel lastig om zelfstandigen juist in te vullen.
Maar als dat geld er kan zijn, en door een of andere fiscale constructie keer je het niet uit...dan lijkt het me nogal tegen de geest van die grafiek in te gaan om het niet mee te tellen.

Allez ik kan ook kiezen om onder de armoedegrens uit te komen door inkomsten weg te schenken of op een spaarrekening te parkeren, maar als je kan kiezen denk ik dat je de hoogste optie moet nemen.
 
Ik denk dat deze grafiek enkel waarde heeft op het maandelijks inkomen als gezin.
Erfenissen, extreem spaargedrag, lottowinsten e.d. buiten beschouwing laten :p
Alle recurrente inkomsten
En het gaat over rijkdom uit inkomsten, dat kan ook uit inkomsten uit kapitaal zijn.
 
Wij zijn zogezegd "rijk" volgens deze studie. Terwijl ik me helemaal niet zo voel. Heb een heel grote stap teruggezet financieel (naar een minder eisende job ook wel). Met 2 verdieners nu houden wij netto minder over dan wat ik alleen al overhield vroeger. (En dan zijn er nog kinderen nu zodat netto meer overblijft). We zijn nu bv. aan het kijken naar een nieuwe auto en dan schrik ik toch van bedragen >40.000 euro die relatief gebruikelijk zijn. Is dat dan rijk? Rijk lijkt mij:niet naar een prijs hoeven te kijken...

Ik vind dus de grenzen wat bedenkelijk. Ik zie mezelf toch als middenklasse. Rijk is je kinderen in privé onderwijs en minstens een buitenverblijf ofzo... In ieder geval voel ik me zeker niet zo. Eerder een gewone slaaf van het systeem die moet werken om de alledaagse kosten te betalen. Ik voel me dus een gewone middenklasser...
 
Laatst bewerkt:
Wij zijn zogezegd "rijk" volgens deze studie. Terwijl ik me helemaal niet zo voel. Heb een heel grote stap teruggezet financieel (naar een minder eisende job ook wel). Met 2 verdieners nu houden wij netto minder over dan wat ik alleen al overhield vroeger. (En dan zijn er nog kinderen nu zodat netto meer overblijft). We zijn nu bv. aan het kijken naar een nieuwe auto en dan schrik ik toch van bedragen >40.000 euro die relatief gebruikelijk zijn. Is dat dan rijk? Rijk lijkt mij:niet naar een prijs hoeven te kijken...

Ik vind dus de grenzen wat bedenkelijk. Ik zie mezelf toch als middenklasse. Rijk is je kinderen in privé onderwijs en minstens 2 buitenverblijven(zomer/winter) ofzo... In ieder geval voel ik me zeker niet zo. Eerder een gewone slaaf van het systeem die moet werken om de alledaagse kosten te betalen. Ik voel me dus een gewone middenklasser...
Het kan ook zijn dat het begrip middenklasse steeds verder uitgehold wordt he.
 
Het kan ook zijn dat het begrip middenklasse steeds verder uitgehold wordt he.
Ja waarschijnlijk.
Als ik vergelijk: mijn vader was eigenlijk een alleenverdiener. Toch was er een ruime woonst, nooit iets te kort, 3 kinderen naar dure universiteiten (wel ander land). OK ik deed studentenjobs, maar een studielening hebben we nooit gehad. Dat leek naar mijn aanvoelen middenklasse maar met slechts 1 inkomen...
Wij werken nu met 2....
 
Wij zijn zogezegd "rijk" volgens deze studie. Terwijl ik me helemaal niet zo voel. Heb een heel grote stap teruggezet financieel (naar een minder eisende job ook wel). Met 2 verdieners nu houden wij netto minder over dan wat ik alleen al overhield vroeger. (En dan zijn er nog kinderen nu zodat netto meer overblijft). We zijn nu bv. aan het kijken naar een nieuwe auto en dan schrik ik toch van bedragen >40.000 euro die relatief gebruikelijk zijn. Is dat dan rijk? Rijk lijkt mij:niet naar een prijs hoeven te kijken...

Ik vind dus de grenzen wat bedenkelijk. Ik zie mezelf toch als middenklasse. Rijk is je kinderen in privé onderwijs en minstens een buitenverblijf ofzo... In ieder geval voel ik me zeker niet zo. Eerder een gewone slaaf van het systeem die moet werken om de alledaagse kosten te betalen. Ik voel me dus een gewone middenklasser...
Da's natuurlijk wel een beetje eigen aan de mens, dat je je eigen situatie vooral gaat vergelijken met zij die er nog beter voor staan. Wij hebben met ons tweetjes lang zitten zoeken naar een tweedehands auto van rond de €10 000. Dat is voor mij wat de middenklasse is. Een nieuwe auto kopen is zelfs nog niet eens in ons opgekomen.
Volgens de grafiek ook kernmiddenklasse hier. Vriendin masterdiploma, ik enkel graduaat.
 
"Rijk" is hier gewoon gedefinieerd als het dubbel van de mediaan. Natuurlijk maakt je dat geen Marc Coucke en tegenover je peers kan je nog steeds een arme pauper lijken. Zeer relatief allemaal.
 
Het kan ook zijn dat het begrip middenklasse steeds verder uitgehold wordt he.

Ofwel moeten we gewoon realiseren dat het niet zo evident is om daar een vast bedrag op te zetten. En hangt het ook een beetje af van rond welk moment in het leven dat je zit of waar je bent doorheen gegaan.

Het is evident dat als je vanaf uw 18de al het inkomen hebt van de rijke categorie, dat op een later moment die levensstijl die je linkt met die klasse eventueel makkelijker haalbaar is.
Iemand die echter start in de arme middenklasse en over de jaren heen (vb 20) evolueert naar rijk. Dan is het toch evident dat dit helemaal niet gelijk is aan de algemene visie die jij vb hebt over iemand die rijk is. Die zal eerder nog altijd de karakteristieken hebben van de lagere categorie. Maar naarmate de tijd evolueert zal die zich meer en meer de rijke versie kunnen permitteren.

Hetzelfde principe als je eerst 10 jaar in de rijke categorie valt, om dan voor uw volgende 30 werkjaren bij de lagere middenklasse te zitten (scheiding, goed verdienende job kwijt,...).

Je moet het dan ook een beetje minder zwart - wit bekijken. Maar gewoon eerder als een "shade of grey".
 
We balanceren hier zowat tussen de grens van lage middenklasse en kernmiddenklasse met een berekening zonder legale voordelen en/of kindergeld. Helemaal prima.
 
"Rijk" is hier gewoon gedefinieerd als het dubbel van de mediaan. Natuurlijk maakt je dat geen Marc Coucke en tegenover je peers kan je nog steeds een arme pauper lijken. Zeer relatief allemaal.

Klopt, ik denk dat het gewoon te zwart-wit gesteld wordt - ook in die grafiek. Het is meer een gradiënt van stijgend financieel comfort, waar het steeds makkelijker is om voeling te verliezen met de mediane inkomens. Hoe meer richting rijk je gaat hoe minder je zelf vind dat je rijk bent, want je "benchmarkt" altijd met mensen die nog een stuk rijker zijn.
 
Verdien jij geld op je bedrijfswagens?


Trouwens we mogen niet vergeten dat dit een grafiekje is puur op inkomsten. Niet op basis van vermogen en andere zaken.
Want ik lees veel commentaren die daarover gaan.

Is toch een inkomen. Als je 300 euro per maand bespaart door een bedrijfswagen te krijgen, ben je 300 euro per maand beter vanaf. :p

Ik zeg niet dat iemand "leasebudget" moet tellen als inkomen analoog aan een bedrijfswagen maar wel de rekening moet maken "Als ik geen bedrijfswagen had, hoeveel ging ik hier anders uitgeven aan transport?"

Zeker in deze tijden met hoge benzinekosten, stijgende prijzen van tweedehandsvoertuigen,...
 
Maar als dat geld er kan zijn, en door een of andere fiscale constructie keer je het niet uit...dan lijkt het me nogal tegen de geest van die grafiek in te gaan om het niet mee te tellen.

Allez ik kan ook kiezen om onder de armoedegrens uit te komen door inkomsten weg te schenken of op een spaarrekening te parkeren, maar als je kan kiezen denk ik dat je de hoogste optie moet nemen.
Ah ik denk net het omgekeerde. De grafiek gaat over netto gezinsinkomen dus alles wat je aan waarde in een vennootschap hebt zitten hoort daar niet bij. Dat is immers van de aandeelhouders en is geen gezinsinkomen tenzij je het uitkeert aan het gezinslid dat ook aandeelhouder is.

Je kan een vennootschap hebben met tig veel geld op de rekening maar de klasse waartoe je hoort zal volgens deze grafiek afhangen van het loon en dividenden de je jezelf uitkeert.

Hou je rekening met de waarde van de vennootschap dan zal je een indeling maken volgens vermogen en niet volgens inkomen.
 
Is toch een inkomen. Als je 300 euro per maand bespaart door een bedrijfswagen te krijgen, ben je 300 euro per maand beter vanaf. :p

Ik zeg niet dat iemand "leasebudget" moet tellen als inkomen analoog aan een bedrijfswagen maar wel de rekening moet maken "Als ik geen bedrijfswagen had, hoeveel ging ik hier anders uitgeven aan transport?"

Zeker in deze tijden met hoge benzinekosten, stijgende prijzen van tweedehandsvoertuigen,...
What??? Financieel een zeer rare kronkel. Jij bent jezelf aan het rijk rekenen precies :)
 
Volgens deze definitie: rijk
Eigen aanvoelen: hogere middenklasse

Ik volg de eerdere commentaar wel dat een indeling ook rekening moet houden met vermogen.
Qua vermogen zou ik ons eerder tot de kernmiddenklasse rekenen. We verdienen goed maar zijn relatief jong en er zijn geen zotte erfenissen/giften gebeurd. En die gaan er ook niet komen.
 
What??? Financieel een zeer rare kronkel. Jij bent jezelf aan het rijk rekenen precies :)

Dus iemand met 2.500 netto zonder bedrijfswagen is even rijk als iemand met 2.500 netto met bedrijfswagen? :p

De tweede persoon moet toch duidelijk veel minder aan transport uitgeven uitgeven dan de eerste persoon?

Sommige betalen tegen de 500 euro per maand aan autokosten enkel en alleen om op hun werk te geraken. Als die een bedrijfswagen hebben, moeten ze die 500 euro niet betalen.

Dat is een upgrade of degradatie in "klasse" volgens die grafiek.

Ik ben opgegroeid in de Westhoek. Een auto hebben is daar quasi essentieel. Daar geen bedrijfswagen hebben is een stuk armer zijn.
 
Ik vind dus de grenzen wat bedenkelijk. Ik zie mezelf toch als middenklasse. Rijk is je kinderen in privé onderwijs en minstens een buitenverblijf ofzo... In ieder geval voel ik me zeker niet zo. Eerder een gewone slaaf van het systeem die moet werken om de alledaagse kosten te betalen. Ik voel me dus een gewone middenklasser...
"Rijk" is hier gewoon gedefinieerd als het dubbel van de mediaan. Natuurlijk maakt je dat geen Marc Coucke en tegenover je peers kan je nog steeds een arme pauper lijken. Zeer relatief allemaal.
Inderdaad, met die inkomsten die op de grafiek stoppen bij 10.000 kan zo'n Marc Coucke zich zelfs niet op de grafiek positioneren.

De gemiddelde BEL-20 CEO verdiende in 2021 gemiddeld 3 miljoen (jaarinkomen). 'Rijk' in dat grafiekje is niet rijk he. Daarvoor mag er gerust een 0 achter de de maandelijkse inkomsten.
 
Verdien jij geld op je bedrijfswagens?


Trouwens we mogen niet vergeten dat dit een grafiekje is puur op inkomsten. Niet op basis van vermogen en andere zaken.
Want ik lees veel commentaren die daarover gaan.

Is toch een inkomen. Als je 300 euro per maand bespaart door een bedrijfswagen te krijgen, ben je 300 euro per maand beter vanaf. :p

Ik zeg niet dat iemand "leasebudget" moet tellen als inkomen analoog aan een bedrijfswagen maar wel de rekening moet maken "Als ik geen bedrijfswagen had, hoeveel ging ik hier anders uitgeven aan transport?"

Zeker in deze tijden met hoge benzinekosten, stijgende prijzen van tweedehandsvoertuigen,...

What??? Financieel een zeer rare kronkel. Jij bent jezelf aan het rijk rekenen precies :)
Conform deze methode wordt er rekening gehouden met relatieve koopkracht door grootte van het gezin in rekening te nemen. Dan lijkt het me naar analogie ook logisch dat je rekening houdt met bv bedrijfswagens, die vertegenwoordigen immers een financieel voordeel. Zoals @DogFacedGod aanhaalt, hetzelfde netto inkomen met en zonder bedrijfswagen is op het einde van de rit niet hetzelfde.
Daarnaast zou mijn bruto hoger liggen zonder wagen waardoor ik meer rechts op de x-as zou belanden.

En zo kan je bezig blijven natuurlijk.
 
Dus iemand met 2.500 netto zonder bedrijfswagen is even rijk als iemand met 2.500 netto met bedrijfswagen? :p

De tweede persoon moet toch duidelijk veel minder transportuitgaven uitgeven dan de eerste persoon?

Sommige betalen tegen de 500 euro per maand aan autokosten enkel en alleen om op hun werk te geraken. Als die een bedrijfswagen hebben, moeten ze die 500 euro niet betalen.

Dat is een upgrade of degradatie in "klasse" volgens die grafiek.

Ik ben opgegroeid in de Westhoek. Een auto hebben is daar quasi essentieel. Daar geen bedrijfswagen hebben is een stuk armer zijn.
Volgens inkomen is die inderdaad even rijk.

Je kan overigens niet oordelen of de persoon zonder bedrijfswagen meer transportkosten heeft. Misschien woont die op wandelafstand van zijn werk? Je redenering klopt niet hoor.

Het gaat hier over inkomen en niet over uitgaven. In jou voorbeeld zal de rijkste van de twee degene zijn die het minste geld opdoet. Maar daar gaat de grafiek niet over he.
 
Da's natuurlijk wel een beetje eigen aan de mens, dat je je eigen situatie vooral gaat vergelijken met zij die er nog beter voor staan. Wij hebben met ons tweetjes lang zitten zoeken naar een tweedehands auto van rond de €10 000. Dat is voor mij wat de middenklasse is. Een nieuwe auto kopen is zelfs nog niet eens in ons opgekomen.
Volgens de grafiek ook kernmiddenklasse
Een nieuwe auto en een hypotheek op 25j zou toch mogelijk moeten zijn voor een middenklasser. In Belgie wordt er toch te veel belast op de middenklasse...
 
Laatst bewerkt:
Conform deze methode wordt er rekening gehouden met relatieve koopkracht door grootte van het gezin in rekening te nemen. Dan lijkt het me naar analogie ook logisch dat je rekening houdt met bv bedrijfswagens, die vertegenwoordigen immers een financieel voordeel. Zoals @DogFacedGod aanhaalt, hetzelfde netto inkomen met en zonder bedrijfswagen is op het einde van de rit niet hetzelfde.
Daarnaast zou mijn bruto hoger liggen zonder wagen waardoor ik meer rechts op de x-as zou belanden.

En zo kan je bezig blijven natuurlijk.
Dan kan je ook meteen de hypotheekaflossing in rekening nemen... Zo blijf je idd bezig.
 
Terug
Bovenaan