Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

  • arm

    Stemmen: 11 2,4%
  • lage middenklasse

    Stemmen: 22 4,9%
  • kernmiddenklasse

    Stemmen: 161 35,9%
  • hoge middenklasse

    Stemmen: 212 47,2%
  • rijk

    Stemmen: 43 9,6%

  • Totaal aantal stemmers
    449
Als koppel wel, maar vanaf er kinderen bijkomen, zakt dat wel redelijk, omdat die geen inkomen meebrengen (logisch natuurlijk)

Het grootste 'slachtoffer' is een alleenstaande met kind(eren)
 
Leuke poging maar opnieuw dezelfde valkuil:

- De groepen die het meest inkomen hebben of kunnen hebben worden gedempt meegenomen in de cijfers - paar voorbeelden:

- Zelfstandigen die fors aan het pensioen werken, zaak uitbreiden, eigendommen verwerven (bedrijfspand that is), geld in het bedrijf laten zitten ... deze groep kan ook gewoon kiezen om het uit te keren (ten koste van uitbreiding, trager verwerven eigendom, minder pensioen ...) best moeilijke opdracht om in kaart te brengen.
- een normale wagen VS Porsche Taycan zal wellicht ook een bijdrage aan het inkomen leveren
- mensen die bonussen krijgen onder de vorm van aandelen (en deze niet cashen) - enkel dividend wordt beschouwd
- zwarte inkomsten - maar begrijpelijk dat men deze niet kan in kaart brengen. Voor de zwarte inkomsten kan men wel een schatting maken: hoeveel % van de zwarte economie gaat naar zelfstandigen bvb?

Natuurlijk zeer moeilijke oefening maar uitgaande dat zelfstandigen, bedrijfsleiders bij al het bovenstaande met het gros gaan lopen moeten de categorieën hogere middenklasse en rijk wellicht naar rechts opgeschoven worden. Niet vergeten dat ons land heel veel zelfstandigen en KMO's rijk is.

Denk eigenlijk lang te moeten zoeken voor een zelfstandige te vinden die minder dan 5000 € netto inkomen heeft - indien hij/zij dat zou willen, Mss eens een poll waard voor de zelfstandigen op BG.
 
Laatst bewerkt:
Sowieso wordt vermogen enkel meegerekend door de inkomsten, wat een beetje vreemd is. Zo is een gepensioneerd koppel met twee kleine pensioentjes maar 2 miljoen op de spaarrekening wel lager gesitueerd dan ik zou denken.
Voor ieder model kan je bijzondere situaties bedenken.
Die situaties zijn uitzonderlijk omdat de meeste gepensioneerden in die situatie andere financiele beslissingen zouden nemen.

Wie met die som geld een syndicus een handvol huurappartementen laat beheren , valt volgens dit model in de categorie 'rijk' wat gevoelsmatig klopt.
 
Nogal een vreemde manier van berekenen, bezit lijkt me veel belangrijker dan inkomen om te bepalen of iemand rijk is? Iemand die 2500 verdient een lening krijgt van de bank voor een huis en amper spaart is op termijn veel rijker dan iemand die daar een beetje onder zit en vast zit in de huursector en een groot deel van zijn inkomen elke maand weggooit aan 1 of andere boomer die geld binnenharkt met minimal effort.

Dat gezegd zijnde behoor ik blijkbaar tot de lage middenklasse met mijn nettoloon van 1900 euro.
 
Nogal een vreemde manier van berekenen, bezit lijkt me veel belangrijker dan inkomen om te bepalen of iemand rijk is? Iemand die 2500 verdient een lening krijgt van de bank voor een huis en amper spaart is op termijn veel rijker dan iemand die daar een beetje onder zit en vast zit in de huursector en een groot deel van zijn inkomen elke maand weggooit aan 1 of andere boomer die geld binnenharkt met minimal effort.

Dat gezegd zijnde behoor ik blijkbaar tot de lage middenklasse met mijn nettoloon van 1900 euro.
Ja, op termijn. Maar het is niet omdat ik NU een huis afbetaal, dat ik meer geld kan besteden he. Net het tegendeel, want elke herstelling of investering komt op mijne nek terecht. 🤷🏼
 
Ja, op termijn. Maar het is niet omdat ik NU een huis afbetaal, dat ik meer geld kan besteden he. Net het tegendeel, want elke herstelling of investering komt op mijne nek terecht. 🤷🏼

Oh dat weet ik, maar je geld geven aan de bank lijkt me beter dan een gelijkaardig bedrag weggeven aan iemand met x aantal huizen te huur ;)
 
Oh dat weet ik, maar je geld geven aan de bank lijkt me beter dan een gelijkaardig bedrag weggeven aan iemand met x aantal huizen te huur ;)
Als dat hetzelfde bedrag is: inderdaad!

Maar doorgaans bedraagt een huur minder dan de afbetaling van een hypotheek als je uitgaat van een lening van 100%.
 
Moet niet aanschuiven aan de voedselbank , zal rijk zijn zeker. :)
 
Ik heb tussen 4 à 8k inkomsten per maand afhankelijk van hoeveel ik verhuur en mijn freelanceactiviteiten. Volgens mij is geld wel niet het enige waar je rijkdom kan aanmeten maar speelt tijd ook een grote rol. Je kan dan nog zoals het miljonairskoppel in Blind gekocht 10k netto per maand binnenharken en in een miljoenenvilla wonen maar wat heb je daaraan als je je eigen kinderen amper ziet opgroeien. Tijd voor persoonlijke ontwikkeling, Me-time en Couple-time (bestaat dat?) zijn ook belangrijk. Tijd is volgens mij dus belangrijker dan geld om zichzelf echt rijk te voelen. Voor mij is rijk zijn = voldoende geld (vanaf 5k per maand netto) + voldoende vrije tijd (4 uur per dag werken of intellectueel bezig zijn vind ik persoonlijk ideaal). Maar voor iedereen ligt die balans anders. Nu ik het evenwicht gevonden heb waar ik me goed bij voel, reken ik mezelf tot de hogere middenklasse, zelfs de rijke klasse.
 
-Je kan dan nog zoals het miljonairskoppel in Blind gekocht 10k netto per maand binnenharken en in een miljoenenvilla wonen maar wat heb je daaraan als je je eigen kinderen amper ziet opgroeien. Tijd voor persoonlijke ontwikkeling, Me-time en Couple-time (bestaat dat?) zijn ook belangrijk.

Zijn dat niet steeds vaker EN/EN verhalen - Das een beetje zoals een bedrijfswagen: de groep met hoog loon + wagen is groter dan de groep met laag loon + wagen. Die correlatie zie ik meer en meer met aantal dagen vakantie, hoogste lonen zijn bank + chemie + pharma: niet toevallig de sectoren met het meeste verlof.

Dus het cliché dat veel inkomen generen steeds gepaard gaat met lang/veel/hard werken en weinig verlof: ik geloof daar geen fluit van.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben dus "arm".
Ik heb het geluk dat ik nog thuis woon, maar moest ik alleen wonen zou ik op de grens van armoede wonen.
 
Dus het cliché dat veel inkomen generen steeds gepaard gaat met lang/veel/hard werken en weinig verlof: ik geloof daar geen fluit van.
Het cliche klopt voor sommige profielen of wanneer het gaat over tijdsgebonden inspanningen maar stopt voor mij daar dan ook.

Mij zegt dat meer over die persoon zijn karakter dan over zijn geleverde werk. Vaak zijn dat perfectionisten en workaholics die werken om te werken. Dan gaat dat ook gepaard met een lage tijdefficientie.
 

Dit is een bijzonder verhelderende studie! Lees vooral hoofdstuk 2 "de middenklasse in België".



De cijfers van het artikel in de openingspost zijn steeds Belgische cijfers ("op basis van de Belgische inkomensverdeling"), terwijl we natuurlijk in een Vlaamse context leven, die fameus verschilt van de Waalse en Brusselse contexten. Als je kijkt naar de resultaten van onze poll, verschilt dat niet eens zo veel van de algemene Vlaamse cijfers.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou tot de hoge middenklasse behoren dankzij mijn vriendin die part time werkt en zonder kinderen. Maar dus, een koppel met 3 kinderen en 10.000€ netto is niet rijk volgens de grafiek ?
 
Ik zou tot de hoge middenklasse behoren dankzij mijn vriendin die part time werkt en zonder kinderen. Maar dus, een koppel met 3 kinderen en 10.000€ netto is niet rijk volgens de grafiek ?
Inkomen is 1 ding. De extra onkosten die je hebt aan 3 kinderen worden met dit model ook mee in rekening gebracht en waardoor je veel minder geld overhoudt dan koppels met 10k netto en die geen kinderen hebben.

Kindergeld compenseert dat voor een deel maar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan