Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

  • arm

    Stemmen: 11 2,4%
  • lage middenklasse

    Stemmen: 22 4,9%
  • kernmiddenklasse

    Stemmen: 161 35,9%
  • hoge middenklasse

    Stemmen: 212 47,2%
  • rijk

    Stemmen: 43 9,6%

  • Totaal aantal stemmers
    449
Denk eigenlijk lang te moeten zoeken voor een zelfstandige te vinden die minder dan 5000 € netto inkomen heeft - indien hij/zij dat zou willen, Mss eens een poll waard voor de zelfstandigen op BG.
Vraag het is aan de kerel die je Deliveroo maaltijd komt bezorgen... Lang ga je niet moeten zoeken om een zelfstandige te vinden die minder als 5000 € netto verdient. Sorry maar je post is wereldvreemd :)
 
Als we er maaltijdcheques/kindergeld bij rekenen, net hogere middenklasse, stel mezelf de vraag in welke mate ze extralegale voordelen in rekening brengen... Sommige zullen behoorlijk gemakkelijk gaan (vergoeding internetkost 40 EUR/maand bvb.), wat is echter de waarde van een salariswagen?
 
De wagen levert geen bijdrage aan het inkomen he. Krijg jij geld voor het bezit van een wagen misschien?

Een zelfstandige kiest zijn wagen: dus de keuze van wagen kan idd resulteren in een veel hoger loon ja - dat is dus direct gerelateerd aan het inkomen, net als veel andere zaken trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Vraag het is aan de kerel die je Deliveroo maaltijd komt bezorgen... Lang ga je niet moeten zoeken om een zelfstandige te vinden die minder als 5000 € netto verdient. Sorry maar je post is wereldvreemd :)

Nog even getwijfeld en ik had het er dus moeten bijplaatsen: Het aangehaalde voorbeeld leunt dichter bij uitbuiting dan wat bedoeld wordt natuurlijk. We spreken over:

- zelfstandig bouwvakkers, kappers/kapsters, horeca uitbaters, advocaten, boekhouders, freelancers allerhande, verpleegkundigen, garagehouders, winkeluitbaters, slagers, bakkers, tuinaannemers, schoonheidssalons, smid, wijnhandelaar, foorkramer, ramenwasser, friturist, kinesist, .... maar zwart geld zal een probleem blijven bij veel beroepen. De uitzonderingen laten we nog buiten beschouwing - medische wereld, bedrijfsleiders, wat grotere aannemers ... de mensen die echt veel verdienen.

Met alle respect maar bezorger van Deliveroo wordt je normaliter niet by choice denk ik.

Edit:
Had eens nagedacht over een poll over het werkelijke netto inkomen van zelfstandigen maar dat is eigenlijk best moeilijk omdat bepaalde zaken ongemerkt een redelijke bijdragen leveren aan onrechtstreekse inkomen:
- reductie factuur verwarming/elektriciteit/water/telecom - akkoord dat die noodzakelijk zijn maar niet zelden zijn er voordelen voor het gezin door een betere doch niet noodzakelijke formule te kiezen.
- aankoop van diverse zaken, klassiek gsm/laptop maar ook minder voor de hand liggende zaken als meubels, bouwwerken waar men al eens wat creatiever gaat zijn - soms gaat dat heel ver.
- verzekeringen
- wat doe je met investeringen, iemand die 1 miljoen winst gaat investeren in een nieuwbouw voor het bedrijf bvb. In principe kan deze ook gewoon kiezen niet uit te breiden of te vernieuwen en gewoon uit te keren. Dat zijn de uitersten natuurlijk - bovendien kan de investering zorgen voor meer inkomen.

Niet evident
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat de smileys betekenen dat je dit niet meent.

Waarom?

We rekenen de ene uitgave wel om rijkdom te bepalen en de andere niet? :p. Beetje random toch?
Toont een beetje aan dat die grafiek maar een beperkte visie is op rijkdom/armoede en dat er nog andere factoren meespelen dan puur het maandelijks/regelmatig inkomen en met hoeveel mensen je thuis zit om "rijkdom" te bepalen.

Iemand die maandelijks 100den euro's extra moet uitgeven door een ziekte van zichzelf of gezinsgenoot, of door een
voordeel die hij niet ontvangt of verdient, of door verplichte betalingen of kosten die hij moet maken, dat staat allemaal niet vervat in die grafiek.

Iemand die dankzij een grote schenking krijgt en daardoor zijn maandelijks inkomen mag reduceren, staat daar ook niet correct in vervat want er staat puur het maandelijks inkomen.

Iemand die een bedrijfswagen krijgt, moet bepaalde basiskosten niet meer betalen die iemand heeft zonder bedrijfswagen. Transport zie ik als een basiskost waar iedereen mee geconfronteerd wordt. Dat is toch een verhoging van iemands koopkracht en dus zijn "rijkdom"?
Iemand die een internetverbinding, gsm, abonnement, hospitalisatieverzekering,... krijgt? Die moet ook bepaalde uitgaven niet meer doen dat een ander wel zou moeten doen. Een gsmabonnement en een internetverbinding zijn toch ook "basiskosten" waar iedereen mee geconfronteerd wordt?
 
Ik val comfortabel in de rijk categorie. Met een creche te betalen, lening en net verbouwingen achter de rug voel ik me echter nu nog niet rijk.
We hebben ook niets geerfd of iets meegekregen van de ouders.
Voorts smijt ik best wel veel geld weg met deliveroo en ubereats, maar we leven toch zorgeloos in feite. Ik zou minder geld willen verdoen en iets (meer) sparen, maar op zich is dat geen prioriteit.
 
Balancerend tussen lage middenklasse en kernmiddenklasse , klopt wel denk ik .

Ik kan rondkomen , maar kmoet niet te zot doen . (helaas gebeurt dat dan wel te vaak)
 
Speelt cultuur een rol ? Behoor je tot de middenklasse als je lid bent van een casual crew vol hooligans met een strafblad versus iemand die al van zijn twaalf jaar naar opera en toneel gaat ? En zoals hier al werd gezegd: met hoe je met je inkomen omgaat kan je een halve klasse stijgen of dalen ? Man en vrouw verdienen elk 2000 netto maar hebben enkel de vaardigheden van hun job en hun netwerk zit vol hooggeschoolden met twee linkerhanden, voor het minste geringste moeten zij een klusjesman inschakelen + garagist en aannemer zetten hun in 't zak + de Aldi vinden ze beneden hun stand zodat ze op het einde van de maand minder overhouden dan een arbeider die bevriend is met een electricien en loodgieter die hem gratis helpen.
 
Is gewoon een nietszeggende grafiek. Rijk of arm zijn is toch veel meer dan je inkomen alleen..

Erf 2 miljoen en je bent rijk, maar als je dan nog zou gaan werken aan 3000€ netto en 2 kinderen hebben dan zou je arm zijn volgens die grafiek.

Of verdien 4000€ netto zonder kinderen dan ben je hoge middenklasse. Maar een deftige tegenslag of 3 waardoor je in schuldbemiddeling raakt en je bent arm.
 
Speelt cultuur een rol ? Behoor je tot de middenklasse als je lid bent van een casual crew vol hooligans met een strafblad versus iemand die al van zijn twaalf jaar naar opera en toneel gaat ? En zoals hier al werd gezegd: met hoe je met je inkomen omgaat kan je een halve klasse stijgen of dalen ? Man en vrouw verdienen elk 2000 netto maar hebben enkel de vaardigheden van hun job en hun netwerk zit vol hooggeschoolden met twee linkerhanden, voor het minste geringste moeten zij een klusjesman inschakelen + garagist en aannemer zetten hun in 't zak + de Aldi vinden ze beneden hun stand zodat ze op het einde van de maand minder overhouden dan een arbeider die bevriend is met een electricien en loodgieter die hem gratis helpen.
Als je kijkt naar de middenklasse in zijn geheel, dus niet enkel op basis van inkomen (zoals de grafiek van deze thread), dan moet je ook kijken naar de kosten. Iemand die voor alles een klusjesman oid nodig heeft, zal ook veel hogere kosten hebben en daardoor misschien in een lagere klasse vallen dan iemand die dezelfde inkomsten/vermogen heeft maar veel lagere kosten.
Het is iets dat gewoonweg niet in een grafiek valt te gieten omdat er zo veel verschillende factoren zijn.

Trouwens wie je bent als persoon heeft niets te maken met vermogensklasses imo. Je kan een hooligan zijn die opvoeding heeft gekregen van ouders die vaste klant waren in het gevangenis en toch doordat je miljoenen bezit, bij de rijke klasse horen.

Is gewoon een nietszeggende grafiek. Rijk of arm zijn is toch veel meer dan je inkomen alleen..

Erf 2 miljoen en je bent rijk, maar als je dan nog zou gaan werken aan 3000€ netto en 2 kinderen hebben dan zou je arm zijn volgens die grafiek.

Of verdien 4000€ netto zonder kinderen dan ben je hoge middenklasse. Maar een deftige tegenslag of 3 waardoor je in schuldbemiddeling raakt en je bent arm.
Als je kijkt naar waar die grafiek voor staat, vind ik toch een vrij duidelijke grafiek om te weten in welke schaal je valt qua inkomsten.
Niet te hard focussen op de termen 'lagere middenklasse', 'kernmiddenklasse', '...' kan helpen.
 
Terug
Bovenaan