Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

  • arm

    Stemmen: 11 2,4%
  • lage middenklasse

    Stemmen: 22 4,9%
  • kernmiddenklasse

    Stemmen: 161 35,9%
  • hoge middenklasse

    Stemmen: 212 47,2%
  • rijk

    Stemmen: 43 9,6%

  • Totaal aantal stemmers
    449
Volgens inkomen is die inderdaad even rijk.

Je kan overigens niet oordelen of de persoon zonder bedrijfswagen meer transportkosten heeft. Misschien woont die op wandelafstand van zijn werk? Je redenering klopt niet hoor.

Het gaat hier over inkomen en niet over uitgaven. In jou voorbeeld zal de rijkste van de twee degene zijn die het minste geld opdoet. Maar daar gaat de grafiek niet over he.

Daarmee dat ik dit zei:

Ik zeg niet dat iemand "leasebudget" moet tellen als inkomen analoog aan een bedrijfswagen maar wel de rekening moet maken "Als ik geen bedrijfswagen had, hoeveel ging ik hier anders uitgeven aan transport?"


Iemand die in putje Antwerpen woont, een bedrijfswagen krijg voor een job in Antwerpen. Die ging waarschijnlijk niet eens een eigen auto hebben. Die zou anders misschien 50 euro per maand uitgeven aan transport anders.
Iemand die in het platteland van de Westhoek woont, zal snel 300-400- soms zelfs tegen 500 euro aan eigen transportkosten betalen.

Dat is een enorm verschil. Dat is een molensteen voor sommigen.
 
Ik vind het maar vreemde berekening.

Kijk ik zuiver naar mezelf dan ben ik volgens dit schema rijk. Neem ik mijn vrouw erbij dan zijn we nog steeds rijk. Tel er dan de kinderen bij en dan "zakken" we naar de hogere middenklasse. Het gewicht van elk kind is 0.3 tegenover dat van mijn vrouw aan 0.5, terwijl de kinderen zuiver geld kosten en mijn vrouw net heel wat binnenbrengt in het gezinsinkomen.

Dusja. Plezante oefening maar meer is het niet.
 
Hoge middenklasse puur op basis van nettolonen, geen zin om extra's als maaltijdcheques enz er bij te tellen, maar dan is het misschien zelf rijk. Wat toch een beetje raar aanvoelt want er staat verre van 100K op de spaarrekening en heel uitbundig moeten wij niet leven.
Geen kinderen hebben helpt, kunnen we sparen voor het bejaardentehuis want zij gaan dat alleszins niet betalen. :unsure:
 
Net in de hoge middenklasse met 1 loon. (Vrouw is huismoeder)

Ik haal echt het uiterste uit mijn Bso diploma 😂
Met alle huidige inflatie is inkomen uit loon als maatstaf toch maar relatief.
Maar werkte jij ook niet bij mammie en pappie? Of was dat iemand anders

Anyway ik kan het uiteraard niet invullen want die cijfers zijn niet over te zetten, maar nieuwbouw, nieuwe wagens, etc zijn hier allemaal niet aan de orde. Dus lagere of kern middenklasse zeker?

Ik snap trouwens het hele 'maaltijdcheques niet meerekenen' of bonus, 13de maand, etc Inkomen is inkomen, gewoon alles wat binnenkomt op een jaar en delen door 12.
 
Daarmee dat ik dit zei:

Ik zeg niet dat iemand "leasebudget" moet tellen als inkomen analoog aan een bedrijfswagen maar wel de rekening moet maken "Als ik geen bedrijfswagen had, hoeveel ging ik hier anders uitgeven aan transport?"


Iemand die in putje Antwerpen woont, een bedrijfswagen krijg voor een job in Antwerpen. Die ging waarschijnlijk niet eens een eigen auto hebben. Die zou anders misschien 50 euro per maand uitgeven aan transport anders.
Iemand die in het platteland van de Westhoek woont, zal snel 300-400- soms zelfs tegen 500 euro aan eigen transportkosten betalen.

Dat is een enorm verschil. Dat is een molensteen voor sommigen.
Het gaat over inkomen niet over uitgaven. De uitgaven voor transport zijn dus compleet irrelevant.
 
Dus ja wat ben je ermee "rijk" te zijn als je niet leeft als een rijke maar wel nog steeds in een situatie zoals je bent opgegroeid.
Meteen de reden dat ik niet meer focus op meer geld willen verdienen. Mijn levensstijl is de laatste 5 jaar niet veranderd, ook al verdienen we als koppel nu toch een stuk meer dan toen. Volgens de poll zitten we in hoge middenklasse, en zo voel ik het ook aan. Ik kom op materieel vlak niets te kort en als ik kijk naar dingen die ik nog wil hebben of bereiken zit daar eigenlijk niets bij dat ik met geld kan kopen.

Mochten we kinderen hebben, zou het financieel een ander verhaal zijn. Ik besef zeker in wat voor luxe situatie ik me bevind.
 
Alleenstaande arbeider hier.
Ik ben blijkbaar rijk maar het voelt helemaal niet zo. Wat een klucht.
De hoge klasse, lage klasse stempels dekken de lading echt niet.
Op professioneel vlak doe ik het niet slecht maar op privé vlak hoor ik eerder tot de marginale lagere klasse. :sarcastic:
Het feit dat ik van Oostende ben en maar een BSO getuigschriftje (eerder bewijs van fysieke aanwezigheid) heb helpt me niet veel verder.
Tegen alle verwachtingen in heb ik het toch verder kunnen schoppen dan ik ooit mocht dromen.
 
Ik merk hier idd 2 zaken: je hebt wat de grafiek zegt waar je zit enerzijds en dan hoe je je voelt anderzijds.

Zou misschien leuk zijn om de poll daarmee uit te breiden?

Als twintiger zat ik waarschijnlijk in de lage of kern- middenklasse, maar volop in de renovaties voelde ik me arm. Ik heb toen effectief nog geld moeten lenen van mijn ouders om mijn treinabonnement voor een maand te kunnen betalen om te kunnen gaan werken bijvoorbeeld.

Nu sta ik er (ik werk medisch deeltijds, dat verklaart de financiële stap naar achter) financieel minder goed voor, maar ik voel me absoluut niet meer zo arm als toen. Ik heb een eigen woning met een betaalbare hypotheek met betaalbare energiekosten bvb. Ik heb geen overschot maar kan met mijn dochter op vakantie gaan met beperkt budget deze zomer. Ik voel me dus veel meer middenklasse dan 10j geleden het geval was.
 
Kernmiddenklasse, maar tegen de grens met hogere middenklasse aan. Geen zin om het precies te berekenen, misschien vallen we er toch net in. Dat is wel ongeveer wat ik verwachtte.
 
Hoge middenklasse, maar wel op dit moment kinderloos. Vanaf 1 kind terug een stapje achteruit...

Op zich voelen we ons ook wel zo. We hebben het goed, werken hard en hebben niets tekort, maar voelen ons ook niet 'rijk' of zorgeloos.

Het is bijboorbeeld raar dat je 'hoge middenklasse' zit en vanaf dat je begint rond te kijken voor een huis je het sowieso met minder zal moeten stellen dan je ouders (kleuterjuf & bankbediende).. Ergens wringt dat toch allrmaal. Die hoge middenklasse is in mijn ogen toch wat overroepen.
 
"rijk", als ik het allemaal wat samen neem.

Maar ik vind het heel vreemd om dat te benoemen aan de hand van het huidig inkomen. Rijk is voor mij een positie waarin je zit wanneer je veel hebt vergaard, niet wanneer je bvb een paar jaar in een bepaalde inkomenscategorie valt.

Ik voel me zelf verre van rijk, ben het ook niet. Zorgeloos leven kan wel (en is ook al veel waard in deze tijden), en er is perspectief op een paar dromen realiseren in de toekomst, maar dan moet ik echt nog een aantal jaar kunnen doordoen zoals vandaag.
 
Hoge middenklasse al ligt dat vooral aan voorlopig geen kinderen hebben.

Zoals @Barca234 aangaf, allebei universitair diploma, goed geïnvesteerd met rendement in aandelen, stevig rendement op 1e huis gehaald.

Toch zullen we het met minder moeten stellen dan mijn ouders 1 middelbaar diploma + 1 leerkracht.

Ik hou mijn hart al vast voor de volgende generaties.
 
Ik zelf vind dat sommige van mijn vrienden die een lager inkomen hebben tot een hogere klasse behoren dan ikzelf, gewoon omdat ze meer klasse tonen. Als je vb. een poll zou maken "hoe duur is uw huis" of "hoe duur is uw auto" of "hoe duur is uw kleerkast" dan zou ik onderaan bengelen. Dus ja wat ben je ermee "rijke klasse" te zijn als je niet leeft als een rijke maar wel nog steeds in een situatie zoals je bent opgegroeid.
Ik ken er zo nog die stoeven. Ik heb een villa staan, met zwembad en sauna, we hebben een kuisvrouw (en ne butler?) en een dikke sjieke BMW. 3 kindjes en een mooie vrouw.

Maar dan hoor ik wel die ze elke dag alleen maar droge pasta en boterhammekes met choco kunnen eten 25 jaar lang, want de rest gaat naar de kindjes en naar de onkosten.

Ah maar die luxe maakt ze al gewoon blij.
En ah ja, als ze 60 zijn dan zijn ze 'binnen'!

Good for them .. :tongue: Ieder zijn ding.
 
Wij vallen nét binnen de hoge middenklasse... (2 volwassenen, mezelf incl en 2 kinderen).
Ik moet zeggen, zo voelt het althans niet :unsure:
 
Terug
Bovenaan