Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

• arm

Stemmen: 14 2,6%
  • lage middenklasse

Stemmen: 29 5,4%
  • kernmiddenklasse

Stemmen: 184 34,2%
  • hoge middenklasse

Stemmen: 252 46,8%
  • rijk

Stemmen: 59 11,0%

• Totaal aantal stemmers
    538
Is mij idd. niet duidelijk in hoeverre rekening wordt gehouden met de schulden. Je kan in een kot van 600k wonen maar als je nog 20j. moet afbetalen is je vastgoedvermogen geen 600k.
Daarom ook maakt de vergrijzing dat het gemiddelde automatisch naar rechts opschuift.
Bij veel Boomers en vroege Gen X zijn de kinderen het huis uit en hebben ze geen afbetalingen meer lopen. Als je dan even veel (of zelfs meer) blijft verdienen, dan gaat het heel hard vooruit met het vermogen.

Nieuwsflash. Dat is niet boomer of Gen X specifiek. Eens je eigen kot afbetaald is, zul je dezelfde vermogens boom meemaken. En guess what. Je moet langer werken voor je pensioen, dus je zult langer nog meer verdienen !!

Nieuwsflash. Dat is niet boomer of Gen X specifiek.
Uiteraard niet, dat beweer ik ook nergens. Het gaat dan ook om de huidige situatie. Ik ken op dit moment geen Gen Y (pakweg 40 of jonger) wiens duur huis nu al is afbetaald en waar de kinderen het huis uit zijn. Jij?

De standaard heeft z'n test aangepast...
Ben het er compleet niet mee eens, want ze geeft een belachelijk hoog gewicht aan inkomen, een inkomen waarvan ik uit ervaring spreek dat het altijd kan wegvallen.

Rijke mensen en wat mij betreft zelfs hoge middenklasse zijn degenen die minstens hun eigen woning volledig bezitten, en die met een laag inkomen ook de maand kunnen doorkomen, of ook ondoordacht bepaalde grote aankopen kunnen doen (dat ben je als alleenstaande sowieso nooit) ... ik moet minder tellen dan vroeger (pre-promotie) dat is waar, en er kan al wel eens wat meer af...

Als 90 à 95% van je vermogen echter in je woning zit, die je moet afbetalen, en je moet ergens wonen, en je bent niet 100% zeker dat je volgende job even goed verloond zal zijn, tja...

De standaard heeft z'n test aangepast...
Ben het er compleet niet mee eens, want ze geeft een belachelijk hoog gewicht aan inkomen, een inkomen waarvan ik uit ervaring spreek dat het altijd kan wegvallen.

Rijke mensen en wat mij betreft zelfs hoge middenklasse zijn degenen die minstens hun eigen woning volledig bezitten, en die met een laag inkomen ook de maand kunnen doorkomen, of ook ondoordacht bepaalde grote aankopen kunnen doen (dat ben je als alleenstaande sowieso nooit) ... ik moet minder tellen dan vroeger (pre-promotie) dat is waar, en er kan al wel eens wat meer af...

Als 90 à 95% van je vermogen echter in je woning zit, die je moet afbetalen, en je moet ergens wonen, en je bent niet 100% zeker dat je volgende job even goed verloond zal zijn, tja...

Vind dat ook. Inkomen op zich zegt niets. Je kan als gezin vermogen hebben op zoveel manieren buiten elke maand geld dat loon niets zegt.
Een gezin met een betaald huis en laag inkomen kan in realiteit veel rijker zijn dan een gezin met 8000 netto, zware hypotheek en al de rest geleased.

In realiteit is het mss wel zo dat mensen met een hoger inkomen ook een gezondere schuld hebben, geen idee.

Hier zit dat wel OK, ookal hebben we een grote schuld (vooral zware maandlast door kortere periode). Maar moest ik langdurig werkloos zijn kan dat wel een probleem zijn waardoor we een deel van de hypotheek mss moeten dempen met de buffer (daarvoor is die aangelegd).
Ik hoop dat ik over 3 jaar een gelijkwaardige buffer heb als hypotheekschuld. Dan ga ik mij rijk voelen ookal is dat volgens de cijfers niet zo.

*edit*
Was aan het bekijken wat dat voor ons betekende, maar ik rekende met 2,9 personen, maar we zijn maar met 2,1 personen.
En daarvan is 1 kind dan nog in co-ouderschap en voor de 2 andere is er ook een kostendeling van 50/50. In realiteit zitten we dus onder 2 equivalente personen. Zelfs op het laagste loon zitten we met 2,1 personen niet in de arme klasse, maar dat houdt toch echt niet over. We zouden daar ook niet mee toekomen gezien onze hoge (korte) hypotheek. Maar dan weer, ik kan die laatste 500 euro/maand wel heel lang inleggen (gewoon tot aan mijn pensioen eigenlijk).

Laatst bewerkt:
Ik voel mij rijk, telt dat ook?

Vroeger dacht ik altijd 2k netto en een wagen van de zaak en ik zit goed.
Vandaag de dag is dat 3k geworden maar ik moet naar niks kijken in de supermarkt en spaar genoeg door mijn levensstijl.

Ik heb alles wat ik wil, of het komt nog, dusja.

Met 2 werkende in de verkoop heb ik eerder gevoel dat wij in de lage middenklasse zitten, als ik zie wat anderen kunnen uitgeven en wat wij kunnen betalen/sparen voel ik me arm 😅

Straffe uitspraken als belachelijk zijn echt niet nodig. Dat er wat semantiek aan hangt, daar ga ik mee akkoord.

Maar spreken over 10000 per maand en 'middenklasse', is geheel absurd. Je weet toch wat 'midden' betekent hé? Om enkel gevoelsmatig zo'n dingen vast te leggen slaat toch gewoon nergens op? Het is toch logisch om dat statistisch te benaderen. En het is logisch dat het uiterste aan de bovenkant een hele heterogene groep is.

En dan hanteer jij gewoon een andere definitie van rijk. Dan moet je misschien nog een extra categorie voorstellen voor tussen rijk en (hoge) middenklasse. Maar rijk zo eng definiëren dat er maar een handvol mensen in vallen heeft wetenschappelijke ook geen nut.
Komaan je kan die schalen toch niet serieus nemen ?
Hoge middenklasse start ergens aan 2500€ netto ? Middenklasse of middenstand destijds dat waren vroeger mijnheer doctoor, de slager van om de hoek, de professor, de schepenen en burgemeester, allemaal mensen die veel meer verdienen dan 2500€ euro netto hoor.
Nu zijn dat ineens de Ronaldo's van deze tijd geworden (rijk) en is iemand die net een nagel heeft om zijn ... te krabben een hoge middenklasser ?

Hoge middenklasse start ergens aan 2500€ netto ? Middenklasse of middenstand destijds dat waren vroeger mijnheer doctoor, de slager van om de hoek, de professor, de schepenen en burgemeester, allemaal mensen die veel meer verdienen dan 2500€ euro netto hoor.
Nu zijn dat ineens de Ronaldo's van deze tijd geworden (rijk) en is iemand die net een nagel heeft om zijn ... te krabben een hoge middenklasser ?
Lees je ook wat je schrijft? Meen je dit serieus?

Opnieuw, rijk is een heel heterogene groep, en onafhankelijk van waar je de lijn trekt zullen er grote verschillen in zitten.

Stel je trekt de lijn best laag bij bv. 20% rijksten, dan zal het verschil met de top 5% best groot zijn.
Idem bij 10% VS 1%.
Idem bij 1% VS 0,01%.
...

Uiteindelijk is 'rijk zijn' altijd relatief tov. anderen. Dat kun je niet in een vacuüm bekijken.

Dat jij gevoelsmatig enkel de bezos'n van de wereld als rijken beschouwd en niet eens lijkt te willen erkennen dat dokters en professoren een stuk beter af zijn dan de meeste mensen, is wat vreemd voor de discussie.

Laatst bewerkt:
Ik voel mij rijk, telt dat ook?

Vroeger dacht ik altijd 2k netto en een wagen van de zaak en ik zit goed.
Vandaag de dag is dat 3k geworden maar ik moet naar niks kijken in de supermarkt en spaar genoeg door mijn levensstijl.

Ik heb alles wat ik wil, of het komt nog, dusja.
Eindelijk, een concullega.

Wij verdienen als koppel 5k netto en als zelfstandige is dat dus exclusief wagen, internet, gsm, laptop, ...
Door onze hypothecaire lening van ocharme €1000 hebben we nog 4k te spenderen iedere maand.

Reken €1000 aan rekeningen (maximum, meestal veel minder) en €1000 voor eten en drinken dus dat maakt dat wij eigenlijk iedere maand 2k kunnen sparen. Daar gaat wel een deel naar onnozelheden zoals Werchter en dergelijke, maar dan nog sparen wij €1000 per maand.

Ik krijg mijn geld niet op eerlijk gezegd.

Laat ons eerlijk wezen, iedereen die als koppel 7k of 9k of nog meer verdient, spendeert het aan een 2e verblijf of speelt op de beurs.
Zaken die je niet echt nodig hebt, maar die je simpelweg bekijkt als een goede investering van jouw extra geld.

Lees je ook wat je schrijft? Meen je dit serieus?

Opnieuw, rijk is een heel heterogene groep, en onafhankelijk van waar je de lijn trekt zullen er grote verschillen in zitten.

Stel je trekt de lijn best laag bij bv. 20% rijksten, dan zal het verschil met de top 5% best groot zijn.
Idem bij 10% VS 1%.
Idem bij 1% VS 0,01%.
...

Uiteindelijk is 'rijk zijn' altijd relatief tov. anderen. Dat kun je niet in een vacuüm bekijken.

Dat jij gevoelsmatig enkel de bezos'n van de wereld als rijken beschouwd en niet eens lijkt te willen erkennen dat dokters en professoren een stuk beter af zijn dan de meeste mensen, is wat vreemd voor de discussie.
Ge kunt dokter zijn en amper rondkomen ook hé :p
Mijn lief was medewerker in een bib, verdiende 1600 netto had een appartement en ging 4x per jaar op reis over heel de wereld.

Met geld omgaan enzo..

Eindelijk, een concullega.

Wij verdienen als koppel 5k netto en als zelfstandige is dat dus exclusief wagen, internet, gsm, laptop, ...
Door onze hypothecaire lening van ocharme €1000 hebben we nog 4k te spenderen iedere maand.

Reken €1000 aan rekeningen (maximum, meestal veel minder) en €1000 voor eten en drinken dus dat maakt dat wij eigenlijk iedere maand 2k kunnen sparen. Daar gaat wel een deel naar onnozelheden zoals Werchter en dergelijke, maar dan nog sparen wij €1000 per maand.

Ik krijg mijn geld niet op eerlijk gezegd.
En als ge eerlijk bent, is dat echt niet zo moeilijk/onmogelijk te bereiken.
Wij vragen ons dikwijls af hoe het komt dat iemand niet toekomt op't einde van de maand. Bij ons op't werk hebben de laagste in rang 2700 euro netto, dan komen die aan tuffen da het leven zo duur is.
Hoe?! Hoe kan het da ge zo stikt met 2700 euro + partner?

Alé, we gaan ervan uit dat iedereen gezond en wel is en er geen schulden zijn door scheiding etc. Grote gezinnen snap ik nog wel, da telt snel door.

Ge kunt dokter zijn en amper rondkomen ook hé :p
Mijn lief was medewerker in een bib, verdiende 1600 netto had een appartement en ging 4x per jaar op reis over heel de wereld.

Met geld omgaan enzo..

Ja, ik ken ook zo één. Maar die kon/deed dat enkel omdat die 250.000 euro cadeau kreeg van de familie (en dat was het voorschot :p.)

Dat is mijn probleem een beetje met het origineel artikel. Het bekijkt enkel inkomen (en dan nog niet eens alle inkomens) en niet vermogen.
Hier doen ze dat ook:
De groep sterke schouders is volgens Vandevelde groter dan veel mensen denken. “De rijken zijn niet alleen de 1 procent rijkste Belgen, zoals Marc Coucke. In onderzoek definiëren we rijken meestal als de 10 procent hoogste inkomens. Dat zijn mensen die meer dan 3.500 euro netto per maand verdienen.”

Voor mij is dat een waardeloos gegeven en iets dat ze uitvinden uit luiheid om ergens hun onderzoeken op te baseren. Niet raar dat het een halve filosoof die zo'n onderzoeken voert :p.

Het bekijkt enkel een notto-inkomen per maand (en als ze enkel "loon" bekijken, wordt alles van dividenden,huur, bonussen, comissies... wordt genegeerd.)
En het negeert volledig "vermogen". Iemand die 2.000 euro netto heeft en 250.000 vermogen heeft, is voor mij rijker dan iemand die 3.500 netto verdient iedere maand en 10.000 vermogen heeft. Dat duurt een tijdje tegen dat nummer 2 nummer 1 heeft ingehaald.

Uiteraard niet, dat beweer ik ook nergens. Het gaat dan ook om de huidige situatie. Ik ken op dit moment geen Gen Y (pakweg 40 of jonger) wiens duur huis nu al is afbetaald en waar de kinderen het huis uit zijn. Jij?
In veel gevallen is het dan ook niet slim om die lening vervroegd af te lossen, zelfs al heb je er de ruimte voor. Velen daarvan hebben een lening afgesloten (of herzien) tegen zeer lage rentevoeten. En dat in combinatie met de woonbonus die voor die leningen nog in voege is. Vervroegd terugbetalen zorgt dan voor verlies van fiscaal voordeel en het is geld dat je niet kan inzetten voor zaken met een hogere opbrengst. Ik zou mijn lening vervroegd kunnen terugbetalen maar daar zou ik verlies bij doen.

een stuk beter af zijn dan de meeste mensen

Zaken die je niet echt nodig hebt

2 keer gevoelsmatigheid en subjectiviteit om een definitie te suggereren...

Wat het in essentie ook altijd zal blijven zolang je in het kader spreekt van groepen waar "wat te halen valt", maar net zozeer wanneer je je zuiver op statistische principes beschouwt om zo het relatieve karakter te verwerpen (statistiek is by definition relatief).

Alles hangt af van de verdeling die je maakt.
Voor de rest is dit gewoon pure wiskunde. Al moeten we erkennen, dacht ik toch, dat dit de bedragen zijn zonder de zelfstandigen (en hun optimalisaties). Wat dit potentieel nog in een heel andere richting zou kunnen duwen, waardoor dat bedrag hoger ligt.
Net zoals dit ook geldt voor de extralegale voordelen die niet meegeteld worden. En waar die bij de verloning van sommige profielen die in de praktijk er gewoon in bruto verloning bijzetten (en dus ook netto). Wat hen dan potentieel rijker zou doen uitkomen dan ze in de statistische vergelijking effectief zijn.

Vroeger was de middenklasse of de middenstand ook niet de Ronaldo van die tijd. Het is niet omdat jij dat stelt, dat dat ook de effectieve realiteit is. Toen werd dat ook gewoon bekeken in relatie tot de anderen.

Wat het in essentie ook altijd zal blijven zolang je in het kader spreekt van groepen waar "wat te halen valt", maar net zozeer wanneer je je zuiver op statistische principes beschouwt om zo het relatieve karakter te verwerpen (statistiek is by definition relatief).
Maar er is dan ook geen definitie voor rijk zijn behoren tot de middenstand of... Deze is altijd relatief.

In veel gevallen is het dan ook niet slim om die lening vervroegd af te lossen, zelfs al heb je er de ruimte voor. Velen daarvan hebben een lening afgesloten (of herzien) tegen zeer lage rentevoeten. En dat in combinatie met de woonbonus die voor die leningen nog in voege is. Vervroegd terugbetalen zorgt dan voor verlies van fiscaal voordeel en het is geld dat je niet kan inzetten voor zaken met een hogere opbrengst. Ik zou mijn lening vervroegd kunnen terugbetalen maar daar zou ik verlies bij doen.
Ja natuurlijk, dat betwist ik ook niet. Je antwoordt nu op mijn reply op de opmerking van cege maar dat heeft hier niets te maken met mijn oorspronkelijk punt dat je ook rekening moet houden met de uitstaande schulden. En die zijn nu eenmaal hoger bij de jongere generaties. Of die die dan vroeger kunnen (of willen) terugbetalen doet er niet toe, zolang ze niet terugbetaald zijn.
Punt blijft dat met de vergrijzing de curve automatisch opschuift naar rechts omdat oudere generaties nu eenmaal minder schulden hebben.

Hoe is het gevoelsmatigheid en subjectief om te stellen dat dokters en professoren meer verdienen dan de gemiddelde persoon? Is dat niet correct dan? Wat is het punt dat je wilt maken? Hoe voegt dit inhoudelijk iets toe aan het debat?

Welk relatief karakter wordt verworpen? Kun je wat meer body geven aan je reactie in plaats van schijnbare oneliners?

Vergeet ook niet dat wat upgrades de kost van leven fors de hoogte in pushen - ik zal mijn baas als voorbeeld nemen, die is rijk met een vermogen (als die alles verkoopt) van, ik schat, rond de 10 miljoen. Die komt uit een normaal gezin en heeft eigenlijk geen echte uitspattingen- maar waar bvb best wat geld naartoe gaat:

- elk jaar gaan skiën met gezin van 4: 10-12k, en dat zijn geen high end hotels dan
- paar wagens (q7, eqe suv, A5 cabrio)
- op reis in de zomer, met gezin - verleden jaar de VS gedaan, kleine 20k
- wekelijks op restaurant, geen sterren maar wel de betere resto, soms met gezin, soms niet - makkelijk 1000 €/maand
- tuinman, 3-4K per jaar
- upgrades aan de bescheiden HOB: zwembad, poolhouse, buitenkeuken - snel 100k
- kledij is nogal gevoelig - vooral zijn vrouw, makkelijk 500€/maand voor haar alleen
- elk jaar weekend met vrienden den beer uithangen - van kamperen tot high-end verblijf en eten

Zijn dat zotte dingen, niet echt - maar buiten bereik van zeer veel mensen.

Terug
Bovenaan