Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

• arm

Stemmen: 14 2,6%
  • lage middenklasse

Stemmen: 29 5,4%
  • kernmiddenklasse

Stemmen: 184 34,2%
  • hoge middenklasse

Stemmen: 252 46,8%
  • rijk

Stemmen: 59 11,0%

• Totaal aantal stemmers
    538
En jij vindt dat misschien geen goede opsplitsing, maar er valt wel iets voor te zeggen. Voor de meeste mensen is dat de "eind van de studies, ga het huis uit en settle je in het leven als werkende volwassene"-periode.
Je kan toch moeilijk een schoolverlater en iemand die mogelijks al 16j lang werkt in dezelfde bracket steken?

Je kan toch moeilijk een schoolverlater en iemand die mogelijks al 16j lang werkt in dezelfde bracket steken?
Dat zijn de internationale standaard brackets voor huishoudinkomen. Zoals in het segment methodologie van de studie ook staat.

Vlaanderen gebruikt die ook (en die data komt van Eurostat, meerbepaald EU-SILC):

Dusja, er zal wel een reden voor zijn om die zo te groeperen en men is er internationaal over overeengekomen.

Maar dat zijn dan misschien conclusies die je op macro niveau kan nemen. Maar om daar dan een tool van te maken voor het individu om zichzelf zo te gaan vergelijken, dat lijkt me niet juist.

Ach dergelijke krantenartikels, bij voorkeur met de obligate "het is niet gelijk verdeeld", "de rijken worden rijker" of evenwaardige titel, dienen toch ook maar enkel om een narratief te blijven voeden dat ze "daar maar meer" moeten gaan halen. Er zijn begrotingsrondes die van start gaan/lopende zijn, dus no doubt dat er terug wat van die vergelijkingen/studies de ronde gaan doen of opnieuw bovengehaald worden.

En like clockwork, in September :Begrotingstekorten tot net geen 40 miljard in 2029, in combo met wat sossen en anderen die nu al roepen over "gelijk de lasten verdelen", "sociaal en gericht ageren" en what not.

Twee keer raden waar erfenisrechten uiteindelijk heen gaan, waar die meerwaardebelasting uiteindelijk heen gaat of wat er gaan gebeuren met "geen extra belastingen". De hogere middenklasse en above had al amper enige reden om in BE te blijven plakken, nog een beetje en zelfs de middenklasse mag daarover beginnen nadenken. Maar goed, de exit-taks kan uiteraard ook wel nog omhoog :oi22: :biglaugh:

En like clockwork, in September :Begrotingstekorten tot net geen 40 miljard in 2029, in combo met wat sossen en anderen die nu al roepen over "gelijk de lasten verdelen", "sociaal en gericht ageren" en what not.

Twee keer raden waar erfenisrechten uiteindelijk heen gaan, waar die meerwaardebelasting uiteindelijk heen gaat of wat er gaan gebeuren met "geen extra belastingen". De hogere middenklasse en above had al amper enige reden om in BE te blijven plakken, nog een beetje en zelfs de middenklasse mag daarover beginnen nadenken. Maar goed, de exit-taks kan uiteraard ook wel nog omhoog :oi22: :biglaugh:
De moment dat de rijken verhuizen, worden de middenklasse de nieuwe rijken om op te klagen he.

Dus de oplossing om te voorkomen om 3k extra taksen te betalen is 200k spenderen aan een porsche waar je dan 21% BTW of whatever op betaald heb ? En waar je jaar na jaar BTW op het onderhoud betaald ? Of waar je jaar na jaar taksen en verzekering op betaalt voor het gebruik ervan?

Ja, daar gaat men eens echt treurig op zijn dat je hen 3k€ door de neus boort via de miljonairstaks :p.
Ik gaf maar een voorbeeld, maar het feit is wel dat je aan die uitgaven die je aangeeft wel iets hebt. Ookal niet 100% uw eigen/eerste keuze.
Terwijl je anders gewoon 3k afgeeft voor niets, het gaat niet over het hen niet gunnen.
Net zoals ik zeg dat je met 3k even goed op reis kan of wat luxe restaurants doen, daar betaal je ook btw op maar heb je tenminste iets aan ipv het met een strikje af te geven. Ookal zou je het anders niet doen.

Je komt hier wat van de toren blazen maar het is wel breder dan uw simplistische redenering.

Monaco heeft geen personenbelasting, vermogensbelasting, successiebelasting, schenkingsrechten zijn vrijwel onbestaande, etc…

Dat heeft weldegelijk een zeer grote impact. En je moet niet kopen in Monaco maar huren. Maar goed, je bent duidelijk beter op de hoogte.

Edit: ik verwijs ook niet specifiek naar Monaco vanaf 5M. Ik zei, ik ken mensen die kapitaal naar het buitenland gebracht hebben om fiscale redenen.

Edit 2: Voor iemand met een zeer hoog inkomen of groot vermogen (bv. € 500.000 inkomen per jaar of > € 5 miljoen belegbaar vermogen) kan de belastingbesparing oplopen tot honderdduizenden euro’s per jaar. Dan wegen de hoge woonkosten ruimschoots op tegen de besparing.
Ik had het enkel over het nieuwe voorstel, dat dat het verschil niet gaat maken. Dat gaat niet tot de massale exodus leiden die je van uw toren predikt.

Nieuwe thread - Vooruit legt de miljonairstaks (opnieuw) op tafel
Terug
Bovenaan