Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

• arm

Stemmen: 14 2,6%
  • lage middenklasse

Stemmen: 29 5,4%
  • kernmiddenklasse

Stemmen: 184 34,2%
  • hoge middenklasse

Stemmen: 252 46,8%
  • rijk

Stemmen: 59 11,0%

• Totaal aantal stemmers
    538
Iemand die (de helft van) een afbetaalde woning heeft (van bv. waarde 500k), 100k op de spaarboek en een inkomen van 3k netto, zal niet zo uitzonderlijk zijn op de leeftijd van 63 jaar.
Als je dat op de leeftijd van 21 jaar hebt, dan is dat, vind ik toch, duidelijk een andere situatie.
Dit dus. Geeft hoogstens wat extra, broodnodige, context.

Iemand die (de helft van) een afbetaalde woning heeft (van bv. waarde 500k), 100k op de spaarboek en een inkomen van 3k netto, zal niet zo uitzonderlijk zijn op de leeftijd van 63 jaar.
Als je dat op de leeftijd van 21 jaar hebt, dan is dat, vind ik toch, duidelijk een andere situatie.

De eerste persoon heeft nog enkele jaren voor zijn pensioen en zal zijn spaarboek hier vermoedelijk voor moeten gaan aanspreken.
De tweede persoon heeft nog meer dan 40 jaar om verder vermogen op te bouwen door arbeid en beleggingen en verwacht geen inkomensdaling in de nabije toekomst.

Dit dus. Geeft hoogstens wat extra, broodnodige, context.
Maar in beide gevallen gaat het nog steeds om het actueel opgebouwd vermogen, geen projectie van de situatie in de toekomst.

Op een grafiek ga je logischerwijs meer ‘rijkere’ vinden in de hoogste leeftijdscategorie. Maar om gewoon naar het totaal pakket te kijken is dat dus minder relevant.

€150.000.000 is €150.000.000, of je nu 20 of 89 bent :unsure:

(Maar ik snap jullie insteek ook hoor)

@HUSKE: als je zelf aangeeft dat je de mogelijkheid had om een hypotheek aan te gaan voor 3500 euro, dan moet je toch beseffen dat jij je financieel in de hogere klasse bevind.

Maar in beide gevallen gaat het nog steeds om het actueel opgebouwd vermogen, geen projectie van de situatie in de toekomst.

Op een grafiek ga je logischerwijs meer ‘rijkere’ vinden in de hoogste leeftijdscategorie. Maar om gewoon naar het totaal pakket te kijken is dat dus minder relevant.

€150.000.000 is €150.000.000, of je nu 20 of 89 bent :unsure:

(Maar ik snap jullie insteek ook hoor)
Akkoord he, maar als je wilt gaan vergelijken hoe rijk je bent met andere inwoners van België, dan lijkt deze leeftijdscomponent wel één van de belangrijkste (en makkelijkste) zaken om mee in rekening te brengen, als je wat verdieping wilt in hoe rijk je bent op een objectieve manier.

Er zijn natuurlijk nog veel andere zaken die je mee in rekening zou kunnen nemen als je je wilt gaan vergelijken met anderen, zoals mogelijks opleidingsniveau, regio, ... aangezien mensen, zoals je hier in de thread ook ziet, zich vaak met "vergelijkbare profielen" gaan vergelijken. Niet dat dat één op één altijd iets wilt zeggen natuurlijk, maar zo zie je bv. vaak starterslonen naargelang opleiding opgesplitst, omdat mensen dat graag vergelijken. Of zo zal de persoon met éénzelfde inkomen die in Leuven werkt/woont defacto vaak armer zijn (puur financiëel gezien) dan een persoon die hetzelfde inkomen verwerft in en woont in een godvergeten gat in de Walen. Aangezien er buiten het persoonlijke uitgavenpatroon gewoon duurdere en goedkopere regio's zijn.

Dusja, het hangt er altijd maar vanaf wat je precies wilt weten. Maar leeftijd lijkt mij persoonlijk alvast één van de grootste parameters die een grote impact hebben buiten andere externe factoren om.

En ja, van mij mogen jullie rijk zijn. Ik moet zeggen: ik kom uit een gezin waar mijn kleding 2de hands was of in de Wibra gekocht en we woonden in een sociaal appartement. Ondertussen heb ik het beter dan toen. Ik heb (maar) ne Clio en ne motor en als technisch tekenaar zit ik in de kernmiddenklasse. Domme beslissingen in het verleden hebben ervoor gezorgd dat ik geen huis of zo heb. Maar ik ben tevreden. Ik ken geen armoede meer, maar ook geen rijkdom. Ik kan wat sparen en ik kan geld uitgeven aan domme dingen. En ik ben daar tevreden mee. Soms ben ik wel eens jaloers op de mensen met een huisje met een zwembad daarbij en ik wou dat ik het geld had om ergens in een hutje aan een meer te kunnen leven. Maar ik besef dat ik het goed heb en zelfs beter dan veel mensen. Ik moet me momenteel geen zorgen maken of ik mijn rekeningen ga kunnen betalen en dat is voor mij al veel. Als ik dood ben, kan ik toch niets meenemen in het graf en ik heb geen kinderen om het aan na te laten.
Ik zit in exact dezelfde situatie en als het een troost is: volgens mij voelt niemand zich rijker dan ons. Rekeningen kunnen betalen, kunnen sparen en af en toe eens een folieke. Als je komt van financiële zorgen is er echt niks dat zoveel meer rijkdom brengt dan dat. Eigenlijk zou iedereen eens zo'n periode moeten hebben om te beseffen hoe goed ze het verdomme toch hebben.

Ik zit in exact dezelfde situatie en als het een troost is: volgens mij voelt niemand zich rijker dan ons. Rekeningen kunnen betalen, kunnen sparen en af en toe eens een folieke. Als je komt van financiële zorgen is er echt niks dat zoveel meer rijkdom brengt dan dat. Eigenlijk zou iedereen eens zo'n periode moeten hebben om te beseffen hoe goed ze het verdomme toch hebben.

Goh ik denk dat veel mensen dat wel weten. Zie toch niemand het tegendeel beweren.
Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik het door luck of the draw goed heb gedaan in het leven op financieel vlak en wat mijn persoonlijke ervaring is: vanaf een bepaald punt maakt het niet uit hoeveel je extra kan verdienen of binnen haalt. Dat kantelpunt heeft ook een wetenschappelijke term maar daar kan ik even niet opkomen.

Eenmaal op dat punt, verandert werkelijk niks aan je levenskwaliteit of zorgeloosheid. Integendeel, bij mij is het eigenlijk geweest, hoe meer geld ik vergaard had, hoe meer ik mij bewust werd van bepaalde uitgaves net doordat ik besefte hoe moeilijk het was om tot dat punt te geraken.

Afgunst op anderen is even vies als zaken vanzelfsprekend vinden wat mij betreft en is een boodschap die ik echt extreem hard wil doorgeven en drukken bij mijn dochter. Die is nu nog te jong maar die beseft niet hoe hard ze met haar gat in de boter is gevallen. Ik kan soms oprecht is rondkijken en denken ''dit had ik toch vroeger allemaal niet als kind''. Heel gevaarlijke lijn om een kind zo zaken vanzelfsprekend te laten vinden. Ben mij daar ZEER bewust van. (en daarnaast ook wel enigszins trots dat ik haar dat kan geven)

Laatst bewerkt:
Knipsel.png

Plaatje is al van 2022, is er een geactualiseerde versie?
Vermoed dat enkel corrigeren voor inflatie niet voldoende is (maar wel een ijkpunt geeft)?

Ik heb eerder in deze thread en geactualiseerde versie gepost.

Veronderstel dat je het over dit bericht hebt?

De standaard heeft z'n test aangepast...
Ben het er compleet niet mee eens, want ze geeft een belachelijk hoog gewicht aan inkomen, een inkomen waarvan ik uit ervaring spreek dat het altijd kan wegvallen.

Rijke mensen en wat mij betreft zelfs hoge middenklasse zijn degenen die minstens hun eigen woning volledig bezitten, en die met een laag inkomen ook de maand kunnen doorkomen, of ook ondoordacht bepaalde grote aankopen kunnen doen (dat ben je als alleenstaande sowieso nooit) ... ik moet minder tellen dan vroeger (pre-promotie) dat is waar, en er kan al wel eens wat meer af...

Als 90 à 95% van je vermogen echter in je woning zit, die je moet afbetalen, en je moet ergens wonen, en je bent niet 100% zeker dat je volgende job even goed verloond zal zijn, tja...

Zit een betaalmuur voor.

Volgens dit recente artikel moet je als koppel met twee kinderen maandelijks 10k netto verdienen om bij de top 10% te horen. Als alleenstaande 5k netto.

De top 1% schept maandelijks 25k netto (gezin met twee kinderen), of 12k netto (alleenstaande).

Dat is inkomen uit zowel arbeid als vermogen.

Volgens dit recente artikel moet je als koppel met twee kinderen maandelijks 10k netto verdienen om bij de top 10% te horen. Als alleenstaande 5k netto.

De top 1% schept maandelijks 25k netto (gezin met twee kinderen), of 12k netto (alleenstaande).

Dat is inkomen uit zowel arbeid als vermogen.

Dit zijn alvast veel meer realistische cijfers dan wat meer bij de OP gezet werd.
Rond de 300k inkomst uit vermogen is top 1% bij gezin van 2 kinderen, simpel gerekend is dat dus een vermogen van 5 miljoen euro om dergelijke opbrengst te realiseren.

Sinds deze maand van lage middenklasse naar kernmiddenklasse gegaan. Ik merk wel duidelijk dat ik een grote stap heb gemaakt als alleenstaande.

Met net geen €2500 netto per maand kom ik goed rond maar mijn doel als alleenstaande is €3500.

Sinds deze maand van lage middenklasse naar kernmiddenklasse gegaan. Ik merk wel duidelijk dat ik een grote stap heb gemaakt als alleenstaande.

Met net geen €2500 netto per maand kom ik goed rond maar mijn doel als alleenstaande is €3500.
Dit is dan de hamvraag: waarom is dat je doel?
Denk je dat dat significante impact heeft op je geluk?
Vind dat altijd zo moeilijk te kwantificeren dergelijke uitspraken.

(geen kritiek trouwens, oprechte vraag)

Dit is dan de hamvraag: waarom is dat je doel?
Denk je dat dat significante impact heeft op je geluk?
Vind dat altijd zo moeilijk te kwantificeren dergelijke uitspraken.

(geen kritiek trouwens, oprechte vraag)
Meer budget om te sparen/investeren.
Meer geld voor activiteiten.

Er is nog hoop jongens en meisjes: we onderschatten ons vermogen blijkbaar

Er is nog hoop jongens en meisjes: we onderschatten ons vermogen blijkbaar

Ik ben alleszins te arm voor een abonnement op HLN.be .

Die perceptiekloof is toch ook gewoon logisch. Het eerste idee van velen wanneer ze gevraagd worden of ze rijk zijn, zal het geldelijke op de rekening(en) zijn. Uiteraard is dat niet alleen wat een rijkdom zal bepalen (vastgoed, beleggingen ...)

Eén gezegde staat als een paal boven water en dat is: "geld maakt geld".

Ik ben alleszins te arm voor een abonnement op HLN.be .
Idem hier - maar heb wel een kennis met een abonnement: niet geheel onverwacht - de Belg is zeer conservatief in alles: (te) veel geld op o.a. spaarboekjes en vaak onderschatten we de waarde van wat we hebben. Ik ben ook vrij zeker dat het gros hier op het forum bvb. de waarde van de eigen woning nogal laag inschat - gewoon om zeker te zijn.

Onderstaand wat inhoud:

Amper 1 op de 10 kan van zichzelf correct inschatten hoeveel hij of zij heeft. Ruim 9 op de 10 Belgen zitten minstens 10.000 euro naast hun effectieve totaalbedrag als ze het moeten inschatten. Dat blijkt uit het vermogensrapport van de Universiteit Gent en Keytrade Bank. 20 procent schat zijn financiën rooskleuriger in dan ze effectief zijn en 72 procent denkt dan weer dat die er minder goed uitzien dan in werkelijkheid.
“Die grote perceptiekloof wijst erop dat velen geen helder inzicht hebben in hun financiële situatie.

Omdat de rente op die spaarrekeningen in de meeste gevallen lager is dan de inflatie, wordt je geld uiteindelijk zelfs minder waard. Doordat de prijzen van goederen en diensten stijgen, kan je na verloop van tijd met hetzelfde bedrag minder kopen.

“We zien dat de rijkste Belgen dat wél goed doen. Hun geld is veel meer verdeeld over verschillende componenten – zoals vastgoed, beleggingen en andere spaarproducten – waardoor ze veel meer bronnen van geldmiddelen hebben”, legt Inghelbrecht uit. “Doordat ze daarbovenop een stuk actiever omgaan met hun kapitaal, kunnen ze het beter laten renderen, waardoor hun eigen geld opbrengt.”

Vastgoed vind ik altijd een moeilijke als vermogen.. als je een tweede woning hebt ofzo oké. Maar je moet toch altijd ergens wonen dus ik vind dat zo onnozel om de waarde van het huis integraal mee te tellen in het vermogen (min de openstaande hypotheek)

Terug
Bovenaan