Topperman
Active member
op de gsm werkt de test gewoon, via browser niet.Ik ben alleszins te arm voor een abonnement op HLN.be .
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
op de gsm werkt de test gewoon, via browser niet.Ik ben alleszins te arm voor een abonnement op HLN.be .
Natuurlijk moet je dat meetellen, de waarde van de woning min je openstaande hypotheek is jouw eigendom. Omdat het vastligt in stenen is het daarom niet minder waard.Vastgoed vind ik altijd een moeilijke als vermogen.. als je een tweede woning hebt ofzo oké. Maar je moet toch altijd ergens wonen dus ik vind dat zo onnozel om de waarde van het huis integraal mee te tellen in het vermogen (min de openstaande hypotheek)
Je bent deze kadering nog vergeten van (te) veel geld op o.a. spaarboekjes:Idem hier - maar heb wel een kennis met een abonnement: niet geheel onverwacht - de Belg is zeer conservatief in alles: (te) veel geld op o.a. spaarboekjes en vaak onderschatten we de waarde van wat we hebben. Ik ben ook vrij zeker dat het gros hier op het forum bvb. de waarde van de eigen woning nogal laag inschat - gewoon om zeker te zijn.
Dus "de belg" is maar 33%. Dan nog volgens dat principe qua grootte van cash buffer (veilige buffer is voor iedereen anders).Uit de studie blijkt ook dat de Belg over het algemeen een te grote spaarbuffer heeft. “Doorgaans wordt gezegd dat je 3 tot 12 maanden aan loon op je spaarrekening nodig hebt als buffer voor als je bijvoorbeeld zonder werk valt of onverwachte kosten krijgt. Maar uit het onderzoek blijkt dat 33 procent van de Belgen meer dan 12 maanden loon op zijn rekening heeft staan.”
Dat meer dan 90% van de Belgen €10k naast het bedrag zitten, is ook doodnormaal. Iedereen met een koopwoning, 2e woning, groot genoege som in beleggingen, eigen bedrijf, ... kan dit nooit correct inschatten. Vastgoed is waard wat de zot eraan wilt geven, een schatting zit er meestal meer dan €10k naast (volgens HLN zelf, ze verwijzen zelf naar dit artikel). Zo goed als niemand met een lopende lening gaat correct inschatten wat hun openstaand saldo is en welke extra kosten er zouden zijn als ze nu hun contract moeten afkopen. Voor aandelen schommelt de markt constant, dus zelfs de virtuele huidige waarde zegt niks als je het op een ander moment nodig hebt. En dan moet je nog alle taksen en kosten in rekening brengen (en vanaf volgend jaar meerwaardebelasting er ook nog bij).Amper 1 op de 10 kan van zichzelf correct inschatten hoeveel hij of zij heeft. Ruim 9 op de 10 Belgen zitten minstens 10.000 euro naast hun effectieve totaalbedrag als ze het moeten inschatten. Dat blijkt uit het vermogensrapport van de Universiteit Gent en Keytrade Bank. 20 procent schat zijn financiën rooskleuriger in dan ze effectief zijn en 72 procent denkt dan weer dat die er minder goed uitzien dan in werkelijkheid.
“Die grote perceptiekloof wijst erop dat velen geen helder inzicht hebben in hun financiële situatie.
Vastgoed vind ik altijd een moeilijke als vermogen.. als je een tweede woning hebt ofzo oké. Maar je moet toch altijd ergens wonen dus ik vind dat zo onnozel om de waarde van het huis integraal mee te tellen in het vermogen (min de openstaande hypotheek)
Volgens welk onderzoek?En volgens dat onderzoek heeft een gemiddelde 26-jarige al 200k. Lijkt me ook maar onderzoeksjournalistiek van BSO-niveau.
De mediaan Belg is 42j volgens statbel op 01/01/2025.Volgens welk onderzoek?
HLN artikel van de vorige pagina spreekt over "De helft van de Belgische huishoudens bezit meer dan 277.231 euro."
De HLN-tool heeft het over "De doorsnee single Belg bezit 188.000 euro, een doorsnee koppel bezit 323.695 euro" met volgende grafiek:
![]()
En die HLN-artikels en tool zijn gebaseerd op deze studie van Keytrade in samenwerking met UGent:
Of als je liever een gratis samenvatting hebt:Het vermogensrapport van Keytrade Bank en UGent
Keytrade Bank is a financial services company based in Belgium that offers all banking and trading services online.www.keytradebank.be
Die studie werkt met leeftijdscategorieën (bv 18-34jaar).![]()
Vermogen van Belg groeit met 11 procent tot 277.231 euro, maar vooral rijken worden snel rijker | VRT NWS Nieuws
Het mediaanvermogen van de Belg is het afgelopen jaar sterk gegroeid, met 11 procent tot 277.231 euro. Dat blijkt uit het vermogensrapport van Keytrade Bank en de UGent. De stijging was groter dan de inflatie (+4,4 procent), wat betekent dat de reële welvaart is toegenomen. Maar omdat de...www.vrt.be
Dus vanwaar haal jij die gemiddelde 26-jarige?
De doorsnee Belg is zeker geen 26De mediaan Belg is 42j volgens statbel op 01/01/2025.
Ik vind de waarde van het vastgoed waar je in woont ook altijd zo gimmicky om dat integraal mee te tellen in je vermogen. Ok, als je het verkoopt en je gaat dan huren heb je dat geld. Maar in de praktijk zien we dat mensen een groot deel van hun leven bokes met choco eten om de hypotheek af te betalen, en dan uiteindelijk ook sterven in dat huis (of een quasi dode gepensioneerde te zijn) zonder ooit het plezier gehad te hebben van dat opgebouwd kapitaal.
En volgens dat onderzoek heeft een gemiddelde 26-jarige al 200k. Lijkt me ook maar onderzoeksjournalistiek van BSO-niveau.
Wat een arbitrair getal ook weer om als cut-off te nemen... als je vermogen €50k is, dan is dat significant. Als je op de mediaan van €277k zit is dat al heel wat minder significant. En als er vastgoed in de mix zit wordt het al helemaal moeilijk want wie kan dat correct inschatten?Ruim 9 op de 10 Belgen zitten minstens 10.000 euro naast hun effectieve totaalbedrag als ze het moeten inschatten.
"Vermogen van Belg groeit met 11 procent tot 277.231 euro, maar vooral rijken worden snel rijker" => wat vreemd, dat gebeurt nergens anders ter wereldVolgens welk onderzoek?
HLN artikel van de vorige pagina spreekt over "De helft van de Belgische huishoudens bezit meer dan 277.231 euro."
De HLN-tool heeft het over "De doorsnee single Belg bezit 188.000 euro, een doorsnee koppel bezit 323.695 euro" met volgende grafiek:
![]()
En die HLN-artikels en tool zijn gebaseerd op deze studie van Keytrade in samenwerking met UGent:
Of als je liever een gratis samenvatting hebt:Het vermogensrapport van Keytrade Bank en UGent
Keytrade Bank is a financial services company based in Belgium that offers all banking and trading services online.www.keytradebank.be
Die studie werkt met leeftijdscategorieën (bv 18-34jaar).![]()
Vermogen van Belg groeit met 11 procent tot 277.231 euro, maar vooral rijken worden snel rijker | VRT NWS Nieuws
Het mediaanvermogen van de Belg is het afgelopen jaar sterk gegroeid, met 11 procent tot 277.231 euro. Dat blijkt uit het vermogensrapport van Keytrade Bank en de UGent. De stijging was groter dan de inflatie (+4,4 procent), wat betekent dat de reële welvaart is toegenomen. Maar omdat de...www.vrt.be
Dus vanwaar haal jij die gemiddelde 26-jarige?
De doorsnee Belg is zeker geen 26De mediaan Belg is 42j volgens statbel op 01/01/2025.
Iemand met genoeg beleggingen, kan 10k makkelijk het verschil zijn tussen 's morgens en 's avonds van dezelfde dag...Wat een arbitrair getal ook weer om als cut-off te nemen... als je vermogen €50k is, dan is dat significant. Als je op de mediaan van €277k zit is dat al heel wat minder significant. En als er vastgoed in de mix zit wordt het al helemaal moeilijk want wie kan dat correct inschatten?
Idem hier - maar heb wel een kennis met een abonnement: niet geheel onverwacht - de Belg is zeer conservatief in alles: (te) veel geld op o.a. spaarboekjes en vaak onderschatten we de waarde van wat we hebben. Ik ben ook vrij zeker dat het gros hier op het forum bvb. de waarde van de eigen woning nogal laag inschat - gewoon om zeker te zijn.
Onderstaand wat inhoud:
Amper 1 op de 10 kan van zichzelf correct inschatten hoeveel hij of zij heeft. Ruim 9 op de 10 Belgen zitten minstens 10.000 euro naast hun effectieve totaalbedrag als ze het moeten inschatten. Dat blijkt uit het vermogensrapport van de Universiteit Gent en Keytrade Bank. 20 procent schat zijn financiën rooskleuriger in dan ze effectief zijn en 72 procent denkt dan weer dat die er minder goed uitzien dan in werkelijkheid.
“Die grote perceptiekloof wijst erop dat velen geen helder inzicht hebben in hun financiële situatie.
Omdat de rente op die spaarrekeningen in de meeste gevallen lager is dan de inflatie, wordt je geld uiteindelijk zelfs minder waard. Doordat de prijzen van goederen en diensten stijgen, kan je na verloop van tijd met hetzelfde bedrag minder kopen.
“We zien dat de rijkste Belgen dat wél goed doen. Hun geld is veel meer verdeeld over verschillende componenten – zoals vastgoed, beleggingen en andere spaarproducten – waardoor ze veel meer bronnen van geldmiddelen hebben”, legt Inghelbrecht uit. “Doordat ze daarbovenop een stuk actiever omgaan met hun kapitaal, kunnen ze het beter laten renderen, waardoor hun eigen geld opbrengt.”
Volgens mij is 10 000 EUR wel life-changing voor iemand die net op het randje zit van rond te komen en daardoor ergens een verbetering kan doorvoeren op vlak van vervoer of huisvesting die hem over die rand tilt. Het probleem daar is toch vaak dat er niet kan gespaard worden.Minstens 10k ernaast, ja goed. Dat hangt natuurlijk af van hoe complex of groot je vermogen is natuurlijk.
Zou zelfs stellen dat 10k voor vrijwel niemand lifechanging money is. Zelfs een dakloze komt niet heel ver met 10k en als je tot op 10k moet gaan schatten op vermogens van >1M, alleen al de fluctuaties van belegging/crypto etc coveren dat.
Blijf erbij dat topics zoals deze gewoon raar zijn. Nooit echt het nut gesnapt van te kijken hoeveel vermogen iedereen heeft en dat te vergelijken. Je legt voor jezelf de lat toch op een bepaald punt. ''Hier ben ik tevreden mee'' en al de rest is bonus?
Volgens mij is 10 000 EUR wel life-changing voor iemand die net op het randje zit van rond te komen en daardoor ergens een verbetering kan doorvoeren op vlak van vervoer of huisvesting die hem over die rand tilt.
Voor mensen in die groep is het probleem vaak "grote" uitgaven, waarvoor geen buffer is, wat betekent dat die het met minder ideale oplossingen moeten doen. Iemand die elke maand maar 100 EUR in het groen staat gaat zo goed als nooit aan een deftig bedrag komen (want er valt altijd wel een onverwachte kost voor) om een upgrade van enkele duizenden uit te voeren. Natuurlijk gaan die mensen daarvan niet rijk worden, maar het kan volgens mij wel een serieuze boost geven aan wie daarmee verantwoordelijk omspringt.Ik meen dat het eerder een tijdelijke korte termijn hulp is maar lost op lange termijn weinig tot niets op. Is hoogstens een tijdelijke pleister op een inkomen/uitgave wonde. Je kan dan bijvoorbeeld inderdaad een voertuig kopen maar daar zit ook een bijkomende kost aan verzekeringen, wegentaks, onderhoud, herstellingen, brandstof, ...
Zolang mijn eerder genoemde ratio inkomen/uitgave niet in balans is, maakt die 10k echt geen hol uit voor niemand.
Gelukkig krijgen we van Melissa ne coupon voor een nieuwe frigo!
10000€ kàn life-changing zijn, als het iemand is die het verstand heeft om met die 10000€ dan een opleiding te volgen waardoor hij een stabiele, goedbetaalde job kan vinden etc.Volgens mij is 10 000 EUR wel life-changing voor iemand die net op het randje zit van rond te komen en daardoor ergens een verbetering kan doorvoeren op vlak van vervoer of huisvesting die hem over die rand tilt. Het probleem daar is toch vaak dat er niet kan gespaard worden.
Blijf erbij dat topics zoals deze gewoon raar zijn. Nooit echt het nut gesnapt van te kijken hoeveel vermogen iedereen heeft en dat te vergelijken. Je legt voor jezelf de lat toch op een bepaald punt. ''Hier ben ik tevreden mee'' en al de rest is bonus?
Ja, dat spreek ik uiteraard niet tegen, financiële geletterdheid is vaak afwezig. Bij veel mensen, maar als je al uit een ok middenklasse-nest komt kan je daar makkelijker mee leven.10000€ kàn life-changing zijn, als het iemand is die het verstand heeft om met die 10000€ dan een opleiding te volgen waardoor hij een stabiele, goedbetaalde job kan vinden etc.
Maar... Het merendeel zal die 10000€ al gebruiken om achterstallige betalingen te gebruiken (want dit voelt intuitief als het meest logische aan), en dan nog een minderheid die gewoon nog meer nieuwe dingen koopt.
De grote differentiator tussen die gevallen, is financiële geletterdheid en die ligt gewoon heel laag bij mensen die in armoede leven.
Dat is geen antwoord op de vraag. Dat is ook geen onderzoek die het over de gemiddelde 26jarige heeft, dus over welk onderzoek had je het dan wel (2e keer) hier?Een onderzoek naar rijkdom dat 18 en 34-jarigen in dezelfde age bracket zet kan je toch gewoon niet serieus nemen.
En volgens dat onderzoek heeft een gemiddelde 26-jarige al 200k. Lijkt me ook maar onderzoeksjournalistiek van BSO-niveau.