Wel als je rechtspersonen en privé-personen met elkaar vermengt.
Cq: de aandelen in mijn BV's staan privé-vermogen technisch hoogstens aan de waarde die ooit is ingelegd in de moeder: 2500€. De waarde van de moeder zelf is vele malen hoger maar zal daar blijven staan, totdat ik die die waarde naar mijn privé vereffen, tot ik verkoop of tot er iets anders gebeurt. Je kan voor welke simplistische statistiek dan ook wel het vermogen van de privé-persoon Ares en de rechtspersoon Ares wel bij elkaar gaan optellen (aka, letterlijk privé-vermogen en bedrijfsvermogen met elkaar gaan mengen), maar je gaat met fiscaliteit bedoeld voor de ene, niets kunnen doen bij de andere. It is as easy as that.
En tuurlijk, je kan de wetgeving gaan wijzigen, je kan zelfs voor jaarlijkse herwaarderingen gaan en privé ongerealiseerde meerwaardes gaan trachten te belasten, dat gaat allemaal maar dan wens ik je veel succes voor de toekomst.
In de definitie van netto-gezinsvermogen worden toch nergens privé-vermogens met bedrijfsvermogens vermengt? De aandelen die jouw vennootschap bezit van een andere vennootschap zijn geen component van jouw privé vermogen. De aandelen die jij als privé-persoon bezit zijn dat wel. It's that simple.
Jij blijft doorgaan over de waardering van die aandelen maar daar heb ik het nooit over gehad. Ik beschouw het onderzoek van de Universiteit Antwerpen nu niet als een simplistisch statistiek hoor.
Hoe die componenten van een netto-vermogen gewaardeerd worden is iets helemaal anders en uiteraard noodzakelijk om het onderzoek correct te kunnen uitvoeren.
Ik zou moeten nalezen welke waarderingsregels ze in dat onderzoek toepassen voor aandelen maar een éénvoudige zou kunnen zijn om de boekwaarde van de laatste jaarrekening te nemen en dat te delen door het aantal aandelen. Dan heb je een waardering van een aandeel.
Mijn hypothetisch netto-vermogen zou kunnen zijn:
- Woning: aangekocht voor 500 euro
- Nog af te lossen hypotheek: 250 euro
- Spaarrekening: 100 euro
- 50% aandelen van een vennootschap met boekwaarde: 400
Netto-vermogen: 500-250+100+(0,5 x 400)= 550 euro. Van dat vermogen is 100 euro liquide, de andere componenten vereisen eerst een actie vooraleer ik ze kan gebruiken om iets mee te kopen.
Je opmerking over fiscaliteit is ook compleet naast de kwestie. Voor zover ik weet is er geen vermogensbelasting in België.