Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

• arm

Stemmen: 14 2,6%
  • lage middenklasse

Stemmen: 29 5,4%
  • kernmiddenklasse

Stemmen: 184 34,2%
  • hoge middenklasse

Stemmen: 252 46,8%
  • rijk

Stemmen: 59 11,0%

• Totaal aantal stemmers
    538
Vastgoed is in tegenstelling tot aandelen binnen een geprivatiseerde onderneming wel redelijk makkelijk te waarderen en in het geval van opbrengstwoningen is daar ook gewoon cashflow natuurlijk.

Dat is in principe een relatief goed idee qua benadering maar je zit daar natuurlijk met het feit dat mensen die grotere woningen kunnen veroorloven doorgaans ook beter geïsoleerde en zelfvoorzienende woningen kunnen bouwen. Oppervlakte is simpel, energiefactor is minder eerlijk te belasten.

Deontologisch komen we hier echter weer op hetzelfde punt. Waarom moeten we altijd spreken over meer belasten als we statistisch gezien reeds meer dan voldoende inkomstenbelasting genereren? Uitgaves, dat is de sleutel. We mogen zelfs 70% belasten, als het beleid een financieel fiasco blijft, geraak je nooit uit de schuldenput. Ik herhaal: 14 miljard per jaar aan rente.
En uw onderneling heeft geen cashflow of tangible assets (en dus ook makkelijk te waarderen) :wtf:

Soit, ik ga er geen energie meer insteken, maar wat je zegt klopt gewoon niet.

En uw onderneling heeft geen cashflow of tangible assets (en dus ook makkelijk te waarderen) :wtf:

Soit, ik ga er geen energie meer insteken, maar wat je zegt klopt gewoon niet.
En die omzet die wordt toch belast? Vennootschapsbelasting, BTW,…

Snap je punt niet. Die cashflow is niet prive te besteden zomaar he. Daar kan ik ook geen brood mee kopen zonder het eerst door de belastingsmolen te draaien om dat geld prive op de rekening te krijgen…

Edit: de woorden meerwaardebelasting zijn nog maar net met moeite uitgesproken en Vooruit klopt weer op de belastingstrommel voor de erfbelasting te hervormen voor nog meer binnen te rijven.

https://www.hln.be/binnenland/discu...-euro-zonder-belastingen-te-betalen~afb70e32/

Duidelijk dat we de politieke gang van zaken zeker moeten blijven ondersteunen want deze steengoede aanpak werpt o zo veel vruchten af niet. Incompetentie tot op het degoutante af :crazy:

Laatst bewerkt:
Ik spreek nergens van of het nu eerlijk is, of goed of niet.
Ik zal zelf ook ooit wel getroffen worden door deze maatregelen dus het is nu niet alsof ik er voor sta te springen. Maar het debat moet wel fair gevoerd worden en we moeten ook niet doen alsof het net deze ene maatregel is die alle ondernemerschap in dit land zal fnuiken. Voorlopig wil ik mij daar eigenlijk niet over uit spreken aangezien ik van mening ben dat je maar op einde van de legislatuur de balans kan opmaken. Ik hoop dan ook dat men effectief eens werk gaat maken van wat men geopperd heeft bij de verkiezingen.

An sich wel, al heeft toont de geschiedenis van de BE fiscaliteit aan dat daar niet teveel hoop op gesteld kan en mag worden, en geven signalen vanuit Arizona (Conner's "ik sta open voor een defensietaks of een vermogenstaks" of Jambon's "als de opbrengst niet voldoende is, gaan we bij diezelfde groep nog meer halen") ook niet bepaald vertrouwen. Ik snap de reactie dus zeker.

Ik heb er dan wel moeite mee dat er nu een hoop personen staan te roepen die in se geen ondernemer zijn maar gewoon een vennootschap opgericht hebben om er financieel voordeliger uit te komen. Dat mensen zoals Nijntje kritiek hebben gezien het risico dat ze al genomen hebben en de tijd en moeite die ze geïnvesteerd hebben, kan ik helemaal begrijpen maar dat er een hoop zijn die in verdoken loondienst werken en hun inkomen via een vennootschap laten passeren zonder ook maar enig risico te lopen, daar heb ik nul respect voor hun grieven die ze nu uiten. Daarom hoop ik ook dat men effectief wat hervormingen doet, arbeid wat minder belast en de rest wat meer en dat men effectief ook eens ondernemerschap wat meer ondersteunt en beseft dat het niet is omdat je een btw nummer hebt dat je effectief een ondernemer bent.

Wat uiteindelijk niet meer dan symptomen zijn, geen oorzaken.
Desondanks vervennootschappelijking, desondanks salariswagens, desondanks alle andere truken van de foor, is BE nog steeds de quasi koploper in overheidsbeslag. Het issue zit niet bij de inkomsten, of bij hen die maximaal ontwijken, het zit zuiver bij de uitgaven. De "rijken" of "de hoge middenklasse" zijn in deze enkel eufemismen voor de Chinese vrijwilligers die dat uitgaveprobleem moeten bekostigen.

Elke econoom/boekhouder gaat u ongelijk geven. En het is ook gewoon een kromme redenering. Vastgoed is dan ook niks waard zolang je het niet verkoopt? Want met bakstenen kan je geen brood kopen?

Ik moet de eerste boekhouder nog tegenkomen, voorheen in BE of nu, die me toeliet om kapitaal van de BV privé te gebruiken. Nijntje's boekhouder gaat dat gewoon bevestigen. Die BV is en blijft een andere rechtspersoon dan Nijntje zelf.

Ik moet de eerste boekhouder nog tegenkomen, voorheen in BE of nu, die me toeliet om kapitaal van de BV privé te gebruiken. Nijntje's boekhouder gaat dat gewoon bevestigen. Die BV is en blijft een andere rechtspersoon dan Nijntje zelf.
Maar jij zegt iets heel anders , nl. dat het ptive vermogen iets anders is dan (en onderscheiden van ) het bedrijfsvermogen inde mate dat dit in een afzonderlijke rechtspersoon zit. Dat heb ik ook nooit tegengesproken.

Maar de aandelen in die rechtspersoon vertegenwoordigen een bepaalde waarde e behoren jurodisch wél tor het prive vermogen van de aandeelhouder.

Bewijs daarvan: de erfgenamen van de aandeelhouder betalen geen erfbelasting op 0 ( om de redenering van @Nijntje te volgen), maar wel op de geschatte reele waarde.

Heel raar dat dir hier tegengesproken wordt.

Kijk gewoon naar wat er in Gent aan het gebeuren is.
Snijden in de kosten en stadspersoneel bedanken en er zijn direct protesten en stakingen.
Waarschijnlijk ook wel dezelfde mensen die roepen dat de overheid moet besparen ipv nieuwe belastingen uit te vinden.
Gent kan evengoed zijn belasting omhoog doen voor zijn inwoners voor die kosten te dekken en hun personeel te houden, zouden ze dan wel content zijn?
Dit is gewoon compleet hetzelfde als je het extrapoleert naar 'België' en de hervorming van de regering/koterij/etc
Hoe kan je in godsnaam zo iets gaan hervormen en aanpakken als ze toch alleen maar in hun eigen vel/vrienden en postjes moeten snijden.
Never gonna happen, dus inderdaad, we kunnen nog wel wat meer afsnoepen van de erfenissen, en zo komt er binnenkort wel weer nog iets nieuws naar beneden gevallen.
Moesten ze dit eens durven en aankunnen dan zou België nogal een fantastisch land zijn voor iedereen en zou je makkelijk overal bovenaan kunnen staan in eender welke chart.
Maar nu pissen ze alles weg en wij maar:
- Belastingen op werk
- Belastingen op wat je aankoopt
- Belastingen op wat je bezit
- Belastingen op wat je erft
- Belastingen op wat je meerwaarde probeert te maken
- Belasting op ....

Maar jij zegt iets heel anders , nl. dat het ptive vermogen iets anders is dan (en onderscheiden van ) het bedrijfsvermogen inde mate dat dit in een afzonderlijke rechtspersoon zit. Dat heb ik ook nooit tegengesproken.

Maar de aandelen in die rechtspersoon vertegenwoordigen een bepaalde waarde e behoren jurodisch wél tor het prive vermogen van de aandeelhouder.

Nee die waarde behoort tot de rechtspersoon tot op het moment dat je een waardetransfer naar de privé-persoon hebt. tot zolang dat niet gebeurt, heb je in essentie weinig meer dan een virtuele waarde, geen reële waarde.

Nee die waarde behoort tot de rechtspersoon tot op het moment dat je een waardetransfer naar de privé-persoon hebt. tot zolang dat niet gebeurt, heb je in essentie weinig meer dan een virtuele waarde, geen reële waarde.
Zucht, ik geef het op, good luck om dat uit te leggen aan VLABEL indien je aandelen zou erven.

Kijk gewoon naar wat er in Gent aan het gebeuren is.
Snijden in de kosten en stadspersoneel bedanken en er zijn direct protesten en stakingen.
Waarschijnlijk ook wel dezelfde mensen die roepen dat de overheid moet besparen ipv nieuwe belastingen uit te vinden.
Gent kan evengoed zijn belasting omhoog doen voor zijn inwoners voor die kosten te dekken en hun personeel te houden, zouden ze dan wel content zijn?
Dit is gewoon compleet hetzelfde als je het extrapoleert naar 'België' en de hervorming van de regering/koterij/etc
Hoe kan je in godsnaam zo iets gaan hervormen en aanpakken als ze toch alleen maar in hun eigen vel/vrienden en postjes moeten snijden.
Never gonna happen, dus inderdaad, we kunnen nog wel wat meer afsnoepen van de erfenissen, en zo komt er binnenkort wel weer nog iets nieuws naar beneden gevallen.
Moesten ze dit eens durven en aankunnen dan zou België nogal een fantastisch land zijn voor iedereen en zou je makkelijk overal bovenaan kunnen staan in eender welke chart.
Maar nu pissen ze alles weg en wij maar:
- Belastingen op werk
- Belastingen op wat je aankoopt
- Belastingen op wat je bezit
- Belastingen op wat je erft
- Belastingen op wat je meerwaarde probeert te maken
- Belasting op ....
Het is een vreemde redenering want die mensen zijn grotendeels dezelfde middenklasse als waar in deze thread iedereen tot wil behoren om maar niet "rijk" te zijn. Die worden ook allemaal hoog belast op arbeid en binnenkort op meerwaarde.

Verder is wat jij zegt niet Belgisch hé, iedereen rijdt op zijn minst deels voor eigen rekening. Jij klaagt over belastingen, die mensen over potentieel jobverlies.

Allezja, dezelfde durf die je graag zou zien om in iemand anders zijn vel te snijden wordt problematisch als het om jouw vel gaat hé.

Ik denk trouwens niet dat er aan die kleine protesten gaat toegegeven worden?

Laatst bewerkt:
Het is een vreemde redenering want die mensen zijn grotendeels dezelfde middenklasse als waar in deze thread iedereen tot wil behoren om maar niet "rijk" te zijn. Die worden ook allemaal hoog belast op arbeid en binnenkort op meerwaarde.

Verder is wat jij zegt niet Belgisch hé, iedereen rijdt op zijn minst deels voor eigen rekening. Jij klaagt over belastingen, die mensen over potentieel jobverlies.

Allezja, dezelfde durf die je graag zou zien om in iemand anders zijn vel te snijden wordt problematisch als het om jouw vel gaat hé.
Mijn punt is dat de overheidskost te groot is, of dat nu in Gent is waar ze er iets aan doen of in het hele land, dit is gewoon een feit.
Er zijn veel te veel onnuttige posten en uitgaven en gemeentes/provincies/senaat/gewesten/whatever voor de belachelijke oppervlakte en aantal inwoners dat we hebben. Daar ligt het echte probleem.

En als je een even platte reactie wenst die nergens op slaat zoals jouw reactie:
Die mensen die nu over jobverlies klagen zijn dezelfde mensen die over belastingen klagen hoor.
Dit zegt ook niets.

Mijn punt is dat de overheidskost te groot is, of dat nu in Gent is waar ze er iets aan doen of in het hele land, dit is gewoon een feit.
Er zijn veel te veel onnuttige posten en uitgaven en gemeentes/provincies/senaat/gewesten/whatever voor de belachelijke oppervlakte en aantal inwoners dat we hebben. Daar ligt het echte probleem.

En als je een even platte reactie wenst die nergens op slaat zoals jouw reactie:
Die mensen die nu over jobverlies klagen zijn dezelfde mensen die over belastingen klagen hoor.
Dit zegt ook niets.
Waarom toch altijd zo agressief reageren? Alsof jouw post zo'n kunstwerk was zeg.

De grootste uitgaven zijn gezondheidszorg en pensioenen, en dat gaat er niet op beteren. Ik vind de overheid ook veel te groot maar ik denk dat we onszelf iets wijsmaken als we denken dat links en rechts ambtenaren ontslaan veel gaat uitmaken.

Het komt ook gewoon neer op "de wil van het volk". Meerwaardebelasting passeert dan kennelijk makkelijker dan ontslagen, en kennelijk is er toch weinig animo voor zelfs maar een simpele gemeentefusie.

Ik lees hier graag al die suggesties om een land te runnen als een bedrijf, maar in de realiteit denk ik dat daar heel weinig mensen voor te vinden zullen zijn van zodra het hen raakt.

Laatst bewerkt:
Waarom toch altijd zo agressief reageren? Alsof jouw post zo'n kunstwerk was zeg.

De grootste uitgaven zijn gezondheidszorg en pensioenen, en dat gaat er niet op beteren. Ik vind de overheid ook veel te groot maar ik denk dat we onszelf iets wijsmaken als we denken dat links en rechts ambtenaren ontslaan veel gaat uitmaken.

Het komt ook gewoon neer op "de wil van het volk". Meerwaardebelasting passeert dan kennelijk makkelijker dan ontslagen, en kennelijk is er toch weinig animo voor zelfs maar een simpele gemeentefusie.

Ik lees hier graag al die suggesties om een land te runnen als een overheid, maar in de realiteit denk ik dat daar heel weinig mensen voor te vinden zullen zijn van zodra het hen raakt.
Een land te runnen zoals een bedrijf vermoed ik?
Dat is een grote what if inderdaad en zal inderdaad niet op alle vlakken plezant zijn.

Open hier net toevallig linkedin en dit is de eerste post die ik te zien krijg: https://www.linkedin.com/posts/geer...p&rcm=ACoAABdK5VQBCECtvYYLE6hu8YzQL4ICDZsRtUE

Er zal dus toch een deel van waarheid inzitten?
Ik kan wel vanalles roepen maar ik geef gerust toe dat ik het niet concreet kan maken, dat is niet mijn expertise.

Een land te runnen zoals een bedrijf vermoed ik?
Dat is een grote what if inderdaad en zal inderdaad niet op alle vlakken plezant zijn.

Open hier net toevallig linkedin en dit is de eerste post die ik te zien krijg: https://www.linkedin.com/posts/geer...p&rcm=ACoAABdK5VQBCECtvYYLE6hu8YzQL4ICDZsRtUE

Er zal dus toch een deel van waarheid inzitten?
Ik kan wel vanalles roepen maar ik geef gerust toe dat ik het niet concreet kan maken, dat is niet mijn expertise.
De hoge hoeveelheid overheidsjobs wordt daar als gevolg weggezet van die drie punten. Mja, iedereen kan die drie punten formuleren, maar pak ze eens aan. "Vreemdelingen" aanpakken, dat krijg je makkelijk gepasseerd, maar pensioenen en gezondheidszorg, dan ga je denk ik snel op serieus protest stuiten. Zie al gewoon nu, met het reduceren van het ambtenarenpensioen.

doorverwijzing naar P&A
Opnieuw: dit topic gaat over tot welke economische klasse je behoort. Niet over beleid, begroting, of sociaal overleg. Daarvoor hebben we topics als:

Zit enorm gesegmenteerd binnen holding structuur dus genormaliseerde omzet distributie, retail, productie is niet zo simpel bij elkaar te puzzelen. Echter doet dat allemaal weinig ter zake.

Punt is dat er effectief veel geld naar de overheid vloeit. Vind het beetje vreemd dat dat initieel in twijfel getrokken moet worden. Hoef me daar verder niet in te verdedigen of te verantwoorden lijkt me.
Ik verstop me niet maar enige anonimiteit in zo een zaken is nog altijd wenselijk. Snap niet hoe “hoeveel geld heeft Nijntje” bijdraagt tot een constructieve discussie van een meerwaardebelasting.

Dit staaft tevens ook mijn eerdere stelling. Wij hebben een filosofie van niet zomaar cash eruit te sleuren. We hebben nog nooit dividenten of tantiemes uitgekeerd. Meer dan 90% van mijn vermogen zit eigenlijk in bedrijfsaandelen die, mits die onverkoopbaar zijn, geen knol waard zijn. Mijn actueel netto vermogen tov mijn virtueel vermogen zijn 2 totaal andere grootordes. Ik klaag nog steeds niet, maar doen alsof bedrijfsaandelen prive kapitaal zijn is je reinste onzin.
Als het hier gaat over een maatstaf om de welstand in een maatschappij te rangschikken dan zijn aandelen wel privé-kapitaal.

Aandelen zijn immers een eigendomsbewijs van een vennootschap. Dat bedrijf - tenzij het failliet gaat - heeft een waarde, door de activa die worden verzameld, de reserves, de verkoopbaarheid (al is dat niet voor elk bedrijf evident) enz. Via je aandelen deel je ook mee in de winst van die onderneming. Bezit jij als privé-persoon aandelen van een vennootschap dan zijn die aandelen een vermogenscomponent net zoals je spaarrekening, effecten, woning, roerende bezittingen enz.

Tot zolang dat niet omgezet is in kapitaal door verkoop, is dat een factor waar je geen rekening mee kan houden. Met een aandeel kan ik geen brood kopen. Is niet liquide.
Met je woning, een termijnrekening of je groepsverzekering kan je ook geen brood kopen. Dat zijn de vaste activa uit een gezinsvermogen. Niet enkel liquide middelen behoren tot een vermogen he. Anders zou een studie over vermogensverdeling gereduceerd kunnen worden tot wat de gezinnen op hun bankrekeningen hebben staan.

Of en hoe dat moet worden belast is een andere discussie.

Tot percentiel 70 of 75 (op de vermogensverdeling van UA - zoiets, exacte cijfer zou ik terug moeten opzoeken) is de gezinswoning (doorgaans) de belangrijkste vermogenscomponent van gezinnen in België. In de hogere percentielen zie je het gewicht van die gezinswoning stelselmatig afnemen en komen er andere componenten bij die in de lagere percentielen veel minder frequent voorkomen, zoals aandelen van niet beursgenoteerde bedrijven en vastgoed (buiten de gezinswoning).

Laatst bewerkt:
Zucht, ik geef het op, good luck om dat uit te leggen aan VLABEL indien je aandelen zou erven.

Je geeft hier letterlijk een case aan waarbij je van rechtspersoon overgaat naar privé-persoon; if anything you prove the point...

Vermogen van een rechtspersoon mengen met privé-vermogen, daar kan grafieken mee gaan maken over middenklasse vs rijke klasse, maar het punt blijft dat dat geen beleid ondersteunt. Je kan je wel gaan beklagen dat "de rijken" ontzien worden, maar de classificatie is sowieso gebaseerd op een vermenging van statuten die de facto anders beheerd en belast worden.

Je geeft hier letterlijk een case aan waarbij je van rechtspersoon overgaat naar privé-persoon; if anything you prove the point...
Say what? Door het sterven van de aandeelhouder, stopt het bedrijf toch niet met bestaan? Maar je gaat als erfgenaam wel erfbelasting betalen op een bepaalde waarde.

Als je aandelen dan toch geen enkele waarde hebben voor je dan mag je ze gerust aan mij geven hoor.

Er zijn er hier een paar die serieuze rare kronkels maken.

Ik geef nog even de definitie van een aandeel: een bewijs van mede-eigendom van een bedrijf. Lees 'eigendom'.

Netto-gezinsvermogen: de totale waarde van alle bezittingen en eigendommen van een huishouden verminderd met de schulden.

Aandelen zijn dus een component van een gezinsvermogen. Daar kan je niet over twijfelen en daarmee meng je geen privé-vermogen met bedrijfsvermogen he.

Het geld dat op de rekening van die BV staat wordt niet bij je gezinsvermogen geteld, het is de waarde van de aandelen die jij bezit.

Aandelen zijn dus een component van een gezinsvermogen. Daar kan je niet over twijfelen en daarmee meng je geen privé-vermogen met bedrijfsvermogen he.

Wel als je rechtspersonen en privé-personen met elkaar vermengt.

Cq: de aandelen in mijn BV's staan privé-vermogen technisch hoogstens aan de waarde die ooit is ingelegd in de moeder: 2500€. De waarde van de moeder zelf is vele malen hoger maar zal daar blijven staan, totdat ik die die waarde naar mijn privé vereffen, tot ik verkoop of tot er iets anders gebeurt. Je kan voor welke simplistische statistiek dan ook wel het vermogen van de privé-persoon Ares en de rechtspersoon Ares wel bij elkaar gaan optellen (aka, letterlijk privé-vermogen en bedrijfsvermogen met elkaar gaan mengen), maar je gaat met fiscaliteit bedoeld voor de ene, niets kunnen doen bij de andere. It is as easy as that.

En tuurlijk, je kan de wetgeving gaan wijzigen, je kan zelfs voor jaarlijkse herwaarderingen gaan en privé ongerealiseerde meerwaardes gaan trachten te belasten, dat gaat allemaal maar dan wens ik je veel succes voor de toekomst.

Wel als je rechtspersonen en privé-personen met elkaar vermengt.

Cq: de aandelen in mijn BV's staan privé-vermogen technisch hoogstens aan de waarde die ooit is ingelegd in de moeder: 2500€. De waarde van de moeder zelf is vele malen hoger maar zal daar blijven staan, totdat ik die die waarde naar mijn privé vereffen, tot ik verkoop of tot er iets anders gebeurt. Je kan voor welke simplistische statistiek dan ook wel het vermogen van de privé-persoon Ares en de rechtspersoon Ares wel bij elkaar gaan optellen (aka, letterlijk privé-vermogen en bedrijfsvermogen met elkaar gaan mengen), maar je gaat met fiscaliteit bedoeld voor de ene, niets kunnen doen bij de andere. It is as easy as that.

En tuurlijk, je kan de wetgeving gaan wijzigen, je kan zelfs voor jaarlijkse herwaarderingen gaan en privé ongerealiseerde meerwaardes gaan trachten te belasten, dat gaat allemaal maar dan wens ik je veel succes voor de toekomst.
In de definitie van netto-gezinsvermogen worden toch nergens privé-vermogens met bedrijfsvermogens vermengt? De aandelen die jouw vennootschap bezit van een andere vennootschap zijn geen component van jouw privé vermogen. De aandelen die jij als privé-persoon bezit zijn dat wel. It's that simple.

Jij blijft doorgaan over de waardering van die aandelen maar daar heb ik het nooit over gehad. Ik beschouw het onderzoek van de Universiteit Antwerpen nu niet als een simplistisch statistiek hoor.

Hoe die componenten van een netto-vermogen gewaardeerd worden is iets helemaal anders en uiteraard noodzakelijk om het onderzoek correct te kunnen uitvoeren.

Ik zou moeten nalezen welke waarderingsregels ze in dat onderzoek toepassen voor aandelen maar een éénvoudige zou kunnen zijn om de boekwaarde van de laatste jaarrekening te nemen en dat te delen door het aantal aandelen. Dan heb je een waardering van een aandeel.

Mijn hypothetisch netto-vermogen zou kunnen zijn:

- Woning: aangekocht voor 500 euro
- Nog af te lossen hypotheek: 250 euro
- Spaarrekening: 100 euro
- 50% aandelen van een vennootschap met boekwaarde: 400

Netto-vermogen: 500-250+100+(0,5 x 400)= 550 euro. Van dat vermogen is 100 euro liquide, de andere componenten vereisen eerst een actie vooraleer ik ze kan gebruiken om iets mee te kopen.

Je opmerking over fiscaliteit is ook compleet naast de kwestie. Voor zover ik weet is er geen vermogensbelasting in België.

Terug
Bovenaan