Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

• arm

Stemmen: 14 2,6%
  • lage middenklasse

Stemmen: 29 5,4%
  • kernmiddenklasse

Stemmen: 184 34,2%
  • hoge middenklasse

Stemmen: 252 46,8%
  • rijk

Stemmen: 59 11,0%

• Totaal aantal stemmers
    538
Ik vermoed dat jouw kennis van fiscaliteit en vermogen wat beperkt is, want dit houdt gewoon geen enkele steek.
Je doet alsof de waarde van een bedrijf niet toekomt aan een privé persoon en die waarde dus niet kan belast worden.

Gewoon simplistische zwart/wit benadering hier.

Wat mij in je uitspraak dus voor de borst stoot is: mijn net worth zit momenteel voor >90% in de waarde van mijn aandelen van het bedrijf waar ik 1 van de 2 oprichters ben. Tot zolang er niemand mijn aandelen koopt, is de waarde van die aandelen in principe nul. Er wordt trouwens weldegelijk vennootschapsbelasting en vele andere zaken gewoon betaalt. Wij betalen jaarlijks miljoenen aan de staat. Zo een onzin om te zeggen dat je de dans ontspringt. Kan je zeggen, de valuatie van de aandelen staat alvast niet op mijn bankrekening. Voel je vrij om mij uit te kopen, zal dan met plezier je 10% betalen als die gelden privé op mijn rekening staan.

Ik denk dat de financial engineering door de zeer rijken er bv deels uit bestaat om te leven van leningen met aandelen als onderpand, i.e. er wordt nooit cash uit de bedrijven gehaald i.e. ze wordt (door zo een maatregel) niet belast/getroffen.
(dividenden negeer ik even)
Als je uw afvraagt hoe de lening wordt terug betaalt, met een nieuwe (iets grotere) lening. Komt uiteindelijk goedkoper uit dan geld te onttrekken naar de privé (en dus belasting te betalen).

En ik kan me voorstellen dat er nog 101 andere mogelijkheden zijn (los van privé/bedrijfs-belastingparadijzen).

Je weet toch dat dividenden net het middel bij uitstek zijn (naast bv. liquidatie) om geld uit de bedrijven naar privé te halen?

Gewoon simplistische zwart/wit benadering hier.

Wat mij in je uitspraak dus voor de borst stoot is: mijn net worth zit momenteel voor >90% in de waarde van mijn aandelen van het bedrijf. Tot zolang er niemand mijn aandelen koopt, is de waarde van die aandelen in principe nul. Er wordt trouwens weldegelijk vennootschapsbelasting en vele andere zaken gewoon betaalt. Kan je zeggen, de valuatie van de aandelen staat alvast niet op mijn bankrekening. Voel je vrij om mij uit te kopen, zal dan met plezier je 10% betalen als die gelden privé op mijn rekening staan.
Zoals je aangeeft is het inderdaad te simplistisch.

Jouw aandelen hebben wel een waarde, namelijk hun fair value, los van het feit of iemand ze nu koopt of niet koopt. Zelfs indien er geen cash flow meer zou zijn in jouw bedrijf, dan is de waarde op zijn minst de waarde van de assets (bv. cash) - schulden, rekening houdende met tax impact.

EDIT: Het feit of dat wel of niet op jouw bankrekening staat, doet niets af aan het feit dat het deel is van jouw vermogen.
EDIT 2: Op het einde van de rit, hoort de waarde van een bedrijf steeds toe aan de aandeelhouders. Of die waarde makkelijk te bepalen is, en/of makkelijk belastbaar, dat is een andere discussie.

Zoals je aangeeft is het inderdaad te simplistisch.

Jouw aandelen hebben wel een waarde, namelijk hun fair value, los van het feit of iemand ze nu koopt of niet koopt. Zelfs indien er geen cash flow meer zou zijn in jouw bedrijf, dan is de waarde op zijn minst de waarde van de assets (bv. cash) - schulden, rekening houdende met tax impact.

En die worden courant ook gewoon volgens de correcte taksregels belast. Ga je een vermogensschatting doen op basis van eigenaarschap in een bedrijf en dat mee privé belasten? Wat als het nooit verkocht wordt of overkop gaat? Kan je zeggen dat dat mij financieel privé zou leegtrekken gezien de sterke groei en omvang van het bedrijf.

Dergelijke implementatie zou economische zelfmoord zijn voor ondernemerschap in België.

Reactie op je edit:

EDIT 2: Op het einde van de rit, hoort de waarde van een bedrijf steeds toe aan de aandeelhouders. Of die waarde makkelijk te bepalen is, en/of makkelijk belastbaar, dat is een andere discussie.

Een bedrijf is maar waard wat een koper er wenst voor te geven.

En die worden courant ook gewoon volgens de correcte taksregels belast. Ga je een vermogensschatting doen op basis van eigenaarschap in een bedrijf en dat mee privé belasten? Wat als het nooit verkocht wordt of overkop gaat? Kan je zeggen dat dat mij financieel privé zou leegtrekken gezien de sterke groei en omvang van het bedrijf.

Dergelijke implementatie zou economische zelfmoord zijn voor ondernemerschap in België.
Een dergelijke belasting is er daarom typisch net op de meerwaarde bij effectieve verkoop van aandelen/ bedrijf, zodat er op zijn minst een cash-in is.
Er bestaan daar uiteraard wel uitzonderingen op, zoals box 3 systeem in Nederland waarbij een fictief rendement wordt toegepast voor belangen <5%.

Een dergelijke belasting is er daarom typisch net op de meerwaarde bij effectieve verkoop van aandelen/ bedrijf, zodat er op zijn minst een cash-in is.
Er bestaan daar uiteraard wel uitzonderingen op, zoals box 3 systeem in Nederland waarbij een fictief rendement wordt toegepast voor belangen <5%.

Maar om dan is simplistisch te zijn: je neemt financiële risico's, betaalt altijd netjes exuberante bedragen aan de overheid op alles en nog wat tot zelfs belastingen omdat je printers zet die beschermde werken zouden kunnen kopiëren, voorziet werkgelegenheid en economische groei en dan word je afgestraft omdat je succesvol bent en wil verzilveren op de meerwaarde die je zelf gecreëerd hebt. Echter mits je kopje onder gaat, succes meneer de ondernemer.

Mooie balans zo. Zou wel leuk zijn als je als ondernemer ook gewoon altijd de freeroll kan nemen op de upside en alle downside risico's gewoon afgedekt zijn. Waar kan ik tekenen?

En ik ben niet tegen meerwaardebelasting maar de huidige vorm zou een absoluut gedrocht zijn en een schande om te implementeren zonder enige balans in elders lastenverlagingen. Bovenop ons huidig belastingssysteem is dit een schande. Mits complete hervorming, perfect acceptabel. Er zijn veel landen met meerwaardebelasting die het WEL correct doen. Dit is echter een compleet misselijkmakend gedrocht en de linkse hoek zit te juichen met hun pirus overwinning die meer wraakroepend is dan winstgevend voor de balans van de overheid.

Ik ga het nog is herhalen, ik vind de perceptie die geschetst wordt om van te kotsen. Het bedrijf dat ik gestart heb betaald jaarlijks tientallen miljoenen aan de overheid maar iedereen die erin slaagt om enigszins succesvol te zijn krijgt hier de perceptie een fraudeur te zijn die tal van achterpoortjes benut om toch maar niet te moeten betalen. Middelvinger oproepend is dit. Ja ik heb goed geboerd en boer goed, maar ik betaal ook sloten geld, heb daar jaren voor geknokt en veel risico's voor moeten nemen. Denk dat ik mijn deel voor de schatkist al STEVIG heb ingevuld, net zoals menig ander ondernemer. Het feit dat iedereen het maar normaal vindt dat we het probleem van uitgaves gaan oplossen door nog maar is meer belastingen te heffen voor inkomsten te genereren is compleet absurd.

Laatst bewerkt:
Maar om dan is simplistisch te zijn: je neemt financiële risico's, betaalt altijd netjes exuberante bedragen aan de overheid op alles en nog wat tot zelfs belastingen omdat je printers zet die beschermde werken zouden kunnen kopiëren, voorziet werkgelegenheid en economische groei en dan word je afgestraft omdat je succesvol bent en wil verzilveren op de meerwaarde die je zelf gecreëerd hebt. Echter mits je kopje onder gaat, succes meneer de ondernemer.

Mooie balans zo. Zou wel leuk zijn als je als ondernemer ook gewoon altijd de freeroll kan nemen op de upside en alle downside risico's gewoon afgedekt zijn. Waar kan ik tekenen?

En ik ben niet tegen meerwaardebelasting maar de huidige vorm zou een absoluut gedrocht zijn en een schande om te implementeren zonder enige balans in elders lastenverlagingen. Bovenop ons huidig belastingssysteem is dit een schande. Mits complete hervorming, perfect acceptabel. Er zijn veel landen met meerwaardebelasting die het WEL correct doen. Dit is echter een compleet misselijkmakend gedrocht en de linkse hoek zit te juichen met hun pirus overwinning die meer wraakroepend is dan winstgevend voor de balans van de overheid.

Ik snap jouw frustratie, maar ik spreek me nergens uit over de al dan niet fairness van die belasting.

Een bedrijf is maar waard wat een koper er wenst voor te geven.

Opnieuw, ik snap wat je zegt, maar de fiscus, boekhouder etc.. zal je 100% ongelijk geven.
In se is jouw bedrijf helemaal niet verschillend van een beursgenoteerd bedrijf, alleen is daar de koersvorming en bijgevolg waarde transparant en eenvoudig te raadplegen.

Hoe word je afgestraft als ondernemer met deze belasting?

Kun je deze leugen stoppen? Dit is een taks die verwacht 500 miljoen op te brengen. Er is reeds onder de regering Michel een lastenverlaging op arbeid geweest van in de miljarden, voor een groot stuk zelfs gericht op bedrijven door de venootschapsbelasting te verlagen. Daarnaast is deze regering ook van plan om de lasten op arbeid verder te verlagen.

Ik heb je er al eerder op gewezen dat, om je wens van "balans" in vervulling te laten gaan, dat de meerwaardebelasting een stuk meer zou moeten opbrengen.
Ik ga het nog is herhalen, ik vind de perceptie die geschetst wordt om van te kotsen. Het bedrijf dat ik gestart heb betaald jaarlijks tientallen miljoenen aan de overheid maar iedereen die erin slaagt om enigszins succesvol te zijn krijgt hier de perceptie een fraudeur te zijn die tal van achterpoortjes benut om toch maar niet te moeten betalen. Middelvinger oproepend is dit. Ja ik heb goed geboerd en boer goed, maar ik betaal ook sloten geld, heb daar jaren voor geknokt en veel risico's voor moeten nemen. Denk dat ik mijn deel voor de schatkist al STEVIG heb ingevuld, net zoals menig ander ondernemer. Het feit dat iedereen het maar normaal vindt dat we het probleem van uitgaves gaan oplossen door nog maar is meer belastingen te heffen voor inkomsten te genereren is compleet absurd.
Dus ja, ik ga akkoord, de perceptie die je hier schept, is om te kotsen. De stropop die je hier opwerpt, is ook heel verziekend voor de serieuze, inhoudelijke discussie.

Ik zit volgens een tabel onlangs net op of minimaal boven de armoede grens ... 500€ per maand aan hobby's etc? Kan nog geeneens iets sparen per maand. Alles is op aan levenskosten vantegenwoordig. Zoals huishuur, egw, eten en drinken, en (kleine) auto. Heb die auto nodig. En meer en meer Belgen raken in die situatie. Het leven lijkt meer en meer gemaakt voor 2 verdieners. Als single moet ge toch al goed uw boterham verdienen dan, of backup hebben van ouders etc. Of al een eigen huis hebben die afbetaald is.
Gelukkig heb ik savings voor extra kosten.

Laatst bewerkt:
Hoe word je afgestraft als ondernemer met deze belasting?

Kun je deze leugen stoppen? Dit is een taks die verwacht 500 miljoen op te brengen. Er is reeds onder de regering Michel een lastenverlaging op arbeid geweest van in de miljarden, voor een groot stuk zelfs gericht op bedrijven door de venootschapsbelasting te verlagen. Daarnaast is deze regering ook van plan om de lasten op arbeid verder te verlagen.

Ik heb je er al eerder op gewezen dat, om je wens van "balans" in vervulling te laten gaan, dat de meerwaardebelasting een stuk meer zou moeten opbrengen.

Dus ja, ik ga akkoord, de perceptie die je hier schept, is om te kotsen. De stropop die je hier opwerpt, is ook heel verziekend voor de serieuze, inhoudelijke discussie.

Ja zeer impactvolle lastenverlaging. Nog steeds bij de hoogste in de wereld, procentueel per capita hoogste belastingsdruk en meest disproportionele inkomst/uitgave balans. Grote impact dit. Ik spring even in mijn dagobert kluis met gouden munten die ik daardoor bijeen geharkt heb.

500 miljoen te innen op een belasting waar talloze mensen voor aangeworven moeten worden op een balans waar er meer dan 14 miljard per jaar aan rente betaald wordt. Wat moet er nog meer gezegd worden?

500 miljoen is peanuts.

Ja zeer impactvolle lastenverlaging. Nog steeds bij de hoogste in de wereld, procentueel per capita hoogste belastingsdruk en meest disproportionele inkomst/uitgave balans. Grote impact dit. Ik spring even in mijn dagobert kluis met gouden munten die ik daardoor bijeen geharkt heb.

500 miljoen te innen op een belasting waar talloze mensen voor aangeworven moeten worden op een balans waar er meer dan 14 miljard per jaar aan rente betaald wordt. Wat moet er nog meer gezegd worden?
Waarom reageer je nu plots met heel andere zaken dan voorheen? Nu ga je plots over de manier waarop het opgezet is en de grootte van het bedrag in plaats van een meerwaardebelasting tout court.
Is het nu peanuts of worden ondernemers zo zwaar afgestraft? Wat is het nu? Waarom fulmineer je zo op het gegeven van een meerwaardebelasting die peanuts is? Maar de lastenverlaging die hier een veelvoud van was, schuif je zomaar aan de kant al irrelevant?

Waarom reageer je nu plots met heel andere zaken dan voorheen? Nu ga je plots over de manier waarop het opgezet is en de grootte van het bedrag in plaats van een meerwaardebelasting tout court.
Is het nu peanuts of worden ondernemers zo zwaar afgestraft? Wat is het nu? Waarom fulmineer je zo op het gegeven van een meerwaardebelasting die peanuts is? Maar de lastenverlaging die hier een veelvoud van was, schuif je zomaar aan de kant al irrelevant?

Omdat je het afschildert als een correcte balans. Die lastenverlaging was als doel om bedrijven internationaal competitiever te krijgen, terwijl de meerwaarde eigenlijk zich richt op meerwaarde realisaties van de ondernemers.

Ik vraag me eigenlijk af hoe jij in de praktijk je inschatting maakt. Ben je zelf ondernemer? Ben je econoom? Ben je zelf onderhevig aan de belasting? Want doorgaans zijn het altijd de mensen aan de zijlijn die het meeste lawaai maken.

Het punt blijft: alweer een nieuwe belasting bovenop al de torenhoge andere belastingen die misbesteed worden, die zonder enige twijfel op termijn een netto verarming zal zijn voor België. Waar er meer nood aan zou zijn is een overheid die is een jaar of 15 gerund wordt als ware het een bedrijf. Ongelijkheid als stok prediken voor nieuwe belastingen in 1 van de meest verdelende landen op de planeet maar ons daardoor financieel compleet de grond in boren is niet de toekomst. Had het denk ik al eens gepost in de thread. Wij hebben geen probleem van inkomsten in dit land maar een probleem van uitgaves. Er zijn ruim voldoende inkomsten om het land netjes draaiend te houden zonder schuldopbouw. Tijd om het probleem bij de hoorns te vatten en de uitgaves onder het vergrootglas te leggen en te snoeien waar (soms helaas) nodig. We zijn vet met meer herverdeling als het land virtueel failliet is.

Laatst bewerkt:
Omdat je het afschildert als een correcte balans. Die lastenverlaging was als doel om bedrijven internationaal competitiever te krijgen, terwijl de meerwaarde eigenlijk zich richt op meerwaarde realisaties van de ondernemers.
Is dat? Om hier even op in te zoomen :
De lastenverlaging, zeker aan venootschapsbelasting kant, is een misbaksel en hadden niet(!) als doel internationaal competitiever te zijn. De berekeningen die toen gedaan werden waren vooral in functie van jobcreatie. Die jobcreatie is niet gehaald. Integendeel, vergelijkend met andere Europese landen is er relatief gezien minder jobcreatie geweest na deze lastenverlaging. Er is vooral meer winst gegaan naar de bedrijven. Op macro-niveau voor alle duidelijkheid. Deze lastenverlaging was in de meest letterlijke zin van het woord een verarming van België.

Daarnaast, de meerwaardebelasting nu, is toch niet op ondernemers?

Is dat? Om hier even op in te zoomen :
De lastenverlaging, zeker aan venootschapsbelasting kant, is een misbaksel en hadden niet(!) als doel internationaal competitiever te zijn. De berekeningen die toen gedaan werden waren vooral in functie van jobcreatie. Die jobcreatie is niet gehaald. Integendeel, vergelijkend met andere Europese landen is er relatief gezien minder jobcreatie geweest na deze lastenverlaging. Er is vooral meer winst gegaan naar de bedrijven. Op macro-niveau voor alle duidelijkheid. Deze lastenverlaging was in de meest letterlijke zin van het woord een verarming van België.

Daarnaast, de meerwaardebelasting nu, is toch niet op ondernemers?

Het concept van aanwervingen is economische groei realiseren. Omdat we internationaal het stevig afleggen tegen Duitsland, Frankrijk en zelfs Italië.

Er werd hier geopperd dat men rekening moest houden met valuatie bedrijfsaandelen. Dat is geen direct belastbaar privé vermogen. Of gaan ze ebidta multiplier formules uit de duim beginnen zuigen. Het is wel echter wel van toepassing bij exit.

1 ding staat vast, wie midden in de week iets wil gaan eten moet hier in mijn regio stilaan 1 maand vooraf reserveren - het enige wat je nog spontaan kan doen is een pak friet gaan halen. Wie op zaterdag wil gaan eten best 1 jaar vooraf ofzo.

Uitgelezen kans om tot de hoge middenklasse te behoren: leer koken

1 ding staat vast, wie midden in de week iets wil gaan eten moet hier in mijn regio stilaan 1 maand vooraf reserveren - het enige wat je nog spontaan kan doen is een pak friet gaan halen. Wie op zaterdag wil gaan eten best 1 jaar vooraf ofzo.
I call bullshit.

Even een post van jezelf uit een andere thread erbij sleuren:
Als er hier mensen zijn met leuke adressen in Driehoek Zellik - Aalst - Dendermonde, zelf kan ik aanbevelen:
  • Pacht 26, Gijzegem
  • De Biek, Moorsel
  • Controverse, Affligem
  • Anobesia, Affligem
  • A Priori, Haaltert
Ik heb er gewoon 1 random uitgepikt, De Biek in Moorsel. Dit is nog vrij voor morgen; een weekdag:
LIZFj4V.png

Zaterdag, binnen 3 dagen dus, nog de hele diner-service mogelijk.

Kan je zeggen, de valuatie van de aandelen staat alvast niet op mijn bankrekening. Voel je vrij om mij uit te kopen, zal dan met plezier je 10% betalen als die gelden privé op mijn rekening staan.
/Offtopic Stuur sector, balans en jaarrekening maar door van de afgelopen jaren, mag geanonimiseerd.
Ik kan je wel een waardering geven 😉

Moet een goede sector of bepaalde niche zijn, afgaand op de 'miljoenen belasting' (dus veel winst) in combinatie met uw postgeschiedenis.
Oprecht geïnteresseerd in de cijfers.

@the_fox , kan ik u niet inhuren als PA? Jij hebt duidelijk wel een zeer nuttige skillset. Pro-actief opzoekwerk en actie ondernemen. HIRED.

@JanusDR adres en rijksregister nummer ook nodig? :crazy:

Terug
Bovenaan