Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

• arm

Stemmen: 14 2,6%
  • lage middenklasse

Stemmen: 29 5,4%
  • kernmiddenklasse

Stemmen: 184 34,2%
  • hoge middenklasse

Stemmen: 252 46,8%
  • rijk

Stemmen: 59 11,0%

• Totaal aantal stemmers
    538
:oink:

die 4000 en 3000 netto zijn toch beide gewoon besteedbaar inkomen? De ene kiest gewoon om het te besteden aan een hypotheek en de andere niet
Wie is naar jouw aanvoelen het 'rijkst'?

- persoon A met een afbetaalde woning van 400.0000 en een netto inkomen van 3000
- persoon B met een woning van 400.000 en een openstaande hypotheek van 300.000 + een netto inkomen van 4.000

In de veronderstelling dat er geen andere bezittingen zijn.

Maar het gaat niet over het aantal deeltijds werkenden. Het gaat over welke mensen dat voltijds loon trekken. En afgaande op uw eigen cijfers is dat dan slechts 46% van de bevolking.
Sure, dat was eerder je insteek; ik had het idd omgedraaid. Maar we moeten werken met de cijfers voorhanden en er zijn idd meerdere interpretaties mogelijk. Volgende zaken kan je niet uit die cijfers afleiden:
  • Niet alle werkenden zijn loontrekkend. Dus wat doe je met de niet-loontrekkende werkende die dus buiten de gecombineerde data vallen? Aanzie je een zelfstandige als voltijds of deeltijds bv?
  • Binnen de werkmogelijke leeftijdsgroep zitten er ook groepen die niet van belang zijn in mijn ogen (o.a. studenten die in de hele middenklasse discussie behoren tot het gezin van de ouders).

Je kan zelf ook met de data spelen op statbel, of dit overzicht gebruiken:
dkLRPTZ.png

Alles hangt af van je insteek & interpretatie. De loontrekkenden zijn dus 86% van de werkende bevolking. Als we enkel naar de beroepsbevolking kijken, zijn de 3.186.987 voltijdse loontrekkende dus 60%. Als je het hebt over de totale bevolking (wat ik niet echt correct vind binnen deze discussie en in deze dataset zelfs al op 15j begint, maar sure) dan is het idd een meerderheid dat niet voltijds werkt met 457%.

[edit]typo gecorrigeerd

Laatst bewerkt:
Maar dat maakt nog steeds niet dat ik rijk ben, niet in realiteit, niet volgens de statistiek. Daar verandert de rationele keuze voor de corsa omdat we meer waarde hechten aan een gezonde financiële situatie niets aan. Mijn ouders rijden vandaag de dag een duitse premiumwagen met een pensioen van iets over de 2000 euro/maand, waarvoor ze dan nog eens een deel geleend hebben. Die ga je nu toch ook niet als rijk bestempelen op basis van de auto. In tegendeel, als die hun huis niet betaald en in orde was en ze geen financiële buffer hadden, waren dat arme sukkelaars.

Wat overschiet per maand zegt niets over arm of rijk, eerder over een goed inkomen met relatief gezien lage uitgaven. En dan bedoel ik niet dat mijn hypotheek laag is, die is gemiddeld genomen aan de heel hoge kant zelfs. Maar daar heb ik bewust voor gekozen.
Als ik nu een max hypotheek had genomen van 3500 euro in 2023 (pre opslagen voor mij en mijn vrouw dus), dan hadden de kaarten anders geschud en was ik wss wel ineens een arme sukkelaar op de rand van mijn tandvlees. De spaarcapaciteit zou nagenoeg 0 geweest zijn en vooral bestaan uit vakantiegeld, eindejaarspremie en bonussen.

Ik kies bewust om mij niet bloot te stellen aan zo een risico's, maar nogmaals, dat maakt me niet rijk. Althans niet volgens de grafiek, ik weet niet hoe ik mijn cash moet interpreteren, want dat zal ook wel (ver) boven het gemiddelde zijn.
Ik zeg niet dat je rijk bent, ik zeg alleen dat zichtbare consumptie gewoon niet als bewijs mag dienen om rijk te zijn. Een gloednieuwe corsa op de oprit hebben staan is nu niet persé een uiting van extreme rijkdom - evenmin dat het een teken is dat er financiële problemen zijn.
Op basis beschikbare middelen kan je al meer inzichten krijgen, maar ze hebben maar evenveel waarde als de persoon die ze bekijkt er aan hecht.

Eigenlijk zijn de voorbeelden die je aangeeft eerder: 'Ik vind van mezelf dat ik verstandig bezig ben met geld'. (de keuze voor de corsa, de keuze voor de ETF, bewuste keuze voor een lagere hypotheek). En hey, dat is zeker uw goed recht. Maar het is allemaal wat naast de kwestie wat betreft rijkdom.

En dat is volgens mij het probleem elke keer dat deze discussie ergens op het forum tevoorschijn komt. De definitie van rijkdom valt erg moeilijk te omschrijven en al zeker te becijferen. Zeker omdat door indexatie de cijfers telkens veranderen en dat het vermogen (zoals in veel landen) ongelijk verdeeld is waardoor een statistische middenlijn quasi onmogelijk te trekken valt wat mij betreft.

En dat is volgens mij het probleem elke keer dat deze discussie ergens op het forum tevoorschijn komt. De definitie van rijkdom valt erg moeilijk te omschrijven en al zeker te becijferen. Zeker omdat door indexatie de cijfers telkens veranderen en dat het vermogen (zoals in veel landen) ongelijk verdeeld is waardoor een statistische middenlijn quasi onmogelijk te trekken valt wat mij betreft.
Eigenlijk moet de draad hier veranderd worden naar: vind je zelf dat je rijk bent en waarom.

Wie is naar jouw aanvoelen het 'rijkst'?

- persoon A met een afbetaalde woning van 400.0000 en een netto inkomen van 3000
- persoon B met een woning van 400.000 en een openstaande hypotheek van 300.000 + een netto inkomen van 4.000

In de veronderstelling dat er geen andere bezittingen zijn.
Uiteraard de eerste, maar dat is niet wat je origineel zei. Die extra 400000 die persoon A heeft trek je er nu even bij.

Eigenlijk moet de draad hier veranderd worden naar: vind je zelf dat je rijk bent en waarom.

Dan moet het eerder afgesplitst worden. Want initiëel waren de limieten duidelijk afgelijnd door een externe bron in de openingspost. En daar ging de discussie & poll ook over.

Dan moet het eerder afgesplitst worden. Want initiëel waren de limieten duidelijk afgelijnd door een externe bron in de openingspost. En daar ging de discussie & poll ook over.

Ik zeg niet dat je rijk bent, ik zeg alleen dat zichtbare consumptie gewoon niet als bewijs mag dienen om rijk te zijn. Een gloednieuwe corsa op de oprit hebben staan is nu niet persé een uiting van extreme rijkdom - evenmin dat het een teken is dat er financiële problemen zijn.
Op basis beschikbare middelen kan je al meer inzichten krijgen, maar ze hebben maar evenveel waarde als de persoon die ze bekijkt er aan hecht.

Eigenlijk zijn de voorbeelden die je aangeeft eerder: 'Ik vind van mezelf dat ik verstandig bezig ben met geld'. (de keuze voor de corsa, de keuze voor de ETF, bewuste keuze voor een lagere hypotheek). En hey, dat is zeker uw goed recht. Maar het is allemaal wat naast de kwestie wat betreft rijkdom.

Ik heb de test op de standaard gedaan en het result is hoog in de hoge middenklasse. Dus ik ben niet rijk volgens de hier gebruikte statistieken. Die zijn dus wel afgelijnd.

Ja maar er is statistisch rijk door uitersten in armoede en gewoon rijk natuurlijk.

Ik noem liever een deel dan bovengemiddeld ipv rijk.

Dan kan je ecen goed de titel veranderen naar "vind je rijkdom en schande en waarom wel/niet"
Lang leve limitarisme!

Sure, dat was eerder je insteek; ik had het idd omgedraaid. Maar we moeten werken met de cijfers voorhanden en er zijn idd meerdere interpretaties mogelijk. Volgende zaken kan je niet uit die cijfers afleiden:
  • Niet alle werkenden zijn loontrekkend. Dus wat doe je met de niet-loontrekkende werkende die dus buiten de gecombineerde data vallen? Aanzie je een zelfstandige als voltijds of deeltijds bv?
  • Binnen de werkmogelijke leeftijdsgroep zitten er ook groepen die niet van belang zijn in mijn ogen (o.a. studenten die in de hele middenklasse discussie behoren tot het gezin van de ouders).

Je kan zelf ook met de data spelen op statbel, of dit overzicht gebruiken:
dkLRPTZ.png

Alles hangt af van je insteek & interpretatie. De loontrekkenden zijn dus 86% van de werkende bevolking. Als we enkel naar de beroepsbevolking kijken, zijn de 3.186.987 voltijdse loontrekkende dus 60%. Als je het hebt over de totale bevolking (wat ik niet echt correct vind binnen deze discussie en in deze dataset zelfs al op 15j begint, maar sure) dan is het idd een meerderheid dat niet voltijds werkt met 457%.

[edit]typo gecorrigeerd
Ik denk dat de conclusie is dat de data wazig is, want ik snap inderdaad niet dat die statistiek op 15 begint, maar aan de andere kant lijkt me heel de groep 18-67 wel relevant.

Maar das goed. In deze thread kan dat toch perfect gebruikt worden? Dat is nu de gebruikte definitie van rijkdom, met bijhorende test. (Ik kan niet zien of de test nog relevant is 2025 maar ik ga er vanuit van wel).

Ik wou gewoon maar aangeven dat hoeveel en waaraan je geld uitgeeft enkel een perceptie is en dus niets zegt. Enkele pagina’s terug wordt een beeld geschetst over dure ski-vakanties en dure kledij. En dan komt een welles-nietes over dat dat rijk/niet rijk is. Dus misschien is het dan inderdaad beter om de definitie van de test te gebruiken en alle wolligheid er rond weg te laten.

Dat is wat ik hier altijd heb gezegd: (netto) vermogen is een betere maatstaf voor welstand.
Ja ok, maar uw eerste vraag was iemand 4000 netto die een hypotheek afbetaalt vs iemand met 3000 netto. En dan verander je het naar iemand met 4000 netto en een hypotheek vs iemand met 3000 netto en 400k vermogen.

Iets met goalposts :p

Ja ok, maar uw eerste vraag was iemand 4000 netto die een hypotheek afbetaalt vs iemand met 3000 netto. En dan verander je het naar iemand met 4000 netto en een hypotheek vs iemand met 3000 netto en 400k vermogen.

Ja maar de essentie is wel correct natuurlijk.

Als al uw assets een grote schuld hebben, weinig vermogen dan alvast.

Ja maar de essentie is wel correct natuurlijk.

Als al uw assets een grote schuld hebben, weinig vermogen dan alvast.
Het was niet meteen duidelijk neen. Mea culpa.

Mijn punt: puur naar inkomen kijken is niet de beste graadmeter om welstand te meten. En ok, hypotheek wordt ook betaald met beschikbaar inkomen dus laat er me dan vrij besteedbaar inkomen van maken.

Soit, wat je hebt is de graadmeter, niet wat je verdient. Stel dat je aan assets zoals spaargelden, beleggingen, vastgoed een mooi vermogen bij elkaar hebt geharkt en dan beslist om het professioneel anders aan te pakken en te kiezen voor een job waar je voldoening uit haalt maar die niet goed wordt betaald. Dan zou je volgens de grafiek uit de Standaard plots een armere mens worden omdat je loon van 4.000 naar 2.300 zakt. Terwijl die persoon zijn assets ervoor zorgen dat de 2.300 euro vrij te besteden is en zaken als onderdak, pensioensparen enz. reeds gedekt zijn door het vermogen.

In dat geval zal de persoon met het lagere loon vermogender zijn als anderen die bijna het dubbel verdienen. En dit zijn bij de 55+ bevolking echt geen edge cases hoor.

Het was niet meteen duidelijk neen. Mea culpa.

Mijn punt: puur naar inkomen kijken is niet de beste graadmeter om welstand te meten. En ok, hypotheek wordt ook betaald met beschikbaar inkomen dus laat er me dan vrij besteedbaar inkomen van maken.

Soit, wat je hebt is de graadmeter, niet wat je verdient. Stel dat je aan assets zoals spaargelden, beleggingen, vastgoed een mooi vermogen bij elkaar hebt geharkt en dan beslist om het professioneel anders aan te pakken en te kiezen voor een job waar je voldoening uit haalt maar die niet goed wordt betaald. Dan zou je volgens de grafiek uit de Standaard plots een armere mens worden omdat je loon van 4.000 naar 2.300 zakt. Terwijl die persoon zijn assets ervoor zorgen dat de 2.300 euro vrij te besteden is en zaken als onderdak, pensioensparen enz. reeds gedekt zijn door het vermogen.

In dat geval zal de persoon met het lagere loon vermogender zijn als anderen die bijna het dubbel verdienen. En dit zijn bij de 55+ bevolking echt geen edge cases hoor.

Ja tuurlijk maar dat is wel vaker bij zo een statistieken. Is niet zo simpel en zwart/wit.
Zoveel variabelen.

Netto vermogen volgens leeftijd zal zowat de enige juiste manier zijn om welstand te bepalen en zelfs daar kan je vraagtekens bij zetten natuurlijk.

Wat heeft leeftijd ermee te maken?
Goh misschien niet direct maar stel dat je als 20 jarige 25.000 euro per maand binnen trekt dan ben je wel aardig op weg om rijk te worden, echter zal je dan nog niet veel netto vermogen opgebouwd hebben. Ik zeg het, leeftijd minder relevant maar geeft wel een beetje een beeld van toekomstige rijkdom die opgebouwd wordt. Al is dat inderdaad niet noodzakelijk super relevant als je actueel wil kijken wie momenteel rijk is.

Wat heeft leeftijd ermee te maken?
Iemand die (de helft van) een afbetaalde woning heeft (van bv. waarde 500k), 100k op de spaarboek en een inkomen van 3k netto, zal niet zo uitzonderlijk zijn op de leeftijd van 63 jaar.
Als je dat op de leeftijd van 21 jaar hebt, dan is dat, vind ik toch, duidelijk een andere situatie.

De eerste persoon heeft nog enkele jaren voor zijn pensioen en zal zijn spaarboek hier vermoedelijk voor moeten gaan aanspreken.
De tweede persoon heeft nog meer dan 40 jaar om verder vermogen op te bouwen door arbeid en beleggingen en verwacht geen inkomensdaling in de nabije toekomst.

Terug
Bovenaan