Maar dat maakt nog steeds niet dat ik rijk ben, niet in realiteit, niet volgens de statistiek. Daar verandert de rationele keuze voor de corsa omdat we meer waarde hechten aan een gezonde financiële situatie niets aan. Mijn ouders rijden vandaag de dag een duitse premiumwagen met een pensioen van iets over de 2000 euro/maand, waarvoor ze dan nog eens een deel geleend hebben. Die ga je nu toch ook niet als rijk bestempelen op basis van de auto. In tegendeel, als die hun huis niet betaald en in orde was en ze geen financiële buffer hadden, waren dat arme sukkelaars.
Wat overschiet per maand zegt niets over arm of rijk, eerder over een goed inkomen met relatief gezien lage uitgaven. En dan bedoel ik niet dat mijn hypotheek laag is, die is gemiddeld genomen aan de heel hoge kant zelfs. Maar daar heb ik bewust voor gekozen.
Als ik nu een max hypotheek had genomen van 3500 euro in 2023 (pre opslagen voor mij en mijn vrouw dus), dan hadden de kaarten anders geschud en was ik wss wel ineens een arme sukkelaar op de rand van mijn tandvlees. De spaarcapaciteit zou nagenoeg 0 geweest zijn en vooral bestaan uit vakantiegeld, eindejaarspremie en bonussen.
Ik kies bewust om mij niet bloot te stellen aan zo een risico's, maar nogmaals, dat maakt me niet rijk. Althans niet volgens de grafiek, ik weet niet hoe ik mijn cash moet interpreteren, want dat zal ook wel (ver) boven het gemiddelde zijn.