fixedAmaai dat is duur speelgoed zijn

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
fixedAmaai dat is duur speelgoed zijn

"Ons land staat vol met huizen die zoveel kosten", wat is "vol staan"? Dat is ook een gevoel, die huizen vallen natuurlijk veel harder op dan de kleine goedkopere huizen. In dat gezinsvermogen zit vastgoed vervat, dus dan zal dat aandeel huizen van > 1.2 miljoen ook maar max. een paar procenten zijn, wat niet onder mijn subjectieve "vol staan" definitie valt. Dat zijn nog steeds tienduizenden miljoenenwoningen natuurlijk.Om qua vermogen bij de rijken te zitten, moet je op 1.27 miljoen euro gezinsvermogen zitten. Dat is enerzijds veel, anderzijds staat ons land ook vol met huizen die zoveel kosten. Het zou interessant zijn om die verdeling eens op "gemeente-niveau" te zien, want een grootstad met allemaal huurappartementen trekt dat vermogen natuurlijk enorm naar beneden.
Ja, ik stel de cijfers op zich ook niet in vraag (volgens de site is die 1.2M de 5%) , maar ik vraag me wel af in hoeverre het verschilt tussen de verschillende demografieën in Vlaanderen. Het zou interessant zijn om die opsplitsing wel eens in meer detail te zien."Ons land staat vol met huizen die zoveel kosten", wat is "vol staan"? Dat is ook een gevoel, die huizen vallen natuurlijk veel harder op dan de kleine goedkopere huizen. In dat gezinsvermogen zit vastgoed vervat, dus dan zal dat aandeel huizen van > 1.2 miljoen ook maar max. een paar procenten zijn, wat niet onder mijn subjectieve "vol staan" definitie valt. Dat zijn nog steeds tienduizenden miljoenenwoningen natuurlijk.
Die 1.27 miljoen is in lijn met de top 10% van de (weinige) vermogensurveys van de laatste jaren. Velen vinden hier dat rijk echter niet top 10% maar top 0.1% of zo. What's in a name.
Hoe kom je bij die 1,27miljoen? In die test van DS die in de post staat die je quote, staat hetvolgende:Om qua vermogen bij de rijken te zitten, moet je op 1.27 miljoen euro gezinsvermogen zitten. Dat is enerzijds veel, anderzijds staat ons land ook vol met huizen die zoveel kosten. Het zou interessant zijn om die verdeling eens op "gemeente-niveau" te zien, want een grootstad met allemaal huurappartementen trekt dat vermogen natuurlijk enorm naar beneden.
En een woning van €250k als alleenstaand of €500k als koppel geeft dit als resultaat:Om tot de rijkste 5 procent te horen, moet uw nettovermogen meer dan 700.000 euro bedragen.
De 1.27 miljoen staat in de tekst op het einde.Hoe kom je bij die 1,27miljoen? In die test van DS die in de post staat die je quote, staat hetvolgende:
En een woning van €250k als alleenstaand of €500k als koppel geeft dit als resultaat:
![]()
Top 20% niet rijk?
Met €635k per persoon zit je in de rijkste 6%. Dus vanaf wanneer ben je rijk?
Om tot de rijkste 1 procent te horen, moet elk volwassen lid van een gezin in ons land minstens 1,8 miljoen euro hebben, berekende World Inequality Database (WID). De ECB vermeldt in zijn jongste studie alleen de grens om tot de rijkste 5 procent te horen: vanaf een netto gezinsvermogen van 1,27 miljoen euro hoort u erbij.
Dus ook rijkste 5%. Zie hieronder, al was mijn post toch duidelijk genoeg dacht ik. De vraag stond er letterlijk in.De 1.27 miljoen staat in de tekst op het einde.
Maar de post waar ik op antwoordde stond dit:
Voor mij zijn niet enkel de rijkste 5% "de rijken" hoor. Daarom de vraag vanaf wanneer men als rijk aanzien wordt.Om qua vermogen bij de rijken te zitten
Ja, dat is een semantische discussie natuurlijk. Als je de bovenste 10% als rijk gaat omschrijven, dan is quasi iedereen met een vrijstaande woning dus rijk.Dus ook rijkste 5%. Zie hieronder, al was mijn post toch duidelijk genoeg dacht ik. De vraag stond er letterlijk in.
Maar de post waar ik op antwoordde stond dit:
Voor mij zijn niet enkel de rijkste 5% "de rijken" hoor. Daarom de vraag vanaf wanneer men als rijk aanzien wordt.
Lijkt me dat je op basis daarvan kan stellen dat het merendeel van de bevolking relatief 'arm' is. 500k gezinswoning is blijkbaar al rijk.
Denk dat er weinig moeten gaan rentenieren dan nochtans.
Maar dat is het probleem net. Een eerdere post van vandaag zei dit:Ja, dat is een semantische discussie natuurlijk. Als je de bovenste 10% als rijk gaat omschrijven, dan is quasi iedereen met een vrijstaande woning dus rijk.
Maar ook daar is er veel semantiek nodig, zoals ook al gezegd.Dat er wat semantiek aan hangt, daar ga ik mee akkoord.
Maar spreken over 10000 per maand en 'middenklasse', is geheel absurd. Je weet toch wat 'midden' betekent hé? Om enkel gevoelsmatig zo'n dingen vast te leggen slaat toch gewoon nergens op? Het is toch logisch om dat statistisch te benaderen. En het is logisch dat het uiterste aan de bovenkant een hele heterogene groep is.

absoluut, de meerwaardebelasting wordt door de politiek naar voorgeschoven als "enkel de rijken", en plots blijkt half BG onder die rijken te vallen...Is deze discussie ook niet gewoon nieuw leven ingeblazen omdat mensen (naïef) geloofden dat de nieuwe belasting op meerwaarden enkel maar de Boëls van deze wereld zou treffen?
Allezja, wat mij toch altijd opvalt is dat in threads over spaarvermogen, loon, eigendom, ... iedereen om het rijkst is en nu is het vechten om middenklasse te zijn.
Twee aspecten :Lijkt me dat je op basis daarvan kan stellen dat het merendeel van de bevolking relatief 'arm' is. 500k gezinswoning is blijkbaar al rijk.
Denk dat er weinig moeten gaan rentenieren dan nochtans.
Tja, in ons systeem is het logisch dat men de rijkeren wil treffen. En is het dan niet goed dat men bijvoorbeeld vooral de top 10% treft? Die klagen hier nu precies wel veel maar je hebt het dan nog altijd beter dan die 90% andere mensen natuurlijk.absoluut, de meerwaardebelasting wordt door de politiek naar voorgeschoven als "enkel de rijken", en plots blijkt half BG onder die rijken te vallen...
Het is dat, wees content dat je bij die 10% zit zou ik dan zo denken.Tja, in ons systeem is het logisch dat men de rijkeren wil treffen. En is het dan niet goed dat men bijvoorbeeld vooral de top 10% treft? Die klagen hier nu precies wel veel maar je hebt het dan nog altijd beter dan die 90% andere mensen natuurlijk.
Om qua vermogen bij de rijken te zitten, moet je op 1.27 miljoen euro gezinsvermogen zitten. Dat is enerzijds veel, anderzijds staat ons land ook vol met huizen die zoveel kosten. Het zou interessant zijn om die verdeling eens op "gemeente-niveau" te zien, want een grootstad met allemaal huurappartementen trekt dat vermogen natuurlijk enorm naar beneden.