Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

  • arm

    Stemmen: 11 2,4%
  • lage middenklasse

    Stemmen: 22 4,9%
  • kernmiddenklasse

    Stemmen: 161 35,9%
  • hoge middenklasse

    Stemmen: 212 47,2%
  • rijk

    Stemmen: 43 9,6%

  • Totaal aantal stemmers
    449
Ondanks dat vrouwlief niet werkt, zit ik toch in de kernmiddenklasse qua verdiensten
Wil dat zeggen dat er koppels zijn die met twee gaan werken en die minder verdienen dan ik op mijn ééntje? :unsure:


Anderzijds heb ik toch vrij veel ancienniteit (ik ben ook niet meer van de jongsten natuurlijk) en verdien ik zeker niet slecht, dus ja ..
Dat is een mogelijkheid, niet iedereen werkt voltijds, maar ook mensen waarvan een partner niet werkt en dat ene inkomen lager is, of mensen op invaliditeit, of...
 
Er is een zinnetje dat veel rondgaat: "1 kind kost een volledig huis". :tongue:
Dat is misschien wel overdreven maar kinderen kosten nu éénmaal veel geld.

De grafiek is wel op basis van inkomen. Iemand kan 5 miljoen op de rekening hebben staan en volgens bovenstaande grafiek "extreem arm" zijn.
Maar een alleenstaande met 1 kind en 4250 is rijk, koppel met 3 kinderen en 10000 niet :p.

Hier zelf hoge middenklasser. Zou denken evoluerend naar rijk stilaan, maar blijkbaar zit ik dus mis. :p
 
Naar aanleiding van dit artikel was ik wel eens nieuwsgierig naar hoe de andere scoren hier op BG. De elite en het kruim van de Belgische beroepsbevolking weliswaar. Hoe brengen de beyondgamers het er vanaf? Wat is nu de middenklasse? Blijkt toch genuanceerder als gevolg van gezinssamenstelling.
1 persoon = 1
partner/kind ouder dan 14 = 0.5
Kind jonger dan 14 = 0.3

Hierzelf met partner behoor ik tot de kernmiddenklasse. Als ik ze zou buitenshotten eerder de hogere middenklasse maar ben ik dan wel beter af? Huurprijs/lening en energiekosten worden ineens toch wel zwaarder om te dragen als alleenstaande.
Kleine edit. Mijn koffie begint te werken en de partner mag je dus als 0.5 bijrekenen. Yay hoge middenklasse here we come!

Knipsel.png


Volgens het artikel is 1 op 6 arm en is 80% van de bevolking wel middenklasse (laag kern of hoog) Wel benieuwd of de resultaten van deze poll dezelfde richting uitgaan.
kernmiddenklasse voor mij. 1 persoon, gemiddeld 2.2k net per maand.
 
Ik denk dat deze grafiek enkel waarde heeft op het maandelijks inkomen als gezin.
Erfenissen, extreem spaargedrag, lottowinsten e.d. buiten beschouwing laten :p
 
Blijkbaar net binnen de hoge middenklasse. Maar ik voel dat niet zo aan (zie rondom mij meer "uiterlijke" luxe). Misschien leven we gewoon te bescheiden.
 
Zonder huurinkomsten pal in het midden van kernmiddenklasse.
Met huurinkomsten, maar lening op daarop is +- hetzelfde als inkomst, komen we in hoge middenklasse.
 
Nog net hoge middenklasse op zo’n 100-200€ na. Als ik bonus, 13e maand en vakantiegeld (om nog niet te spreken van bedrijfswagens en niet-gerealiseerde meerwaarden op kapitaal) zou meerekenen kan je ‘rijk’ stellen.

Nogal bijzondere interpretatie van ‘rijk’ denk ik dan.
 
Ook net in de hoge middenklasse maar denk dat we leven als kern middenklasse wat dan zorgt voor bovengemiddeld sparen.
 
Hoge middenklasse hier maar zo voel ik het alleszins niet aan.
oudere wagen, gemiddelde woning, geen extravagante reizen of hobby's
 
Op de grens tussen hoge middenklasse en rijk.
Ook wel beetje raar natuurlijk, want ik kan dat zelf kiezen.
 
Volgens deze definitie ben ik rijk. (vooral door het gebrek aan kinderen)
Ik voel me allerminst rijk, met een middenklasse inkomen en een schone erfenis of een verdwaalde bouwgrond sta je veel verder dan met een hoog inkomen en alles zelf doen.
Ik voel me hogere middenklasse, ik kan alles kopen wat de middenklasse kan (veel reizen, veel restaurants, veel gadgets, okay wagen, dure koersfiets), maar ook geen hele zotte dingen (sportwagen kopen, business class reizen, dure hotels, nieuw groot huis, buitenverblijf) wat ik associeer met rijken...
 
om nog niet te spreken van bedrijfswagens
Verdien jij geld op je bedrijfswagens?


Trouwens we mogen niet vergeten dat dit een grafiekje is puur op inkomsten. Niet op basis van vermogen en andere zaken.
Want ik lees veel commentaren die daarover gaan.
 
Neen, bekijk de grafiek en legende, alles telt mee
Alles dat je uitkeert. Maar ik weet er genoeg die hun geld gewoon in de vennootschap laten zitten ook (don't ask me why). Of mensen die een bedrijf hebben dat veel geld waard is bij verkoop bvb. Bij dit soort dingen is het heel lastig om zelfstandigen juist in te vullen.
 
Nooit bij stil gestaan. Maar blijkbaar toch als 20'ers zitten we op het randje van hoge middenklasse/rijk.

Voelen doet het niet zo. Want eigenlijk leven we gewoon bescheiden en down to earth. Heel bewust van het feit dat we ons gelukkig kunnen prijzen om comfortabel en met minder financiële zorgen te kunnen leven.
 
Kernmiddenklasse. Auto via cafetariaplan en de dieselprijzen hakken wel serieus in op mijn koopkracht, zeker in combinatie met de kosten van de crèche en een extra lening die over 3 jaar afloopt. Enkel op basis van mijn maandloon spaar ik niets, mijn vrouw een beetje. Maar vakantiegeld, 13de maand, terugtrekken belastingen en ditjes en datjes maken de eindbalans wel doenbaar.
 
Net in de hoge middenklasse met 1 loon. (Vrouw is huismoeder)

Ik haal echt het uiterste uit mijn Bso diploma 😂
Met alle huidige inflatie is inkomen uit loon als maatstaf toch maar relatief.
 
Terug
Bovenaan