Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

• arm

Stemmen: 14 2,6%
  • lage middenklasse

Stemmen: 29 5,4%
  • kernmiddenklasse

Stemmen: 184 34,2%
  • hoge middenklasse

Stemmen: 252 46,8%
  • rijk

Stemmen: 59 11,0%

• Totaal aantal stemmers
    538
Maar even verder nadenkend, aan het andere uiteinde namelijk bij de armere mensen, daar maakt "zelf kunnen klussen" wel dikwijls een verschil in uw levensstandard. Zelf uw wasmachine kunnen herstellen, zelf uw chauffage kunnen repareren, zelf uw auto kunnen onderhouden, zelf uw dak kunnen herstellen, zelf ingebouwde kasten maken... dat telt daar wel enorm door en daar is een klusjesman niet iets wat je koopt als luxe artikel. Het kan het verschil maken tussen de ene dopper die in een bouwvallig krot vol schimmel moet wonen en de andere dopper die een heel net huis heeft.
Niet mee eens.
Ik kan niet zelf aan mijn wasmachine klussen, dus ik koop voor 200 euro een Miele in de kringloopwinkel met 1 jaar garantie.
Ik heb het jaren zonder auto gedaan omdat een auto, ook al kan je zelf je jaarlijks onderhoud doen, gewoon heel duur is aan vaste kosten zoals benzine, verzekeringen,...
Koop geen vastgoed als je arm bent maar huur het (hey, sociale huurwoning, NOG verstandiger op financieel vlak!) en je spaart én notariskosten én onderhoudskosten uit.
Hulp nodig bij bepaalde klussen die je fysiek niet zelf kan doen? Sluit je aan bij LETS, spreek vrienden of buren aan en regel het met een vriendendienst of een bedankje in de vorm van een geschenkje.

Dus neen, het is niet omdat je wél kan klussen dat je automatisch meer koopkracht hebt (en dit staat volledig los van welke klasse); het is hoe slim je met je besteedbaar inkomen omgaat die dat bepaalt.

Ben jij een zelfstandige? Ik gok van niet. De cijfers waarmee je goochelt zijn immers volledig uit de lucht gegrepen. Ik wil de eerste zelfstandige met een day-rate van 500/dag die maandelijks 5000 euro netto overhoudt nog tegenkomen...

500 x 220 werkdagen = 110.000 omzet
Om daar een netto jaarinkomen van 60.000 (5000/maand) aan over te houden is volgens mij niet realistisch.

Ik zeg niet dat die zelfstandige uit je voorbeeld slecht verdient he, maar er wordt vaak al te optimistisch gekeken naar de verdiensten van zelfstandigen. Vandaar mijn vraag: werk jij als zelfstandige?
Dat kan toch gewoon? Je moet wat moeite doen met kostenstructuur, maar het is zeker haalbaar om zo'n nettoloon te halen hoor.

bon, dus 10 x mijn day-date. Volgens de reken-je-rijk teneur op dit forum katapulteert deze info het gezin more potentieel naar "rijk". Soit, veel ben ik niet met die info als ik naar de maandelijkse stand van mijn privé bankrekening kijk :)

Blijf het straf vinden, 10x dagprijs aan netto. Ben je ook een boekhouder of doe je je boekhouding gewoon zelf?

En @TNTim, ik verdien niks via auteursrechten... Volgens mijn boekhouder is dat een potentiële rode vlag voor controles enz... Maar heb er me ook niet in verdiept.

bon, dus 10 x mijn day-date. Volgens de reken-je-rijk teneur op dit forum katapulteert deze info het gezin more potentieel naar "rijk". Soit, veel ben ik niet met die info als ik naar de maandelijkse stand van mijn privé bankrekening kijk :)

Blijf het straf vinden, 10x dagprijs aan netto. Ben je ook een boekhouder of doe je je boekhouding gewoon zelf?

En @TNTim, ik verdien niks via auteursrechten... Volgens mijn boekhouder is dat een potentiële rode vlag voor controles enz... Maar heb er me ook niet in verdiept.
2x ja

Ik denk dat je heel veel geld kan verdienen door je in te lezen in dat topic :)

euh? Dat haal ik anders niet. Ver van. Wie is je boekhouder?
Je zou eigenlijk al bewust slechte fiscale keuzes moeten maken om met 110K omzet als freelancer slechts 5K per maand over te houden. Zelfs als je gewoon alles als dividend uitkeert zit je daar al aan.

Daar moet je als zelfstandige zelf doorheen kijken hé, als je het goed wilt doen moet je dan even berekenen hoeveel je inkomen zou zijn als je het maximale uit je vennootschap zou halen (op gelijk welke manier, op LT of KT) en dat dan herrekenen naar hoeveel dat maandelijks zou opbrengen.

Dit. Ik reken mijn uitgekeerd loon + dividend, en er valt nog wel iets voor te zeggen om er IPT bij te gaan rekenen indien je dat doet. Dat is nog een hoop die je opzij zet en die later ook weer terug naar jou komt.

Dus de ideale persoon om in te schatten hoeveel % van de zelfstandigen in staat zou zijn om tot een netto loon van 5K te komen. Echte zelfstandigen dan bedoel ik (niet de Deliveroo koeriers of eigenaars van een nachtwinkel - die laatste zal niet zelden gewoon geen boekhouder hebben :) ).

@ThomasMore - Anderen (met veel meer kennis van zake) zijn me voor geweest maar het lijkt wel bevestigd dat de cijfers niet uit de lucht gegrepen zijn, hopelijk kan je er zelf voordeel bij halen - heb geen probleem met de verdiensten etc, wat mogelijk is moet je er gewoon uithalen.

Denk dat er pak gaan terugvallen als dat afgeschaft wordt :laugh:

Niet echt he. IIRC auteursrechten 15% belast (via RV?) <> VVPRbis of liquidatiereserves aan 32% (ish?).
Voor het bedrag dat je die auteursrechten kan doen scheelt het dan een 17% extra belast, dat is 170 euro per 1000.

Persoonlijk zit ik dacht ik aan een 600 euro auteursrechten per maand (da's niet de volle lap, maar ik ben dan ook geen ontwikkelaar) => mij zou dat dus 100 euro netto per maand schelen. Dat gaat het nu ook niet maken :)

Edit: vraag me bij deze zelfs af of het nog de moeite is dat ik dit blijf doen voor dat bedrag maar, terwijl het mij mogelijk extra kanshebber maakt voor controles.

Helemaal niet, mensen onderschatten het voordelige belastingstarief van 32%.
Maar bon, dat is een discussie voor een ander topic.
Dus de 500/dag zelfstandige die hier werd gegeven als voorbeeld:

110.000 bruto omzet
zelfs bij lage bedrijfskosten: bvb. 20.000
geen loon

90.000 bruto marge
Belast aan 32% vennootshapsbelasting
Dividend: 61.200
- 15% RV = 52.020 = 4.335 netto per maand aan dividend.

Niet verkeerd maar toch niet 10x de day-rate en de kosten zijn laag ingeschat he.

Dus de ideale persoon om in te schatten hoeveel % van de zelfstandigen in staat zou zijn om tot een netto loon van 5K te komen. Echte zelfstandigen dan bedoel ik (niet de Deliveroo koeriers of eigenaars van een nachtwinkel - die laatste zal niet zelden gewoon geen boekhouder hebben :) ).

@ThomasMore - Anderen (met veel meer kennis van zake) zijn me voor geweest maar het lijkt wel bevestigd dat de cijfers niet uit de lucht gegrepen zijn, hopelijk kan je er zelf voordeel bij halen - heb geen probleem met de verdiensten etc, wat mogelijk is moet je er gewoon uithalen.
Moeilijk te zeggen, er is veel verschil over heel ons klantenbestand.
Bij de vennootschappen zou ik gevoelsmatig wel denken dat de meerderheid meer dan 5000 netto heeft.
(op het einde van de rit, met dividenden en andere optimalisaties)

Niet echt he. IIRC auteursrechten 15% belast (via RV?) <> VVPRbis of liquidatiereserves aan 32% (ish?).
Voor het bedrag dat je die auteursrechten kan doen scheelt het dan een 17% extra belast, dat is 170 euro per 1000.

Persoonlijk zit ik dacht ik aan een 600 euro auteursrechten per maand (da's niet de volle lap, maar ik ben dan ook geen ontwikkelaar) => mij zou dat dus 100 euro netto per maand schelen. Dat gaat het nu ook niet maken :)
Minder dan 15% hé, je zit met da kostenforfait... Eerder 10%.

Dus de 500/dag zelfstandige die hier werd gegeven als voorbeeld:

110.000 bruto omzet
zelfs bij lage bedrijfskosten: bvb. 20.000
geen loon

90.000 bruto marge
Belast aan 32% vennootshapsbelasting
Dividend: 61.200
- 15% RV = 52.020 = 4.335 netto per maand aan dividend.

Niet verkeerd maar toch niet 10x de day-rate en de kosten zijn laag ingeschat he.
20.000 (zonder loon, vind ik geen lage bedrijfskost eerder een naar de hoge kant... afhankelijk van welke auto)

Je moet anders rekenen:
Vennootschap
110.000
-20000 kosten
-45000 loon
= 45000 * 68% = 30600

Prive

45000 loon
-8000 sociale bijdragen
-8500 personenbelasting
=28500

30600 + 28500 =59100 / 12 = 4925
(zonder optimalsaties die het netto loon omhoog duwen; onkostenvergoeding, verhuur bureel, allerlei privé kosten als bedrijfskosten, ...)

20.000 (zonder loon, vind ik geen lage bedrijfskost eerder een naar de hoge kant... afhankelijk van welke auto)
Ik vind dat je daar anders wel snel aan zit?

Voor de vuist weg:

Auto: 550 / maand renting, leasing, afbetaling, ...
Boekhouder: 900 / kwartaal
Maandelijks 300 aan tanken, parkeren, gsm-abo, internet-abo...
1500 / kwartaal aan verzekeringen en VAPZ enz (ok, dat geld ben je ook niet helemaal kwijt)

Daarmee zit je op kleine 20.000

Maar je kan toch niet ontkennen dat iemand die wel kan klussen gemiddeld gezien in de armere bevolkingslagen een serieus voordeel heeft op iemand die dat niet kan?
Dat is een serieus voordeel maar op de grafiek zal dat gegeven geen enkele impact hebben op de positie tenzij dat talent ook wordt gevaloriseerd door er (legale) inkomsten uit te halen.

Terug
Bovenaan