Mulan
Well-known member
Niet mee eens.Maar even verder nadenkend, aan het andere uiteinde namelijk bij de armere mensen, daar maakt "zelf kunnen klussen" wel dikwijls een verschil in uw levensstandard. Zelf uw wasmachine kunnen herstellen, zelf uw chauffage kunnen repareren, zelf uw auto kunnen onderhouden, zelf uw dak kunnen herstellen, zelf ingebouwde kasten maken... dat telt daar wel enorm door en daar is een klusjesman niet iets wat je koopt als luxe artikel. Het kan het verschil maken tussen de ene dopper die in een bouwvallig krot vol schimmel moet wonen en de andere dopper die een heel net huis heeft.
Ik kan niet zelf aan mijn wasmachine klussen, dus ik koop voor 200 euro een Miele in de kringloopwinkel met 1 jaar garantie.
Ik heb het jaren zonder auto gedaan omdat een auto, ook al kan je zelf je jaarlijks onderhoud doen, gewoon heel duur is aan vaste kosten zoals benzine, verzekeringen,...
Koop geen vastgoed als je arm bent maar huur het (hey, sociale huurwoning, NOG verstandiger op financieel vlak!) en je spaart én notariskosten én onderhoudskosten uit.
Hulp nodig bij bepaalde klussen die je fysiek niet zelf kan doen? Sluit je aan bij LETS, spreek vrienden of buren aan en regel het met een vriendendienst of een bedankje in de vorm van een geschenkje.
Dus neen, het is niet omdat je wél kan klussen dat je automatisch meer koopkracht hebt (en dit staat volledig los van welke klasse); het is hoe slim je met je besteedbaar inkomen omgaat die dat bepaalt.