De verbouw-topic!

Binnen een goeie maand eindelijk de sleutels van ons huis. Nu was ik al eens aan het rondhoren bij electriciens voor het terug conform maken van de installatie. Beetje vroeg mss, want concrete offertes kunnen pas komen als ze de installatie zelf gezien hebben. Maar toch al een deeltje offerte gekregen van 402€ voor het draadschema (incl labelen zekeringkast, meting van aardingen).
Benieuwd naar de volledige offerte
 
Iemand een idee hoeveel een uitbouw (houtskeletbouw) van 30m2 casco anno 2023 kost? Zonder isolatie of afwerking. Dit mag prefab zijn. Ik vind enkel prijzen terug van volledig afgewerkte uitbouw.
 
Ik heb vorige woensdag eens gebeld (Interwaas). Aanvraag van 9/01/2023.
De dame aan de telefoon zei me dat ze zo goed als aan mijn dossier zaten. Om de volledigheid van de aanvraag te controleren. Dan ging ik daar bericht van krijgen. Ofwel is alles ok, ofwel moet ik extra zaken doorsturen.

Vorige week donderdag mail gekregen dat ze aan mijn dossier begonnen zijn. En de vraag gekregen om de offerte voor het dak van onze hangar te verduidelijken. Want die lening mag enkel voor woningen/appartementen en niet voor niet-residentiële of industriegebouwen. En moeten bevestigen dat we daar geen professionele activiteiten in uitvoeren. Ook hebben we de laatste 3 voorschotfacturen van onze energie en de laatste 3 bewijzen van kinderopvang (opnieuw) moeten doorsturen.

Die hangar hangt vast aan onze woning, dus wat uitleg en foto's teruggestuurd. Vandaag mail gekregen dat ze nu genoegt weten en dat ik begin volgende week hun definitief antwoord mag verwachten.
We willen dus het dak van dat gebouw achteraan vervangen door isolerende dakplaten, momenteel asbestplaten.
Ook het dak van de garage willen we vervangen.
We kunnen in die hangar via ons huis, zowel boven als beneden.

Untitled.png
 
Vorige week donderdag mail gekregen dat ze aan mijn dossier begonnen zijn.
Ik heb ook bericht gehad, wel 1 ding dat ik niet goed begrijp, ze zeggen me via mail, dat de U - waarde van de ramen, onder de 1 moet liggen.
Euh, ik heb 7 offertes van verschillende gekende raamleveranciers, en het beste is 1 U/M², volgens mij moet je dan al naar 3 dubbel glas zijn, wat niet onze bedoeling is. Slaat wel op niks dit..
 
Ik heb ook bericht gehad, wel 1 ding dat ik niet goed begrijp, ze zeggen me via mail, dat de U - waarde van de ramen, onder de 1 moet liggen.
Euh, ik heb 7 offertes van verschillende gekende raamleveranciers, en het beste is 1 U/M², volgens mij moet je dan al naar 3 dubbel glas zijn, wat niet onze bedoeling is. Slaat wel op niks dit..
Hadden we nochtans ook wel een probleem mee. Omdat we naar smalle aluminium profielen gingen (dus meer glas/m2) geraakten we ook niet aan die waarden met dubbel glas. Uiteindelijk dan toch ook voor driedubbel glas gegaan (ipv bredere profielen). Meerprijs was zeer aanvaardbaar.

Waarom heb je een probleem met driedubbel glas?
 
Hadden we nochtans ook wel een probleem mee. Omdat we naar smalle aluminium profielen gingen (dus meer glas/m2) geraakten we ook niet aan die waarden met dubbel glas. Uiteindelijk dan toch ook voor driedubbel glas gegaan (ipv bredere profielen). Meerprijs was zeer aanvaardbaar.

Waarom heb je een probleem met driedubbel glas?
Probleem heb ik er niet mee, maar op hun site stond wel degelijk 1 of minder. 1 is de norm nu, voor het glas welteverstaan, het profiel is iets anders, maar nu eisen dat het minder dan 1 moet zijn, is gewoon onnozel imo.
 
Hadden we nochtans ook wel een probleem mee. Omdat we naar smalle aluminium profielen gingen (dus meer glas/m2) geraakten we ook niet aan die waarden met dubbel glas. Uiteindelijk dan toch ook voor driedubbel glas gegaan (ipv bredere profielen). Meerprijs was zeer aanvaardbaar.

Waarom heb je een probleem met driedubbel glas?
Bij ramen isoleert het profiel minder goed dan hoogrendements of driedubbel glas, dus meer glas/m² gaat de U waarde doen dalen, niet doen stijgen.

Meerprijs driedubbel glas valt inderdaad mee, bij mij was dat +- 3%
 
Bij ramen isoleert het profiel minder goed dan hoogrendements of driedubbel glas, dus meer glas/m² gaat de U waarde doen dalen, niet doen stijgen.

Meerprijs driedubbel glas valt inderdaad mee, bij mij was dat +- 3%
Ben nog eens gaan terugkijken en zat idd verkeerd in mijn geheugen. We zijn geswitched van initieel een "klassiek" alu profiel naar een strakker (vlak) alu profiel en dit had toch een negatieve impact op de U waarde. Dus hangt ook af van profiel tot profiel. Meerprijs voor upgrade van HR++ 1kW dubbele beglazing naar 0.6kW triple was ~5% bij ons.
 
Net mail terug gehad, hij was het = teken vergeten vermelden, het moet dus = of minder dan 1 U/m² zijn, zoals ik dacht. Oef.
 
Binnenkort zou ik graag onze voorgevel langs buiten willen isoleren + verder afwerken.
Voor de verdere afwerking was ik wel nog aan het twijfelen:
- Afwerking met crepie zou rond de €150/m² zijn.
- Afwerking met steenstrips zou rond de €250 a €300/m² zijn.
Zelf ben ik geen fan van crepie aangezien de witte variant heel snel vuil wordt, een gekleurde crepie spreekt me echter ook niet zo aan kwa look.
Steenstrips zouden visueel mijn voorkeur hebben, maar de prijs is een absolute no-go voor ons.
Een nieuwe gevelsteen plaatsen is jammer genoeg geen optie aangezien de woning rechtstreeks aan het voetpad grenst.
Iemand die ons nog in een andere richting kan sturen?
 
Bij ramen isoleert het profiel minder goed dan hoogrendements of driedubbel glas, dus meer glas/m² gaat de U waarde doen dalen, niet doen stijgen.

Meerprijs driedubbel glas valt inderdaad mee, bij mij was dat +- 3%
Hier hebben ze ook door de grote ramen ineens dikkere profielen (moeten) steken, dat was dus dubbel goed meegenomen.
 
Een nieuwe gevelsteen plaatsen is jammer genoeg geen optie aangezien de woning rechtstreeks aan het voetpad grenst.
Volgens mij mag ieder huis worden uitgebreid tot een cm of 10 op het voetpad. Dit omdat mensen dan ook nog hun voorgevel kunnen isoleren.
Best eens navragen bij de stedelijke dienst, misschien zit daar ook een verplichting bij tot isoleren of een leeftijdsgrens voor woningen of zo.
 
Dakwerker offerte laten maken voor het leveren en plaatsen van isolatie op onze zolder. 11K incl. BTW. Die gasten steken gewoon die renovatiepremie in hun zakken en rekenen dan nog eens door voor de isolatie. Dieven. En dit terwijl ze gewoon al bezig zijn met het dak te renoveren.

Eergisteren deal gevonden en meteen besteld: 8 cm KNAUF glaswol + 10 cm PIR platen voor € 2800 EUR incl. BTW en levering. Dankzij Fluvius kunnen we daarvan nog een kleine 900 eur recuperen via hun doehetzelfpremie.

€ 2000 i.p.v. € 6000 inclusief aftrek premie kan tellen.
 
Dakwerker offerte laten maken voor het leveren en plaatsen van isolatie op onze zolder. 11K incl. BTW. Die gasten steken gewoon die renovatiepremie in hun zakken en rekenen dan nog eens door voor de isolatie. Dieven. En dit terwijl ze gewoon al bezig zijn met het dak te renoveren.

Eergisteren deal gevonden en meteen besteld: 8 cm KNAUF glaswol + 10 cm PIR platen voor € 2800 EUR incl. BTW en levering. Dankzij Fluvius kunnen we daarvan nog een kleine 900 eur recuperen via hun doehetzelfpremie.

€ 2000 i.p.v. € 6000 inclusief aftrek premie kan tellen.
Als je tussen de kerpes plaatst kun je best een mineralewol pakken. Harde platen zijn eigenlijk alleen goed voor een 'sarkin dak'.
 
Als je tussen de kerpes plaatst kun je best een mineralewol pakken. Harde platen zijn eigenlijk alleen goed voor een 'sarkin dak'.
Hier ook minerale wol+ PIR platen.
Plaats tussen de kepers: 7.5cm dus eerst die ruimte opvullen.
Daartegen dan de PIR - platen (ik heb er gekocht met gyproc al aan) zodat je qua totale isolatiewaarde goed scoort èn gelijk kan afwerken.
 
Hier ook minerale wol+ PIR platen.
Plaats tussen de kepers: 7.5cm dus eerst die ruimte opvullen.
Daartegen dan de PIR - platen (ik heb er gekocht met gyproc al aan) zodat je qua totale isolatiewaarde goed scoort èn gelijk kan afwerken.
Dit is exact hetgeen we besteld hebben. KNAUF Acustifit 7.5 cm + 10 cm PIR met gyproc.
 
Probleem met pirplaten tussen de structuur is voornamelijk dat je dat gewoon niet goed kunt laten aansluiten/afdichten. Als deze zoals mulan niet tussen de houten balken plaatst is dat minder een probleem.
 
De PIR is voor de duidelijkheid idd niet tussen de kepers maar erop 🙂 We hebben geen Sarking-dak.Tussen de ~8cm Kepers komt dus de wol en daarbovenop de PIR platen.
 
Terug
Bovenaan