Advies: 't Is 't geld dat telt

Veel kameraden die daar gewerkt hebben. Maar ieder oordeel, ook dat van jou en dat van mij, is uiteraard persoonlijk en niet algemeen.
 
Geen haar op m'n hoofd zou er aan denken om voor 3800 euro bruto voor diè kerel te werken.
Ik ben blij dat je dit zegt, want wij kregen ook te horen dat het een 'speciale' mens is. Volgens mij had die zéér hoge eisen tov zijn personeel en werkvolk. Ik ben dan ook blij dat ze 2e was geëindigd zodat we niet moesten kiezen want wij hebben daar uren en uren over gepraat. Qua status allemaal leuk & wel voor op café te vertellen, maar we hadden er ook wat schrik van. De CEO waar ze nu voor werkt is echt een droomkerel. Wat ik trouwens ook verwacht van een moderne CEO vandaag. De tijden van een arrogante zak zijn (hopelijk) al lang voorbij.
Anderzijds is de huidige assistente best tevreden, maar zoals steeds moet er ook een bepaalde match zijn want er doen nogal wat verhalen de ronde rond JPDN - dus er zal wel "iets" zijn denk ik dan.
 
Zever, binnen eenzelfde graad verdienen beiden evenveel. Wel is het zo dat voor bepaalde graden of niveaus bv een masterdiploma vereist is. Maar dan is de jobinhoud ook niet dezelfde als die voor een bachelor.
Zever!

Ik ben 's gevraagd of ik interesse had om praktijklector te worden in een hogeschool. Vereist diploma bachelor of master. De ervaring in bedrijfsleven was belangrijker. Wel, een master en bachelor met exact evenveel relevante ervaring krijgen een verschillend loon op basis van dat diploma. Ook al geven ze hetzelfde vak in dezelfde richting. Dat heb ik gezien in de loonschalen die ze me hebben voorgeschoteld.

Een kennis werkt op het ministerie van cultuur, is daar begonnen met een bachelor maatschappelijk werk en heeft paar jaar geleden een master sociale agogiek in avondschool bijgedaan puur omdat hij dan meer ging krijgen. Terwijl zijn job niet veranderd is he.
 
Zever!

Ik ben 's gevraagd of ik interesse had om praktijklector te worden in een hogeschool. Vereist diploma bachelor of master. De ervaring in bedrijfsleven was belangrijker. Wel, een master en bachelor met exact evenveel relevante ervaring krijgen een verschillend loon op basis van dat diploma. Ook al geven ze hetzelfde vak in dezelfde richting. Dat heb ik gezien in de loonschalen die ze me hebben voorgeschoteld.
Dat zijn dus loonschalen in verschillende graden of niveaus. Een master zal in een andere graad ingeschaald zijn dan een bachelor. Een hogere inschaling kan ook obv bekwaamheidsbewijs. Maar dat is dus wat ik bedoelde: ook al lijkt het takenpakket tussen de graden of niveaus mss op elkaar, maar je kan bezwaarlijk stellen dat het "exact dezelfde job" betreft: het gaat om een andere graad.
Een kennis werkt op het ministerie van cultuur, is daar begonnen met een bachelor maatschappelijk werk en heeft paar jaar geleden een master sociale agogiek in avondschool bijgedaan puur omdat hij dan meer ging krijgen. Terwijl zijn job niet veranderd is he.
Idem, met zijn master kwam hij dus in aanmerking voor een bevordering naar niveau a. Mogelijk is zijn takenpakket daarmee niet veranderd, maar in wezen is dat wel de bedoeling.
 
Veel kameraden die daar gewerkt hebben. Maar ieder oordeel, ook dat van jou en dat van mij, is uiteraard persoonlijk en niet algemeen.
Zeker. Maar met 15 jaar persoonlijke ervaring denk ik dat jouw stelling (die geponeerd werd als feit, niet als oordeel) op weinig gebaseerd is.
 
Aan de TS: bij de overheid zal je snel een bore-out hebben, tenzij je op zoek bent naar een job waar je eigenlijk maar 4u moet werken en 4u de krant lezen.
* geeuw *

Die cliché's over de overheid mogen stilaan de deur uit. Niet elke overheidsjob is "identiteitskaarten activeren aan het loket en wat gazetlezen tussen de afspraken door". Er zijn nog dat soort jobs te vinden, niet alleen bij de overheid trouwens, maar evengoed heel interessante jobs.

Het hangt af van overheid tot overheid, maar dat masterdiploma is niet meer overal vereist om een A-functie te krijgen. Noch bij eerste aanwerving, noch bij bevordering. Ze laten u dan een capaciteitstest doen en dan kan je evengoed meedoen voor een A-functie als bachelor.
 
Dat zijn dus loonschalen in verschillende graden of niveaus. Een master zal in een andere graad ingeschaald zijn dan een bachelor. Een hogere inschaling kan ook obv bekwaamheidsbewijs. Maar dat is dus wat ik bedoelde: ook al lijkt het takenpakket tussen de graden of niveaus mss op elkaar, maar je kan bezwaarlijk stellen dat het "exact dezelfde job" betreft: het gaat om een andere graad.
graad of niet... er is imo geen enkele redenen waarom een praktijklector voor vak A een andere vergoeding zou krijgen op basis van bachelor of master dat pakweg vijftien jaar geleden is behaald. De vacature staat immers open voor een bachelor of master met de juiste en aantoonbare ervaring in het vakgebied. Ze proberen via praktijklectoren meer instroom te krijgen van mensen met relevante beroepservaring. Veel succes met die belachelijke regels. In de privé sector zal een master waarschijnlijk aan een hoger loon starten maar kan dit vaak uitgevlakt zijn na ervaring. Of een ervaren projectmanager (vul in naargelang) al dan niet een master heeft zal er weinig toe doen. Tenzij de job natuurlijk specifiek een master vereist zoals dat voor advocaten, tandartsen, ... het geval is. Maar een team manager van een call center of zo... maakt voor verloning geen zak uit of die een bachelor bedrijfsmanagement of een master geschiedenis heeft gehaald.

Praktijklector met 21 jaar ervaring:

- heeft bachelor >> schaal 316 >> 5400 euro (+/-)
- heeft master >> schaal 502 >> 6400 euro (+/-)

Voor krak dezelfde job vangt de master 1000 euro extra omdat die 21 jaar geleden een jaar langer heeft gestudeerd.

Die kennis van mij is directeur geworden na zijn avondschool aan de VUB. Die behandelt subsidiedossiers en deed dat ook voor hij directeur was. Blijkbaar zijn heel wat van zijn directe collega's ook directeur. Dat zal dan een graad zijn en geen functie... whatever. Overheid betaalt die man dus meer omdat hij een avondcursus heeft gevolgd die nul meerwaarde biedt voor de uitoefening van zijn job.
 
Laatst bewerkt:
Het hangt af van overheid tot overheid, maar dat masterdiploma is niet meer overal vereist om een A-functie te krijgen. Noch bij eerste aanwerving, noch bij bevordering. Ze laten u dan een capaciteitstest doen en dan kan je evengoed meedoen voor een A-functie als bachelor.
Maar het is blijkbaar wel nog van tel om uw graad te bepalen?

Het voorbeeld van praktijklector ging over een goede 1000 euro bruto verschil tussen bachelor en master. Voor krak dezelfde vacature he.
 
Maar het is blijkbaar wel nog van tel om uw graad te bepalen?
Het hangt ervan af waar. Geen idee hoe het in het hoger onderwijs zit maar ik zie af en toe overheidsvacatures passeren op A-niveau die ook openstaan voor bachelors mits bijkomende capaciteitstests.
Nog een geluk dat we vrije tijd genoeg hebben om die platitudes op te sporen en de wereld uit te helpen! :oi22:
Een mens moet iets doen met die massa's verlof die hij bij de overheid krijgt hé 😝
 
Mijn vriendin is een klassiek voorbeeld van iemand die toch nog goed kan verdienen met secundair diploma.

6 jaar administratie ergens, dan 8 jaar administratief bediende wat de laatste 3 jaar geleid heeft tot promotie naar Office Manager

Die is nu op haar nieuw werk Management Assistant, diegene die dus alles regelt voor de grote CEO (ze was 2e dus was bijna de assistent voor Jan De Nul)

Dat is dus puur opwerken op basis van kennis en kunde. En ook alle dagen sowieso 15’ vroeger en nooit exact om 17u de computer afsluiten. Zij hoort constant dat er heel veel mensen niet meer flexibel zijn. Nooit te vroeg komen, nooit later werken, nooit bereikbaar in het weekend, nooit meedenken, … en daarvoor wordt vandaag de dag dus graag betaald. Resultaat: €3800 bruto met MC en hospitalisatie enzovoort 👌

In de overheid daarentegen zal ze altijd qua loon het plafond krijgen van iemand met secundair diploma. Ook al is ze iedere maand employee of the Month 😉

Aan de TS: bij de overheid zal je snel een bore-out hebben, tenzij je op zoek bent naar een job waar je eigenlijk maar 4u moet werken en 4u de krant lezen.
Bullshit, bij de overheid zijn er voldoende functies waar je niet vast zit aan een plafond als je wat je best doet (en geluk hebt)
Ik wil mezelf nu nie bestoefen of zeggen dat ik een witte raaf ben

Bijna 35j. 7j geleden begonnen bij de overheid met enkel een secundair diploma (voordien in de privé wat van job naar job)
Intussen bevordering kunnen maken naar Bachelor niveau
Nieuwe functie en vanaf volgend jaar tik ik de 3300€ netto aan (dan nog afhankelijk of ik de MC ook zal krijgen anders komt er nog 100€, gratis hospitalisatie is allesinds een mogelijk op dit moment)
En dat is zonder prestaties op zaterdag/zondag/avond.

Betere work-life balance dan in de privé en ik moet niet naar een manager luisteren met onrealistische eisen voor zijn personeel.

Trouwens ook een meer voldoening gevende functie dan secretaresse zijn en het klinkt beter dan "Management Assistant"
Zever, binnen eenzelfde graad verdienen beiden evenveel. Wel is het zo dat voor bepaalde graden of niveaus bv een masterdiploma vereist is. Maar dan is de jobinhoud ook niet dezelfde als die voor een bachelor.
Op Financiën vaak genoeg meegemaakt hoor. Niveau C + B + A die krak hetzelfde werk deden.
In theorie zou het uiteraard niet mogen en moet de niveau A de "moeilijkere" dossiers behandelen. In praktijk kreeg je als lager niveau gewoon de vraag/de opdracht om hetzelfde werk uit te voeren
 
3300 netto als B-niveau met 7 jaar ervaring? Dat lijkt me toch ook niet standaard? Ik werk zelf 6 jaar als B en heb toch 900 euro minder hoor.
 
5 jaar geleden de keuze gemaakt in mijn professioneel leven om een job te gaan doen met weinig verantwoordelijkheden en geen stress meer.

Beste keuze die ik ooit gemaakt heb. Zelf al heb ik op die moment 60% van mijn brutto loon moeten inleveren tov mijn vorig werk.

Sterker nog, als ik het geweten had, had ik dit al veel eender gedaan.
 
3300 netto als B-niveau met 7 jaar ervaring? Dat lijkt me toch ook niet standaard? Ik werk zelf 6 jaar als B en heb toch 900 euro minder hoor.
Idem, is bij mijn weten echt niet standaard voor een niveau B.

Ik heb 3450 netto en tik de 12 jaar op niveau A aan.

Nu ja, indien ik mijn teruggave van de belastingen erbij tel en mijn vakantiegeld en eindejaarsgeld dan is het natuurlijk meer. Maar ik ging er vanuit dat we dat niet doen.

Nu bon, het is relatief eenvoudig te bepalen, steek het gewoon even in de salarissimulator bij de federale overheid. Al weet ik wel dat er functies zijn die verhogingen geven. Al is dat dan wel niet echt standaard voor niveau B.
 
Maar dat is dus wat ik bedoelde: ook al lijkt het takenpakket tussen de graden of niveaus mss op elkaar, maar je kan bezwaarlijk stellen dat het "exact dezelfde job" betreft: het gaat om een andere graad.

Idem, met zijn master kwam hij dus in aanmerking voor een bevordering naar niveau a. Mogelijk is zijn takenpakket daarmee niet veranderd, maar in wezen is dat wel de bedoeling.
Ik ken er iig ook ene niveau A die werkt in exact dezelfde functie als zijn collega's op die dienst en daar zitten niveau C's tussen die merkelijk minder verdienen die vacature stond open voor c, b en a.

Maar bon dat is off-topic ik zou durven zeggen dat de TS de juiste keuze gemaakt heeft.
 
Terug
Bovenaan