Advies: 't Is 't geld dat telt

Forum,

Ik weet dat het moeilijk in te leven is, maar ik wens toch eens het advies van anoniemen:

Ik werkte tot voor kort als projectleider renovatie (3 jaar), maar door de grote druk en stress, ben ik daarmee gestopt. Nu na een vrij korte zoektocht, heb ik twee nieuwe jobaanbiedingen die vér uit elkaar liggen qua verloning. In die job verdiende ik 4700 bruto wat neerkwam op 3000 netto (vergoedingen ed)

1. Overheid: ik heb meegedaan aan examens, wat toch wel intensief was, en was de beste uit 8 kandidaten. De jobinhoud is een coachende rol voor mensen die een (energetische) renovatie willen laten uitvoeren. Uiteindelijk is dit deels wat ik heel graag deed in mijn vorige job: mensencontact en effectief proberen mensen te helpen.
Pro's: vrijheid, veel verlof (45+d) lage werkdruk, thuiswerk,...
Contra's: ik heb slechts een secundair diploma. Daardoor is het voorgestelde loon laag. 3400 bruto. Wel met een flex budget en dergelijke. Kleine doorgroeimogelijkheden.

2. Privé: aankoper in een grote fabriek. Voordat ik projectleider bouw was, heb ik een andere carriere gehad in de mechaniek waar ik service manager was. Deze job sluit daar opnieuw bij aan.
Pro's: hoog loon (5350 bruto), techniek boeit me nog steeds, ook veel verlof (38d), doorgroeimogelijkheden
Contra's: fabriekomgeving (je ziet bij wijze van spreken het daglicht niet, lawaai, 'fabrieksmentaliteit)), meer werkdruk (stilstand machines), geen thuiswerk, altijd werken op een bureautje in de fabriek.

Uiteindelijk komt het neer op het volgende: wil ik een rustige rit en ben ik bereid daar financieel sterk voor in te leveren? Financieel hebben wij in ons gezin geen zorgen.

Moeilijke keuze, of niet?
 
Forum,

Ik weet dat het moeilijk in te leven is, maar ik wens toch eens het advies van anoniemen:

Ik werkte tot voor kort als projectleider renovatie (3 jaar), maar door de grote druk en stress, ben ik daarmee gestopt. Nu na een vrij korte zoektocht, heb ik twee nieuwe jobaanbiedingen die vér uit elkaar liggen qua verloning. In die job verdiende ik 4700 bruto wat neerkwam op 3000 netto (vergoedingen ed)

1. Overheid: ik heb meegedaan aan examens, wat toch wel intensief was, en was de beste uit 8 kandidaten. De jobinhoud is een coachende rol voor mensen die een (energetische) renovatie willen laten uitvoeren. Uiteindelijk is dit deels wat ik heel graag deed in mijn vorige job: mensencontact en effectief proberen mensen te helpen.
Pro's: vrijheid, veel verlof (45+d) lage werkdruk, thuiswerk,...
Contra's: ik heb slechts een secundair diploma. Daardoor is het voorgestelde loon laag. 3400 bruto. Wel met een flex budget en dergelijke. Kleine doorgroeimogelijkheden.

2. Privé: aankoper in een grote fabriek. Voordat ik projectleider bouw was, heb ik een andere carriere gehad in de mechaniek waar ik service manager was. Deze job sluit daar opnieuw bij aan.
Pro's: hoog loon (5350 bruto), techniek boeit me nog steeds, ook veel verlof (38d), doorgroeimogelijkheden
Contra's: fabriekomgeving (je ziet bij wijze van spreken het daglicht niet, lawaai, 'fabrieksmentaliteit)), meer werkdruk (stilstand machines), geen thuiswerk, altijd werken op een bureautje in de fabriek.

Uiteindelijk komt het neer op het volgende: wil ik een rustige rit en ben ik bereid daar financieel sterk voor in te leveren? Financieel hebben wij in ons gezin geen zorgen.

Moeilijke keuze, of niet?
Persoonlijk zou ik blijven zoeken naar iets waar je alle verschillende elementen (goede verloning, veel vrijheid, leuke werkomgeving en weinig werkdruk) gewoon kan combineren.

Kijk misschien ook eens naar de barema's bij de overheid zodat je nu al kan inschatten waar je bvb. over 10 jaar staat (en hou er rekening mee dat een groot deel van je verdienste als ambtenaar bij pensionering zal komen).
 
(en hou er rekening mee dat een groot deel van je verdienste als ambtenaar bij pensionering zal komen).
Dat is alleen voor vastbenoemden en dat bestaat zo goed als niet meer bij nieuwe aanwervingen. Contractuelen vallen onder hetzelfde systeem als de privésector. De meeste organisaties hebben nu ook een tweede pensioenpijler voor die contractuelen.

Voor de TS, mijn gedacht: Als je een andere job zoekt omwille van druk en stress dan gaat een nieuwe job met veel druk en stress dat probleem niet oplossen. Als mentale rust nu de prioriteit is en het financieel haalbaar is zonder dat het dan op privévlak stress gaat opleveren zou ik gaan voor die mentale rust en dus optie 1.
 
Dat is alleen voor vastbenoemden en dat bestaat zo goed als niet meer bij nieuwe aanwervingen. Contractuelen vallen onder hetzelfde systeem als de privésector. De meeste organisaties hebben nu ook een tweede pensioenpijler voor die contractuelen.

Voor de TS, mijn gedacht: Als je een andere job zoekt omwille van druk en stress dan gaat een nieuwe job met veel druk en stress dat probleem niet oplossen. Als mentale rust nu de prioriteit is en het financieel haalbaar is zonder dat het dan op privévlak stress gaat opleveren zou ik gaan voor die mentale rust en dus optie 1.
Klopt, het is contractueel.

En inderdaad. Plus ik heb een tijdrovende hobby die ik beter zou kunnen inplannen bij de overheid.

Het loon bij de overheid stijgt wel, maar dat zal nooit aan dat hogere niveau geraken.

Hetgeen bij de overheid moeilijk is, dat het ergens een 'unieke kans' is en die misschien niet terugkomt. Ze zijn toch wel selectief (schriftelijke proef, monderling, assessment, nog een gesprek) en dat er veel kandidaten waren. Dus daar ben ik ergens wel door gevleid. Indien het na bijvoorbeeld een jaar toch mijn ding niet zou blijken, zullen die andere beter betaalde jobs er ook nog wel zijn, vermoed ik. Ik heb een deftige CV en scoor goed op al die assessment testen.
 
Persoonlijk zou ik blijven zoeken naar iets waar je alle verschillende elementen (goede verloning, veel vrijheid, leuke werkomgeving en weinig werkdruk) gewoon kan combineren.

Is dat niet utopisch met 'enkel' een diploma secundair onderwijs? De (federale) overheid is wellicht een heel goede (de beste?) keuze als je een master hebt en een relatief goed loon wil hebben voor een job met een héél goede work-life balance (vooral als je A2 of hoger zit). Maar als je werkt op B- of C-niveau zak je al meteen terug op een veel lager loon en kom je vaak terecht in heel repetitieve administratieve functies (waar een bore-out iets dat achter de hoek loert).
 
Is dat niet utopisch met 'enkel' een diploma secundair onderwijs? De (federale) overheid is wellicht een heel goede (de beste?) keuze als je een master hebt en een relatief goed loon wil hebben voor een job met een héél goede work-life balance (vooral als je A2 of hoger zit). Maar als je werkt op B- of C-niveau zak je al meteen terug op een veel lager loon en kom je vaak terecht in heel repetitieve administratieve functies (waar een bore-out iets dat achter de hoek loert).
Goh, als je al de nodige ervaring kan voorleggen dan boeit dat diploma secundair onderwijs bijzonder weinig imho. Je zal natuurlijk niet als stabiliteitsingenieur moeten gaan solliciteren maar er zijn honderden jobs waarvoor TS wel gekwalificeerd zal zijn.

En ergens zal die combinatie die TS wilt wel te vinden zijn zonder dat het per sé bij de overheid moet zijn...
 
Financieel hebben wij in ons gezin geen zorgen.
Als dat betekent dat het eigenlijk niet veel uitmaakt (het maakt uiteraard altijd wel iets uit) of je nu 2000 of 4000 netto hebt elke maand, dan zou ik het financiële compleet uitsluiten bij het maken van de beslissing. Als je er niet uit komt welk van de 2 het beste past, of als ze echt heel dicht bij elkaar liggen wat voorkeur betreft, kan je de vergoeding gaan meetellen.
 
Is dat niet utopisch met 'enkel' een diploma secundair onderwijs? De (federale) overheid is wellicht een heel goede (de beste?) keuze als je een master hebt en een relatief goed loon wil hebben voor een job met een héél goede work-life balance (vooral als je A2 of hoger zit). Maar als je werkt op B- of C-niveau zak je al meteen terug op een veel lager loon en kom je vaak terecht in heel repetitieve administratieve functies (waar een bore-out iets dat achter de hoek loert).
Klopt.

De overheid gaat er prat op dat er (zo goed als) geen loonkloof bestaat tussen mannen en vrouwen. Vrouwen die dezelfde job uitoefenen als mannen (en min of meer hetzelfde profiel hebben) verdienen dus evenveel. Maar die loonkloof bestaat wel op basis van diploma. Ook al heb je als bachelor exact dezelfde ervaring en doe je exact dezelfde job als een master dan zal je nog altijd minder betaald krijgen omdat je master collega ooit 's een jaar langer gestudeerd heeft.
 
Klopt.

De overheid gaat er prat op dat er (zo goed als) geen loonkloof bestaat tussen mannen en vrouwen. Vrouwen die dezelfde job uitoefenen als mannen (en min of meer hetzelfde profiel hebben) verdienen dus evenveel. Maar die loonkloof bestaat wel op basis van diploma. Ook al heb je als bachelor exact dezelfde ervaring en doe je exact dezelfde job als een master dan zal je nog altijd minder betaald krijgen omdat je master collega ooit 's een jaar langer gestudeerd heeft.
Differentiatie op basis van zo'n papiertje wordt dan ook niet geklasseerd als discriminatie.

Net zoals dat omdat iemand slimmer, lomper, mooier, lelijker, introvert, extrovert,... is een perfect valabele reden kan zijn om een andere verloning te geven. Of om eender welke andere arbitraire reden die niet valt onder de classificatie dit is onaanvaardbare discriminatie.
 
ik zou voor het eerste gaan.

3400 bruto met secundair... Prijs u gelukkig. Denk dat er niet zo heel veel mensen dit zouden kunnen halen.
Die 2e job, lijkt me zo'n typische job, waar je na 3 a 6 maand uitgeblust zal uitstappen (zie uw huidige job)


(al vind ik je titel wel wat vreemd. "tis t geld die telt"? Nja, als dit je hoofd reden is, moet je voor het 2 e gaan hé.
Al denk ik dat het eerder een ongelukkige gekozen titel is?. Aangezien je aangeeft financieel niets te kort te hebben)
 
ik zou voor het eerste gaan.

3400 bruto met secundair... Prijs u gelukkig. Denk dat er niet zo heel veel mensen dit zouden kunnen halen.
Die 2e job, lijkt me zo'n typische job, waar je na 3 a 6 maand uitgeblust zal uitstappen (zie uw huidige job)


(al vind ik je titel wel wat vreemd. "tis t geld die telt"? Nja, als dit je hoofd reden is, moet je voor het 2 e gaan hé.
Al denk ik dat het eerder een ongelukkige gekozen titel is?. Aangezien je aangeeft financieel niets te kort te hebben)
Ja, maar het gebrek aan diploma heb ik in mijn carriere (ben 34 nu) goed gemaakt daar vooral geluk (goeie basisjob gehad en dan door meeval doorgegroeid) en een stevige (bouw)technische achtergrond met praktijkervaring. Dat en ik merk dat de 'macht' nu toch bij de werknemer zit. Bovendien woon ik in een regio met een zeer lage werkloosheid.

Dat allemaal samen zorgt ervoor dat ik al goed mijn boterham heb verdiend ondanks dat mager ASO diploma (Latijn-Wiskunde weliswaar).

En dat het financieel niet veel uitmaakt, is makkelijk gezegd. We kunnen onze lening (die al over de helft zit van looptijd) vlot afbetalen en het huis is af. Wat ik meer verdiende als projectleider, ging naar de spaarboek. Het is wel zo dat met dat extra budget dat ik had, of zou hebben, wij over veel gemiddelde uitgaves (restaurant, weekendjes, cadeaus, hobbies,...) niet moesten nadenken.

Goed, de kogel is door de kerk. Ik heb deze middag toegezegd voor de overheidsjob. Is het mijn ding niet, vind ik normaal gezien toch vlot weer iets anders.

Bedankt voor het advies, alleszins!

Topictitel is een allusie op een gezegde dat hier in de streek vaak gebruik wordt. Veel mensen kiezen altijd voor het geld, ongeacht rekening te houden met de rest :).
 
succes!
Kiezen voor het geld interpreteer ik toch iets anders: ongeacht de jobinhoud gaan voor meer geld. Jij kiest effectief voor minder geld, want toch een impact heeft op je levensstijl. Zo’n keuze zou ik niet durven maken, heel veel respect!
 
Dappere keuze,

Had het geen optie geweest om job 2 te doen en 4/5 te werken?
Behoud van hoger loon (Deels inleveren) maar wel een volle dag per week thuis.
 
Alle overheidsjobs over dezelfde kant scheren, hoeft niet
ik zou voor het eerste gaan.

3400 bruto met secundair... Prijs u gelukkig. Denk dat er niet zo heel veel mensen dit zouden kunnen halen
Mijn vriendin is een klassiek voorbeeld van iemand die toch nog goed kan verdienen met secundair diploma.

6 jaar administratie ergens, dan 8 jaar administratief bediende wat de laatste 3 jaar geleid heeft tot promotie naar Office Manager

Die is nu op haar nieuw werk Management Assistant, diegene die dus alles regelt voor de grote CEO (ze was 2e dus was bijna de assistent voor Jan De Nul)

Dat is dus puur opwerken op basis van kennis en kunde. En ook alle dagen sowieso 15’ vroeger en nooit exact om 17u de computer afsluiten. Zij hoort constant dat er heel veel mensen niet meer flexibel zijn. Nooit te vroeg komen, nooit later werken, nooit bereikbaar in het weekend, nooit meedenken, … en daarvoor wordt vandaag de dag dus graag betaald. Resultaat: €3800 bruto met MC en hospitalisatie enzovoort 👌

In de overheid daarentegen zal ze altijd qua loon het plafond krijgen van iemand met secundair diploma. Ook al is ze iedere maand employee of the Month 😉

Aan de TS: bij de overheid zal je snel een bore-out hebben, tenzij je op zoek bent naar een job waar je eigenlijk maar 4u moet werken en 4u de krant lezen.
 
Dappere keuze,

Had het geen optie geweest om job 2 te doen en 4/5 te werken?
Behoud van hoger loon (Deels inleveren) maar wel een volle dag per week thuis.
Nee, dat was geen optie.

Bij de fabrieksjob is wat mij het meest afschrikt de werkomgeving. Als projectleider had ik de vrijheid van op de baan te zijn, en dat wil ik niet zo snel meer opgeven.
Aan de TS: bij de overheid zal je snel een bore-out hebben, tenzij je op zoek bent naar een job waar je eigenlijk maar 4u moet werken en 4u de krant lezen.
Dat is dus het onbekende.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ga met volle goesting dat werk doen, maar ergens ben ik ook wel nieuwsgierig naar het werken voor de overheid. Ligt het mij niet, wel dan verander ik gewoon. Zonder te veel te willen stoefen, maar ik heb 3 sollicitaties gedaan en bij alle drie mocht ik beginnen.

Bovendien zijn er wel degelijk mogelijkheden in mijn functie om via examens naar een betere graad door te groeien. Na verloop van tijd weliswaar.
 
Eens een bepaald inkomen/situatie moet je gewoon kiezen i.f.v. wat je graag doet, ik denk dat @Meester Kweepeer in de eerste plaats deze keuze heeft gemaakt. Zoals iedereen heb ik ook wel wat familieleden/vrienden die bij de overheden werken en hier en daar valt daar toch regelmatig een promotie uit, wat extra loon of een extra voordeel - ongeacht het diploma.
 
Moedige beslissing, proficiat!

Ik heb dezelfde stap gezet een half jaar geleden, mét inlevering net als jij.
Van ontwerper in een hoogtechnologische industrie naar een sector waar mijn hart ligt en ik veel contact heb met collega's en klanten.
Ik ben op veel onbegrip gestoten maar dat heeft me niet tegengehouden.
Het werk is misschien minder intellectueel uitdagend, maar 's avonds heb ik geen hoofdpijn meer.
Als ik 's morgens op kantoor aan het programmeren ben kan er zomaar telefoon binnenkomen en zit ik in de namiddag in de vrachtwagen een collega uit de nood te helpen. De dag erna dan een opleiding gaan geven in Luxemburg en op vrijdag van thuis een offerte opstellen..
Elke dag is anders, dat is wat telt voor mij.

Nog geen seconde spijt van gehad of aan het geld gedacht.
 
Die is nu op haar nieuw werk Management Assistant, diegene die dus alles regelt voor de grote CEO (ze was 2e dus was bijna de assistent voor Jan De Nul)

Geen haar op m'n hoofd zou er aan denken om voor 3800 euro bruto voor diè kerel te werken.
 
  • Haha
Waarderingen: 515
Geen haar op m'n hoofd zou er aan denken om voor 3800 euro bruto voor diè kerel te werken.
Ik ben blij dat je dit zegt, want wij kregen ook te horen dat het een 'speciale' mens is. Volgens mij had die zéér hoge eisen tov zijn personeel en werkvolk. Ik ben dan ook blij dat ze 2e was geëindigd zodat we niet moesten kiezen want wij hebben daar uren en uren over gepraat. Qua status allemaal leuk & wel voor op café te vertellen, maar we hadden er ook wat schrik van. De CEO waar ze nu voor werkt is echt een droomkerel. Wat ik trouwens ook verwacht van een moderne CEO vandaag. De tijden van een arrogante zak zijn (hopelijk) al lang voorbij.
 
Maar die loonkloof bestaat wel op basis van diploma. Ook al heb je als bachelor exact dezelfde ervaring en doe je exact dezelfde job als een master dan zal je nog altijd minder betaald krijgen omdat je master collega ooit 's een jaar langer gestudeerd heeft.
Zever, binnen eenzelfde graad verdienen beiden evenveel. Wel is het zo dat voor bepaalde graden of niveaus bv een masterdiploma vereist is. Maar dan is de jobinhoud ook niet dezelfde als die voor een bachelor.

Aan de TS: bij de overheid zal je snel een bore-out hebben, tenzij je op zoek bent naar een job waar je eigenlijk maar 4u moet werken en 4u de krant lezen.
Al veel voor "de overheid" gewerkt dat je dat zo zeker weet? Dat is een vooroordeel, maar verre van een feit.
 
Terug
Bovenaan