Garage/Mancave bouwen tips?

oxbow1

Well-known member
Ik ga nu van start met de bouw van mijn garage-mancave.

Deze komt achteraan in mijn tuin en is nog mee vergund met mijn aanbouw die ik in 2021 gezet heb.
De architecte contacteer ik liever niet meer, haar plannen-hulp was echt droevig.

Word een zelfbouw project, met snelbouw lijmen, en gevelsteen zelf metselen.
Concreet word dit een Garage van 7m breed en 13m diep. (3m van de zijkant buren)
met een plat dak en binnenhoogte van 3.2m
Er komt geen smeerput of autobrug in. mischien een kleine hefbrug voor moto's.

Enkele vragen die ik mij stel.
Voorgevel en 1 zijgevel word in gevelsteen gemetst hier komt ook 80mm isolatie in de spouw.
De zijkanten tegen buurman (staat 3m van scheiding) en achterzijde. hier wil ik gewoon snelbouw muur, maar zet ik deze dan dubbel ifv isolatie? Dus 14cm snelbouw, 8cm isolatien, 9cm snelbouw als buitenmuur.
of word hier meestal geen isolatie voorzien?

Qua uitvoering, giet ik een gepolierde betonplaat en begin van hierop te metselen?
Of gewoon funderingen gieten en de gepolierde beton pas als de garage af is?
Of gewoon een betonplaat storten, en de garage vloeren met een gewone vloertegel?

Dak best in standaard welfsels te voorzien denk ik, met hout-poutrel zou een pak goedkoper zijn (heb nog zeer veel liggen) maar welfsels lijkt me netter.

Wil een aangename garage voor sleutelen aan auto's-moto's whatever. Voorzien van grote werktafels,gereedschap, compressor tegen plafond gemonteerd, houtkachel, ijskast, tv tegen de muur.

Komt 1 garagepoort in van 3,3 x 3m, en in zijgevel 1 deur en 3x raam.

Tips, bedenkingen?
 
Voor de fractie die het is op u totaalkost zou ik zoveel mogelijk isoleren.
Het zal het verschil maken tussen 'hier wil ik in de winter zijn of niet'.

Een vloertegel kan al wel is breken als je er een sleutel op laat vallen wanneer je aan het werken bent. Ik zou het bij de gepolierde beton houden. Die zou ik ook pas leggen als de garage is af. Eerst fundering gieten.
 
PVC kliktegels geen optie? Gepolierde beton op zich is ook goed, maar je gaat olievlekken krijgen.
Ik zou persoonlijk toch ook voorzien dat een hefbrug nog mogelijk is. Uw hoogte zal ervoor zorgen dat ze niet héél hoog kan, maar effectief onder uw auto kunnen heeft altijd voordelen (olie verversen...).
Voorzie ook genoeg ventilatie. Je wilt in de winter niet uw poort helemaal open zetten, maar nogal wat goedjes die je voor auto's gebruikt zijn schadelijk en vervliegen snel.
Kleine tip: voorzie een waterafvoer in de vloer van uw garage (en watertoevoer ook natuurlijk, zowel leidingwater (warm en koud) als regenwater.
 
Snelbouwer zou ik niet gebruiken voor buitenmuur, ik zou dan eerder opteren voor een "boerke". Snelbouwer is niet geschikt voor buitengebruik. Ik zou gewoon fundering gieten en bouwen en daarna pas uw vloerafwerking doen, dan kan je uw metselwerk wat lager zetten dan uw vloerpas voor extra waterdichting. Ook zou ik niet echt besparen op isolatie gezien een mancave toch vooral aangenaam moet zijn.
 
Voor de kant tegen de buur kun je eventueel een snelbouwsteen metselen en geïsoleerd sandwichpaneel tegen plaatsen. Zal sneller en normaal gezien goedkoper zijn dan snelbouwsteen isolatie, 9cm snelbouwsteen.
Qua vloeropbouw zou ik ook opteren om eerst je vloerplaat te gieten en nadien je vloeropbouw. Zo kan je ook leidingen mee in de vloer leggen anders is dat al moeilijker. Als ik hoor dat je 8cm in de muren steekt zou ik zeker ook de vloer mee isoleren en op die manier kan dat gemakkelijk.
 
En bekijk misschien ook eens wat een simpele aircounit kost ipv een houtkachel. Dan kan je in de zomer ook ineens koelen moest het een sauna worden.
 
Sanwichpaneel tegen de 2 niet zichtbare wanden is eigenlijk een goed idee,

Een airco is wat too much, in de zomer zit ik liever buiten, houtkachel is ook puur voor de gezelligheid.

Leidingen in de vloer ga ik niet voorzien. Elektriciteit gewoon in opbouw. (Vloerisolatie mogelijk wel)
Blijft uiteindelijk een veredelt werkhuis, waar ik met mijn maten al eens een pintje drink terwijl we doen alsof we sleutelen.
 
Sanwichpaneel tegen de 2 niet zichtbare wanden is eigenlijk een goed idee,

Een airco is wat too much, in de zomer zit ik liever buiten, houtkachel is ook puur voor de gezelligheid.

Leidingen in de vloer ga ik niet voorzien. Elektriciteit gewoon in opbouw. (Vloerisolatie mogelijk wel)
Blijft uiteindelijk een veredelt werkhuis, waar ik met mijn maten al eens een pintje drink terwijl we doen alsof we sleutelen.
Een houtkachel moet je wel regelmatig aanvullen tijdens het stoken, mss is een pelletkachel dan wel interessanter
 
Nope, Veel teveel projecten op het werk, en ik start nu aan een nieuwbouwwoning. (De garage die er nu staat zit propvol werkmateriaal)
(Ik has het graag ertussen geschoven, maar aangezien ik ook getrouwd wil blijven is dat niet gelukt)
Dus schuift helaas al zeker 1 jaar op…
 
Terug
Bovenaan